Тема: «Ні! Я жива! Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає
( образ Мавки у драмі «Лісова пісня» Лесі Українки)
Мета: розглянути образ Мавки;
через характеристику образу відкрити ідею гармонії людини й природи;
розкрити проблему боротьби за вільне, духовно багате, красиве життя людини;
навчити задумуватися над такими поняттями, як щастя, кохання, душа;
виховувати у школярів прагнення до краси, правди, справедливості
Тип уроку: систематизація знань, умінь, навичок
Метод проведення: урок-роздум
Форма навчальної діяльності: фронтальна, групова, індивідуальна
Обладнання: портрет Лесі Українки, ілюстрації до твору, грамзапис, комп'ютерні технології,
епіграф до уроку
Епіграф уроку: Сильніше за любов злоба горить,
Сильніше за красу вражає бридь,
Але життя росте лишень з любові
Лишень краса людей навчає жить!
Д. Павличко
Перебіг уроку
І. Літературна розминка(звучить мелодія)
П’яніє сад від пахощів черешень
У вітра круговертем голова.
Як описать? Слова тут недоречні,
Коли весна вступа в свої права.
Тремтить повітря від адреналіну.
Бузок своїм цвітінням полонить.
А хмарка білосніжна від жасміну
На вітрі, ніби марево тремтить.
Це буде, любий, завтра, а сьогодні,
Весна навшпиньках тільки підійшла.
Та ще сніги ховаються в безодні.
Іще зима воріт не відчиня...
Та нащо передчасно її звати?
Набратися терпіння і чекать..
Коли кохання в серці будеш мати,
То ти весну не будеш закликать.
Ось поряд ти - моє маленьке щастя.
А більшого душа і не бажа.
І втратити його нам вже не вдасться.
І щирістю нехай тепер вража.
(Як ви розумієте ці слова?)
ІІ. Контрольно-смисловий етап уроку
( літературний диктант за твором «Лісова пісня») З яким епізодом пов’язані подані слова?
Хороший тута вельми очерет. « ( Лукаш – дія І)
Як глибоко крає,
Розтинає білі груди, серденько виймає!» ( Мавка говорить Лукашу – перша зустріч)
Краси моєї не руйнуй!» ( Русалка говорить Мавці, щоб та не різала жито)
Чого ти йшла від нас у край понурий?» (Лісовик говорить Мавці в дії ІІІ)
Я знаю, ти до нього! Признавайся –
Він твій коханок?» ( Килина запитує в Мавки)
Я з лісу не піду. Я в лісі буду.» ( Лукаш відповідає Килині)
Воно ж одно лишилося від мене.» ( Мавка говорить Лукашу)
ІІІ. Актуалізація знань, вмінь
а) Слово вчителя
- Ми закінчили працювати над змістом драми-феєрії «Лісова пісня». Визначіть жанр
цього твору.
- Чому саме драма-феєрія? (п’єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами), феєрія – побудована на казково-фантастичному сюжеті)
- А як можна іще назвати «Лісову пісню» ? .
- А я б назвала «Лісову пісню» - мрією. Так, саме мрією — великим білим птахом, що розгорнув свої иезаймано-чисті крила десь серед прозорої блакиті.
Можливо, саме цього і не вистачає зараз вашому поколінню. Вивчаючи твори попередніх письменників: Нечуя-Левицького, Панаса Мирного, Михайла Коцюбинського, Івана Франка і, зокрема, говорячи про взаємини Галі і Чіпки, Марічки і Іванка я звернула увагу на те, що ви були байдужі не тільки до долі літературних героїв, а й до найщиріших їхніх почуттів-кохання.
Біда наших часів саме в тому, що ми, втративши віру, і надію, і любов, загубили і мрію. Наші сьогоднішні поривання настільки приземкуваті і буденні, що більше схожі на плани чи графіки. Ми перестали мріяти, бути космонавтами чи зустріти свого принца, не на білому мерседесі, а чесного, чистого, зі шляхетними звичками, або оту єдину на цілому світі Снігуроньку, яка віддала своє життя заради кохання. Наслідки ось цього реалізму породжують безвідповідальність, байдужість, боягузтво і навіть підлість.
Леся Українка уміла мріяти. Її мрія була висока і чиста, піднесена, філософсько-мудра. А ще — вона була така велика, що її вистачить на всіх нас. Треба тільки прислухатися й почути, як виспівує птах Лесиної душі:
Не зневажай душі своєї цвіту,
бо з нього виросло кохання наше!
Той цвіт від папороті чарівніший —
він скарби творить, а не відкриває.
У мене мов зродилось друге серце
Як я його пізнала. В ту хвилину Огнисте диво сталось.
Б) Бесіда з учнями
— Хто сказав ці слова? (Мавка).
— А чому я сказала, що прислухайтесь, як виспівує Лесина душа? (Тому, що в кожному герої Л. Українки є частка душі поетеси. А найбільше це стосується Мавки).
В) Слово вчителя
20 грудня 1911 р. Л. Українка пише своїй матері: «...А то ще й здавна тую мавку «в умі держала», ще аж із того часу, як ти в Жаборищі мені щось про мавок розказувала, як ми йшли якимсь лісом з маленькими, але дуже рясними деревами. Потім я в Колодяжному в місячну ніч бігала самотою в ліс і там ждала, щоб мені привиділася мавка. Зачарував мене сей образ на весь вік».
— Отже, я думаю, що ви здогадалися, яка тема сьогоднішнього уроку. (слайд 1)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Дійсно, ці слова тлумачать часто і багатозначно, розглядаючи вислів як афоризм. Своє безсмертя Леся пророкувала саме словами Мавки, і вони належать перш за все їй.
- Отже, тема сьогоднішнього уроку:
«Образ Мавки у драмі-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки».
Епіграфом нашого уроку є слова видатного поета Д.Павличка. (слайд 3)
В кінці уроку ми повинні з вами дати відповідь на проблемне питання :
Як через образ Мавки письменниця розкрила мрію про ідеальну людину, утвердила думку, що людина – творець краси?
V. Сприйняття й засвоєння матеріалу
1. Теорія літератури.
Художній образ – це складова мистецька форма відображення дійсності.
Образи – це конкретно – чуттєве змалювання людської особи (образи-персонажі), предмета(образи-речі), явища природи(образи-пейзажі). (слайд 5)
- На які групи поділяються персонажі твору? ( на 2: істоти, які живуть у лісі, озері і люди)
- Хто ж є головною героїнею? (Мавка, вона займає особливе місце)
- Давайте пригадаємо, де ми уже чули про мавок? Хто такі мавки?
2.1 Виступи групи «Дослідники»
- Звернемося до міфології (учень розказує). (слайд 6)
- А тепер пригадайте мавку (нявку) у Коцюбинського «Тіні забутих предків» (учень читає).
(слайд 7,8)
- Яка ж мавка у Лесі? (Робота з текстом твору. Учень розказує ). (слайд 9)
Висновок. Перше знайомство з мавкою розвіює всі уявлення про міфічну особу — це людина. Але яка людина? Послухайте перші слова Мавки. (Уривок з твору. Мавка і Лісовик – інсценізація)
- Яка найголовніша риса характеру спостерігається у Мавки з цього уривка. (Волелюбність. Воля для Мавки така ж необхідна умова життя, як прекрасний навколишній світ природи. Отже. Мавка — дитя природи, яка найбільше цінує волю).
Ну як-таки, щоб воля — та пропала
Се ж так колись і вітер пропаде.
— Чому вітер, а не сонце чи небо? Уявімо, що не стало вітру? (Люди задихнуться. Людина живе завдяки повітрю, кисню).
(слайд 10)
Висновок. До зустрічі з Лукашем у Мавки було безтурботне, вільне життя. Вона спала всю зиму і прокидалася навесні. Вона не задумувалася про свій родовід, про свій вік, товаришувала із вербою, звала її матусею, розуміла розмову рожі і ясена, мріяла білими снами, жартувала з перелесником і гралася з вітром. Тобто жила у повній гармонії з природою.
- А що таке гармонія? (тлумачення слова)
Гармонія — закономірне поєднання тонів у одночасному звучанні; співзвуччя.
Гармонія — злагоджене звучання, приємне для слуху; милозвучність.
Поєднання, злагодженість, взаємна відповідність якостей (предметів, явищ, частин цілого).
Гармонія – давньогрецька богиня. (слайд 11)
(Природа)
«З очеретів чутно голос сопілки, ніжний, кучерявий і як він розвивається, так розвивається все у лісі. Спочатку на вербі та вільхах замайоріли сережки, потім береза листом залепетала. На озері розкрилися лілеї білі і зазолотіли квіти на лататті. Дика рожа появляє ніжні пуп'янки».
— Отже, гра дерев'яної дудочки має таку величезну силу, що рушить природу. Мавка не бачить Лукаша, лише чує його гру на сопілці — з цього починається кохання. Спів сопілки — це не тільки образ краси душі, кохання, це ще й узагальнений символ мистецтва. Яку велику силу має мистецтво! Про це Мавка розмірковує так:
Не зневажай душі своєї цвіту,
бо з нього виросло кохання наше!
Той цвіт від папороті чарівніший —
він скарби творить, а не відкриває.
Отже, Мавка тонко відчуває музику.
(Ілюстрація до твору. Які слова із драми найбільше підходять до цього малюнка?).
Що таке кохання? (тлумачення із словника)
Кохання - це бажання зробити кохану людину щасливою.
Кохання - це здатність жертвувати заради коханого всім, у тому числі собою.
Кохання - це вміння ставитися до коханої людини без керування нею й без використання її для своїх бажань.
Кохання - це коли тобі нічого не потрібно від коханого.
Кохання - це модель Всесвіту. Всесвіт такий великий, що одному в ньому стає якось не по собі. (У нескінченному просторі будь-які відстані однакові у своїй незначності.) Саме тому кожний прагне знайти своє Кохання.
Кохання є бачення таємниці коханого.
- складання асоціативного куща : Кохання
вірність
краса
Кохання довіра
мрія
підтримка
Кохання –це велике почуття
Не кожному дано його пізнати.
Від нього іноді залежить сенс життя,
Хоча цього не хочеш визнавати.
Воно дає натхнення й сили,
Здаються люди всі і добрі й милі.
Така приходить жага до життя,
Що забуваєш негаразди нашого буття. (слайд 14, 15)
— Чи щаслива Мавка з Лукашем?
Що ж мені суджено — щастя чи мука?».
— Тож, чи щаслива була Мавка? Як розуміти ці її слова?
Тлумачення «щастя « за словником.
Ща́стя — психоемоційний стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості. Те, що викликає відчуття найвищого задоволення життям, дає радість людині. Стан чи якість бути щасливим; насолоджувальний досвід чи емоція, що породжується від володіння добром чи задоволення бажань; втіха, приємність;
Складання асоціативного куща: Щастя
(слайд 16, 17)
Щастя – це те, що було.
Щастя – це те, що буде.
Неба набрало в груди
І гай-гай одгуло.
Щастя – це те, що було.
Щастя – воно манна є.
Щастя – це те, що минає,
Як не минає зло.
Хай підминає погода
Щастя – жар-птиці перо,
Щастя від Бога нагода
Творити добро.
— А у чому суть Мавчиного щастя?
Заради коханого вона залишає ліс, іде між люди Але високі мрії про вільне,, щедре, як сама природа життя не могли здійснитися в умовах експлуататорського суспільства.
Лукаш стає черствим, ображає Мавку, зраджує їхньому коханню.
Вслухайтесь.
Початок кохання: ...Я зацілую тебе насмерть
і кінець:
...Яка страшна, чого ти з мене хочеш.
Такою швидкоплинною буває інколи парубоцька закоханість.
Але давайте поміркуємо: буває інколи, що почуття, яке ти прийняв за кохання, може згаснути.
- Як повинен вчинити порядний хлопець? (Вибачитися, залишитися другом).
— Як вчинив Лукаш? (Цурається Мавки, ображас. насміхається).
Мавка бореться за свого коханого. Хоче його повернути, але Лукаш відштовхує її словами: (урипак з твору).
Світить місяць, світить ясний, зірочкам моргає,
Щось не йде до мене милий, серце завмирає.
То замре моє серденько, а то затріпоче,
Те, що люди мені кажуть , вірити не хоче.
Присягався у коханні, щиро так божився,
Ну, а люди вже говорять, що він одружився.
Ще й сміються прямо в очі, кого покохала?
Бодай я ту чорну звістку чути не діждала.
Ось зустріла ненароком опустив він очі,
Мене бачити і чути він уже не хоче.
Розтоптав моє кохання, ще й плюнув у душу,
З цією раною на серці я вік жити мушу.
Щось не світить місяченько заховавсь за хмару,
Чому зразу не признався, що я не до пари.
І Мавка хоче забуття. Та чи судилося Мавці забуття? Але і тут вона щаслива, вона повертається: Я муку свою люблю, і їй дано життя. Я збагнула, що забуття не суджено мені.
— Яка Мавка з дядьком Левом? (Називає дядечком, допомагає дім будувати).
— Яка з матір'ю Лукаша? (Добра, хоче допомогти).
Складання порівняльної характеристики: Мавка й Килина
( роздаються дітям картки, заповнити таблицю)
|
Мавка |
Килина |
1.Яке місце займає у творі? 2. Ставлення до природи 3. Робота
4. Риси характеру |
головний образ, лісова красуня
перебуває в гармонії з природою
потреба душі, розумне осмислення діяння добра, ніжна, стримана, терпляча
|
негативний образ
дезгармонія з природою
спотворене приватно-власницьким світом уявлення про працю груба, лицемірна, духовно зубожіла |
(перевірка таблиці, слайд 18 )
— Як ви гадаєте, чи була у Мавки душа?
— А як розуміти слова діда Лева: «Ну, дівонько, хоч ти душі не маєш, та серце добре в тебе».
— Ні, Мавка не мала душі, це була лісова істота, яка повторюється у безлічі життів, щозими засинає, щовесни пробуджується, а зазнавши кохання, вона стала смертною людиною, яка втратила тіло і продовжується в душі:
Ти душу дав мені, як гострий ніж Дає вербовій тихій гілці голос.
Мавка — це ідеал людини, якій властиві волелюбність, гуманність, щирість, глибина почуттів, тонке відчуття природи і мистецтва, готовність іти на самопожертву. Одночасно вона є втіленням краси і багатства лісу, виступає як символ вічності матерії і безперервного руху в природі. Ця ідея розкривається в останньому монолозі Мавки.
(Уривок твору Монолог Мавки читає учениця). (слайд 19)
Учитель: Ці слова сповнені світлої туги, у них звучить акорд на честь доброго, справедливого переможця.
У «Лісовій пісні» цей переможець – людина мудра, добра, творча, гармонійна, що в леті за своїм щастям постійно б’ється зі злом, радіє і страждає, падає і піднімається, гине і воскресає, але летить і тільки – до краси.
— А тепер скажіть, чи була б щаслива Мавка у сьогоднішньому світі? (Відповідь).
Створити сенкан до образу Мавки (слайд 20)
Мавка
Красива добра ніжна
Любить природу цінує щастя
Дитя природи
Висновок. Устами Мавки Леся Українка утвердила невмирущу силу мистецтва і незламну віру у своє безсмертя:
Ні! Я жива! Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає!
( перегляд уривку з фільму «Лісова пісня»)
VІ. Рефлексія:
Під час уроку я:
VІІ. Підсумок
Повернемося до проблемного питання: Чи розкрила Леся Українка через образ Мавки мрію про ідеальну людину, утвердила думку, що людина – творець краси?
VІІІ. Домашнє завдання: написати твір-роздум на тему: «Невмирущість духовної краси за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня»»
Тлумачний словничок
І. Гармонія —1) закономірне поєднання тонів в одночасному звучанні; співзвуччя.
2) злагоджене звучання, приємне для слуху; милозвучність.
3) Поєднання, злагодженість, взаємна відповідність якостей
(предметів, явищ, частин цілого).
Гармонія – давньогрецька богиня.
ІІ. Ща́стя —1) психоемоційний стан цілковитого задоволення життям,
відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості.
2) Те, що викликає відчуття найвищого задоволення життям, дає радість людині.
3) Стан чи якість бути щасливим; насолоджувальний досвід чи емоція, що породжується
від володіння добром чи задоволення бажань; втіха, приємність;
ІІІ. Кохання – 1) бажання зробити кохану людину щасливою.
2) здатність жертвувати заради коханого всім, у тому числі собою.
3) вміння ставитися до коханої людини без керування нею й без використання
її для своїх бажань.
4) коли тобі нічого не потрібно від коханого.
Кохання - це модель Всесвіту. Всесвіт такий великий, що одному в ньому стає якось не по собі. (У нескінченному просторі будь-які відстані однакові у своїй незначності.) Саме тому кожний прагне знайти своє Кохання.
Кохання є бачення таємниці коханого.
Тлумачний словничок
І. Гармонія —1) закономірне поєднання тонів в одночасному звучанні; співзвуччя.
2) злагоджене звучання, приємне для слуху; милозвучність.
3) Поєднання, злагодженість, взаємна відповідність якостей
(предметів, явищ, частин цілого).
Гармонія – давньогрецька богиня.
ІІ. Ща́стя —1) психоемоційний стан цілковитого задоволення життям,
відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості.
2) Те, що викликає відчуття найвищого задоволення життям, дає радість людині.
3) Стан чи якість бути щасливим; насолоджувальний досвід чи емоція, що породжується
від володіння добром чи задоволення бажань; втіха, приємність;
ІІІ. Кохання – 1) бажання зробити кохану людину щасливою.
2) здатність жертвувати заради коханого всім, у тому числі собою.
3) вміння ставитися до коханої людини без керування нею й без використання
її для своїх бажань.
4) коли тобі нічого не потрібно від коханого.
Кохання - це модель Всесвіту. Всесвіт такий великий, що одному в ньому стає якось не по собі. (У нескінченному просторі будь-які відстані однакові у своїй незначності.) Саме тому кожний прагне знайти своє Кохання.
Кохання є бачення таємниці коханого.
Складання порівняльної характеристики: Мавка й Килина
(заповнити таблицю)
|
Мавка |
Килина |
1.Яке місце займає у творі?
|
|
|
2. Ставлення до природи |
|
|
3. Робота
|
|
|
4. Риси характеру |
|
|
Складання порівняльної характеристики: Мавка й Килина
(заповнити таблицю)
|
Мавка |
Килина |
1.Яке місце займає у творі?
|
|
|
2. Ставлення до природи |
|
|
3. Робота
|
|
|
4. Риси характеру |
|
|
Складання порівняльної характеристики: Мавка й Килина
(заповнити таблицю)
|
Мавка |
Килина |
1.Яке місце займає у творі?
|
|
|
2. Ставлення до природи |
|
|
3. Робота
|
|
|
4. Риси характеру |
|
|