Урок О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі (ЛК) Біблія («Поклоніння волхвів»).

Про матеріал

Розробка першого з трьох уроків з вивчення твочостів О.Генрі у 7 класі. Містить елементи інтеграції змісту навчального матеріалу ( зарубіжна література - музичне мистецтво - живопис). Цілі уроку реалізуються шляхом поєднання традиційних та інноваційних технологій.

Перегляд файлу

О. Генрі (18621910). «Дари волхвів», О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі (ЛК) Біблія («Поклоніння волхвів»).

Навчальні цілі: співставити факти біографії письменника з твором,  новелу «Дари волхвів» – із біблійним сюжетом; визначити основну думку твору, застосовуючи шлях аналізу слідом за автором, та пояснити назву твору; пояснювати значення художніх засобів та вибір автором жанру; виявляти ознаки новели; висловлювати власні почуття щодо прочитаного та оцінку героїв;

навчальна мета: створення можливостей для сприйняття та інтерпретації твору, розвитку предметних та ключових компетентностей; 

очікуваний результат: виразно читають і переказують  (близько до тексту) уривки новели; висловлюють судження щодо моральної відповідальність за свої вчинки; виявляють ознаки новели, її характерні ознаки у прочитаному творі; за змістом визначають різновид новел (психологічну, філософську); виявляють у творі основні моральні та філософські проблеми , їхнє художнє втілення в подіях, образах, символах, назвах та інших компонентах твору; визначають особливості розвитку сюжету, напружені (кульмінаційні) моменти твору; характеризують образи персонажів у їхніх стосунках, динаміці, виявляють ключові риси персонажів, їхні моральні якості; розмірковують над фіналом творів та дають йому (фіналу) власне тлумачення; характеризують образ розповідача, визначаючи його  за формами оповіді  від 3-ої особи; виявляють культурні паралелі в текстах новел (біблійні мотиви)

Обладнання: презентація; аудіо запис «Щедрик» Леонтовича та  колядки «В Вифлиємі днесь новина»,  нарізка кадрів із фільмів «Дари волхвів»;   картки а) із завданнями,  б) для заповнення, в) з ознаками новели.

Тип уроку - урок вивчення  нового матеріалу

І. Мотивація навчальної  діяльності

Слухання інструментальної версії «Щедрика» М.Леонтовича // слайд 1//

Чи впізнали ви мелодію? У звязку з яким святом традиційно  звучить «Щедрик»?  А як цей твір  повязаний з Україною? Молодці! Це один із найвідоміших творів українського композитора Миколи Леонтовича. Твір, який відомий у всьому світі і який став одним із світових символів Різдва. А тим, хто хоче більше дізнатися, завдяки чому український  «Щедрик» став надбанням людства, раджу звернутися до Вікіпедії. А ми обовязково знайдемо час, щоб на одному із наступних уроків ви поділилися з нами знайденою інформацією.

А які ще різдвяні звичаї ви знаєте? Щоб не заблукати у здогадках, скористуємося підказкою // СЛАЙД 2,  фрагмент колядки// Хто з вас може розповісти про факт, відтворений на полотні? Чи допомогла вам пісня зорієнтуватися? Як саме? Звичай дарувати подарунки у день Різдва дуже поширений. У зв’яку з цим відбувається багато різних історій. Про одну з них розповідає нам американський письменник О.Генрі. //СЛАЙД 3//Що це за історія ми дізнаємося зовсім скоро.

ІІ. Доведення теми уроку.

Запис теми та епіграфу уроку в зошитах.

О. Генрі (18621910). «Дари волхвів», О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі.

 «Любов - довготерпелива, любов - лагідна, вона не заздрить, не поривається до гніву, не задумує зла; все зносить, в усе вірить, усього надіється, все перетерпить. Любов ніколи не закінчується», - говорить у посланні до Коринтян Святий Апостол Павло. Чому ж, починаючи вивчення творів О.Генрі, ми звертаємося саме до цієї цитати із Біблії? Спробуємо разом знайти відповідь на питання під час нашого уроку. А ще які завдання стоять перед нами сьогодні?  Пропонуйте свої версії. Молодці. Ви правильно зорієнтувалися, тож побажаємо собі цікавої і продуктивної співпраці, відкриттів і вражень.

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

ІІІ- 1. Біографія О.Генрі

Перший крок до досягнення поставлених цілей – знайомство з автором. Погляньте на портрет О.Генрі. Яке враження справив на вас цей чоловік? Чому? Дякую. Пропоную попрацювати з біографією письменника. Для цього обєднуємося в групи. На картках - завдання, на виконання якого у вас є 3 хвилини. Користуючись наданою вам інформацією, зробіть коротке повідомлення для своїх однокласників

Повідомлення представників від кожної групи, створення асоціативних ланцюжків разом з усім класом:

 1 група «Біографія» – Вільям Сідні Портер – Грінсборо – аптека – банк – в’язниця

2 група «Як став письменником» – тюремна аптека- відсутність грошей – різдвяне оповідання – подарунок донечці

3 група «Звідки такий псевдонім?»  - американський фізик –  довідник аптекаря – ковбойська пісенька – випадковий вибір

 4 група ми перевіримо після роботи з текстом новели («Біографічний мотив у новелі» - хвора дружина – гроші на подаруноккошти на  квиток)

ІІІ-2.  Відомості з теорії літератури ( повторення) - //СЛАЙД №4//

В минулому році, працюючи з текстом оповідань Антона Чехова, ви вели мову про художню деталь. Пригадаймо цей художній засіб. Читаючи твір, позначайте, будь ласка, олівцем художні деталі.

Читання тексту учителем та учнями.

ІІІ-3.  Аналіз новели

Евристична бесіда з творчими завданнями ( заповнення таблиці на аркушах  та на дошці: план прочитаного,  записуємо художні деталі, прагнемо до мінімалізації, тому кожен пункт плану має бути не більшим 3 слів / додаток № 1/.

 

О.Генрі. «Дари волхвів»

 

План

Художні деталі

1

Квартирка за… 

 

2…

 

 

5

 

 

Або Мозковий штурм: Які, на вашу думку, у творі є художні деталі, важливі для розуміння тексту. ( на дошці записані запропоновані варіанти, в процесі аналізу робляться певні корективи, заповнюється таблиця. Учні за бажанням можуть тільки позначити у таблиці наявність  художніх деталей +)

- Про що говорить читачам О.Генрі фразою «А завтра Різдво»?

- Знайдіть у тексті опис квартири Джеймсів.  Які почуття і думки  викликає у вас цей опис?

- Погляньте на СЛАЙД № 5. Чи бачили ви його раніше? Так, у нашому підручнику. Який уривок з тексту ілюструє зображене на ньому? ( читання або переказ учнями ). Чому це важливо для розуміння тексту? Як автор передає настрій Делли?  Як  допомагає колір різдвяного вінка розпізнати настрій героїні?

- СЛАЙД № 6. Обєднуємося в групи і підбираємо короткі цитати до цих світлин. Чи згодні ви з автором?

- Чому Делла приймає рішення  продати волосся? Чи легко воно  їй далося? Підтвердіть словами О.Генрі?

- Які епізоди твору ілюструє наступний слайд? //СЛАЙД № 7// ( можливий варіант відповіді - стислий переказ)

- Чому Делла обрала для подарунку саме платиновий ланцюжок?

- Прочитайте сцену зустрічі Делли та Джима. Поділіться своїми враженнями.

ІІІ-4. Визначення ідеї твору. Еврістична бесіда з елементами творчого завдання.

Повернімося до сюжету Поклоніння волхвів (Слайд 2) – Що і чому автор говорить про їхні дари маленькому Ісусу? ( у слові поклоніння – привітання, повага, в певній мірі навіть страх перед новим царем). Чи відрізняються ці почуття від почуттів героїв твору?  Що ж  мають у своїх серцях Делла і Джим, чого бракує волхвам?

- Ви молодці. Це любов. Самовіддана велика щира. Чи не про таку любов говорив апостол Павло?

А чому автор називає  своїх героїв справжніми мудрецями? Їхня мудрість не в матеріальних подарунках, а в їхній любові і відданості один одному, здатності на самопожертву заради кохання.  Ваші висновки – і є основна думка твору. Чи згодні ви з автором? Зверніть увагу на останній слайд. Як і чому змінився різдвяний вінок?

Асоціативний ланцюжок: Різдво – бідність – багатство - любов

Робота в парах. Користуючись  словником літературознавчих термінів створіть   схему «Новела». Вкажіть  ознаки, за якими можна ( не можна) назвати «Дари волхвів» новелою. До якого виду новели ми її можемо віднести?

ІV. РЕФЛЕКСІЯ

Продовжити речення

Я навчився….

Мене здивувало

Якби я опинився в подібній ситуації…

Ви всі чудово працювали на уроці. Залишилося підвести підсумки нашого дослідження. Що ж вдалося вам сьогодні на уроці? Доповніть речення, записане на дошці: Мені вдалося…          , тому я оцінюю свою роботу …

Домашнє завдання. 1 (на вибір): скласти сенкан за твором або написати есе «Чим здивувала мене новела «Дари волхвів»; 2(для всіх) опрацювати записи в зошиті, прочитати новелу «Останній листок». Визначити ключові епізоди.

ДОДАКИ ДО УРОКУ № 54   О.ГЕНРІ. «ДАРИ ВОЛХВІВ»

КАРТКА № 3   ЦЕ  ЦІКАВО

Чому О.Генрі?

Існує кілька версій того чому Вільям Сідні Портер обрав собі псевдонім О.Генрі, але остаточної відповіді немає.

Найпопулярнішою версією є: псевдонім О'Генрі письменник обирав тому, що шкільний учитель Портера не переставав захоплюватися здобутками американського фізика Джозефа Генрі, часто вигукуючи на уроках: «О, Генрі! Ти відкрив те-то і те-то…»

Проте існує й інша версія походження цього псевдоніму. Відбуваючи увязнення у криміналі міста Колумбус, він у 1899 році написав оповідання «Різдвяний подарунок Діка-Свистуна». Вирішивши сховатися за псевдонімом, він згадав, як у свої юні роки, під час роботи в аптеці, йому часто доводилося користуватись довідником Етьєна Оссіана Анрі (фр. Étienne Ossian Henry). Позичивши у відомого фармацевта ініціал одного імені й прізвище, Портер отримав псевдонім О. Генрі, під яким і став всесвітньо відомим. Також, можливо, псевдонім О. Генрі запозичено з відомої ковбойської пісеньки «Скажи мені, о Генрі, який там вердикт?». Ще одна гіпотеза — О. Генрі — тому що Портер використав перше-ліпше прізвище, яке йому спало на думку.

 

Джерело: https://uk.wikipedia.org/wiki/О._Генрі

 

КАРТКА № 4    ЦЕ  ЦІКАВО

Факти біографії в новелі «Дари волхвів»

Доля ощасливила О.Генрі, подарувавши йому зустріч із дівчиною, яка згодом стала його дружиною. Кохана О.Генрі Етол була дуже красивою і мала гарне розкішне волосся. Та щастя родини тривало недовго: звинувачений у розкраданні грошей, О.Генрі був змушений залишити родину і переховуватися від загрози увязнення за кордоном.  Там його застала звістка про велике лихо: його дружина тяжко захворіла.  Етол, сама не маючи грошей на ліки, за крок до смерті,  продала свою мережану шаль і купила чоловікові різдвяний подарунок – золотий ланцюжок для годинника і надіслала його чоловікові поштою. Однак такий подарунок дружини вже був ні до чого О.Генрі. Отримавши звістку про тяжкий стан  дружини, попри реальну загрозу потрапити до вязниці, він продав свого годинника і  купив квиток на потяг, щоб повернутися до неї і підтримати в тяжку хвилину.

Джерело:http://dovidka.biz.ua/dari-volhviv-analiz/

 

КАРТКА № 1    ЦЕ ЦІКАВО

О.Генрі. Знайомство

Опрацювати матеріал підручника (Є.Волощук, О.Слободянюк) ст. 228 ( два останні абзаци), с.229  ( перший абзац)

 

КАРТКА № 2    ЦЕ ЦІКАВО

Як О.Генрі став письменником

Опрацювати матеріал підручника ст. 229 ( «Цікаві подробиці») 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Iванова Iнна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
6 листопада 2018
Переглядів
10212
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку