Всесвітня історія, 8 клас
ТЕМА. Нідерландська революція
Мета: освітня: пояснити учням причини, розглянути основні події, результати і значення революції в Нідерландах; визначити вплив ідей Реформації на революцію в Нідерландах;
розвивальна: розвивати вміння учнів встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, складати таблиці, працювати з картою, історичними документами;
виховна: донести до учнів розуміння громадянського подвигу жителів Нідерландів, що зуміли відстояти незалежність своєї країни.
Тип уроку. Комбінований
Обладнання. Атлас з всесвітньої історії для 8 класу. – ДНВП «Картографія», 2000-2009
Література.
Гісем О. В. Всесвітня історія. Підручник для 8 класу загальноосвіт. навч. закл. / О. В. Гісем, О. О. Мартинюк – Х. : Вид-во «Ранок», 2016
Основні терміни і поняття : «гези», «алькабала», «національно-визвольна боротьба», «Гентське примирення», «Утрехтська унія».
Основні дати: 1566 – 1609рр. – Національно-визвольна війна, 1576р. – «Гентське примирення», 1579р. – Утрехтська унія , 1581р. – утворення Голландської республіки.
Хід уроку
І. Актуалізація.
- Історичний диктант
1. В якому році Піренейський півострів був об’єднаний під владою іспанських королів? (1492)
2. Про якого короля говорили, що у його володіннях «ніколи не заходить сонце»? (Карла V)
3. Кого в Іспанії називали морисками ? (арабів, котрі прийняли християнство)
4. Коли відбувалося повстання «комунерос»? (1520-1521рр.)
5. Яку область Іспанії воно охопило? (Кастилію)
6. Які наслідки повстання «комунерос»? (повсталі розгромлені прихильниками короля)
7. Хто став іспанським королем після зречення КарлаV? (Філіпп ІІ)
8. Яка територія була приєднана до Іспанії в часи правління Філіппа ІІ? (Португалія)
9. Як він відносився до учасників реформації? ( великих розмірів набула інквізиція)
10.Коли відбулася битва біля мису Лепанто? (1571р.)
ІІ. Усвідомлення.
План уроку
1.Нідерланди під владою Іспанії
Розповідь учителя (тези)
2. Причини й початок національно-визвольної боротьби
Перегляд і обговорення відеофільму «Причини Нідерландської революції».
Робота з таблицею (с.121)
3. Політика герцога Альби
«Хто він : герцог Альба?» ( розповідь учня)
«Чиста дошка»
4. Продовження революції
«Кубування»
Розглядаючи питання про особливості Нідерландської революції, учні повинні послідовно виконати шість розумових операцій: описати → здійснити асоціювання → порівняти → проаналізувати → застосувати → знайти аргументи «за» і «проти»
Зразок учнівської відповіді
Опис. Нідерландська революція – соціальна революція, головним завданням
якої була ліквідація феодальних відносин та визволення з-під гніту Іспанії, а
також встановлення влади буржуазії та утворення буржуазної держави.
Асоціювання. Нідерланди, «морські гези», герцог Альба, Вільгельм Оранський, Утрехтська унія.
Порівняння. Нідерландська революція – селянська війна в Німеччині 1524-1525рр.
Аналіз. Внаслідок умілих дій голландців, «морських гезів», вдалося здобути ряд перемог над іспанцями. 1579р. було створено Об’єднані провінції Нідерландів – першу буржуазну державу в Європі, яка отримала визнання Іспанії в 1609р., а міжнародне – в 1649р.
Застосування. Нідерландська революція була прискорена швидким поширенням у країні кальвінізму.
Аргументація.
«За» |
«Проти» |
Владу здобула буржуазія, знищено феодальні порядки |
Не вся територія Нідерландів увійшла до незалежної держави (південні провінції залишались під владою Іспанії) |
Здобуто незалежність від Іспанії (північні провінції) |
Перемога кальвінізму призвела до обмеження прав католицької церкви (порушено принцип віротерпимості) |
Нідерландське суспільство перейшло від аграрної стадії розвитку до індустріальної |
|
Утворено велику колоніальну імперію |
|
Голландський флот став найбільшим у світі |
|
Амстердам став центром світової торгівлі |
|
5. Утворення об’єднаних провінцій Нідерландів.
«Кероване читання (читання з передбаченнями)»
23 січня 1579 року провінції півночі уклали Утрехтську унію, за якою спочатку п’ять, а згодом сім провінцій об’єдналися з метою вести війну проти іспанського короля до повної перемоги.
Проаналізувавши тогочасну суспільно-політичну ситуацію в Нідерландах, спробуйте спрогнозувати подальший перебіг боротьби за незалежність.
«Мозковий штурм»
ІІІ. Рефлексія.
«Пошук помилок»
Текст №1
26 липня 1581р. прийнято акт, яким проголошувалася повна незалежність Нідерландів. До цього історичного документа введено положення про те, що
коли правитель не влаштовує народ Нідерландів, народ має право його усунути. Після смерті Філіппа ІІ під іспанською владою залишалися тільки Південні Нідерланди (сучасна Бельгія). Лише в 1648р. за Вестфальським миром визнано незалежність Об’єднаних провінцій Нідерландів.
Текст 2
26 червня 1581р. прийнято акт, яким проголошувалась зверхність Іспанії над Нідерландами. До цього історичного документа введено положення про те, що коли правитель не влаштовує народ Нідерландів, народ не має права його усунути Після смерті Філіппа ІІ під іспанською владою залишалися тільки Північні Нідерланди. Лише в 1678р. за Нантським едиктом визнано незалежність Об’єднаних провінцій Нідерландів.
ІV. Домашнє завдання.
1.Опрацювати відповідний параграф підручника
2. Скласти розгорнутий план «Національно-визвольна війна Нідерландів проти іспанського панування»