Урок "Новітня Україна: на шляху до державної незалежності. Друга світова війна"

Про матеріал

Мета уроку: познайомити учнів з основними подіями Друга світова війна, розкрити й показати на прикладах героїчну боротьбу українського народу, долю солдат у війні, як війна змінила життя людей; виховувати в учнів почуття патріотизму, гордості за героїчне минуле свого народу.; розвивати вміння працювати з історичними джерелами, історичною картою, висловлювати своє ставлення до історичних подій; виховувати в учнів повагу до історії українського народу.

Перегляд файлу

Тема: Новітня Україна: на шляху до державної незалежності. Друга світова війна

 Мета уроку: познайомити учнів з основними подіями Друга світова війна, розкрити й показати на прикладах героїчну боротьбу українського народу, долю солдат у війні, як війна змінила життя людей; виховувати в учнів почуття патріотизму, гордості за героїчне минуле свого народу.; розвивати вміння працювати з історичними джерелами, історичною картою, висловлювати своє ставлення до історичних подій; виховувати в учнів повагу до історії українського народу.

Основні дати і події

  • 1939–1945 рр. – трагедії й звитяги українського народу в роки Другої світової війни;

Орієнтовний перелік пам’яток і пам’ятників України для навчальної роботи:

монумент «Батьківщина-мати» і Національний музей історії України у Другій світовій війні (м. Київ),

 ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація знань учнів

Прийом «Картинна галерея»

Коротко розказати про представлені пам’ятки, підібрати відповідні назви: пам’ятник Михайлові Грушевському (м. Київ), пам’ятник Героям Крут (Чернігівська обл.), Національний музей «Меморіал пам’яті жертв Голодомору в Україні» (м. Київ),

«Логічний ланцюжок» Підібрати рік та подію, що їх характеризує

1917–1921 рр.   Українська революція Бій під Крутами студенти-патріоти 29 січня 1918 р.

Уряд Центральна Рада М.Грушевський 1917р.

4 універсал незалежність УНР 22 січня 1918 р

Соборність акт злуки УНР і ЗУНР 22 січня 1919 р.

1932–1933 рр. Радянська влада Голодомор штучний голод геноцид

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів

Повідомлення теми та мети уроку.

Новітня Україна: на шляху до державної незалежності. Друга світова війна

Продовжуємо подорож 20 століттям

IV. Вивчення нового матеріалу

Бесіда

1. Пригадайте визначення поняття «світова війна».

2. Назвіть хронологічні рамки Першої світової війни.

3. Чому Перша світова війна стала трагедією для українців?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Війна — це завжди лихо не тільки для цілого народу, але й для кожної людини. Війна змінює життя, примушує переоцінити цінності, показує сутність кожної людини окремо.

1 вересня 1939 року почалася Друга світова війна. Це була одна з найбільш жорстоких воєн в історії. Нема в Україні жодної сім'ї, якої б не торкнулася ця війна. Усі українці повстали на боротьбу проти німецьких загарбників.

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. 1922 року була утворена держава Радянський Союз, до складу якої увійшла більшість українських земель. Україна в складі СРСР почала називатися Українська Радянська Соціалістична Республіка.

1939-1945 тривала 2 світова війна.

 Нема в Україні жодної сім’ї, якої б не торкнулася ця війна.

1 вересня 1939 року нападом Німеччини, очолюваної Адольфом Гітлером,  на Польщу почалася Друга світова війна.  Німецькі загарбники планували захопити спочатку Європу, а потім й увесь світ.

17 вересня 1939 року радянські війська увійшли на територію Західної України, що перебувала під владою Польщі. 1940 року СРСР приєднав Буковину і Бессарабію, що перебували у складі Румунії.

До весни 1941 р. гітлерівська Німеччина завоювала практично всю територію Європи і наблизились до кордонів СРСР. Сталін і радянське керівництво запевняли народ, що війни не буде. Ще в серпні 1939 року між Німеччиною і Радянським Союзом було підписано договір про ненапад на 10 років. Але 22 червня 1941 року Німеччина без попередження напала на СРСР. Наступ розпочався о четвертій годині ранку. Ще не встигло зійти сонце, як на світанковому небі з'явилися сотні німецьких літаків. Вони несли смерть на будинки, де ще спали люди. Почалася Велика Вітчизняна війна.

Свою розповідь учитель супроводжує показом на карті.

Робота з візуальними джерелами 

- Опишіть події, зафіксовані на фотографіях.

У перші дні війни Радянська армія не змогла встояти проти потужного наступу німців і почала відступати. Уже через два тижні ворог наблизився до столиці України і розпочалась 72-денна оборона Києва.

Робота з картою с 122-123

- За допомогою карти «Наступ німецьких військ (червень 1941 — липень 1942 pp.) дайте відповідь на запитання.

1. Які міста України були окуповані німецькими загарбниками:

а) до вересня 1941 p.;

б) до липня 1942 p.?

-    Окупація — тимчасове загарбання однією державою території іншої держави.

Учні записують визначення поняття в зошити.

Якою була доля солдат  у війні

Робота з підручником

Скласти два–три речення, які описують  долю солдат на війні. С 124

 

Робота з ілюстративним матеріалом 125

Які почуття викликають ілюстрації фото?

 

Історичний словник

Артилерія, піхота, коаліція, рух опору, гетто.

 

Робота з історичними джерелами

- Прочитайте наведені уривки з документів і дайте відповіді на запитання.

Документ 1

«Ніякої вільної України не існує. Ми звільнили Україну не для того, щоб зробити її щасливою, а щоб забезпечити для Німеччини життєвий простір і постачання, якого вона потребує».

Документ 2

«Передусім я сподіваюсь, що нам в результаті пощастить забезпечити на тривалий час на Україні загальну продовольчу базу. Вона послужить постачальником [для Німеччини] тих ресурсів, які, можливо, знадобляться нам у майбутньому».

Документ З

«За планом головного управління безпеки [Німеччини] на територію Сибіру повинні бути переселені також західні українці. При цьому передбачено примусово переселити 65 % населення [України]».

Запитання

1. Як ставилися окупанти до ідеї створення незалежної України?

2. Якими були плани нацистів щодо України?

3. Яка доля чекала на українців в умовах окупації?

4. Зробіть висновок про політику, що її проводили загарбники на окупованих українських землях.

Як війна змінила життя людей

Робота в парах

Ставлення нацистів до людей.

Якою була доля юнаків і дівчат?

Яка доля спіткала єврейське населення?

Як діяли партизанські загони?

Допомога в тилу ворога.

У ч и т є л ь. До середини 1942 року вся територія України опинилась під окупацією. Але населення розпочало свою боротьбу проти нацистів. На окупованих територіях було створено рух Опору — антифашистський рух. Виникають партизанські загони, підпільні організації. Ліси стали надійною домівкою партизанів, які нападали на окупантів, визволяли полонених, пускали під укіс ворожі поїзди, нищили німецьку техніку. Особливо успішно діяли партизанські з'єднання С. Ковпака, О. Сабурова на Чернігівщині, а партизанське з'єднання під командуванням О. Федорова — на Сумщині.

Восени 1942 року в лісах Волині була створена Українська повстанська армія (УПА). Загони УПА воювали на два фронти: проти німецьких окупантів та проти радянських військ і партизанів. Вони не бажали бачити на українській землі ні фашистів, ні радянської влади.

Бесіда

1. Як партизани боролися проти фашистів?

2. Чи змогли б воювати партизани без підтримки місцевого населення?

3. Чому загарбникам не вдавалося знищити партизанський рух?

Учитель. У середині 1943 розпочався контрнаступ Червоної армії на території України, проте боротьба за звільнення наших земель тривала понад рік. Лише 28 жовтня 1944 року територія України була повністю звільнена від ворога. Велика Вітчизняна війна завершилася капітуляцією Німеччини 9 травня 1945 року.

Робота з картою

1. Які українські міста були захоплені гітлерівськими військами в 1941-1942 pp.?

2. У якій послідовності відбувалося звільнення українських міст?

У ч и т є л ь. За звільнення рідної землі наш народ заплатив найвищу ціну: у лавах Червоної армії воювали понад 6 млн українців, з них 3 млн — загинули. Загалом від 8 до 9 млн громадян України віддали своє життя в цій війні.

Багато українців за свій героїзм отримали ордени та медалі, а дехто й найвищу нагороду — звання Героя Радянського Союзу. (Навести приклади.) Іва́н Мики́тович Кожеду́б ( Глухів селі Ображіївка) — радянський льотчик-ас німецько-радянської війни, найрезультативніший льотчик-винищувач в авіації союзників за весь час Другої світової війни. Тричі Герой Радянського Союзу (1944, 1945). Маршал авіації (1985). До кінця війни гвардії майор Кожедуб здійснив 330 бойових вильотів, у 120 повітряних боях збив 64 літаки противника Свій останній бій, в якому збив 2 FW-190, провів у небі Берліна. За всю війну жодного разу не був збитий. Його вважають найкращим асом СРСР і взагалі авіації союзників.

Завдання

- Назвіть пам'ятники героям та загиблим у війні у вашому населеному пункті.

-   28 жовтня 1944 р. — день остаточного звільнення України від загарбників.

-   9 травня 1945 р. — День Перемоги над фашистськими загарбниками.

Учні записують дати в зошити.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ Робота з хронологією

- Позначте на лінії часу дати:

1) початку Другої світової війни;

2) початку Великої Вітчизняної війни.

Робота з датами

  •                       1 вересня 1939 рік — ...
  •                       22 червня 1941 рік — ...
  •                       28 жовтня 1944 рік — ...
  •                       9 травня 1945 рік — ...

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф 18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KozhedubIN.jpg

 

Кожедуб Іван Микитович

 

 

 

 

Файл:IstUkr5-povni-31-stalin.jpg Файл:IstUkr5-povni-31-gitler.jpg

 

      Йосип Сталін                  Адольф Гітлер

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу монумент «Батьківщина-мати» і Національний музей історії України у Другій світовій війні (м. Київ),

Монумент «Батьківщина-мати» і

Національний музей історії України у Другій світовій війні (м. Київ)

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 липня 2018
Переглядів
3197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку