За Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти
під керівництвом Савченко О.Я
1 клас НУШ
Математика
За підручником «Математика» Н.Листопад
Тема: Нумерація чисел 11-20. Додавання і віднімання у межах 20 на основі нумерації. Розв’язування задач .
Мета. Вдосконалювати обчислювальні навички учнів у межах 20 без переходу через десяток, закріплювати знання нумерації, вміння розв’язувати задачі; вправляти у побудові відрізків, порівнянні виразів. Розвивати спостережливість, логічне мислення, пам’ять. Ознайомити з квітами, як символами українського віночка. Виховувати любов та пошану до своєї Батьківщини.
Обладнання. Малюнки квітів українського віночка, віночок, квіти з прикладами, метелики з цифрами, картки- таблиці, задачі- таблиці, квіткові пелюстки з кольорового паперу, диференційовані завдання, клей папір, музичні записи.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНЗАЦІЯ КЛАСУ
Я всміхаюсь сонечку:
Здрастуй, золоте.
Я всміхаюсь квіточці:
Хай вона росте.
Я всміхаюсь дощику:
Лийся, мов з відра.
Друзям усміхаюся:
Зичу їм добра.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
-Сьогодні у нас буде незвичайний урок. На уроці ми будемо вдосконалювати свої навички в обчисленні виразів в межах 20, повторимо нумерацію чисел. Виконуючи математичні завдання, ви познайомитесь з рослинами символами України, з яких ми сплетемо віночок. За правильно виконані завдання ви будете отримувати фішки з квіточками, за допомогою яких ви створите власний віночок. Отже, розпочнемо.
(Дівчатка класу, вдягнені у віночки, читають приготовані заздалегідь віршики):
1. Є багато країн на Землі,
В них озера, річки і долини.
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди - Батьківщина.
2. Є багато квіток запашних,
Кожна квітка красу свою має,
Та гарніші завжди поміж них,
Ті, що квітнуть у рідному краї.
3.Сплетемо вінок український сьогодні
Із мальв, чорнобривців, калини,
З барвінку та жита, із м’яти, нагідок,
З жоржин, чебрецю та вербини.
4. У віночку нашім
Різнобарвні квіти
Символ України
І дарунок літа
- Послухайте історію віночка. Плести вінок – то ціла наука і дійство. Наші прабабусі знали різні секрети. Треба знати символи квітів, символи стрічок. А починали дівчата носити віночок з трьох років. Його плела мати. Потім плели віночок на Великдень, на Івана Купала, на кінець жнив, на весілля і, навіть, на похорон. Найпочесніше місце у вінку здавна займає деревій.
(Вчитель кріпить малюнок на дошку)
III. УСНІ ОБЧИСЛЕННЯ
1.Гра «Естафета»
На дошці записано два стовпчики виразів. Діти утворюють дві команди. По черзі підходять і виконують вирази. (за правильну відповідь діти отримують квітку)
10 + 7 = 10 + 5 =
11 + 2 = 12 + 2 =
16 – 6 = 19 – 9 =
12 – 10 = 13 – 10 =
2. Гра «Сусіди»
Один учень виходить і показує якусь цифру. До нього повинні прибігти його «сусіди» і стати з обох боків.
( За правильну відповідь діти отримують паперову квіточку.)
Вчитель. Деревій є символом нескореності, тому що він є дуже невибагливим до природних умов. У природі дедевій називають кривавником, бо він зупиняє кров, Чай з деревію п’ють при розладах шлунка.
IV. МАТЕМАТИЧНИЙ ДИКТАНТ
Лист зелений і міцний,
Сніг для нього не страшний,
А коли весну стрічає.
Сині очі розкриває.(Барвінок.)
Діти відкривають зошити:
Зошит свій я відкриваю
І під нахилом кладу
Ручку я ось так тримаю
Сяду рівно, не зігнусь.
Буду я писати вправно,
До роботи враз візьмусь.
Діти записують лише відповіді у рядочок:
(Відповіді: 12, 10, 4, 10, 18, 20, 2, 4)
(Перевірка - один учень читає вголос відповіді, всі інші перевіряють. Хто не допустив жодної помилки - отримує паперову квіточку.)
Вчитель. Барвінок до людської оселі тягнеться. Взимку з нього відвар п’ють від простуди, а влітку прикрашають ним хліб святий, плетуть весільні вінки. Бо вважають його символом життя і безсмертя людської душі.
( Вчитель прикріплює квітку на дошку).
V. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ВИРАЗІВ
Відгадайте загадку і дізнаєтеся, яку наступну квітку ми вплетемо у віночок?
Стоять у лузі сестрички,
золотенькі очі, біленькі вії . (Ромашка.)
Про неї дізнаємось, коли виконаємо наступне завдання.
Робота з підручником. Коментоване письмо
(За правильні відповіді діти отримують квіти.)
Вчитель. Ромашка наймолодша у вінку. Її вплели тоді, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, але й доброту та ніжність. Ромашку вважають символом дівочої чистоти.
(Вчитель прикріплює квітку на дошку.)
VI. РОБОТА НАД ЗАДАЧАМИ
Відгадайте наступну квітку?
Яскраві диво-вогники
У травах мерехтять.
Цвіте червоним полум’ям
У полі квітка…(Мак.)
На галявині у лісі.
Чотири братик мені дав.
Скільки всіх? Аж.. (8)
Квіти в вазочку назбирала:
5 волошок, 2 ромашки.
Відгадайте, любі дітки,
Скільки в вазі стало квіток? (7)
З них 4 вже цвітуть.
Скільки ще не розцвіли?
Що б на це відповіли? (4)
4. Я аж 6 троянд зірвала,
Три троянди Лізі дала
Підрахуйте швидше, діти,
Скільки в мене стало квітів? (3)
(За вірні відповіді діти отримують квіти.)
Вчитель. У полі можна зустріти червоні квіти маку. Немов крапрлини крові, пролитої в боях, яскравіють вони серед золотого колосся. Мак дає дитині сон. А у віночку є символом пам’яті, вірності, молодості.
VII.ФВЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VIII. САМОСТІЙНА РОБОТА
Продовжуємо виплітати вінок. Послухайте наступну загадку.
Сині зірочки пухнасті виглядають з жита
Мов веселі оченята. Як їх не любити? (Волошки)
(Вчитель прикріплює малюнок квітки на дошку)
- Після виконання наступного завдання ми дізнаємось про цю квітку.
- Перш ніж виконувати наступне завдання, давайте пригадаємо назви компонентів при додаванні.
-У вас на партах лежать картки. Заповніть таблиці.
Доданок |
10 |
12 |
|
2 |
4 |
Доданок |
|
4 |
7 |
11 |
|
Сума |
15 |
|
17 |
|
14 |
(Перевірка)
Вчитель. Ніжні квітки волошки теж цвітуть у полі. Вони сором’язливо виглядають із жита чи пшениці. А в українському віночку є символом простоти, ніжності і відданості.
IX. ПОРІВНЯННЯ ЧИСЛОВИХ ВИРАЗІВ. (Диференційоване завдання)
Загадка
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Заглядається у воду
На свою чудову вроду. (Калина)
Про калину ми дізнаємось після виконання наступного завдання
8-3*4+2 10-6*9-6
|
3+5*7 7-2*5 10*4 5*9
|
(Перевірка. )
Вчитель. Калина являється символом України. Це лікарська рослина. Цілющі властивості мають квіти, кора, ягоди. Кажуть, що червона калина від ста хвороб лікує. А у віночку вона є символом дівочої вроди, кохання, щастя.
X. ГЕОМЕТРИЧНИЙ МАТЕРІАЛ.
Загадка
Біля хати, біля тину свічкою росту на волі
Володію ніжним цвітом, маю гарну долю. (Ружа, мальва)
ЗАВДАННЯ. Один метелик перелетів з квітки на квітку і подолав відстань 6 см. Накресліть цю відстань. А другий метелик пролетів на 3 см більше. Яка відстань другого метелика? Накресліть цей відрізок.
(Перевірка)
Вчитель. У народі кажуть, що Ружа була гарною дівчиноюі, і як її сестри Мальва та Півонія, лікувала людей від серцевих хвороб. Та одного разу Вітер розлютився на них і перетворив їх на квіти. Так і ростуть сестри, людей своєю красою милують. А у віночку – це символ Віри, Надії, Любові.
XI. ПІДСУМОК
-Ось і сплели ми наш віночок. Але він не закінчений.Чому? Вірно, у ньому немає стрічок. Але про стрічки ми дізнаємось наступним разом.
Ми ж будемо традиції вивчати,
Щоб прихилитись до землі душею.
Свою історію повинні діти знати
І гордо йти по світу разом з нею.