Розробка уроку української мови з теми "Неозначена форма дієслова". За підручником "Українська мова, 4 клас", автори: Л.О. Варзацька, Г.Є. Зроль, Л.М. Шильцова, в-во "Богдан".
Тема: Неозначена форма дієслова
Мета: Закріпити і поглибити знання учнів про неозначену форму дієслова. Вчити впізнавати неозначену форму дієслова на слух та в письмових текстах; добирати неозначену форму дієслова до дієслів, поданих в інших формах; використовувати неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад. Виробляти вміння правильно ставити питання до неозначеної форми дієслова. Розвивати зв’язне мовлення мовлення, мислення, уміння аналізувати і робити висновки. Виховувати наполегливість у навчанні.
Обладнання: підручник, засоби ІКТ, презентація, картки для парної і групової роботи.
Хід уроку:
І. Організація класу.
— Поверніться обличчям до гостей, привітайтеся.
— Запишіть у зошитах: 14 березня, Класна робота.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ПТАХ ДОЛІ
З давніх часів лелеку вважають птахом долі.
Селяни вірили, що в дім, на якому з’явилося лелече гніздо, прийдуть щастя і злагода. У сім’ї припиняться (що?) сварки. (Хто?) Діти ростимуть здоровими. У господаря садиби буде добрий (що?) врожай на полі.
/Учні задають додаткові питання, коментують та оцінюють відповідь./
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Ч и т а н н я е п і г р а ф у д о у р о к у :
«Добре того вчити, хто хоче все знати»
— Прочитайте, як один учень виховує у собі силу волі. /Презентація, слайд 2/
Силу волі я виховую на звичайнісіньких справах. Наприклад, сяду за уроки, а тут хочеться побігати, погратись. От я і пересилюю себе.
2. Вправа 334 /фронтально, з коментуванням/
— Переробіть текст так, щоб це була не розповідь про власний досвід, а правило для будь-кого.
Силу волі слід виховувати на звичайнісіньких справах. Наприклад, учневі треба сісти за уроки, а йому хочеться побігати, погратись. Ось тут і потрібно пересилювати себе.
3. Р о б о т а в п а р а х :
— Попрацюйте в парах. Проаналізуйте дієслова другого стовпчика. Чи можна з певністю сказати, кого стосуються названі дії — однієї особи чи багатьох? У який момент відбуваються ці дії: до повідомлення про них, під час чи після повідомлення?
ІV. Постановка теми і завдань уроку.
1. П р о б л е м н а с и т у а ц і я :
— Чи можна визначити форму таких дієслів (час і число)?
— Як називаються такі дієслова?
2. В и з н а ч е н н я т е м и у р о к у :
— Давайте визначимо тему уроку. /Неозначена форма дієслова/
/Презентація, слайд 2/
3. П о с т а н о в к а з а в д а н ь у р о к у :
— Які завдання поставимо перед собою на цей урок? /Презентація, слайд 3/
V. Опрацювання матеріалу.
1. О п р а ц ю в а н н я п р а в и л а :
— Що ви знаєте про неозначену форму дієслова?
/ 2 учні розповідають правило по пам’яті./
2. Д и д а к т и ч н а г р а «Злови дієслово»
— Зараз приготували долоні, треба «зловити» дієслова неозначеної форми: стрибати, говоримо, думають, бігти, читати, малювали, ходжу, писати, сміятися, крутитися.
3. В и з н а ч е н н я с у ф і к с і в н. ф. д.
— Давайте пригадаємо правило. Що мають дієслова неозначеної форми в кінцевій частині слова? /Суфікс –ти (-ть)/
— Виділіть ці суфікси у дієсловах ІІ-го стовпчика. /біля дошки …/
4. К о м е н т о в а н е п и с ь м о /Презентація, слайд 4/
1 учень біля дошки «дає» зразок для виконання завдання.
4 слова – коментовано, наступні – самостійно.
Перевірка.
5. К а л і г р а ф і ч н а х в и л и н к а :
— Вправа 335.
VІ. Закріплення матеріалу.
1. С а м о с т і й н е в и к о н а н н я в п р а в и 336.
2. Ф і з к у л ь т х в и л и н к а
— Давайте відпочинемо. Я називатиму дієслова, а ви зображуйте дії, що вони означають:
Встати, крокувати, присідати, тремтіти, стрибати, літати, сміятися, крутитися, сідати.
3. Р о б о т а в г р у п а х. Вправа 337.
— Ми з’ясували, що дієслова неозначеної форми вживаються у прислів’ях та приказках. Поміркуйте, де ще можуть використовуватися ці дієслова. /Правила, інструкції, команди./
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
1. Бліц-опитування /Презентація, слайд 8/
2. Судження: істинні чи хибні /Презентація, слайд 9/
3. Тест /Презентація, слайд 10/
4. Рефлексія /Презентація, слайд 11, 12/
— То ми виконали поставлені на урок завдання?
VІІІ. Оголошення домашнього завдання. /Презентація, слайд 13/