Конспект уроку: «Новела О.Генрі
«Останній листок» - гімн людині, здатній на самопожертву заради ближнього»
Автор: Лабунська Світлана Анатоліївна
учитель зарубіжної літератури
вища категорія
«Старший учитель»
Ряснопільського НВК
Березівської районної ради
Одеської області
Тел. +380968117970
E-mail: labunskaya1965@ukr.net
2019
Тема: Новела О.Генрі «Останній листок» - гімн людині, здатній на
самопожертву заради ближнього. (Слайд 1)
Мета уроку:
навчальна: поглиблювати знання учнів щодо творчості американського
письменника О.Генрі; удосконалювати навички аналізу
художнього твору, вміння виділити головні ознаки новели;
розвивальна: розвивати навички виразного читання; самостійної
роботи; усного та писемного мовлення;
виховнва: виховувати почуття доброти, любові , співчуття до ближнього.
Обладнання: портрет О. Генрі, мультимедійна презентація, текстові
завдання, листочки плюща, підручники, пісня у виконанні
Світлани Копилової «Останній лист», відео.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їхній основі умінь і навичок.
Очікувані результати:
Учень/учениця:
Ключові компетентності
Предметні компетентності
Епіграф: Треба бути Людиною, незважаючи на всю
жорстокість навколишнього світу, і це можливо.
О. Генрі (Слайд 2)
Хід уроку:
Перевірка диференційованого домашнього завдання.
Слово учителя: Наше завдання не просто проаналізувати твір, а й віднайти та збагнути миті просвітлення душі героїв. Це допоможе нам замислитися і над своїм буттям, над тим, чи відкрилося воно нам таким, яким є насправді – складним і суперечливим.
1. «Мозковий штурм» або «Шквал запитань» за змістом новели.
(Слайд 3)
1. Де відбуваються події?
(У невеличкому районі на захід від площі Вашингтона, де живуть бідні
хуожники, шлях яких лежить через злидні).
2. Коли відбуваються описані події?
(Восени, у листопаді; дерева скидають листя, природа в неприкрашеному
вигляді, відчувається незахищеність перед зимою).
3. Чому героями новели є люди мистецтва?
(Особливі люди, почуття розвинуті сильніше, легко поранити, образити,
автор сам належав до цього світу.)
4. Що є найстрашнішим ворогом цих людей?
(Найбільший ворог для бідних голодних людей – холод, що несе хвороби.)
5. Джонсі захворіла. Прочитайте опис пейзажу, який вона бачить з вікна. Яку
роль відіграє ця замальовка?
(Це безрадісний пейзаж, який передає стан безвиході, безнадії.)
6. Чому містер Пневмонія почав перемагати дівчину?
(Вона вирішила, що ніколи не одужає; ніщо не цікавило вже у житті;
занепала духом; втратила надію; «почала рахувати карети у своїй
похоронній процесії»; діяла в інтересах гробаря, піддалася депресії,
втратила будь-який інтерес до життя, повільно згасала.)
7. Чому Джонсі рахувала листки?
(Тому що вона вважала, що з останнім листком помре. Дівчина зливається
з природою і переконує себе, що її смерть пов’язана зі смертю листя на
плющі.).
2. Тести.
3. Компаративний аналіз життєвих сил у боротьбі із хворобою Джонсі та
Лесі Українки. (Слайд 4)
(«кола Вена» спільне: молоді дівчата, люди творчої професії, розуміють мистецтво - Джонсі – художниця, Леся Українка – поетеса, музикант, мрійливі. Відмінне : Леся Українка ніколи не падала духом, допомагала іншим людям, зокрема, доглядала смертельно хворого Сергія Мержинського, була мужньою, незламною. Джонсі втратила надію на виздоровлення, занепала духом, перестала мріяти, але завдяки милосердному вчинку Бермана віднайшла в собі сили для боротьби із хворобою, відновилася до життя).
Прикладом мобілізації фізичних і духовних сил людини у боротьбі із хворобою може бути життя Лесі Українки. Всесвітньо відома поетеса більше 30 років боролася із туберкульозом кісток, нирок. І не лише жила, а й невтомно працювала, залишивши нам свої безсмертні твори, один з яких свідчить про велику жагу до життя, надію й віру Лесі Українки.
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
У світі живе багато людей. Не кожен може зробити якесь велике відкриття для людства, створити шедевр мистецтва, здійснити подвиг. Але кожен зобов’язаний завжди залишатися людиною, плекати в собі кращі якості душі і, врешті-решт, створити свій власний шедевр, навіть якщо він буде корисним для однієї людини чи для самого себе. Спробуємо дослідити Людину у її найпрекраснішому вияві.
На сьогоднішньому уроці ми з‘ясуємо, яку роль відіграв Берман у житті
Молодих художниць, чому вчинок художника можна назвати подвигом.
На сьогоднішньому уроці ми з‘ясуємо, яку роль відіграв Берман у житті молодих художниць, чому вчинок художника можна назвати подвигом.
- Чи можна стверджувати, що Берман – це та людина, про яку говорив сам О'Генрі: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо»? Які риси характеру героя допомогли йому бути людиною?
А зараз, за допомогою кластера складемо портрет Бермана.(Слайд 5)
2. «Акродиктант»: (Слайд 6)
Сміливість, альтруїзм, милосердя, оптимізм, переживання, об’єднання, жалість, егоїзм, розуміння, терпіння, великодушність, анонімність.
З перших букв складіть слово, яке є визначальним для сьогоднішнього уроку. (Самопожертва )
- Як ви розумієте це слово? (Самопожертва пожертва своїми власними інтересами заради інших. )
- Чи згодні ви, що всі записані слова є складовими частинами самопожертви? Яке слово зайве? (Егоїзм) Давайте замінимо його (етичність, ентузіазм)
- Отже, одна із рис характеру Бермана – це здатність до самопожертви. А яка риса характеру чи почуття художника допомогли йому здійснити цю самопожертву?
Дописуємо тему уроку : Образ Бермана – втілення найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього(здатності до самопожертви, любові до ближнього)
О. Генрістверджує думку про те, що в людині відкриваються найкращі якості тоді, коли вона робить щось заради іншої людини.
3.Фізхвилинка. (Слайд 7)
О.Генрі передає нам бурю людських почуттів, а ми з вами трішечки відпочинемо і послухаємо , як б’ється пульс природи. Чи чули ви американський дощ? Ні? Тоді послухаємо разом.
- у Нью-Йорці здійнявся вітер( тертя долоні)
- Починає крапати дощ( клацання пальцями)
-Дощ посилюється ( почергове плескання долонями по грудях)
-Починається справжня злива( плескання по стегнах)
-А ось град – справжня буря ( тупіт ногами)
-Але що це? Буря стихає( плескання по стегнах)
-Дощ стихає ( плескання долонями по грудях)
-Рідкі каплі падають на землю( клацання пальцями)
-Тихий шелест вітру( потирання долонь)
-Сонце! ( руки догори).
4. Прокоментувати уривок з фільму за мотивами новели О.Генрі «Останній листок». (Слайд 9, 10)
ІІІ. Узагальнення та систематизація.
1. Вправа «Останній листок – листок бажання». (Слайд 11,12)
Дерево людських взаємовідносин. Слово вчителя.
Людське життя символічно можна зобразити у формі дерева. Як дерево живиться з грунту, світла і води, так і людині потрібна їжа, світло і вода. Але для повноцінного життя людині цього замало. Підсумовуючи наш урок, ми з вами складемо програму людяності. У вас на столах є листочки, я пропоную вам написати на них, до якого висновку спонукав автор своїм маленьким твором? У чому хотів нас переконати. Напишіть на ньому, що потрібно для того, щоб дерево життя людини цвіло, розвивалося, піднімалось вгору. Іншими словами, що потрібно людині для щастя?
Відповідь озвучте, а листочки прикріпіть на дерево.
(людина живе доти, доки про щось мріє, доки до чогось прагне; гріх втрачати надію; гріх бажати вмерти, за життя треба боротися,; у людини відкриваються найкращі якості, коли вона робить щось для іншої людини,; справжні друзі допоможуть подолати навіть смерть,; все можна перемогти; якщо чогось хочеш, то воно здійсниться;; за наполегливості все можливо; треба прагнути бути Людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу; втекти від труднощів неможливо, треба їх долати; не можна судити по зовнішності, бо в кожній людині є щось гарне, треба його побачити).
Але нам необхідно пам’ятати, що про це дерево потрібно дуже ретельно дбати, бо воно може загинути від людської неуваги, байдужості, злоби, заздрощів…
А писати ви будете під пісню у виконанні Світлани Копилової «Останній лист».
Адже слова цієї пісні є уроком для всіх нас – озирнімося навколо себе, може, комусь зараз потрібна допомога, хтось потребує підтримки, привітного слова, теплого співчуття. Тільки той, хто небайдужий до чужої біди, може називатися Людиною.
ІV. Етап контрольно-оцінювальний; рефлексія.
А зараз ми скористаємось методом британського психолога Едварда де Боно «Шість мислячих капелюшків».
V. Підсумок.
VІ. Домашнє завдання: Заповнити «Щоденник подвійних нотаток».
1