Урок "Невідкладні стани. Домедична допомога при невідкладних станах різноманітних соматичних захворювань"

Про матеріал
Запропонований матеріал можна використати для проведення уроку з предмета "Захист України" за темою "Невідкладні стани. Домедична допомога при невідкладних станах різноманітних соматичних захворювань"
Перегляд файлу

УРОК 12

 

НЕВІДКЛАДНІ СТАНИ. ДОМЕДИЧНА ДОПОМОГА ПРИ НЕВІДКЛАДНИХ СТАНАХ РІЗНОМАНІТНИХ СОМАТИЧНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ

Мета:

Формування компетентностей: предметна компетентність:

Ознайомити з поняттям «невідкладні стани», домедичною допомогою при невідкладних станах різноманітних соматичних захворювань; розвивати навички дій в екстрених ситуаціях;  виховувати санітарно-гігієнічні навики та бережливе ставлення до власного здоров'я, активну громадянську позицію, співчуття.

ключова компетентність:

Спілкування державною мовою доречно поєднувати вербальні та невербальні засоби спілкування відповідно до мети, ситуації мовлення, тобто сформованість комунікативних навичок на заняттях із предмету «Захист Вітчизни»; брати участь у полілогах і діалогах, вести монолог з проблемних тем предмету;

Інформаційно-числова компетентність – самостійно знаходити, аналізувати та добирати необхідну інформацію, обробляти її, зберігати та передавати її за допомогою технічних засобів та інформаційних технологій; ефективно комунікувати за допомогою онлайн комунікації в різноманітних формах (електронна пошта, чати, блоги, соціальні мережі тощо); працювати з комплексними навчальними пакетами (електронними підручниками);  здійснювати інформаційну діяльність по збору, обробці, передачі, збереженню інформації; працювати з комплексними навчальними пакетами (електронними підручниками).

 

Уміння вчитися впродовж життя  визначати мету навчальної діяльності, відбирати та застосовувати потрібні знання і способи діяльності для досягнення мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власний освітній напрямок, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.

Соціальна і громадянська компетентностіаргументувати та відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; ефективно спілкуватися, долати стереотипи, робити свідомий вибір та діяти відповідально.

Екологічна грамотність і здорове життя надавати допомогу собі та тим хто її потребує під час травмуваннях, кровотечах та пораненні; приймати рішення, обмірковуючи альтернативи і прогнозуючи наслідки для здоров’я, добробуту і безпеки людини; діяти у небезпечних ситуаціях та надавати домедичну допомогу.

Інноваційністьздатність учня реагувати на зміни та долати труднощі; спроможність визначати і ставити перед собою цілі, мотивувати себе та розвивати в собі стійкість і впевненість, щоб навчатися і досягати успіхів.

Наскрізні лінії:

здоров'я і безпека – відповідальне ставлення до власного здоров’я;

громадянська відповідальність – формуванню відповідального члена громади і суспільства

Очікувані резуль-тати навчальної діяльності:

Знаннєвий  компонент:знає правила надання допомоги при невідкладних станах різноманітних соматичних захворювань,

при різкому погіршенні стану.

Дяльнісний компонент: володіє інформацією про допомогу при невідкладних станах різноманітних соматичних захворювань.

Ціннісний компонент: свідоме ставлення до власного здоров’я.

Опорні та базові поняття:

невідкладні стани,  гіпертонічний криз, інфаркт, бронхіальна астма.

Тип уроку:

засвоєння нових знань

Обладнання:

презентація, підручник, відеоматеріали.

 

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ

  1. Робота над запитаннями
  •            Пригадайте, у яких випадках бригада екстреної медичної допомоги здійснює виїзд на виклик?

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

  1. Вступна бесіда
  •            Кожен громадянин України та будь-яка інша особа мають право повідомити лікуючого лікаря або працівників найближчого закладу охорони здоров’я незалежно від форми власності  та підпорядкування  про свій невідкладний стан або про невідкладний стан іншої людини.

Сьогодні ми поговоримо про невідкладні стани різних соматичних захворювань.

Пригадайте, які хвороби, відомі вам, можуть спричинити різке погіршення загального стану людини?

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Інформаційне повідомлення про невідкладні стани.

Кожен громадянин України та будь-яка інша особа мають право повідомити лікуючого лікаря або працівників найближчого закладу охорони здоров’я незалежно від форми власності  та підпорядкування  про свій невідкладний стан або про невідкладний стан іншої людини.

Невідкладним станом людини відповідно до ст.3 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» вважається раптове погіршення фізичного або психічного здоров'я, яке становить пряму та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людини або оточуючих її людей і виникає внаслідок хвороби, травми, отруєння або інших внутрішніх чи зовнішніх причин.

На сьогодні не існує єдиної класифікації невідкладних станів, однак вони можуть бути поділені на наступні групи:

1) які виникають при захворюваннях внутрішніх органів (невідкладні стани як прояв хвороби, що виникають у практично здорових людей; невідкладні стани, що виникають як ускладнення наявної соматичної патології; невідкладні стани у хворих іншою патологією, що мають зміни або захворювання внутрішніх органів);

2) які виникають при захворюваннях інших органів і систем (хірургічні хвороби; неврологічні хвороби; інфекційні хвороби; акушерсько-гінекологічна патологія; психічні хвороби);

3) які виникають при застосуванні зброї масового ураження (ураження ядерною зброєю; ураження отруйними речовинами; ураження бактеріологічною зброєю);

4) які виникають при гострих отруєннях та інтоксикаціях (харчові отруєння; отруєння грибами; отруєння технічними рідинами; медикаментозні отруєння; отруєння отрутохімікатами; укуси тварин, комах);

5) які виникають в результаті медикаментозної недостатності (алергія; токсична дія медикаментів), тощо.

 

Сьогодні ми поговоримо про невідкладні стани, які виникають як ускладнення наявної соматичної патології.

Стан пацієнта який перебуває, який перебуває у невідкладному стані супроводжується:

  • непритомністю;
  • судомами;
  • раптовим розладом дихання;
  • болем у ділянці серця;
  • блювотою кров’ю;
  • гострим болем у черевній порожнині; 
  • зовнішньою  кровотечею; 
  • ознаками  гострих  інфекційних  захворювань; 
  • гострими психічними розладами, що загрожують життю і здоров’ю.

 

  1. Допомога при невідкладних станах.

Різке погіршення загального стану — це такий стан постраждалого, за якого спостерігають розлади фізіологічних функцій і порушення діяльності окремих систем, які не можуть відновлюватися самостійно, і тому така людина  потребує негайного (екстреного) надання домедичної і згодом медичної допомоги. Різке погіршення загального стану може виникати в разі раптових захворювань, унаслідок нещасних випадків та травм.

Для раптових захворювань є характерним раптовий, гострий початок на тлі, здавалося б, нормального стану людини. Хоча часто вони бувають і на тлі наявного захворювання, але з невираженими або прихованими симптомами перебігу. До них належать гострі захворювання черевної порожнини: проривна виразка шлунка, гостра кишкова непрохідність, гострий апендицит (запалення червоподібного відростка), гострий холецистит (запальний процес жовчного міхура), гострий панкреатит (запалення підшлункової залози) тощо.

Це також велика група гострих інфекційних захворювань. До раптових захворювань прирівнюють і раптові загострення або ускладнення різних хронічних недуг. Наприклад, виникнення шлункової кровотечі в  людини, у якої тривалий час спостерігається виразкова хвороба шлунка або дванадцятипалої кишки, напад задухи у хворого на бронхіальну астму, розвиток гострого інфаркту міокарда у хворих на хронічну ішемічну хворобу серця.

Поширеним є гіпертонічний криз —  швидке неконтрольоване підвищення артеріального тиску крові, вище звичних його показників для хворого  (іл. 16.1).

Вважають, що нормальний артеріальний тиск у дорослих становить  110/70 –  130/85 мм рт. ст., а у віці від шістнадцяти до двадцяти років нормальним вважають тиск у межах 100/70 – 120/80 мм рт. ст. Відхилення від норми небезпечне для організму,  бо  загрожує судинною катастрофою, наприклад геморагічним інсультом (крововилив у мозок) у хворого з підвищеним артеріальним тиском крові тощо.

 

Нещасні випадки — це обмежена в часі подія, раптовий вплив небезпечного виробничого  чинника  чи  середовища, унаслідок яких ушкоджено органи людини або порушено їх функції і заподіяно шкоду здоров’ю постраждалого; він може навіть померти.

До нещасних випадків, що спричинені впливом зовнішнього середовища, належать опіки, відмороження, тепловий удар або сонячний удар, ураження електричним струмом, утоплення, отруєння хімічними речовинами і ліками, укуси тварин тощо.

Травми    це анатомічні та функціональні ушкодження тканин, органів або опорно-рухового апарату тіла унаслідок раптового впливу на організм зовнішнього  чинника: удару, падіння, поранення, опіку тощо. Важкі травми виникають під час стихійних лих, великих катастроф, дорожньо-транспортних пригод, у сільському господарстві, будівельній промисловості та в побуті. Так, падіння з висоти часто супроводжується переломом кісток; незграбний стрибок теж може спричинити переломи, вивихи або розтягування зв’язок; поранення гострим предметом викликає сильну кровотечу.

Послідовність надання допомоги в разі різкого погіршення загального стану. 

Допомога в разі різкого погіршення загального стану:

  1. Огляд місця події.

Перед наданням допомоги необхідно переконатися у відсутності небезпеки на місці події для себе та постраждалого від травмувального чинника, що вже діяв, загрози від зовнішнього середовища та від постраждалого і тільки після  цього надавати йому допомогу. Якщо місце небезпечне,  слід  дочекатися прибуття рятувальників.

  1. Огляд постраждалого.

Перед тим, як надавати допомогу, треба отримати пряму або непряму згоду постраждалого (якщо він притомний).

Надаючи допомогу, треба не забувати про власну безпеку!

Перед оглядом  та  початком надання домедичної  допомоги  слід  надягнути одноразові гумові або латексні рукавички!

Якщо допомогу надають дві або кілька осіб, вони мають діяти узгоджено. За наявності загрози для життя постраждалого, але з  урахуванням власної безпеки для життя та своїх можливостей, той, що надає допомогу, має:

  швидко провести огляд постраждалого, визначити,  чи він притомний і дихає, установити причину різкого  погіршення загального стану, уточнити скарги;

  1. Виклик бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги.
  2. Серцево-легенева реанімація.

• за відсутності в постраждалого дихання, розпочати серцево-легеневу реанімацію.

  1. Профілактика ускладнень.

  допомогти постраждалому зайняти найбільш зручне положення та оберегти від охолодження — укрити термопокривалом/ковдрою;

• у разі погіршення стану постраждалого до приїзду бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги ще раз зателефонувати диспетчеру і виконувати його вказівки.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Робота над запитаннями
  • Що означає термін «різке погіршення загального стану» в людини?
  • Коли може виникати різке погіршення загального стану людини?
  • Що називають раптовими захворюваннями?
  • Що означає термін «нещасні випадки»?
  • Назвіть нещасні випадки, спричинені раптовим впливом зовнішнього середовища.
  • Що означає термін «травми»? Коли можуть виникнути важкі травми?
  • Що необхідно зробити рятувальнику перед наданням домедичної допомоги людині з різким погіршенням загального стану?
  • Який порядок надання допомоги за різкого погіршення загального стану?

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати конспект, підготувати повідомлення, презентацію про соматичне захворювання, що може викликати невідкладний стан.

Використана література:

  1. Лелека В.М. Захист Вітчизни. (рівень стандарту. “Основи медичних знань”): підр. для 10 кд. закл. загал. середн. освіти / В.М. Лелека , А.М. Бахтін, Е.В.Винограденко. – Харків: Вид-во “Харків” , 2018
  2. Захист Вітчизни. Основи медичних знань : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. // А. А. Гудима, К. О. Пашко, І. М. Гарасимів, М. М. Фука. — Тернопіль : Астон, 2018.
  3. https://oppb.com.ua/content/ocinka-stanu-postrazhdalogo-pry-nadanni-domedychnoyi-dopomogy-na-vyrobnyctvi
  4. https://uahistory.co/pidruchniki/garasimiv-national-defense-bases-medical-knowledge-boys-10-class-2018/45.php
  5. https://res.in.ua/domedichna-dopomoga-pri-najposhirenishih-nevidkladnih-stanah.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту, Основи медичних знань) 10 клас (Пашко К.О., Герасимів І.М., Щирба Ю.П., Фука М.М.)
Додано
7 листопада 2021
Переглядів
6247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку