Українські народні передання та повір’я в повісті
М.В. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Оксана та Вакула.
Мета. Показати учням зв’язок повісті з українськими народними переданнями та повір’ями; продовжити знайомство з головними героями повісті ,,Ніч перед Різдвом,,. Розвивати навички виразного читання; логічне мислення та спостережливість учнів у процесі роботи над текстом твору. Виховувати любов та шанобливе ставлення до української культури.
Обладнання. Репродукції картин В.О Тропініна ,,Дівчина з Подола,, , ,,Українець,, , ,,Пряля,,; картина І.Є.Рєпіна ,, Українка,, . Ілюстрації українського народного костюма Полтавської області (підбірка). Малюнки учнів – ілюстрації до повісті.
Музичне оформлення : колядки, щедрівки в сучасному виконанні.
І. Вступне слово вчителя.
ІІ. Обговорення домашнього завдання :
1. Чи сподобалася вам повість ,, Ніч перед Різдвом,,? Чим саме ? ( Перлинами перекочуються по всій повісті фразеологізми, приказки, прислів’я).
2. Які українські народні звичаї і повір’я лягли в основу повісті ,,Ніч перед Різдвом,,?
(Виступ учнів, які отримали випереджаюче завдання).
3.Прослухайте музичний фрагмент ( сучасне виконання колядок).
* Завдання . Який епізод повісті міг би супроводжувати даний музичний фрагмент ? Прочитайте цей уривок повісті та доведіть.
4.Виразне читання уривків повісті з описанням колядування.
5.Чи збереглось сьогодні повір’я про те, що перед Різдвом прийнято задобрити нечисту силу колядками ти щедрівками, щоб увесь рік всі були здоровими, щасливими та жили в злагоді?
6. Костюмоване виконання колядок учнями класу.
7.Які українські приказки та прислів’я ви зустріли в повісті? Прочитайте їх.
ІІІ. Робота над темою урока.
1.Актуалізація опорних знань. * Яких героїв і які події можна охарактеризувати за допомогою таких приказок та прислів’їв :
- легкий на спомин - як з місяця впав - комар носа не підточить - у вус не дме - хоч око виколи - поминай як звали - як сніг на голову - тобі як мед, та і ложкою
2. Бесіда з учнями, відпрацювання навичок виразного читання в процесі роботи над текстом.
* Що ми знаємо про Оксану ? Прочитайте монолог Оксани біля дзеркала. Як він характеризує героїню?
Виразне читання напам’ять авторських слів – характеристики Оксани та монолога Оксани ( випереджаюче завдання для учнів). * Перелічіть основні риси характера Вакули. Яка з них, на вашу думку, основна ? Чому ?
Виразне читання напам’ять діалога Оксани та Вакули ( випереджаюче завдання для учнів).
3. Огляд ,, виставкової зали,, - малюнків учнів до повісті ,,Ніч перед Різдвом,, , ілюстрацій українського костюму Полтавської області. (Презентація учнями своїх робіт – малюнків до повісті).
4. Бесіда за картинами. Кого з героїв повісті нагадує вам дівчина, зображена на картині? У чому ви бачите схожість та відмінність між образами цієї дівчини та гоголівської Оксани
5. Розповідь учнів про героїв повісті. * Розкажіть про героїв повісті ( 1 варіант – про Оксану, 2 варіант- про Вакулу) за планом :
- опис зовнішності - риси характера та вчинки героїв -власне відношення до героїв
ІV. Рефлексія.
V. Домашнє завдання. За поданим вище планом підготуйте розповідь про Солоху та Чорта (1-2 варіанти).