Урок "Ніч перед Різдвом"

Про матеріал
Показати учням зв’язок повісті з українськими народними переданнями та повір’ями; продовжити знайомство з головними героями повісті ,,Ніч перед Різдвом,,. Розвивати навички виразного читання; логічне мислення та спостережливість учнів у процесі роботи над текстом твору. Виховувати любов та шанобливе ставлення до української культури.
Перегляд файлу

Українські   народні   передання  та  повір’я  в  повісті

 М.В. Гоголя  «Ніч перед Різдвом». Оксана  та  Вакула.  

                                                                                                                                              Мета.  Показати  учням  зв’язок  повісті  з  українськими  народними  переданнями  та  повір’ями; продовжити  знайомство  з  головними  героями  повісті  ,,Ніч перед Різдвом,,.  Розвивати  навички виразного  читання;  логічне  мислення  та  спостережливість  учнів  у  процесі  роботи  над  текстом  твору.  Виховувати  любов  та  шанобливе  ставлення  до  української  культури.                           

Обладнання.   Репродукції  картин  В.О Тропініна  ,,Дівчина з Подола,,  , ,,Українець,,  ,  ,,Пряля,,; картина  І.Є.Рєпіна  ,, Українка,, .  Ілюстрації   українського  народного  костюма  Полтавської області (підбірка).    Малюнки  учнів – ілюстрації до повісті.                                                                                                                                                          

Музичне  оформлення :  колядки,  щедрівки  в  сучасному  виконанні.                                                             

І. Вступне  слово  вчителя.                                                                                                                                                    

ІІ. Обговорення  домашнього  завдання :                                                                                                                         

1. Чи  сподобалася  вам  повість  ,, Ніч перед Різдвом,,?  Чим саме ?                                                                  ( Перлинами  перекочуються  по  всій  повісті  фразеологізми,  приказки,  прислів’я).                                                                                                         

 2. Які  українські  народні  звичаї  і  повір’я  лягли  в  основу  повісті ,,Ніч перед Різдвом,,?

(Виступ  учнів,  які  отримали  випереджаюче  завдання).                                                                                           

 

3.Прослухайте музичний  фрагмент ( сучасне виконання колядок).                                                                            

 

* Завдання .  Який  епізод  повісті  міг  би  супроводжувати  даний   музичний  фрагмент ? Прочитайте  цей  уривок  повісті  та  доведіть.                                                                                                                   

 

4.Виразне  читання  уривків  повісті  з  описанням  колядування.                                                                                

 

5.Чи  збереглось  сьогодні  повір’я  про  те, що  перед  Різдвом  прийнято  задобрити  нечисту  силу колядками  ти  щедрівками, щоб  увесь  рік всі  були здоровими,  щасливими  та  жили  в  злагоді?         

 

6. Костюмоване  виконання  колядок  учнями  класу.

                                                                                                     

7.Які  українські  приказки  та  прислів’я  ви  зустріли  в  повісті?  Прочитайте їх.

 

 

ІІІ. Робота  над  темою  урока.                                                                                                                                                      

 

1.Актуалізація  опорних  знань.                                                                                                                                            * Яких  героїв  і  які події  можна  охарактеризувати  за  допомогою   таких  приказок  та  прислів’їв :          

- легкий  на  спомин                                                                                                                                                           - як  з  місяця  впав                                                                                                                                                           - комар  носа  не  підточить                                                                                                                                                - у  вус  не  дме                                                                                                                                                                                     - хоч  око  виколи                                                                                                                                                              - поминай  як  звали                                                                                                                                                             - як  сніг  на  голову                                                                                                                                                                - тобі  як  мед,  та  і  ложкою                                                                                                                                                    

 

2. Бесіда  з  учнями,  відпрацювання  навичок  виразного  читання  в  процесі  роботи  над  текстом.            

  * Що  ми  знаємо про  Оксану ?                                                                                                                                           Прочитайте  монолог  Оксани  біля  дзеркала.  Як  він  характеризує  героїню?                                              

Виразне  читання  напам’ять  авторських  слів – характеристики  Оксани  та  монолога  Оксани ( випереджаюче  завдання  для  учнів).                                                                                                                               * Перелічіть   основні  риси  характера   Вакули.   Яка  з  них,  на  вашу  думку,  основна ?  Чому ?

Виразне   читання  напам’ять   діалога  Оксани  та  Вакули ( випереджаюче   завдання  для  учнів).

  • Яку  умову  поставила  Оксана  перед   Вакулою ? 
  • Чи  вірила  вона, що  Вакула  виконає  умову ? Доведіть  фрагментом  з  тексту.                                                                                                                                                       
  • Як  саме  Вакулі   все  ж  таки  вдалося  отримати  царські  черевички ?                                                                           
  • Прочитайте  епізод  ,,Зустріч Вакули з  царицею,,.  
  • Як  поводиться  коваль?                                                                         
  • Чому  цариця  не  відмовила  Вакулі   в  його  проханні ?                                                                                                          
  • Як  ви  вважаєте,  чи  будуть  разом Оксана  та  Вакула  щасливі ?                                                                                 
  • Що  говорить  про  їхню  подальшу  долю  сам  автор?  Прочитайте.                                                                         

 

3. Огляд  ,, виставкової  зали,, -  малюнків  учнів  до  повісті  ,,Ніч  перед Різдвом,,  ,  ілюстрацій   українського  костюму  Полтавської  області.  (Презентація  учнями  своїх  робіт – малюнків  до  повісті).                                                                                                                                                                                                                   

 

4. Бесіда  за  картинами.                                                                                                                                                    Кого  з  героїв  повісті  нагадує  вам  дівчина,  зображена  на  картині?                                                                        У  чому  ви  бачите  схожість  та  відмінність  між  образами  цієї  дівчини  та  гоголівської  Оксани

 

 5. Розповідь  учнів  про  героїв  повісті.                                                                                                                           * Розкажіть  про  героїв  повісті  ( 1 варіант – про Оксану, 2 варіант- про Вакулу)  за  планом :                         

- опис  зовнішності                                                                                                                                                                    - риси  характера  та  вчинки  героїв                                                                                                                                         -власне   відношення  до  героїв                                                                                                                                                      

 

ІV. Рефлексія.                                                                                                                                                                                            

 

V. Домашнє  завдання.                                                                                                                                                        За  поданим  вище  планом  підготуйте  розповідь  про  Солоху та Чорта (1-2 варіанти).

docx
Додано
21 вересня 2022
Переглядів
297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку