Автор: Надія Трохимчук, учитель української мови та літератури, зарубіжної літератури Глевахівського академічного ліцею Глевахівської селищної ради Київської області, старший учитель
Урок української мови для 7 класу (за модельною навчальною програмою «Українська мова. 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.), затвердженою наказом МОН від 24.07.2023 №883).
Тема. Неозначена форма дієслова (інфінітив) та особова форма дієслова
Навчальні цілі уроку (очікувані результати):
поглиблювати знання про неозначену та особову форми дієслів; зміцнювати навички визначати інфінітив та особові дієслова, учитись розрізняти їх з-поміж інших, правильно вживати їх у мовленні; розвивати вміння розпізнавати синтаксичну роль цих форм, самостійно добирати приклади; сприяти формуванню мовленнєвої грамотності та культури мовлення; розвивати творчі вміння доцільно використовувати інфінітиви; виховувати мовну культуру та уважність під час виконання практичних завдань, любов до рідної мови.
Предметні компетентності, що формуються на уроці:
учень/учениця розуміє, як неозначена форма дієслова функціонує у реченні та яку синтаксичну роль вона може виконувати; розпізнає неозначену форму дієслова у текстах та реченнях; правильно використовує інфінітив у власних усних та письмових висловлюваннях; утворює неозначену форму дієслова від різних дієслівних основ і навпаки; розширює власний словниковий запас; розв’язує тестові завдання; розвиває логічне мислення, пам’ять, уміння аналізувати й систематизувати здобуті знання, виділяти головне; комунікує, визнаючи право на існування іншої думки, з дотриманням принципів етики спілкування.
Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок.
Забезпечення: підручник «Українська мова. 7 клас» (автори: О. Заболотний, В. Заболотний), презентація, роздатковий матеріал.
Види завдань: робота з візуалізаціями поезій, інтерактивні вправи «Інтелектуальна розминка», «Займи позицію» «Мікрофон», гра «Будь уважний», творче конструювання, робота в парах, групах, техніки формувального оцінювання.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Орієнтація, мотивація навчальної діяльності
1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку, створення сприятливої атмосфери, налаштування на позитивну співпрацю.
Дзвоник щойно пролунав,
Нас до класу він зібрав-
Працювати починаєм,
Тож успіхів побажаєм!
Атмосфера розуміння
Хай сусідить із умінням…
Ну ж сусідам усміхнімось
І до справ своїх берімось.
2.Рефлексія. Передай імпульс (учні беруться за руки разом із вчителем, учитель передає імпульс (один раз або двічі потиснути руку учневі), імпульс має повернутися до учителя і не загубитися, потім учні сідають тихенько за парти.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Інтерактивна вправа «Інтелектуальна розминка»
ІІІ. Цілепокладання.
Визначення очікуваних результатів діяльності.
Методичний коментар: учитель оголошує тему уроку, озвучує учням запропоновані очікувані результати, які, за потреби, можна відкоригувати. Діти в зошит записують дату та тему уроку.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснення вчителя
А. Яке з виділених у реченнях дієслів називає дію конкретної особи?
Неозначена форма Особова форма
Дорогу потрібно переходити на зелене світло. Дівчинка переходить дорогу на зелене світло.
Б. Яке з виділених дієслів називає дію узагальнено, не вказуючи ні на час, коли вона відбувається, ні на особу, яка її виконує, ні на число?
В. Зробіть висновок, чим різняться неозначена форма дієслова й особова.
Спостереження
Синтаксичні функції інфінітива різноманітні. Неозначена форма дієслова може виконувати роль будь-якого члена речення. Наприклад:
(Що?) Вчитися – ось наше завдання (підмет).
Ми (що робимо?) прагнемо сумлінно вчитися (дієслівний присудок).
Батьки веліли (що?) добре вчитися (додаток).
Моє бажання (яке?) вчитися порадувало батьків (означення).
Ми приїхали сюди (з якою метою?) вчитися (обставина).
2. Робота з підручником
1.Ознайомитися з теоретичним матеріалом ( с. 50 – с. 52).
2. Ознайомити учнів із складеним присудком, на дошці записати речення, визначити присудок, звернути увагу, що він складається з двох дієслів, один з яких інфінітив, такий присудок називається складений дієслівний.
У Михайлівських хуторах смеркати Давидові стало.
3. Звернути увагу учнів! Якщо один з головних членів речення або обидва виражені інфінітивом, між ними ставиться тире:
За совістю йти – в щасті жити.
Найбільша радість – жити на землі.
Просити – ганьба, не давати – ганьба подвійна.
V. ВИКОНАННЯ ВПРАВ ДЛЯ ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
1. Творче конструювання
Закрив – закрити – відкрити
Розсипав – розсипати – зібрати
Приїхав – приїхати – поїхати
Замовчав – замовчати – заговорити
Бив – бити – жаліти
Взяв – взяти – віддати.
2. Робота в групах. Інтерактивна гра «Займи позицію»
Методичний коментар: на кожну групу роздається однакова кількість карток, з написаними однаковими інфінітивами : рухатися, радіти, сидіти, шанувати, сумувати, думати, міркувати, спати, червоніти, поважати, стояти, ткати, завмирати, біліти.
На дошці прикріплені позиції:
«конкретна фізична дія, стан», «вияв ознаки», «процес мовлення й мислення, почуття».
Групи отримують завдання на картці:
перша група - зайняти позицію стану та конкретної фізичної дії; (очікувані результати діяльності: рухатися, сидіти, ткати, спати, стояти, завмирати)
друга група – зайняти позицію мовлення й мислення та почуття;(очікувані результати діяльності: радіти, шанувати, сумувати, думати, міркувати, поважати)
спільне завдання – зайняти позицію виявлення ознаки (очікувані результати: червоніти, біліти).
3. Робота в парах із взаємоперевіркою
Цілує сонце рушники, що ненька вміла вишивати. Я до твоїх долонь вертаюсь, мамо, читати наймудрішу книгу з книг. Ти вчиш мене , кохана мати, любити працю… Та жити без пісні – туманити світ. У мене виникло бажання підкорити Говерлу. Друзі побігли на ставок рибалити.
4. Самостійна робота
Виконайте вправу 119 на с. 52.
5. Словотворча робота в парах
Готується, знають, слухатиме, прибіг, занесла, напишу, тримаю, думають, працюєш, варила, летять, квітне, колядують.
6. Робота в групах. Візуалізація поезії
Методичний коментар: завдання можна озвучити усно, або роздати на аркушах
І група
Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.
Автор невідомий
ІІ група
Вітер з пожовклим листком
Грається в котика-мишки.
То поженеться біжком,
То підкрадається нишком.
Віктор Терен
VІ. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
1.Гра «Будь уважний»
Методичний коментар: учитель підіймає карточки з написаними на них дієсловами, учні плещуть в долоні, якщо на карточні написані інфінітиви, а якщо особові дієслова – мовчать.
Сіяти, сміятися, пишу, читати, друкує, косять, сумуємо, майструвати, співати, носиш, допомагати, переходити, бігаю, любити.
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Щасливий, бо… Засмучений,бо…
Розлючений,бо… Окрилений, бо…
3. Домашнє завдання
1. Опрацювати правила § 14.
2. Виписати із поезії дієслова, утворити від них інфінітиви.
Світає…
Світає, горить розвидняється, дніє,
Захоплює, світить, палить і ясніє,
Зжимає, турбується, б’ється, тріпоче
І рветься, і плаче, говорить, шепоче…
І кличе, і вабить, світає, горить
І все починається, але болить
Заводить, тугує, голосить, ридає
Світає…
Болить і наскрізь проймає…
Прокинулась, знаю і відчуваю
Вдивляюсь, вивчаю і проникаю
Зоріє, приймаю і розчиняюсь
Світає…
4. Виставлення оцінок
Список використаних джерел
1. 1. Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти /
затверджений Постановою КМУ від 23.11.2011 № 1392. URL :
http://www.mon.gov.ua/ua/often-requested/state-standards/.
2. Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів
загальної середньої освіти (автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В.,
Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.), затвердженою наказом МОН
від 12.07.2021 №795).
3. Українська мова: підруч. для 7-го кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр
Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2024.- 272 с.
4. Українська мова. 7 клас:/ О. Г. Куцінко.- Харків: Вид.група «Основа», 2024.
5. Авраменко О. М., Блажко М. Б. Українська мова та література: Довідник.
Завдання в тестовій формі. І частина. - К.: Грамота, 2011. - 552 с.
6. Всеосвіта. URL : https://vseosvita.ua/.
7. Інтернет-джерела для пошуку віршів.
8. Освітня платформа «На Урок» https://naurok.com.ua/.
9. Освітня платформа Всеукраїнська школа онлайн https://lms.e-school.net.ua/course_category/.