Урок "Нетрадиційне заняття-казка для початкової групи домристів"

Про матеріал

Основна мета:

1. за короткий період підготувати учнів до гри на домрі за допомогою проведення нетрадиційного заняття-казки;

2. навчити і виховати оркестранта.

Кожен учень має свої манери поведінки, свій смак і напрям, своє відношення до музики.

При навчанні на народних інструментах відбувається деяка психологічна перебудова. Оркестрова музика позитивно позначається на формуванні особи оркестранта: міняються манери поведінки, спілкування. Учні стають ввічливіші, уважніші, дисципліновані і урівноважені.

Мета уроку: прищепити любов до домри та навчити первинним навичкам гри на цьому музичному інструменті.

Перегляд файлу

Інформація про автора проекту

 

1. Прізвище, ім’я по батькові Зінченко Лариса Юріївна

2. Освіта: повна вища

 3. Спеціальність за дипломом: культурно-освітня робота

4. Який навчальний заклад і коли закінчив Харківський державний інститут культури, 1979 р

5. Педагогічний стаж: 40 років

6. Місце роботи: Палац дитячої та юнацької творчості ММР ЗО

7. Посада: керівник гуртка


ВСТУП

Є багато професій на землі. Серед них професія керівник гуртка не зовсім звичайна. Керівники гуртків зайняті готуванням нашого майбутнього, вони виховують тих, хто завтра змінить наше нинішнє покоління. Вони, так би мовити, працюють з "живим матеріалом", псування якого прирівнюється майже до катастрофи, оскільки упущені ті роки, які були спрямовані на навчання.

Специфіка викладача музики в тому, що спеціальні знання, уміння і навички повинні знаходитися в єдності з педагогічними. Усі види діяльності і форми роботи на уроці музики вимагають від викладача професійних знань і умінь не лише музиканта, але передусім керівника гуртка, вчителя.

Помічено, що керівник гуртка з музичного мистецтва не завжди сприймає свою спеціальність комплексно, іноді виражаючи себе в якості однієї області музично-педагогічній діяльності (наприклад, добре знає історію музики, але слабо - теорію; уміє диригувати, але погано володіє інструментом).

У відповідності ж з сучасними вимогами керівник гуртка має бути різнобічно розвиненим.

Мета цієї роботи - показати особливості професії керівника гуртка музики, які нові музичні технології можна застосовувати на уроці музики у закладах позашкільної освіти. Ця мета конкретизується в рішенні наступних завдань: 1) розкрити творчий характер діяльності керівника гуртка музики; 2) визначити, якими знаннями, уміннями, навичками повинен володіти викладач працюючи в позашкільній установі; 3) розкрити музичні технології.

Саме практика показує, що керівник гуртка володіє усім комплексом знань, умінь і навичок в різних областях музично - педагогічній діяльності зможе кваліфіковано проводити заняття музики.

Музичне виховання повинне будуватися на принципах відбору спеціальних методів стосовно віку, рівня музичної підготовки і здібностей дітей - це і визначило новизну і актуальність цієї роботи.

Гіпотеза - метод моделювання художньо-мистецького процесу - одне з найбільш необхідних умов розвиваючого навчання на заняттях музики з раннього віку та початку оволодіння музичним інструментом.

Об’єкт - професійна підготовка керівника гуртка з музичного мистецтва позашкільного закладу.

Предмет - метод моделювання художньо-мистецького процесу - як один з необхідних методів музичного навчання.

База дослідження -  Палац дитячої та юнацької творчості Мелітопольської міської ради Запорізької області, гурток «Народний колектив України «Оркестр народних інструментів».


МАТЕРІАЛИ ПРОВЕДЕННЯ НЕТРАДИЦІЙНОГО ЗАНЯТТЯ-КАЗКИ
ДЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ГРУПИ ГУРТКІВЦІВ ОРКЕСТРУ НАРОДНИХ
ІНСТРУМЕНТІВ ПАЛАЦУ ДИТЯЧОЇ ТА

ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ ММР ЗО

Ким би не стала людина в житті, насамперед вона повинна бути освіченою, вихованою та культурною. А без музики це неможливо.

Віддавна музичне виховання — невід'ємна частина гармонійного розвитку духовного світу й моральних якостей дитини.

«Музика — могутнє джерело думки. Без музичного виховання неможливий повноцінний розумовий розвиток дитини.» - ці слова належать В. О. Сухомлинському.

Усе починається з дитинства. Тільки у дитинстві можна привчити людину до усього найкращого. Недоліки естетичного виховання просто збіднюють внутрішній світ людини, але й позначаються всьому її житті.

Діти і підлітки — ще не сформовані особистості без стійкої життєвої позиції. Не знаючи справжніх цінностей, сучасна дитина погано орієнтується у складному світі дорослих і часто легко сприймає фальшиві цінності. Важко назвати більш універсальний засіб естетичного й морального виховання, який формує внутрішній світ дитини, ніж музика.

Спираючись на найкраще з того, що створено протягом сторіч у вітчизняній і світовій музиці, формувати у школярів музичну культуру як найважливішу і невід'ємну частину їхньої духовно культури — це і є основне завдання уроків музики.

Групове нетрадиційне заняття-казка для двох учнів першого року навчання на домрі

ВСТУП:

Домра - старовинний народний струнний щипковий музичний інструмент. Має чотири(іноді три) струни, грають на ній, як правило, за допомогою медіатора.

Завдяки своїм виконавським можливостям домри в оркестрі складають основну мелодійну групу. Крім того домра знаходить своє застосування як сольний інструмент. Для неї пишуть концертні п'єси і твори. Тому вони і вимагають серйознішої підготовки при навчанні грі на інструменті.

Основна мета навчання:

  1. за короткий період підготувати учнів до гри на домрі за допомогою проведення нетрадиційного заняття-казки;
  2. навчити і виховати оркестранта.

Кожен учень має свої манери поведінки, свій смак і напрям, своє відношення до музики.

При навчанні на народних інструментах відбувається деяка психологічна перебудова. Оркестрова музика позитивно позначається на формуванні особи оркестранта: міняються манери поведінки, спілкування. Учні стають ввічливіші, уважніші, дисципліновані і урівноважені.

Мета уроку: прищепити любов до домри та навчити первинним навичкам гри на цьому музичному інструменті.

ХІД УРОКУ:

Добрий день, діти!

На попередньому уроці ми з вами познайомилися з історією народного інструменту, що має назву «ДОМРА». Та кожен з вас намалював його так, як він собі його уявляє. А зараз пригадаємо як легко запам’ятати назву цього музичного інструменту : «Дом-Pa»: «Дом» та «Ра - бог сонця». Тепер пригадаємо де пишуть ноти - правильно - на нотному стані. А що таке «нотний стан»? Так, це п’ять горизонтальних ліній, що рахуються знизу вгору. А в нас з вами п’ять пальчиків, які можна уявити нотним станом. Мізинець - перша лінійка, безіменний - друга, середній - третя, вказівний - четверта та великий - п’ята.

Давайте з вами візьмемо інструменти та пригадаємо посадку: як правильно сидіти, правильну постановку рук.

Діти, а ви пам’ятаєте як йде дощ? Він спочатку маленький - йде тихо, повільно, а потім гучніше - злива. Давайте спробуємо це відобразити на третій струні.

Дощик

 

А для того, щоб ще краще вийшло - давайте пригадаємо вірші про дощ, осінь, весну. (Діти повинні розповісти вірші, наприклад,

Сіла осінь на порозі,

Довгі коси розплела,

Спілі яблука на возі

До бабусі привезла.

Вітром двері відчинила:

  •    Дари з воза забирайте! *

Павутинкою злетіла:

  •    Через рік мене чекайте!

(Л. Новикова)

Ми з вами відображали дощ на струні, що зветься «ре». Вона пишеться під першою лінією нотного стану, а на домрі - це третя струна.

Діти, хто з вас може пригадати твори композиторів про явища природи? (Наприклад, М. Лисенко опера «Зима та весна», П. Чайковський «Пори року») Давайте прослухаємо мелодію та пригадаємо її назву (звучить CD - запис «Реве та стогне Дніпр широкий»). Повернемося до практичного













заняття. Після прослуханого знову відобразимо на домрі «Дощик» та будемо підспівувати «кап-кап».

Познайомимося з іншими струнами, які має 4-струнна домра на прикладі казки «Колобок». Жили-були дід та баба... Далі продовжить самі (... спекла баба Колобок та поставила його на віконце остивати, а він скотився на поріг та покотився ліс. Котиться він, котиться. А на зустріч йому Зайчик) Давайте відобразимо цього Зайчика на першій струні великим пальцем лівої руки. Будемо грати і рахувати 1 і 2 і 3 і 4 і. Молодці. А що було далі? Кого він зустрів? (Волка). Волка ми будемо грати на 3-тій струні. А далі? (Ведмедя). Ведмедя заграємо на 4-тій струні. А останньою? (Лисицю). Цю хитру тваринку відобразимо на 2-гій струні. А Лиска Колобка з’їла? Так. Заграємо по всіх струнах. Молодці.

Наша казочка закінчилася та закінчився з нею дощик. На вулицю вийшло кошеня. Заграємо п’єсу «Як у нашого кота» на струні «ля»

ЯК У НАШОГО КОТА В. Якубовська

А ви знаете для чого всі ці тваринки вийшли після дощика вранці? На зарядку. Давайте розберемо п’єсу «Зарядка»

ЗАРЯДКА

 

Дану п’єску ви можете грати вранці для своїх менших братів та сестер на ранковій зарядці.

Після зарядки усі звірі пішли гуляти хто в садок, а хто в огород. А хто куди? Котик - у садок, а півник з кізонькою - у огород. Заграємо цю пісню

 





Дуже добре ми з вами сьогодні грали та відповідали. Давайте виконаємо останнє завдання - подумаємо в яких словах ховаються ноти. Наприклад, «по-мі-дор». (Діти придумують слова)

Домашнє завдання: відпрацювати вдома «Дощик», «Як у нашого кота», «Півник», «Кізочка», «Пастушок», «Зарядка», «Колискова», «Часи», «Ввічливий вальс», «Веселі гуси», «У садку чи в огороді».

По закінченню заняття учні повинні:

  •    Навчитися правильній посадці при грі.
  •    Вивчити назви струн домри та оволодіти первинними навичками гри

на них.

  •   Освоїти п’єси «Дощик», «Як у нашого кота», «Півник», «Кізочка», «Зарядка», «У садку чи в огороді».

ВИСНОВОК

"Творити - жити двічі" А.Камю

Вже сьогодні учень керівника гуртка вибирає. Вибирає, довіряючи одному, несучи на заняття чергові емоції і шпаргалки іншому.

Хіба довірятимуть учні керівникові гуртка, якщо для нього вони лише чистий аркуш, на якому він може написати все, що завгодно?

Якщо керівник гуртка глухий, холодний, порожній, аморально вимагати хвилювання від інших.

Керівник гуртка, що не цікавиться своїми вихованцями, їх бажаннями, схильностями і досягненнями і не прагнучий гнучко і творчо працювати - не керівник гуртка.

Взаємна недовіра, страх несумісні з емоцією, вільним і творчим мисленням, самовираженням особи, ініціативою.

Діти чекають керівника гуртка, що чуйно відноситься до них, розуміючого і всіляко заохочуючого їх зусилля.

Кожне заняття музики повинне носити на собі друк неповторної особи керівника гуртка. Творчо підійти до заняття - означає виявити і до кінця розкрити своє власне відношення до музики так же яскраво і переконано, як це робить композитор, виконавець. Керівник гуртка організовує відповідну діяльність дітей, сприяє тому, щоб музика дійшла до свідомості кожної дитини.

Знання кожного цього класу, уміння піднести музичного твору так, щоб хлопці були гранично захоплені музикою, пробудження в них емоційної чуйності, активності в процесі виконання, слухання музики, роздумів про неї - в цьому полягає майстерність керівник гуртка.

Видатний психолог Б.М.Теплов затверджував наступне: "Ми не маємо таких знань, які дозволили б давати негативний діагноз про музичність дитини до початку систематичного і кваліфікованого музичного виховання і навчання".

В процесі використання музичних технологій на уроці музиці діти дізнаються, осягають, освоюють закономірності мови, вчаться усвідомлювати і відтворювати музику. Усе це розширює кругозір учнів, розсовує горизонти виконавської діяльності, дає можливість значно підвищити рівень виконавських навичок, розвивати музичні здібності дітей.

Усі музичні технології допомагають формувати навички активного сприйняття музики, збагачують музичний досвід дітей, прищеплюють їм знання, що в цілому є важливою передумовою збагачення музичної культури вихованців.

Підсумком розвиваючої музичної освіти повинне стати представлення вихованців про діяльність музиканта - композитора, виконавця, слухача в їх триєдності - як про високий прояв людського творчого потенціалу, як про велику інтелектуальну і емоційну працю душі, як про вищу потребу в перетворенні людини.

                               

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1.   Алиев Ю.Б. “Настольная книга учителя-музыканта” М.,2000 г.
  2.    Апраксина О.А. “Музыкальное воспитание” М.,1985 г.
  3.   Апраксина О.А. “Музыкальное воспитание” Сборник статей. М.,1974 г.
  4.    Арчажникова Л.Г. “Профессия-учитель музыки” М.,1984 г.
  5.    Теплов Б. М. Психология музыкальных способностей. — М., 1947. (2-е изд. 1961)
  6.    Теплов Б. М. Способности и одарённость // «Учёные записки Гос. НИИ психологии», 1941, т. 2.
  7.    Вендрова Т.Е. ; Пигарёва И.В. “Воспитание музыкой” М.,1980 г.
  8.   Джердималиева Р.Г. “Методические рекомендации в помощь преподавателям и студентам МПФ пед.институтов по улучшению учебно­методической работы” А-та.,1986 г.
  9.   Под ред.Дугановой Л. “От творчества методиста к творчеству учителя” М.,1993 г.
  10. Гродзенская Н.Л. “Школьники слушают музыку” М.,1969 г.
  11. “Искусство ” №2 М.,1994 г.
  12.   “Искусство ” №4 М.,2000 г.

11 .“Искусство” №3 М.,2000 г.

12.“Искусство” №6 М.,1999 г.

  1.   Кабалевский Д.Б. “Как рассказывать детям о музыке” М.,1989 г.
  2.   Методические рекомендации к занятиям музыки. М.,1971 г.
  1.   “Музыка ” №1 М.,2003 г.
  2.   “Музыка ” №4 М.,2008 г.
  3.   “Музыка ” №2 М.,2015 г.
  4.   “Музыка ” №1 М.,2018 г.

19 “Музыка ” №3 М.,2017 г.

  1.    О. Деркач «Зошит юного скрипаля» - Мелосвіт, 2005 р.
  2.    Журнал «Позашкілля Запоріжжя», № 2/2018
  3.    Естетичне виховання школярів:методичні рекомендації, розробки уроків з предметів естетичного циклу, сценарії позашкільних закладів – Харків, Вид. група «Освіта», 2009

 

 

 

1

 

docx
Додано
22 квітня 2020
Переглядів
657
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку