Клас___________Дата__________
Урок № 37
Тема: Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. Будова нервової системи. Центральна та периферична нервова система людини
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форми та методи: інформаційно – рецептивні, проблемно –пошукові, інтерактивні вправи, індивідуальні форми роботи
Обладнання: таблиці, малюнки, ПК, слайди.
Девіз уроку:
Від того, що ми знаємо,
залежить, ким ми станемо.
Ж. Ростан
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Вправа “Незакінчені речення” . Учням надається можливість визначити свої очікування від даного уроку.
Роздаю кожному учневі аркуш паперу, на якому написані такі незакінчені речення:
– від вчителя я очікую…
– від учнів я очікую…
– від себе я очікую…
– мета, яку я маю намір досягнути…
До вправи повертаються в кінці уроку. Якщо хтось із учнів має бажання, може озвучити свої відповіді.
ІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності.
Організм людини, як і будь – який інший живий організм, реагує на зміни, які відбуваються в ньому самому та в середовищі, що його оточує. Як наш організм сприймає впливи зовнішнього середовища, як пристосовується до змін та аналізує інформацію? Щоб відповісти на ці запитання нам треба знати будову і функції нервової системи.
Тож сьогодні на уроці ми продовжуємо дізнаватися нове про організм людини. Запишіть тему уроку: Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. Будова нервової системи. Центральна та периферична нервова система людини
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь
Нервова система – це система яка здійснює сприйняття, аналіз та передачу інформації, що забезпечує пристосування організму до впливу середовища.
Нейрон - основна структурна та функціональна одиниця нервової системи Він складається із тіла, ядра і двох типів відростків: коротких розгалужених дендритів, і довгих малогозгалужених – аксонів. Короткі відростки чутливі, а довгі - рухливі.
Тіла нейронів утворюють сіру речовину головного та спинного мозку , а відростки – білу.
Зображення схеми Нейрона
Рефлекс - реакція організму на подразнення, яка здійснюється за участю нервової системи
Значення рефлексів полягає в тому, що завдяки їм організм здатний швидко реагувати на зміни середовища.
Проявами рефлексів є виникнення або припинення будь-якої діяльності організму: скорочення м’язів, розширення судин, поява секреції та ін..
Шлях, по якому проходять нервові збудження, називається рефлекторною дугою. Вона складається з таких частин:
До центральної нервової системи відносять головний та спинний мозок, до периферичної відносять черепно-мозкові( їх у людини 12) і спинномозкові (31 пара) нерви, нервові сплетіння та вузли.
Функціонально нервову систему прийнято поділяти на соматичну та автономну(вегетативну)
Соматична нервова система забезпечує діяльність скелетних м’язів, органів чуттів, залоз зовнішньої секреції та шкіри
Вегетативна нервова система відповідає за діяльність внутрішніх органів, залоз секреції кровоносних судин
ІV. Узагальнення та систематизація знань
Інтерактивна вправа “ Карта мозку”.
Презентація карт учнями, визначення найбільш повної і правильної відповіді. Оцінювання.
На обличчя людини,що спить, сів комар. Не прокидаючись, вона відігнала його. Чому і як відбулася така реакція?
Учні записують у зошитах визначення рефлексу.
VІІ. Підсумок уроку.
Діти подивіться на ваші карточки очікувань від уроку, які ви заповнили на початку уроку. Чи збулися ваші очікування від уроку?
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал §34-35 підручника то даній темі.
Скласти кросворд, ребус по темі “Будова нервової системи ”.