Урок з української літератури для учнів 8 класу. Розробка містить портрет письменниці, дерево рішень, яке ви зможете роздрукувати постером, квітки, для створення весняної атмосфери на уроці.
Літературна гра «Капелюх» подобається дітям. Учні витягають завдання та усно дають відповідь. Кожному цікава така форма опитування.
Дата: Клас: 8
Урок №
Тема: Проблеми особистості в сучасному світі. Особливості композиції твору.
Мета:
Тип уроку: урок формування навичок і вмінь
Обладнання: підручник, портрет письменниці, підготовлена дошка, карта уроку, картки самооцінювання, критерії оцінювання.
Епіграф: Ніна Бічуя – «королева жіночої прози». Її твори пронизані глибоким психологізмом та інтелектуальною напругою, а саме письмо – вишукане й елегантне. Валерій Шевчук
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель: Доброго ранку. Кому дозволено першим сісти? Дівчаткам. Так, спочатку – краса, а потім Сила.
Аутотренінг.
Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною.
Я – учень.
Я – особистість творча.
Я думаю, аналізую.
Я не боюсь висловлювати свої думки.
Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.
Шукаю істину. Я хочу багато-багато знати.
Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.
Скажіть, а яка зараз пора року? (Весна). Так, вже хочеться ще більшого тепла і пахощів весни. Зараз я вам пропоную уявно прикрасити шкільний двір квіточками, які є у вас на партах. Оберіть одну з чотирьох поданих.
Ті, хто обрав синього кольору квітку, до роботи готові. Ви не тільки успішно впораєтесь із роботою, але й виявите уміння творчо мислити.
Хто обрав зелений, той значить готовий до активної роботи. Тільки треба допомогти товаришу, бо він без твоєї допомоги не справиться.
Червоний. У цю хвилину ви трошки насторожені, але будете працювати вже через пару хвилин. І у вас все неодмінно вийде.
Жовтий колір означає, що ви готові до розв’язання серйозних проблем. І я не сумніваюся у вашому позитивному результаті.
Тепер ви точно готові плідно працювати.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. Перевірка домашнього завдання.
Ніна Бічуя – «королева жіночої прози». Її твори пронизані глибоким психологізмом та інтелектуальною напругою, а саме письмо – вишукане й елегантне. Валерій Шевчук
Скажіть, у чому психологізм даного твору? (Авторка заглиблюється у душу персонажів, їх психологію)
«Шпага Славка Беркути» – психологічно складана і правдива книга, в яку поринаєш з головою, у чиїй вишуканій мові купаєшся, а образи і метафори хочеться смакувати... А ще про цю книгу потрібно говорити, нею прагнеш ділитися і з молодшими, і з однолітками, і зі старшим поколінням.
І чим більше думаєш про цю книгу, чим більше повертаєшся, тим чіткіше розумієш, що ось вона – психологічна проза, яка не старіє, і може стати ліками від самотності і відповіддю на найважливіші у будь-якому віці запитання: «Хто ти є? Чого вартий? І чи маєш сили шукати свій правдивий шлях у житті, а тоді йти по ньому?».
Пропоную вашій увазі відеофрагмент.
А потім ви скажете, чи можемо ми провести аналогію з головними героями твору?
У кожному сюжеті що найголовніше? Конфлікт. Як ви вважаєте, який конфлікт у нашому творі? ( непорозуміння підлітків, проблема виховання дітей у родинах)
Чи можна таку сім’ю назвати ідеальною?
А яка вона для вас, ідеальна сім’я? (Це було вашим домашнім завданням, давайте заслухаємо ваші повідомлення до цього питання.)
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ (під запис у зошити).
Сьогодні ми з вами продовжимо вивчення творчості Ніни Бічуї. Зверніть будь ласка увагу на портрет письменниці на дошці. Яка вона? Авторка добра, її очі так і випромінюють любов до дітей, ви згодні? А яке ви ще підтвердження знаєте? (Вона має міжнародну нагороду - Орден Усмішки)
Добре. Відкрийте зошити, запишіть тему нашого уроку «Проблеми особистості в сучасному світі. Особливості композиції твору.» Яким повинен бути наш урок? Як ви гадаєте, якою буде наша мета? Що ви очікуєте від уроку? Про що б ви хотіли дізнатися? Насправді ми будемо досліджувати образи дійових осіб, поринемо у світ проблем, у світ життя дітей-ваших однолітків. І кожен з вас зробить для себе якісь відкриття. У вас є картки самооцінювання, за допомогою них у кінці уроку ви себе оціните.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Світ письменниці особливий, бо це духовний світ людини, де постійно ведеться боротьба між добром і злом, де творяться дива, які ніхто не помічає. Авторка вміщує велетенських обсяг проблем і моральних виборів. Які, на вашу думку, проблеми порушено у творі? Запишіть їх на листочках дерева проблем, прикріпивши їх до дерева, і таким чином створивши весну у класі.
Назвіть проблему, яка вас найбільше схвилювала. Чому?
(Проблема виховання дітей у родинах)
— Яких помилок припустилися дорослі, рідні наших героїв- підлітків? Заповніть таблицю. Зробіть висновок.
Тато Юлька |
Тато Юлька любить своє місто, захоплений його давньою історією, написав навіть книжку. Але в ній використав без дозволу чужі матеріали, відкриття, видаючи їх за свої знахідки |
Товариш по роботі Славкового тата Комарин |
Механік Комарин недостатньо добре оглянув літак перед польотом, і з ним трапилася авіакатастрофа. Загинув другий пілот, а батька Славка довго не могли розшукати. Комарин намагався знайти собі виправдання, уживав алкоголь |
Батько Стефка |
Не дбав про родину, пиячив, діти залишилися бездоглядні |
Висновок. Дітям було соромно за дорослих. Вони розчаровані. Юлько та Стефко навіть стали злими в ставленні до інших |
Хто з вас скаже, що означає жовтий колір в природі? (Жовтий колір означає «Увага»). На ваших столах лежать жовті конверти, і у вас є кілька хвилин на те, щоб зробити паспорт твору.
• Чому повість має таку назву? (Зброя немає своєї волі, вона не несе відповідальності, у чиїх руках опиняється, і чи буде використана на добру чи на лиху справу. Зброя може захистити, а може вбити: так само і слово може зцілити і підтримати, а може зганьбити і знищити. І тільки людині вирішувати, як вчинити, а тоді відповідати за свої вчинки перед собою й світом).
• Твір має своєрідне обрамлення. Яке саме, яке символічне навантаження несе? (Твір починається лапатим снігом, який укриває місто, і закінчується так само снігопадом. На чистому сніговому полотні кожен пише своє життя, й у тому усі ми рівні і вільні у виборі – герої книги і люди з будь-якого часу. І я всім серцем вірю, що історії життя, які ми напишемо, будуть гідні талановитої оповіді, яка колись допоможе жити іншим.)
Експозиція: Пізнання ціни дружби.
Зав’язка: Знайомство з головними героями повісті.
Розвиток дії: Навчання та захоплення Славка, Юлька, Стефка та Лілі.
Кульмінація: шкільний суд над Славком Беркутою, вирок – підтримка класу +байдужіть Юлька.
Розв’язка: Усе ніби так просто, так гарно. Як у казці. Судили — вибачили — помилилися…
Учитель: Роль сім'ї у вихованні дітей – велика відповідальність. Батьки є першими вихователями, які зміцнюють і загартовують організм дитини, розвивають її мову і мислення, волю і почуття, формують її інтереси, прагнення, смаки, здібності, виховують любов до знань, допитливість, спостережливість, працьовитість.
Виховання дітей у сім'ї є першоосновою розвитку дитини як особистості. Духовний вплив батьківського дому на формування її особистості створюється завдяки щирій материнській ласці, небагатослівній любові батька, домашньому теплу, піклуванню, затишку і захисту, родинній злагоді.
Учитель: Давайте уявно перенесемось до радіотеатру з мікрофоном, де йде репетиція вистави за книгою Ніни Бічуї. Отже, «У театрі юного слухача».
Автор: Оля.
Клас: Кирил.
Антон Дмитрович – Егор
Зал: Настя Сахарова
Беркута- Саша
Жінка: Юля
— На чиєму ви боці в суперечці Юлька й Славка? Чому?
— Хто з класу виявився найрішучішим і найдієвішим, на ділі довів Славкові свою дружбу?
— Чому Славко мовчав на «суді», не виправдовувався?
— Як ви ставитеся до подібних шкільних «судів»?
— Чому трапилася прикра помилка та як вона була виправлена?
— Хто з дорослих підтримав Славка, а хто — ні? Чому?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Творче завдання.
Продумайте, яким був би фінал повісті, коли б інспектор дитячої кімнати міліції не прийшла до школи або дуже спізнилася.
2. Літературна гра «Капелюх».
Про кого з героїв твору сказано?
«Кукулику мій, сиротя бідне…»(Про Стефка)
«Стверджую, що ваш син склав іспит на справжнього мужчину.»(Про Славка)
«Можу відрекомендувати: це…соловей-розбійник з нашого двору…У дворі хлопчаків мало що не ломигає, а тут над сорокою розчулюється! Метаморфоза.»(Про Стефка)
«О, а ти не тільки спортсмен, спелеолог, ти ще й друг живої природи?»(Про Славка)
«У тебе все добре, все просто, ти думаєш – два по два – чотири, і ніяких сумнівів…Добре тобі, у тебе все гаразд…»(Про Юлька)
«Не пройшло й двох тижнів, а хлопчисько знову встругнув штуку! Та ще й яку! Ганьба для всєї школи.»(Про Славка)
«Бач, який хитрий! Чужими руками жар загрібати!»(Про Юлька)
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ З КОМЕНТАРЕМ
1.Слово вчителя.
Здається мені, що хлопцю потрібна товариська допомога. Чи не дамо йому кілька порад щодо його поведінки? Для цієї роботи у вас лежать заздалегідь заготовлені листочки, на яких запишите свої поради хлопцям. І таким чином остаточно створимо весну у нашому Малокаховському краю.
Потрібно бути:
хорошим другом;
благородним; любити своїх рідних;
сміливим; визнавати свої помилки;
пам’ятати про людські цінності.
2. Метод «Незакінчене речення»
- Чи задоволені ви результатом роботи?
- Що ви зрозуміли сьогодні про себе?
- Чого навчає твір?
- Які думки хотіли б висловити?
3. Слово вчителя
Всі ми разом міркували,
Самостійно працювали,
І старанно всі писали,
Помилок не допускали,
Постарались всі – це факт,
Вийшов добрий результат
№ Оцініть себе за кожним із тверджень 0-2б.
1. Я активно працював(ла) на уроці.
2. Я висловлював(ла) свою позицію.
3. Я давав(ла) повні відповіді на питання .
4. Я правильно переказував (ла) текст
5. Я працював(ла) самостійно
6. Я узагальнював(ла) сказане на уроці
VІI. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ, ІНСТРУКТАЖ ДО НЬОГО
«Обери сам»