Урок "РОЛЬ ВІРУСІВ У ПРИРОДІ ТА В ЖИТТІ ЛЮДИНИ"

Про матеріал
Мета: показати роль вірусів у природі та в житті людини, застосовувати знання про процеси життєдіяльності вірусів для профілактики вірусних захворювань людини, тварин, рослин та дотримуватися правил поведінки в місцях, де можливе зараження вірусами; розвивати певні професійні якості майбутніх фахівців: почуття відповідальності, вміння працювати в колективі, культуру мовлення, вміння утримати увагу аудиторії, висловлювати та відстоювати свою думку, враховувати погляди інших; сприяти формуванню дотримання основних гігієнічних норм і правил життєдіяльності.
Перегляд файлу

Тема. РОЛЬ ВІРУСІВ У ПРИРОДІ ТА В ЖИТТІ ЛЮДИНИ

Мета:

 

  • показати роль вірусів у природі та в житті людини, застосовувати знання про процеси життєдіяльності вірусів для профілактики вірусних захворювань людини, тварин, рослин та дотримуватися правил поведінки в місцях, де можливе зараження вірусами;
  • розвивати певні професійні якості майбутніх фахівців: почуття відповідальності, вміння працювати в колективі, культуру мовлення, вміння утримати увагу аудиторії, висловлювати та відстоювати свою думку, враховувати погляди інших;
  • сприяти формуванню дотримання основних гігієнічних норм і правил життєдіяльності.

Обладнання: комп’ютер, учнівські презентації, ППЗНЗ «Віртуальна біологічна лабораторія 10-11 клас», таблиця «Віруси».

Тип уроку: урок-конференція

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Яка будова вірусів?
2. Якй життєвий цикл характерний для вірусів?
3. Як розмножуються віруси в клітині?
4. Як вірусні частинки виходять з клітини?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

У минулих століттях від багатьох хвороб гинули тисячі та мільйони людей, наприклад, від віспи, грипу. Віруси – організми, які викликають захворювання організмів. Вони внутрішньоклітинні паразити прокаріотів та еукаріотів. Сьогодні ми повинні дізнатися яку роль виконують віруси у природі та житті людини, якими способами проникає вірус у організм-хазяїна.

Отже тема уроку: «Роль вірусів у природі та житті людини».

Мета нашого уроку: розглянути вплив вірусів на людей, та на всі живі організми. А проведемо ми урок у вигляді семінару, де ви представите свої роботи і розкриєте питання яке отримали на домашнє опрацювання.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (Презентація творчих робіт учнів у вигляді презентації, буклету, газети, плакату )

Вчитель повідомляє регламент роботи: на повідомлення виділяють по 5 хвилин і 2 на обговорення.

1. Роль вірусів у природі.

Віруси – внутрішньоклітинні паразити усіх царств живих організмів.  Вони рослин не інфікують тварин і людину, і навпаки. Пристосування вірусів до паразитизму проявляються в різноманітності способів ефективного зараження хазяїв. Збудники потрапляють через органи дихання, органи травлення, покриви тіла, слизові оболонки. Переносниками збудників є членистоногі: кліщі, комарі. Зараження можливе також при недотриманні санітарних норм при переливанні крові або хірургічних операцій, при статевих контактах, у наркоманів при використанні одного шприца. Але не завжди потрапляння вірусу до організму призводить до розвитку хвороби. Це залежить від чутливості хазяїна, стану його імунної системи, концентрації вірусних частинок та їхньої патогенності.

Шляхи проникнення вірусів в організм хазяїна.

2.Віруси тварин.

3. Віруси рослин.

4. Роль вірусів у житті людини.

Ви вже знаєте, що понад десять основних груп вірусів можуть спричиняти інфекційні захворювання у людини. ДНК-вмісні віруси спричиняють, наприклад, натуральну віспу, герпес, гепатит В, а РНК-вмісні віруси — поліомієліт, гепатит А, гострі застудні захворювання, різні форми грипу, кору та епідемічного паротиту (свинки).

У наш час вірусні інфекції становлять переважну частину інфекційної патології людини. Найпоширенішими серед них є гострі респіраторні (ГРВІ) та інші вірусні інфекції, що передаються повітряно-краплинним шляхом, збудники яких належать до зовсім різних родин, найчастіше це РНК-вмісні віруси (вірус грипу А, В, С, вірус епідемічного паротиту, віруси парагрипу, кору, риновіруси.).

Не менш поширені й кишкові вірусні інфекційні захворювання, які спричиняють віруси, що також належать до різних родин РНК- та ДНК-вмісних вірусів.

Дуже поширені в усьому світі такі вірусні інфекційні захворювання, як вірусні гепатити, особливо гепатит В, що передається трансмісивним і статевим шляхом. Їх збудники — віруси гепатиту А, В, С, D, Е, G, ТТ — мають різні механізми передачі, але вони можуть потрапляти в клітини печінки.

Одна з найбільш відомих вірусних інфекцій — ВІЛ-інфекція.

Досить поширені в наш час арбовірусні інфекційні захворювання. Природні хазяїни їх збудників — дрібні гризуни та їхні зовнішні паразити. Людині ці віруси передаються через укуси кровосисних комах. Більшість цих вірусів є збудниками енцефалітів і геморагічних пропасниць (пропасниці Ебола, Марбурзької пропасниці.).

Доведена роль вірусів і в розвитку деяких пухлин тварин і людини (онкогенні, або онковіруси). Серед відомих вірусів, які виявляють онкогенну дію, є представники як ДНК-вмісних, так і РНК-вмісних вірусів.

IV .  Узагальнення та систематизація знань

  1. Які ви знаєте шляхи передачі збудників вірусних інфекцій людини, тварин та рослин?
  2. Які ви знаєте захисні реакції організмів у відповідь на проникнення вірусів?
  3. Як людина використовує віруси для своїх потреб?
  4. Як можна уникнути вірусної інфекції?
  5. Які основні характеристики вірусів грипу та ВІЛ?
  6. Чому майже щороку люди хворіють на грип? (Щоразу, коли починається епідемія, ми маємо справу з новим вірусом, генетична інформація якого змінилася (відбулася мутація). Саме тому наша імунна система не може його знешкодити.)
  7. У чому складність боротьби з вірусними захворюваннями людини?

Чи можна вилікувати вірусну хворобу антибіотиком?
V. Підсумок уроку

Метод «Мікрофон» Під час підбиття підсумків учитель передає мікрофон і запитує:

- Що ви дізналися на сьогоднішньому уроці? - Чи досягли очікуваних результатів особисто ви, клас у цілому? - Чому ви так вважаєте? - Над якими уміннями та навичками ще нам треба попрацювати?

VІ. Домашнє завдання Вивчити §34 у підручнику, відповісти на запитання.

Додаткові завдання для допитливих: підготувати повідомлення:

 Написати есе «Кілька слів у захист вірусу»

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
2907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку