Урок "Нерудні корисні копалини"

Про матеріал
Повна розробка уроку на тему: Нерудні корисні копалини: басейни, родовища залягання та видобування. Мінеральні води і грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості. Практична робота № 4. Встановлення взаємозв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами. Також додається презентація на відповідну тему. Урок запропонований у формі гри та роботою у малих групах.Напередодні учні пригадують правила роботи і чітко виконують свою функцію.
Перегляд файлу

8 – й клас

Урок:

Дата:

Тема: Нерудні корисні копалини: басейни, родовища залягання та видобування. Мінеральні води і грязі. Проблеми  раціонального використання мінеральних ресурсів. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості.

Практична робота № 4. Встановлення взаємозв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами.

 

Мета:

 навчальна: пояснити взаємозв’язки між геологічною будовою терито­рії України та заляганням родовищ корисних копалин,  класифікувати нерудні корисні копалини за використанням у господарстві, вміти визначати основні родовища нерудної сировини; визначити особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості; формувати практичні уміння працювати з різноманітними джерелами географічних знань; сприяти розумінню учнями ролі корисних копалин у житті людей, необхідності їх ощадливого використання;

розвивальна: розвивати самостійність, критичне мислення; вдосконалювати уміння працювати в групах, розподіляти обов’язки, слідкувати за часом;

виховна: виховувати відповідальність, комунікативність, толерантність; сприяти розвитку вміння долати труднощі.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Форма проведення: урок -гра

 

Обладнання: карти: фізична, корисних копалин, геологічна, текто­нічна; атласи, таблиця з класифікацією «Основні родовища корисних копалин України”, зошит для практичних робіт

 

Опорні та базові поняття: мінерали, гірські породи, магматичні, метаморфічні, осадові гірські породи та мінерали.

 

Географічна номенклатура: основні родовища нерудних корисних копалин — апатитів, мінеральних фарб, калійної та кам’яної солі, самородної сірки тощо.

                                                    Девіз уроку

                Збиратися разом – це початок,

                 Триматися разом – це прогрес,

                    Працювати разом – це успіх.

                                                                      Арістотель

 

                                             ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

  - Привітання з учнями. 
  - Перевірка присутності учнів. 
  - Перевірка наявності в них атласів, зошитів, підручників. 

Налаштування до уроку.

 

    Доброго дня дорогі учні та гості. Я рада всіх вас бачити на нашому незвичному уроці і не дивлячись на те, що сьогодні не дуже хороша погода  маю надію, що протягом всього уроку у вас буде хороший і радісний настрій завдяки якому ви в повній мірі розкриєте свої знання та вміння.

  Як ви бачите, що сьогоднішній урок у нас буде проведеній у дещо не традиційній формі, а саме у вигляді гри в якій буде брати участь дві команди

«Бурштин» та «Смарагд» де кожен із вас буде її частиною.

А девізом уроку слугуватиме вислів філософа Арістотеля   (Слайд 1.)

                    Збиратися разом – це початок,

                    Триматися разом – це прогрес,

                    Працювати разом – це успіх.

Напередодні учні розподілили обовязки у групі.а для того , щоб оцінити яка з команд перемогла то за кожну правильну відповідь надаватимуться смайлики з оцінками.

       Не забувайте, що наше з вами завдання – бути уважним, активним, дивитись, слухати, аналізувати і робити висновки . А ще давайте домовимось відповідати грамотно, не перебивати один одного.(слайд 2.)

Ознайомлення з планом уроку. (слайд 3.)

 

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

А тепер давайте пригадаємо яку ми тему вивчаємо? (корисні копалини)

Для того, щоб пригадати пройдений матеріал я пропоную вам провести гру «Закінчіть речення».

Умови гри такі: Кожній команді я кажу початок речення, а за вами його продовження. Всього кожній команді я ставлю по 5 запитань.

Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

 

1.Гра «Закінчіть речення».

І. Команда «Бурштин»

1.Земна кора складається з… мінералів та гірських порід.

2.Мінерали це – …природні тіла, досить однорідні за хімічним складом і властивостями.

3.Гірські породи це -… сполучення в земній корі кількох мінералів або скупчення одного з них у великій кількості.

4.Корисні копалини це - … усі мінерали та гірські породи, які використовує людина.

5. За походженням гірські породи бувають … магматичні, осадові та метаморфічні.

 

ІІ Команда « Смарагд»

Осадові гірські породи за походженням бувають … уламкові, хімічні, органічні.

За використанням у господарській діяльності корисні копалини поділяють на … паливні, рудні, нерудні.

До паливних корисних копалин належать …

До рудних корисних копалин належать …

Для осадового чохла платформ характерні … паливні корисні копалини.

 

2.Бліцопитування

Для цього завдання мені потрібні спікери команд. Адже хто з них швидше дасть відповідь тій команді і зарахується бал.

 

1.Які ви знаєте кам’яновугільні басейни (Донецький та Львівсько – Волинський).

2. Які ви знаєте буровугільні басейни (Дніпровський).

3. Назвіть нафтогазоносні регіони (Східний, Західний , Південний).

4. Яке найбільше родовище горючих сланців? (Бовтинське родовище)

5. Де поширений торф на Україні.(Полісся)

6.Які вам відомі залізорудні басейни?( Криворізький, Кременчуцький, Білозерський, Керченський).

7. Родовища золота Мужіївське та на Волині.

8. Титанові руди (Іршанське , Самотканське)

9. Ртутні руди (Микитівське).

10. Алюмінієві руди (Закарпаття, Придніпров’я, Приазов’я)

11.Де поширені марганцеві руди ( Придніпровський басейн, Нікопольське та Великотокмацьке родовища).

 

3.Гра «Хто швидше» Перевірка географічної номенклатури.

По одному представнику із команди.

 

IIІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Майже половину експортного товару України складає продукція чорної металургії. Ще в минулі часи чумаки їздили по сіль в Крим, звідки розвозили її на ярмарки, а там її купували купці з різних європейських країн. Чудовими українськими топазами оздоблені прикраси модниць на різних континентах. І таких промовистих фактів можна навести багато. . 

         Отож темою сьогоднішнього уроку є: Нерудні корисні копалини: басейни, родовища залягання та видобування. Мінеральні води і грязі. Проблеми  раціонального використання мінеральних ресурсів. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості.(слайд 4.)

Метою сьогоднішнього уроку є продовження вивчення корисних копалин України та нашої області, зокрема нерудних, ознайомлення з новою інформацією щодо їх різноманіття, закономірностей розміщення, зв’язку з геологічною будовою, з’ясування необхідності їх раціонального використання і збереження.(слайд 5.)

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя з елементами бесіди.

1. Які корисні копалини можна віднести до нерудних?

2. які за походженням бувають нерудні корисні копалини?

3. з чим пов’язана їхня різноманітність?

 

Нерудні корисні копалини є найбільш поширеними в Україні як за кількістю видів так і за кількістю відкритих та освоєних родовищ. Пояснюється це тим, що до них належать надзвичайно різноманітні за походженням породи і мінерали. Нерудні копалини мають широке застосування. Вони слугують сировиною для галузей промисловості, їх використовують у будівництві, науці й техніці, побуті та медицині. За запасами окремих нерудних корисних копалин (сірки, облицювального каміння , каоліну) Україна посідає провідне місце в Європі.(слайд 6.), а за запасами графіту – друге у світі (поступається лише Китаю). .(слайд 7.)

 Якими способами добувають корисні копалини?(Відповіді учнів)

 

Нерудні корисні копалини:

  • Видобувають як закритим так і відкритим способом;
  • Використовують без переробки: кухонна сіль, глина, пісок, крейда, гіпс, графіт, сірка, граніт, мармур. .(слайд 8.)

 

Нерудні корисні копалини за використанням у різних галузях промисловості класифікують як: .(слайд 9.)

Хімічна сировина

Будівельна сировина

Металургійна сировина

Коштовне й напівкоштовне каміння

мінеральні води й лікувальні грязі.

 

А) (слайд 11.) Хімічна сировина

 

Розповідь вчителя з елементами бесіди.

         Україна володіє великими запасами сірки  вона нагромадилась у Передкарпатському сірконосному басейні  який знаходиться і у Польщі і у Румунії виявлено понад 20 родовищ самородної сірки. Добувається кар’єрним та шахтним способом. Родовища України сильно виснажені тому подальша експлуатація стає не вигідною через конкуренцію дешевої продукції.

       Родовища калійних солей  в Україні так само сильно виснажено внаслідок тривалого видобутку. З Передкарпатським прогином  пов'язаний єдиний в Україні басейн калійних солей.

       Кам’яна сіль в Україні відома ще з давніх давен.

  1. Чи є її поклади у нашій області?
  2. А в якому родовищі?
  3. А чи добувають її на даний час? Ні , її видобуток припинено.
  4. А що створюють у шахтах? Лікувальні центри для людей, які мають проблему з органами дихання.

 

4.Гра «Ти- мені, я -тобі»

 

Завдання.  Користуючись  текстом підручника дайте характеристику

 

І. Команда «Бурштин».

Фосфоритам та апатитам (с.112)

 

ІІ Команда « Смарагд»

Рубрика «Рекорди України» на тему «кам’яна сіль» (с.112)

На виконання завдань дається 1 хв. Повна відповідь оцінюється у 2 бали.

     Питання.

1.Як ви думаєте, чому не добувають фосфорити й апатити. Тому , що поклади незначні і невигідно.

2. А чому закрите родовище кам’яної солі у Солотвині?

Тому , що це був перший рудник який у якому добували сіль, ще за римських часів.

Б).Будівельна сировина

Надзвичайно багата Україна на нерудні корисні копалини, які є сировиною у будівельній промисловості.

 

Мергель, крейда, вапняк, глина – сировина для виробництва цементу,

 

Питання? З перерахованих корисних копалин чи є серед них такі, що знаходяться в нашій області?

Назвіть їх. Вапняк. Де саме? Приборжавське

лес і глини – цегли і черепиці.

Гіпс , суглинки і вапняк йдуть на виготовлення так званих в’яжучих матеріалів, а пісок – як наповнювач до бетону. А чи є у нашій області пісок? Звичайно.

Поширені повсюдно.

Також значного поширення мають туфи і базальти.

За запасами базальтів Україна посідає провідне місце в Європі.

Питання.

  1. А туфи чи базальти є у нашій області. І те і те.
  2. А з чим це пов’язано.?
  3. Якого вони походження? Вони магматичного походження, а оскільки окремі хребти Карпат є вулканічними, то і поклади даних корисних копалин будуть для них характерними.

 

В). Металургійна сировина

       Вогнетривкі глини або вогнетриви, флюсові вапняки, доломіти, формувальні піски в металургії слугують нерудною сировиною, що використовується під час виплавлення чорних металів. Їх видобувають здебільшого на Донбасі, Придніпров’ї, у Криму.

   Доломіти та мінеральні фарби (в околицях м. Іршава) зустрічаються і на Закарпатті.

        Сировиною для виробництва скла, керамічних виробів, порцеляни і фаянсу слугують скляні піски, керамічні глини, каолін , що мають значне поширення в Україні.

Питання

      Чи є їз перерахованих корисних копалин такі, які є характерними для нашої області? Є керамічні глини, каолін, доломіти.

       Озокерит – горюча корисна копалина, близький родич нафти. За воскоподібний стан його ще називають гірським воском. Його використовують для виробництва лаків, у косметології та медицині. Родовища озокериту зосереджені на Прикарпатті де тривалий час видобувався на великому Бориславському родовищі.

 

5. «Географічний практикум»

За допомогою тексту підручника та карт атласу знайдіть родовища нерудних корисних копалин .

Перелік корисних копалин містяться на картках. Оцінюється кожна правильна відповідь у 1 бали. Тривалість виконання 3 хв.

                                                                                                                                                                          

І команда                                                            І команда                                                                     

Родовища:                                                           Родовища:

камяної солі;                                                       калійної солі;

вогнетривких глин;                                            сірки; 

графіту;                                                               граніту;

каоліну                                                                флюсових вапняків;

фосфоритів;                                                        мармур

 

Аналіз результатів

 

6.Прийом «Географічна лабораторія»

Виконання  Практична робота № 4 (продовження)

 

Учні заповнюють таблицю в зошиті за допомогою тексту підруч­ника та карт атласу (фізичної, тектонічної, геологічної та корисних копалин)

Мета: розвивати вміння читати фізичну, тектонічну, геологічну карти; навчитися встановлювати зв'язки між тектонічними структурами, формами рельєфу та корисними копалинами на території України.

Завдання. За допомогою карт атласу та тексту підручника випишіть, які корисні копалини характерні для відповідних форм рельєфу та напишіть висновок про закономірність їхнього зв'язку.

Команда «Бурштин» охарактеризовує рівнинну форму рельєфу, а команда «Смарагд» – гірську.

На виконання завданння дається 3-5 хв.

А також зробити  висновок щодо зв’язку між формами рельєфу, тектонічними структурами та розміщенням родовищ корисних копалин у межах даної тектонічної структури України.

Аналіз результатів.

 

Питання

  1. Дивлячись на картосхему , скажіть, чи багата Закарпатська область на корисні копалини. (багата)

      2. А на які саме? (в основному кам’яна сіль, різноманітні будівельні матеріали – каоліни, мармур, андезити, трахіти, вулканічні туфи, пісковики, вапняки, глинисті сланці, глини прісних, термальних , мінеральних води та ін. 
      3.А з чим це зумовлено?  геологічною будовою поверхні

 

7.Домашнє завдання (захист проектів)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

8. Гра «Вірю – не вірю»

 

  1. Чи вірете ви, що Словянське родовище камяної солі розташоване на Закарпатті?   (ні) .
  2. Чи вірете ви, що калійну сіль використовують як сировину для хімічної промисловості? (так).
  3. Чи вірете ви, що вапняк є сировина для виробництва цементу? (так).
  4. Чи вірете ви, що за запасами базальтів Україна посідає провідне місце в Європі. (так).
  5. Чи вірете ви, що родовища мармуру зосереджені на Поліссі? (ні).

6.Чи вірете ви, що флюсові вапняки є сировиною для хімічної промисловості? (ні)

7. Чи вірете ви, що родовища графіту повязані з Українським щитом? ( так)

8. Чи вірете ви, що значні поклади бурштину залягають у Криму? (ні)

9. Чи вірете ви, що осадові корисні копалини характерні для прогинів платформ? (так)

10. Чи вірете ви, що Україна має незначні ресурси гідромінеральних корисних копалин? (ні)

 

VI. Підсумки уроку

Заключне слово вчителя

Завдяки злагодженій роботі груп вдалося опрацювати великий обсяг навчального матеріалу, навчитися самим і навчити один одного.

1.Чи цікаво вам було на сьогоднішньому уроці?

2. Які питання у вас викликали найбільші труднощі?

3. Які здалися легкими?

4. А які цікавими?

(Учитель аналізує та оцінює роботу учнів на уроці.)

VII. Домашнє завдання

  1. Опрацюйте § 22 підручника.
  2. Оформіть результати практичної роботи
  3. Проведіть дослідження на с. 116 (за бажанням)

4. Підготуйтеся до підсумкового контролю знань за темою «Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Команда «Бурштин»

 

 

 

 

Корисна копалина

 

 

Кам’яна сіль

 

Родовища

Корисна копалина

 

 

Вогнетривкі глини

 

Родовища

Корисна копалина

 

 

Графіт

 

Родовища

Корисна копалина

 

 

Каолін

 

Родовища

Корисна копалина

 

 

фосфорити

 

Родовища

 

 

 

 

 

 

Команда «Смарагд»

 

 

 

 

 

Корисна копалина

 

 

Калійна сіль

 

Родовища

Корисна копалина

 

 

Сірка

 

Родовища

Корисна копалина

 

 

Граніт

 

Родовища

Корисна копалина

 

 

Флюсові вапняки

 

Родовища

Корисна копалина

 

 

Скляні піски

 

Родовища

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 листопада 2020
Переглядів
4332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку