Урок О.С. Пушкін “Казка про царя Салтана…” (уривки)

Про матеріал
Урок побудовано паралельно з презентацією до уроку. На уроці використовуються всі форми, методи і види роботи, рекомендовані НУШ. Це і парна , і групова , і індивідуальна робота, представлені навички самоконтролю, взаємопеевірки та самоперевірки..Велике значення надається естетичному вихованню, різним видам сприйняття матеріалу: зорове, тактильне та слухове.
Перегляд файлу

Тема: О.С. Пушкін “Казка про царя Салтана…” (уривки)

Мета: Ознайомити учнів з творчістю видатного російського поета О.С.Пушкіна,

 викликати інтерес до його творчості; удосконалювати уміння виразно читати

 віршований твір, висловлювати оцінні судження щодо характеристики героїв;

 розширювати словниковий запас учнів; зацікавити учнів змістом казки;

 виховувати бажання вивчати твори зарубіжних поетів та письменників та

 морально-етичні почуття.

Обладнання: портрет О.С.Пушкіна, мультимедійний проектор,  презентація до уроку,

           картки для роботи в парах, у групах,  пазли для колективної роботи,  мольберти

           для конкурсу капітанів, відео – музична презентація, фізкультхвилинки, вікно на

   дошці та зірочки для рефлексії, листки самооцінки.

Х І Д У Р О К У

 І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ  

1. Привітання


Ось і пролунав дзвінок,

Починається урок.

Весняний він та цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося до гостей,

Привітаймось : “ Добрий день!”

Далі ми часу не гаймо,

Літературне читання починаймо.


 

2. Релаксація

Вч.  - Щоб налаштуватися на роботу, пропоную вам передивитися

невеличкий відеоролик і , звернувши увагу на головних героїв, подумати 

й сказати, про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.

  • На партах у вас лежать  листи самооцінки, на яких ви будете

оцінювати свою роботу на уроці

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

  1. Вступна бесіда 

- Я  для вас написала вірш. Послухайте цього і скажіть, про якого всесвітньовідомого поета ми будемо говорити сьогодні на уроці.


Він для дітей ніколи не писав.

Лиш для дорослих і казки й поеми.

Але такий талант, таке натхнення мав,

Що й дітям зрозумілі його теми…

 

Його герої не такі як всі:

Русалка не в воді, а на гіллі, на дубі,

І кіт учений їй співа пісні,

І рибка золота палац дарує бабі.

Там півник золотий сидить на спиці,

І цар Дадон воює із царицею.

Балда повчає жадного попа,

Царівна яблучко отруєне ковта…

  

Там Чорномор несе Руслана в небеса,

І наречену мертву Єлисей спаса…

Поет цей мало  так  прожив на світі,

Але його шанують і дорослі й діти!


 

У.     (Олександр Сергійович Пушкін)

На дошці з’являється запис  Олександр Сергійович Пушкін   

  1. Визначення мети уроку 

Вч.  – Давайте спробуємо визначити мету нашого сьогоднішнього уроку.

Уч.     - Познайомитись з відомостями з  біографії  О.С. Пушкіна і його твором;

           - вчитися виразно читати й аналізувати  твір ;

  - поширити  словниковий запас;

  - приймати  активну участь в уроці.

 

ІІІ. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ МАТЕРІАЛУ.

  1. Знайомство з біографією автора.  

Вч.  – А зараз я запрошую вас у заочну подорож  у біографію і творчий шлях поета.

  • 6 червня1799 року в Москві народився хлопчик, якому суджено було стати

одним із найвеличніших світових поетів .

 

  • Батько, Сергій Львович, належав до стародавнього дворянського роду,

освічена людина, добре знав літературу, та сам писав небагато.

  • Мати, Надія Осипівна, була онучкою Абрама Петра Ганнібала Великого,

російського генерала. У родині Пушкіних  усі говорили  французькою  мовою.

 

  • Любов до рідної російської мови маленькому Пушкіну прищепила бабуся,

Марія Олексіївна Ганнібал, яка була грамотною і розумною жінкою, вчила

малого онука грамоти. 

  • Особливу любов і теплоту відчував Олександр до своєї няні  Арини Родіонівни.

 Її було звільнено від кріпацтва, але  вона відмовилась іти від Пушкіних і

залишилась в сім’ї назавжди. 

 

  • Ця дивовижна неосвічена жінка не знала грамоти, але в памяті зберігала

багато народних пісень, казок, приказок і була чудовою оповідачкою.

Вже відомим поетом Пушкін записав казки своєї няні, якими захоплювався

все своє життя.

 

  • У 37 років Пушкін помер після дуелі, але ім’я письменника свято шанується

на Батьківщині та й далеко за її межами. У різних містах, де він народився

і де перебував, створено багато музеїв.  Місто Пушкін назване на честь

великого поета.

Вч.  – Тепер пропоную вам самостійно  у підручнику на стор. 136 прочитати довідку

про життєвий шлях поета і відповісти на запитання

  • Які твори написав О. С. Пушкін?

( Діти читають довідку і відповідають на запитання вчителя)

(Вчитель демонструє виставку творів автора)               (виставка літератури)

 

Вч.  – Согодні на уроці ми познайомимося з казкою О. С. Пушкіна, яка називається

«Про царя Салтана, про сина його славного й могутнього богатиря князя Гвідона Салтановича та про прекрасну царівну Лебедицю»                         (запис на дошці і слайд)

2.     Фізкультхвилинка.

3.     Словникова робота. 

Прясти   скручувати волокна коноплі, льону  у   тонку нитку, пряжу;

хороми    – великий, розкішний будинок;

світлиця    – чиста, світла, гарна кімната в будинку;

тин                             – плетена огорожа;

красная  дівиця         – гарна дівчина;

вінчатися       – одружитися у церкві;

сваха               – жінка, яка когось сватає;

аршин    – старовинна міра довжини, десь70 см;

гонець  – посланець з листом;

обмова    – брехня;

приплід  – народжене дитинча.

 

4.     Робота над твором.  

-         Ви знаєте, що Пушкін писав на російській мові, але з довідки дізналися, що його твори переведені на багато мов світу. А на українську їх переводили  М.Т. Рильський та  Наталя Львівна Забіла. 

-         Саме у її перекладі ми й познайомимося з уривком із казки.

Вч.  – Які почуття  викликав у вас уривок  з казки?

( Слухання презентаціі казки)

  1. Робота за змістом уривку.  

-         Які почуття  викликав у вас уривок  з казки?

-         Про що мріяла кожна з них?

-         Хто слухав сестер?

-         Чому сестри і сваха захотіли  погубити  царицю?

-         Що вони зробили?

-         Який лист написали цареві?

-         Як цар відреагував на лист?

 

ІV.  СВІДОМЕ СПИЙНЯТТЯ І РОБОТА НАД ТВОРОМ.

  1. Читання тексту ланцюжком по 4 рядочки;  
  2. Робота у парах.   

- На партах лежать листочки для роботи у парах. Попрацюємо у парах за змістом уривку казки.

- Продовжити  словами з тексту        


1. «Якби я була цариця, — 
Третя мовила сестриця, — 
Я б родила для царя 

_____________________

2.«Народилось дитинча – 
Не дівчатко, не хлопча, 
Не пацюк, не жабенятко, 

_______________________

3.«…Як почув же цар-отець, 
    Що сказав йому гонець, 
    В гніві став він мудрувати 
    І гінця хотів  ____________                   
   Та, отямившися враз, 
   Надіслав такий наказ: 
   «Ждать повернення мойого,

__________________________


Самоперевірка за слайдом                                                                                      

листи самооцінки

 

3. Робота над виразністю читання 

а). Вч.  – Давайте пригадаємо правила  виразного читання твору                             

 

б).  Гімнастика для очей

 

в). Виразне читання уривка учнями.

  • Читання вголос;
  • Вибіркове читання за запитаннями вчителя.
    • Хто підслуховував розмову сестер?
    • Що запропонував цар сестрам?
    • Що попросив цар дружину перед від’їздом?
    • Чому розсердився цар?
    • Що він зробив?

 4.  Робота в малих групах. (додатково)   ГІПЕР.     

- Об’єднайтеся в малі групи і виконайте завдання у конвертах.    

Поєднайте вислів і його синонімічне  значення

     

 

 

 

 

 

 

Перевірте  роботу в малих групах.                                                                       

 

листи самооцінки

  1. Виразне читання тексту

V. ЗАКРІПЛЕННЯ  ВИВЧЕНОГО  МАТЕРІАЛУ ТА ЙОГО ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ.

Вч. –  До цієї казки відомі художники написали багато картин. Розгляньте у підручнику.

А всесвітньовідомий музикант Римський-Корсаков до опери «Про царя Салтана…»  написав музику. Зараз пропоную вам ще глибше зануритись у атмосферу казки і відчути себе справжніми художниками.

 

1. Конкурс капітанів та робота в групах по рядах  

а)  - На останніх партах лежать конверти з пазлами.  З пазлів треба скласти головного героя, назвати його ім’я та вибрати зі списку поданих слів епітети, які його характеризують.

Похожее изображение Похожее изображение

 

 

б) Конкурс капітанів

- А капітани в цей час отримають своє завдання і , одягнувши як справжні  художники берети, намалюють нам картини до поданих уривків з казки. (Мішочок  зі звитками)

1.      2.          3.

 

 

 

 

 

Вч.  А щоб легше вам було творити, послухаємо

уривок з опери «Казка про царя Салтана»

 «Політ джмеля».

 

2. Перевірка роботи у групах.

 

 

  1. Презентація  результатів конкурсу капітанів.

( Капітани показують свої роботи).

 

  1. Складання картинного плану.

листи самооцінки

 

  1. Підсумковий тест  (додатково)  ГІПЕР.         

Вч.   На партах у вас лежать листочки блакитного і рожевого кольорів.

        Виконайте завдання.                                                                                     

 

Вч.  Перевірте результати тесту за слайдом  і оцініть свою роботу.              

 

листи самооцінки

 

VІ. ПІДСУМОК  УРОКУ.

 

  1. Бесіда:  
  • Який розділ почали вивчати?
  • З творчістю якого автора познайомилися на уроці?
  • Як називається твір?

 

 

  • Яка була мета уроку?             

 

 Вч.   Чи досягли ми поставленої мети? 

 

  1. Рефлексія.   

 

Вч.  Ось і дійшла   до кінця наша сьогоднішня подорож. Але ж ми познайомилися

           тільки з уривком з казки.

                   Хто хоче дізнатися, що буде далі? 

        – Пригадай те, з чого починалася казка.

 

Вч.  А  в нас є це саме чарівне віконце. Заглянемо у нього?

 Я вам прочитаю початок продовження казки, а ви скажіть, чого не вистачає за

          нашим вікном?

 

 

Вч.    У вас на партах лежать зірочки. Якщо вам сподобалась

            ваша робота на уроці, доповніть картину за вікном

            яскравою зірочкою, якщо ви не задоволені своєю роботою,

            то приклейте темну зірочку.

             

 

       ДЯКУЮ  ЗА  УРОК!

docx
Додано
13 березня 2019
Переглядів
1981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку