Урок "Неметалічні елементи"

Про матеріал
Місце неметалічних елементів у періодичній системі, особливості будови атомів. Фізичні властивості неметалів. Поширеність у природі.
Перегляд файлу

Тема. Місце неметалічних елементів у періодичній системі, особливості будови атомів. Фізичні властивості неметалів. Поширеність у природі.

Мета уроку: формування компетентностей: предметної хімічної (сформувати в учнів базові хімічні знання про місце неметалічний елементів у ПС, будову атома, фізичні властивості неметалів; сформувати алгоритмічні прийоми розв’язування хімічних задач та евристичні способи пошуку розв’язків практичних життєвих проблем; сформувати й розвинути в учнів експериментальні вміння й дослідницькі навички, уміння описувати й оцінювати результати спостережень, планувати й проводити досліди та експериментальні дослідження, здійснювати вимірювання хімічних величин, робити узагальнення й висновки; розкрити роль хімічного знання в житті людини, суспільному виробництві й техніці, сутність наукового пізнання засобами хімії, сприяти розвитку інтересу школярів до хімії; спонукати учнів критично мислити, застосовувати набуті знання в практичній діяльності; використання наукового знання в життєдіяльності людини); ключових: математична компетентність (розв'язування розрахункових та графічних задач); уміння вчитися (здійснювати самостійну діяльність; самостійно добирати необхідні знання й способи діяльності для виконання навчальних завдань; використовувати інформацію з різних джерел); соціальна (самореалізуватися до виконання завдань у групі); загальнокультурна (адаптуватися у мовному середовищі шляхом активної участі у спілкуванні); інформаційно-комунікаційна (уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології, електронні освітні ресурси та відповідні засоби для виконання творчих завдань, аналізувати інформацію в електронному вигляді); здоров’язбережувальна компетентність ( дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей). Розвивати вміння здійснювати розумові дії, операції різних рівнів складності; формувати наполегливість та старанність у виконанні завдань, охайність у записах, ціннісне ставлення до використання часу.

Цільові завдання: учень (учениця):

описує:

- місце неметалічних елементів у періодичній системі;

- поширення в природі Оксигену, Нітрогену, Карбону, Силіцію, галогенів;

складає:

- електронні та електронно-графічні формули Оксигену, Сульфуру, Нітрогену, Карбону, Фосфору, Силіцію;

характеризує:

- фізичні властивості сірки, вуглецю, азоту, фосфору, силіцію;

пояснює:

- відмінність та подібність будови атомів Оксигену та Сульфуру, Нітрогену та Фосфору, Карбону та Силіцію;

обчислює:

- вихід продукту реакції від теоретичного;

- масу (об’єм, кількість речовини) продукту реакції за масами (об’ємом, кількістю речовини) реагентів, один з яких узято в надлишку;

встановлює

- залежність властивостей неметалів від їхньої будови;

висловлює судження

- щодо заходів збереження природи і здоров’я людини від шкідливого впливу сполук неметалічних елементів;

дотримується правил безпечного поводження зі сполуками неметалічних елементів, безпеки під час виконання хімічного експерименту.

Засоби та обладнання: підручник (П.П.Попель, Л.С.Крикля «Хімія» підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів «Аклемія» 2010); періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, колекція мінералів, таблиці фізичних властивостей галогенів, халькогенів, підгрупи Нітрогену, підгрупи Карбону.

Структура уроку

 

Дії вчителя

 

Дії та реакція учнів

І. Організаційний момент.

1.Привітання учнів, перевірка присутніх на уроці.

Учні спокійні, до уроку підготовлені на партах лежать зошити, підручники та щоденники

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

Фронтальна бесіда за питаннями

  •                 Яких елементів — металічних чи неметалічних — у природі більше?
  •                 У яких групах періодичної системи розташовуються неметалічні елементи?
  •                 Чи можна зарахувати до неметалічних елементів інертні? Чому?
  •                 У якій групі Періодичної системи розміщені галогени? Назвіть їх.
  •                 Які неметалічні елементи в періодичній системі називаються «халькогенами»? Назвіть їх.
  •                 Назвіть елементи п’ятої групи періодичної системи, які належать до неметалічних.
  •                 У четвертій групі періодичної системи розташовані два неметалічні елементи. Назвіть їх.

Учні відповідають на питання

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Особливості будови атомів неметалічних елементів

Завдання 1 Зобразіть схему будови атомів Карбону, Нітрогену, Оксигену, Флуору, укажіть вищий і нижчий ступені окиснення.

1) Що спільного в будові атомів цих елементів? (Це р-елементи, однакова кількість енергетичних рівнів, незавершений зовнішній енергетичний рівень, число електронів на зовнішньому рівні перевищує 3)

2) У чому полягають відмінності в будові атомів цих елементів? (Збільшується число електронів на зовнішньому рівні, а отже, й електронегативність, неметалічні властивості)

* 3) Я к змінюються неметалічні властивості в підгрупах? Чому? (Зменшуються неметалічні властивості: унаслідок збільшення радіуса атома слабшає зв’язок між зовнішнім енергетичним рівнем і ядром атома. У III періоді з’являється вільний 3d-підрівень, що відіграє важливу роль у формуванні зовнішнього енергетичного рівня й утворенні хімічних зв’язків, а отже, впливає на властивості елементів)

Завдання 2. Складіть схеми будови атомів Силіцію, Фосфору, Сульфуру, Хлору, укажіть вищий і нижчий ступені окиснення.

Завдяки наявності d-підрівня в цих елементів можливий перерозподіл електронів на цей підрівень, стійкі сполуки з проміжними ступенями окиснення для Сульфуру — +4, Фосфору — +3, Хлору — +1, +3, +5.              

Завдання 3. За таблицями порівняйте

агрегатні стани та фізичні властивості простих речовин, утворених неметалічними елементами.

Назвіть загальні закономірності. (Низькі температури кипіння і плавлення, крихкість, неелектроліти, нерозчинні або малорозчинні у воді)

Назвіть відмінності у фізичних властивостях. (Агрегатні стани: газ (хлор, кисень, азот та ін.), рідини (бром), тверді речовини (вуглець, силіцій, фосфор та ін.), мають різні значення густини, смак, колір, запах, прості речовини мають різне число атомів, явище алотропії)

2. Поширення неметалічних елементів у природі

За таблицями порівняйте поширення неметалічних елементів у природі (повідомлення учнів).

Розглядаємо колекції мінералів, супроводжуючи перегляд розповіддю вчителя й демонстрацією фрагментів.

1) Поширення Сульфуру в природі

2) Нітроген у природі

3) Фосфор у природі

4) Поширення в природі Карбону

5) Поширення в природі Силіцію

Учні приймають активну участь у вивчені матеріалу

 

Четверо учнів відповідають біля дошки, а інші в зошитах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні самостійно виконують завдання в зошитах

 

 

 

 

 

 

Діти об’єднавшись в групи виконують завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні презентують доповіді (завдання на випередження)

ІV. Закріплення матеріалу.

1) Доведіть, що за кількістю атомів неметалічних елементів у природі менше, але за вмістом (у відсотковому співвідношенні) їх значно більше й у повітрі, й у воді, і в земній корі, і в космосі.

2) Чим зумовлені відмінності у властивостях неметалів?

3) Які загальні закономірності у фізичних і хімічних властивостях неметалів ви можете назвати?

Учні дають усні відповіді з місця (відповіді обґрунтовують).

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.

Творче завдання: підготувати короткі повідомлення про природні сполуки неметалів.

Висновки:

Обсяг поданого учителем матеріалу відповідає темі уроку. Під час уроку розвивали вміння  розв’язувати   вправи як в зошиті так і біля дошки робили відповідні висновки. Зрозуміло і доступно, пояснюючи важливі для розуміння учнями моментів, учитель вказує і виправляє помилки в процесі виконання вправ учнями. Правильно підібрані вправи за рівнями складності дозволяють нарощувати складність у міру засвоєння матеріалу.  Вступна частина уроку містить контроль над придбаними знаннями, і введення в новий матеріал, що готує дітей до основної його частини.  Урок проводиться згідно з програмою.  Кожен етап уроку мав логічну завершеність. Види діяльності і час використані методично грамотно.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
20 січня 2023
Переглядів
289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку