Розробка першого з трьох уроків з вивчення твочостів О.Генрі у 7 класі. Містить елементи інтеграції змісту навчального матеріалу ( зарубіжна література - музичне мистецтво - живопис). Цілі уроку реалізуються шляхом поєднання традиційних та інноваційних технологій.
О. Генрі (1862–1910). «Дари волхвів», О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі (ЛК) Біблія («Поклоніння волхвів»).
Навчальні цілі: співставити факти біографії письменника з твором, новелу «Дари волхвів» – із біблійним сюжетом; визначити основну думку твору, застосовуючи шлях аналізу слідом за автором, та пояснити назву твору; пояснювати значення художніх засобів та вибір автором жанру; виявляти ознаки новели; висловлювати власні почуття щодо прочитаного та оцінку героїв;
навчальна мета: створення можливостей для сприйняття та інтерпретації твору, розвитку предметних та ключових компетентностей;
очікуваний результат: виразно читають і переказують (близько до тексту) уривки новели; висловлюють судження щодо моральної відповідальність за свої вчинки; виявляють ознаки новели, її характерні ознаки у прочитаному творі; за змістом визначають різновид новел (психологічну, філософську); виявляють у творі основні моральні та філософські проблеми , їхнє художнє втілення в подіях, образах, символах, назвах та інших компонентах твору; визначають особливості розвитку сюжету, напружені (кульмінаційні) моменти твору; характеризують образи персонажів у їхніх стосунках, динаміці, виявляють ключові риси персонажів, їхні моральні якості; розмірковують над фіналом творів та дають йому (фіналу) власне тлумачення; характеризують образ розповідача, визначаючи його за формами оповіді від 3-ої особи; виявляють культурні паралелі в текстах новел (біблійні мотиви)
Обладнання: презентація; аудіо запис «Щедрик» Леонтовича та колядки «В Вифлиємі днесь новина», нарізка кадрів із фільмів «Дари волхвів»; картки а) із завданнями, б) для заповнення, в) з ознаками новели.
Тип уроку - урок вивчення нового матеріалу
І. Мотивація навчальної діяльності
Слухання інструментальної версії «Щедрика» М.Леонтовича // слайд 1//
Чи впізнали ви мелодію? У зв’язку з яким святом традиційно звучить «Щедрик»? А як цей твір пов’язаний з Україною? Молодці! Це один із найвідоміших творів українського композитора Миколи Леонтовича. Твір, який відомий у всьому світі і який став одним із світових символів Різдва. А тим, хто хоче більше дізнатися, завдяки чому український «Щедрик» став надбанням людства, раджу звернутися до Вікіпедії. А ми обов’язково знайдемо час, щоб на одному із наступних уроків ви поділилися з нами знайденою інформацією.
А які ще різдвяні звичаї ви знаєте? Щоб не заблукати у здогадках, скористуємося підказкою // СЛАЙД 2, фрагмент колядки// Хто з вас може розповісти про факт, відтворений на полотні? Чи допомогла вам пісня зорієнтуватися? Як саме? Звичай дарувати подарунки у день Різдва дуже поширений. У зв’яку з цим відбувається багато різних історій. Про одну з них розповідає нам американський письменник О.Генрі. //СЛАЙД 3//Що це за історія ми дізнаємося зовсім скоро.
ІІ. Доведення теми уроку.
Запис теми та епіграфу уроку в зошитах.
О. Генрі (1862–1910). «Дари волхвів», О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі.
«Любов - довготерпелива, любов - лагідна, вона не заздрить,… не поривається до гніву, не задумує зла; все зносить, в усе вірить, усього надіється, все перетерпить. Любов ніколи не закінчується», - говорить у посланні до Коринтян Святий Апостол Павло. Чому ж, починаючи вивчення творів О.Генрі, ми звертаємося саме до цієї цитати із Біблії? Спробуємо разом знайти відповідь на питання під час нашого уроку. А ще які завдання стоять перед нами сьогодні? Пропонуйте свої версії. Молодці. Ви правильно зорієнтувалися, тож побажаємо собі цікавої і продуктивної співпраці, відкриттів і вражень.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу
ІІІ- 1. Біографія О.Генрі
Перший крок до досягнення поставлених цілей – знайомство з автором. Погляньте на портрет О.Генрі. Яке враження справив на вас цей чоловік? Чому? Дякую. Пропоную попрацювати з біографією письменника. Для цього об’єднуємося в групи. На картках - завдання, на виконання якого у вас є 3 хвилини. Користуючись наданою вам інформацією, зробіть коротке повідомлення для своїх однокласників
Повідомлення представників від кожної групи, створення асоціативних ланцюжків разом з усім класом:
1 група «Біографія» – Вільям Сідні Портер – Грінсборо – аптека – банк – в’язниця
2 група «Як став письменником» – тюремна аптека- відсутність грошей – різдвяне оповідання – подарунок донечці
3 група «Звідки такий псевдонім?» - американський фізик – довідник аптекаря – ковбойська пісенька – випадковий вибір
4 група ми перевіримо після роботи з текстом новели («Біографічний мотив у новелі» - хвора дружина – гроші на подарунок – кошти на квиток)
ІІІ-2. Відомості з теорії літератури ( повторення) - //СЛАЙД №4//
В минулому році, працюючи з текстом оповідань Антона Чехова, ви вели мову про художню деталь. Пригадаймо цей художній засіб. Читаючи твір, позначайте, будь ласка, олівцем художні деталі.
Читання тексту учителем та учнями.
ІІІ-3. Аналіз новели
Евристична бесіда з творчими завданнями ( заповнення таблиці на аркушах та на дошці: план прочитаного, записуємо художні деталі, прагнемо до мінімалізації, тому кожен пункт плану має бути не більшим 3 слів / додаток № 1/.
|
О.Генрі. «Дари волхвів» |
|
|
План |
Художні деталі |
1 |
Квартирка за… |
|
2… |
|
|
5 |
|
|
Або Мозковий штурм: Які, на вашу думку, у творі є художні деталі, важливі для розуміння тексту. ( на дошці записані запропоновані варіанти, в процесі аналізу робляться певні корективи, заповнюється таблиця. Учні за бажанням можуть тільки позначити у таблиці наявність художніх деталей +)
- Про що говорить читачам О.Генрі фразою «А завтра Різдво»?
- Знайдіть у тексті опис квартири Джеймсів. Які почуття і думки викликає у вас цей опис?
- Погляньте на СЛАЙД № 5. Чи бачили ви його раніше? Так, у нашому підручнику. Який уривок з тексту ілюструє зображене на ньому? ( читання або переказ учнями ). Чому це важливо для розуміння тексту? Як автор передає настрій Делли? Як допомагає колір різдвяного вінка розпізнати настрій героїні?
- СЛАЙД № 6. Об’єднуємося в групи і підбираємо короткі цитати до цих світлин. Чи згодні ви з автором?
- Чому Делла приймає рішення продати волосся? Чи легко воно їй далося? Підтвердіть словами О.Генрі?
- Які епізоди твору ілюструє наступний слайд? //СЛАЙД № 7// ( можливий варіант відповіді - стислий переказ)
- Чому Делла обрала для подарунку саме платиновий ланцюжок?
- Прочитайте сцену зустрічі Делли та Джима. Поділіться своїми враженнями.
ІІІ-4. Визначення ідеї твору. Еврістична бесіда з елементами творчого завдання.
Повернімося до сюжету Поклоніння волхвів (Слайд 2) – Що і чому автор говорить про їхні дари маленькому Ісусу? ( у слові поклоніння – привітання, повага, в певній мірі навіть страх перед новим царем). Чи відрізняються ці почуття від почуттів героїв твору? Що ж мають у своїх серцях Делла і Джим, чого бракує волхвам?
- Ви молодці. Це любов. Самовіддана велика щира. Чи не про таку любов говорив апостол Павло?
А чому автор називає своїх героїв справжніми мудрецями? Їхня мудрість не в матеріальних подарунках, а в їхній любові і відданості один одному, здатності на самопожертву заради кохання. Ваші висновки – і є основна думка твору. Чи згодні ви з автором? Зверніть увагу на останній слайд. Як і чому змінився різдвяний вінок?
Асоціативний ланцюжок: Різдво – бідність – багатство - любов
Робота в парах. Користуючись словником літературознавчих термінів створіть схему «Новела». Вкажіть ознаки, за якими можна ( не можна) назвати «Дари волхвів» новелою. До якого виду новели ми її можемо віднести?
ІV. РЕФЛЕКСІЯ
Продовжити речення
Я навчився….
Мене здивувало
Якби я опинився в подібній ситуації…
Ви всі чудово працювали на уроці. Залишилося підвести підсумки нашого дослідження. Що ж вдалося вам сьогодні на уроці? Доповніть речення, записане на дошці: Мені вдалося… , тому я оцінюю свою роботу …
Домашнє завдання. 1 (на вибір): скласти сенкан за твором або написати есе «Чим здивувала мене новела «Дари волхвів»; 2(для всіх) опрацювати записи в зошиті, прочитати новелу «Останній листок». Визначити ключові епізоди.
ДОДАКИ ДО УРОКУ № 54 О.ГЕНРІ. «ДАРИ ВОЛХВІВ»
КАРТКА № 3 ЦЕ ЦІКАВО
Чому О.Генрі?
Існує кілька версій того чому Вільям Сідні Портер обрав собі псевдонім О.Генрі, але остаточної відповіді немає.
Найпопулярнішою версією є: псевдонім О'Генрі письменник обирав тому, що шкільний учитель Портера не переставав захоплюватися здобутками американського фізика Джозефа Генрі, часто вигукуючи на уроках: «О, Генрі! Ти відкрив те-то і те-то…»
Проте існує й інша версія походження цього псевдоніму. Відбуваючи ув’язнення у криміналі міста Колумбус, він у 1899 році написав оповідання «Різдвяний подарунок Діка-Свистуна». Вирішивши сховатися за псевдонімом, він згадав, як у свої юні роки, під час роботи в аптеці, йому часто доводилося користуватись довідником Етьєна Оссіана Анрі (фр. Étienne Ossian Henry). Позичивши у відомого фармацевта ініціал одного імені й прізвище, Портер отримав псевдонім О. Генрі, під яким і став всесвітньо відомим. Також, можливо, псевдонім О. Генрі запозичено з відомої ковбойської пісеньки «Скажи мені, о Генрі, який там вердикт?». Ще одна гіпотеза — О. Генрі — тому що Портер використав перше-ліпше прізвище, яке йому спало на думку.
Джерело: https://uk.wikipedia.org/wiki/О._Генрі
КАРТКА № 4 ЦЕ ЦІКАВО
Факти біографії в новелі «Дари волхвів»
Доля ощасливила О.Генрі, подарувавши йому зустріч із дівчиною, яка згодом стала його дружиною. Кохана О.Генрі Етол була дуже красивою і мала гарне розкішне волосся. Та щастя родини тривало недовго: звинувачений у розкраданні грошей, О.Генрі був змушений залишити родину і переховуватися від загрози ув’язнення за кордоном. Там його застала звістка про велике лихо: його дружина тяжко захворіла. Етол, сама не маючи грошей на ліки, за крок до смерті, продала свою мережану шаль і купила чоловікові різдвяний подарунок – золотий ланцюжок для годинника і надіслала його чоловікові поштою. Однак такий подарунок дружини вже був ні до чого О.Генрі. Отримавши звістку про тяжкий стан дружини, попри реальну загрозу потрапити до в’язниці, він продав свого годинника і купив квиток на потяг, щоб повернутися до неї і підтримати в тяжку хвилину.
Джерело:http://dovidka.biz.ua/dari-volhviv-analiz/
КАРТКА № 1 ЦЕ ЦІКАВО
О.Генрі. Знайомство
Опрацювати матеріал підручника (Є.Волощук, О.Слободянюк) ст. 228 ( два останні абзаци), с.229 ( перший абзац)
КАРТКА № 2 ЦЕ ЦІКАВО
Як О.Генрі став письменником
Опрацювати матеріал підручника ст. 229 ( «Цікаві подробиці»)