Література рідного краю Олександр Довженко. Видатний український кінорежисер і письменник. Великий і чарівний світ дитинства у повісті "Зачарована Десна"
6 клас
Учитель української мови та літератури Т.М. Курило
Тема. Олександр Довженко. Видатний український кінорежисер і письменник. Великий і чарівний світ дитинства у повісті "Зачарована Десна".
Мета: ознайомити учнів з найважливішими фактами біографії О. Довженка, показати багатогранність його як творчої особистості; розкрити самобутність автобіографічної кіноповісті "Зачарована Десна"; розвивати вміння працювати з текстом епічного твору, вдумливо й виразно читати його, знаходити різноманітні описи, коментувати їх, висловлювати враження від прочитаного; виховувати почуття пошани, поваги, любові до творчості О. Довженка, українського мистецтва.
Завдання уроку:
Учні повинні знати: найголовніші факти з біографії О.Довженка;
зміст повісті "Зачарована Десна";
особливості виразного читання епічного твору.
Учні повинні вміти: виразно і правильно читати найяскравіші фрагменти твору;
розповідати про родину Сашка;
описувати власні думки;
порівнювати побачене й пережите з прочитаним у творі (слайд 3)
Тип уроку: література рідного краю.
Обладнання: портрет О.Довженка, виставка його творів, підручник, кадри з фільму про основні етапи життя О. Довженка, краєвиди Десни, презентаційні матеріали.
Епіграф Десно! Моє слово до тебе,
Хороша поліська ріка.
Давно ти не бачиш край себе
Хлопчину Довженка Сашка.
Він виріс, пізнавши багато
Річкових і плес, і глибин.
Та ти йому — наче та мати,
Якою пишається син...
Він душу свою незбагненну
Розкрив у словах чарівних,
І силу любові вогненну
Серцями відчули ми в них.
П. Дорошенко (слайд 4)
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. На уроках української літератури ми з вами вивчали твори, які ввійшли до скарбниці української словесності. А сьогодні ми з вами ознайомимося з творчістю нашого земляка О. Довженка, поринемо у дивовижний світ дитячих мрій, почуттів героя, в якому гармонійно поєднуються два персонажі: малий хлопчик Сашко й дорослий філософ-митець. І щоб зрозуміти філософію життя дорослої людини, необхідно зазирнути в дивовижний світ її дитинства. Ми вирушимо у казкову подорож дитинства Олександра Довженка. Генії починаються змалку... Пам'ятаєте? Або: усі ми родом з дитинства. Польський письменник Ян Парандовський, шукаючи витоки творчості багатьох майстрів красного письменства, висловився надзвичайно поетично і вражаюче: "Колись це джерело забило вперше..."
Задум "Зачарованої Десни" виник у Довженка ще перед війною, про що свідчить запис у "Щоденнику" 5 квітня 1942 року:
"А вчора, пишучи спогад про дитинство, про хату, про діда, про сінокіс, один собі у маленькій кімнаті. Боже мій! Скільки ж прекрасного і дорогого було в моєму житті, що ніколи-ніколи не вернеться! Скільки краси на Десні, на сінокосі і скрізь - усюди, куди не гляне моє душевне око!"
Ми маємо привілей доторкнутися душею до тієї краси, щоб вийти після уроку іншими - кращими, чистішими, добрішими. "Слово - сила. Увіковічене на письмі, воно здобуває владу над думками і мріями людей, і неможливо ні виміряти, ні уявити межу цієї влади. Слово панує над простором і часом. Але, тільки схоплене сіткою літер, думка живе і діє. Все решта розвівається вітром. Прогрес у розвитку людської думки, досягнення розуму людського народилися з оцих слабеньких літер - стеблинок на білому полі, паперу", - писав Ян Парандовський у своїй "Алхімії слова", ніби закликаючи нас досліджувати все, що написане тими, хто жив до нас. Перш ніж приступити до роботи над змістом твору, давайте коротко ознайомимося з біографією видатного митця. А допоможе нам відеофільм «Обличчя української історії» (слайд 5).
Вчитель. За своє творче життя Довженко поставив 12 ігрових і документальних фільмів, написав 15 літературних сценаріїв та кіноповістей, дві п’єси, автобіографічну повість, понад 20 оповідань і новел, ряд публіцистичних статей, присвячених проблемам кіномистецтва.
ІІІ. Робота над темою уроку.
Метод ПРЕС. (На дошці записані слова: дитинство, родина, природа, Україна, життя). Учні обдумують відповідь на запитання "Про що повість "Зачарована Десна"?", обираючи одне з понять і дотримуючись такої схеми:
а) визначте тему твору (починайте словами: "Я вважаю, що це твір про…");
б поясніть, чому ви так думаєте ( починайте словами: "Тому що...");
в) наведіть приклади - аргументи з тексту (починайте словом "Наприклад...");
г) узагальніть свою думку, підсумуйте (починайте словами: "Отже…" або "Таким чином...") (Слайд 7)
А тепер скажіть, хто ж головний герой цієї повісті? Від чийого імені ведеться розповідь? Так, розповідає про себе малий Сашко, ніби переказує нам свою біографію. Чи знає хтось, яким одним словом можна замінити словосполучення «Власна чи своя біографія, або ж «сам описую життя»? Правильно, автобіографія. А повість ця – автобіографічна, тому що письменник розповідає про своє життя.
Також особливість цієї повісті у тому, що так легко уявити її героїв, побачити змальовану там природу. Довженкові описи дуже докладні. Автор робить так тому, щоб потім легко з написаного твору зробити кінофільм. Отож, «Зачарована Десна» - кіноповість.
Хто ж є головними героями?
(батько, мати, дід, прабаба, Сашко). Це – родина Сашка. Зараз спробуємо визначити, чи добре ви запам’ятали особливості характеру, поведінки, зовнішності героїв. Прочитати цитату і визначити, кого вона стосується. Взаємоперевірка.
Прочитати про родичів Сашка.
1. Яким словом називає Довженко свою матір на початку твору? Як це її характеризує?
2. З чим порівнює письменник свого діда? Чим викликане це порівняння?
3. Чому мати ненавиділа діда?
4. Як дід ставився до чужих людей?
5. Чому діда називали добрим духом лугу й поля?
6. Що найбільше любив дід?
7. Чим славилася прабабуся Сашка? Як їх варто розцінювати? Що про це каже автор?
8. Якими рисами письменник наділяє свого батька?
ІV. Підсумок уроку.
Вчитель. Герої О. Довженка у «Зачарованій Десні» є втіленням талановитого й працелюбного українського народу, його високої моралі, волелюбності, чистої та красивої душі. Моральна краса трудівників розкривається у ставленні їх до рідного краю. У творі проходить тема єднання людини з чарівною природою. Буйна городина за сільським тином, темні хащі тютюну й смородини, дзвін коси, шелест хвиль — все бринить музикою, все співає, радіючи життю. Особливий вплив на автора і на читачів має краса річки Десни. Вона була для митця і героїв твору життєдайною силою, яка наділяла всіх добротою, щирістю та любов’ю. Український поет А. Малишко писав: «Олександр Довженко безсмертний. Він безсмертний тим, що любив ссій народ і землю, яка була його колискою». Нехай для вас та майбутніх поколінь прозвучать заповітно слова:
Цінуй красу, добро, любов і ніжність,
Піддай зневазі зради, гріх і підлість,
Оберігай собор душі, в калюжі зорі роздивись,
Із казкою у серці на життя ти залишись.
V. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.
VI. Домашнє завдання.
Завдання творчого характеру.
Напишіть творчу мініатюру у формі листа до одного з персонажів твору чи автора або складіть ребуси, кросворди, вікторину за змістом повісті.