Урок "Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників"

Про матеріал
Розробка уроку-подорожі з української мови в 6 класі "Незмінювані іменники. Рід незмінюаних іменників" із застосуванням діджитал-інструментів
Перегляд файлу

Тема. Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників

Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід, застосовувати знання в повсякденному житті;

розвивати вміння визначати незмінювані іменники та їх рід, вживати такі іменники у зв’язному мовленні, формувати самостійність та ініціативність, розвивати критичне мислення, увагу

 виховувати стійкий інтерес до мови, бажання збагачувати свій лексикон.

Тип уроку: комбінований (урок вивчення нового матеріалу, урок формування вмінь і навичок), урок-подорож

Міжпредметні зв’язки: географія, біологія, музика,

Ключові компетентності: Спілкування державною мовою, математична, компетентність в природничих науках, інформаційно-цифрова, соціальна

Перебіг уроку

І. Оргчастина.

Вчитель. Любі діти, добрий день! Рада вітати вас сьогодні на уроці.

Перш, ніж його почати, пропоную обмінятися хорошими емоціями. Станьо в коло, візьмімося за руки, і подумки передамо одне одному позитив. Тепер глибокий вдих, видих і сідаймо на свої місця.

Перед початком уроку діти отримують емблеми із зображенням ківі, авокадо, манго.

Вступне слово вчителя.

Сьогодні на нас чекає навколосвітнє турне. Відвідаємо і Євразію, і 2 Америки, і Африку, і Австралію. Здійснимо ми його на таксі. Поїдемо трьома авто - кольору ківі, авокадо, манго. Ви вже об’єдналися в групи, якими ми будемо мандрувати.

Протягом подорожі ви отримуватимете зірочки рейтингу вашого таксі, а наприкінці подорожі, порахуємо, чия ж машина отримала їх найбільше. У вас на столах є чек-лист, куди ви будете кріпити свої досягнення.  Оберіть того, хто буде за це відповідальний. ( і нагадуватиме мені не пропускати нагороди)

ІІ. Актуалізація опорних знань.  Вчитель. Пора рушати, та щоб сісти в машину, треба виконати завдання.

 Метод «Куб Блума».

  • Назви морфологічні ознаки іменника
  • Придумай прикметник до іменника подорож
  • Поясни, чому слово карта – іменник
  • Запропонуй речення зі словом  карта в орудному відмінку. (Картою)
  • Поділись, як ти відрізняєш назви істот від неістот
  • Чому в іменнику ворота  ми не можемо визначити рід.

Отже, всі готові до подорожі, тож рушаймо.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Виїзд з Бахмута.

Поки ми їдемо до першого пункту нашої подорожі, пограймося в слова.

Перед вами речення з пропусками. Пропоную їх заповнити, дібравши правильні форми слова таксі, визначити їх відмінок у кожному реченні.

(На зворотному боці дошки)

Замість крапок ввести слово ТАКСІ і визначити його відмінок у кожному з речень. З кожної групи по учаснику.

Таксі – найкращий вид міського транспорту. … довелось чекати недовго. Біля стоянки … утворилась черга. У … було тепло та затишно.

Висновок: це незмінюваний іменник. Як визначити його рід?

От якраз на цьому році ми про це і поговоримо.

В зошитах зазначте, будь ласка, дату нашої поїздки і тему. Яка тема?

Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників.

Виходячи з теми, назвіть, що ж ви чекаєте від сьогоднішнього турне.

  • Навчитися вирізняти незмінні іменники, визначати їх рід.

Розгорнімо підручник на сторінці 110, прочитаймо правила. Запишімо приклади до зошита. Назвіть незмінювані іменники, які ви вже почули на сьогоднішньому уроці.

Пальто-сітро

IV. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу

  1. Гора Ай-Петрі

Аж ось і перша зупинка. Це гора Ай-Петрі, що в Криму. На Ай-Петрі проведена канатна дорога з найдовшим у Європі безопорним прольотом  Місхор — Сосновий Бір — Ай-Петрі. Ай-Петрі занесена до Книги рекордів України, як найбільш вітряне місце в Україні.

Якого роду слово Ай-Петрі? Як дізнатися? І знову нам підручник на допомогу! а. Самостійно опрацювати матеріал підручника

Сторінка 111. Опрацюйте в групах матеріал. Визначте, за якими критеріями ми визначаємо рід незмінюваних іменників. Зафіксуйте, що вже дізналися.

б. Переглянути урок Авраменка ВІДЕО

в. Порівняти

г. Підсумувати.

Д. Додати Словникова робота (на фліпчарті). Записати.

  • Путасу (риба) – жіночий рід
  • Івасі (риба) – жіночий рід
  • Авеню (вулиця) – жіночий рід
  • Цеце (муха) – жіночий рід
  • Кольрабі (капуста) – жіночий рід
  • Салямі (ковбаса) – жіночий рід
  • Торнадо (вітер) – чоловічий рід
  • Сулугуні (сир) – чоловічий рід
  • Кабукі (театр) – чоловічий рід
  • Барбекю (шашлик) – чоловічий рід.

Тож, якого роду Ай-Петрі? Жіночого.

V. Застосування набутих знань і вмінь

3. Австралія

Вже піднялися на «пік теоретичного матеріалу», тож можемо сміливо рушати далі, до Австралії.. Тут розташований Сіднейський зоопарк або Таронга ЗОО, якому більше 100 років. Його площа близько 25 гектар, тут мешкає більше 3000 тварин. Багато з них стали рідкісними і під загрозою вимирання. Символом Астралії є КЕНГУРУ. Ви зрозуміли, що мова піде про тварин.

Ви маєте назви тварин. Доберіть до них прикметники, бажано, оригінальні. Запишіть в зошити. По три на групу

Робота в парах. Дібрати прикметники до іменників

Кенгуру

Какаду

Івасі(риба)

 

Колібрі

Путасу(риба)

Шимпанзе

 

Фламінго

Цеце(муха)

Гризлі(ведмідь)

 

Висновок- всі іменник назви тварин, істот – чоловічого роду. Крім винятків.

  1. Прямуймо далі, до Північної Америки, на річку Місісіпі.

А чи відомо вам, що найдовша річка в США, та одна з найбільших річок світу. Ії води та узбережжя багаті на флору. Відпочиньмо на її берегах, пригадаймо роди рослин.

 Фізкультхвилинка

Спробую перевірити ваші знання з допомогою фізкультхвилинки. Якщо в моїх твердженнях є помилка, присідайте, якщо ні – плескайте в долоні.

1. Нам сподобався цей смачний авокадо. -

2. Корисне каланхое загоїть будь-які рани. +

3. У горщику на підвіконні росте дивовижний алое.-

4. Солодка манго втамувала мій апетит. -

5. Кольрабі дуже корисна +

6. Мені до смаку екзотичне ківі.+

Висновок: всі неістоти – назви рослин – середнього роду.

  1. Відпочили, пора і підкріпитися. Це ми зробимо в Перу, країна в Південній Америці, на узбережжі Тихого океану. 27% площі займають гори Анди. Біля їх підніжжя, напевно, є кафе, де ми і пообідаємо.

 Пасажири І авто

складуть діалог – телефонну розмову, в якій запрошуєте друга піти у кафе, просите одягнутися тепліше, обговорюєте замовлення.

Складіть діалог-телефонну розмову, використовуючи незмінювані іменники  кафе, пальто, спагеті, рагу, пюре.

ІІ авто.

Ви – менеджер кафе, складіть текст реклами, використовуючи слова капучино (кава), тірамісу (десерт), какао, безе, желе
ІІІ авто
Відвідувач і офіціант. Відвідувач просить офіціанта поставити хорошу музику, свій вибір робить між піснями українських співаків, використайте імена та прізвища: Софія Ротару, Антоніна Матвієнко «Пісня-душа», Христина Соловій «Тримай». Складіть діалог.

Розігрування діалогів.

Висновок: назви неістот – середній рід, пальто – змінюється, Жіночі прізвища на –о незмінні.

 

  1. Добре відпочивши і підкріпившись, прямуємо до гори Кіліманджаро, що  на сході Африки. Це потенційно активний стратовулкан , найвища точка Африки над рівнем моря.  тип вулкану, що має конічну форму і складається з багатьох шарів затверділої лави.

Тут нам треба рухатися по одному і швидко.

Перейдіть за посиланням https://learningapps.org/watch?v=phw9wm9ea21  і виконайте вправу. QR код/

VІ. Підсумки. Рефлексія. Самооцінювання.

8. Повернення на Батьківщину.

Наше турне добігає завершення. Повертаємося в рідну Україну.  А чи знаєте ви, що в нас можна лише в трьох містах проїхатися на МЕТРІ (наліпка тому, хто виправить).  Київ, Харків, Дніпро.

Молодці! Дякую вам! Порахуйте свій рейтинг, визначимося, чиє ж таксі має найвищий.

9. Прямуємо до Бахмута. Втомлені, але щасливі, ми повертаємося додому. Згадаймо, де ж ми були, що бачили, чого навчилися, що найбільше сподобалось.

Ви мали кольори машин. Якого ж вони роду?

Хочу відзначити роботу ____ групи.

Ви маєте різнокольорові стікери, напишіть своє ім’я, і по закінченню уроку, на виході, приклейте їх на відповідний рівень успіху на горі (на фліпчарті).

VІІ. Домашнє завдання:

опрацювати §34, впр 284, кому важко 287.

Поки записуєте, на пам'ять дарую вам сувенір із подорожі – зАкладку-підказку.

Дякую за співпрацю! Як завжди приємно! На все добре!

Не забудьте про стікер)

docx
Додано
26 грудня 2021
Переглядів
3142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку