Тема: О.С. Пушкін “Казка про царя Салтана…” (уривки)
Мета: Ознайомити учнів з творчістю видатного російського поета О.С.Пушкіна,
викликати інтерес до його творчості; удосконалювати уміння виразно читати
віршований твір, висловлювати оцінні судження щодо характеристики героїв;
розширювати словниковий запас учнів; зацікавити учнів змістом казки;
виховувати бажання вивчати твори зарубіжних поетів та письменників та
морально-етичні почуття.
Обладнання: портрет О.С.Пушкіна, мультимедійний проектор, презентація до уроку,
картки для роботи в парах, у групах, пазли для колективної роботи, мольберти
для конкурсу капітанів, відео – музична презентація, фізкультхвилинки, вікно на
дошці та зірочки для рефлексії, листки самооцінки.
Х І Д У Р О К У
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання
Ось і пролунав дзвінок,
Починається урок.
Весняний він та цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося до гостей,
Привітаймось : “ Добрий день!”
Далі ми часу не гаймо,
Літературне читання починаймо.
2. Релаксація
Вч. - Щоб налаштуватися на роботу, пропоную вам передивитися
невеличкий відеоролик і , звернувши увагу на головних героїв, подумати
й сказати, про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.
оцінювати свою роботу на уроці
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
- Я для вас написала вірш. Послухайте цього і скажіть, про якого всесвітньовідомого поета ми будемо говорити сьогодні на уроці.
Він для дітей ніколи не писав.
Лиш для дорослих і казки й поеми.
Але такий талант, таке натхнення мав,
Що й дітям зрозумілі його теми…
Його герої не такі як всі:
Русалка не в воді, а на гіллі, на дубі,
І кіт учений їй співа пісні,
І рибка золота палац дарує бабі.
Там півник золотий сидить на спиці,
І цар Дадон воює із царицею.
Балда повчає жадного попа,
Царівна яблучко отруєне ковта…
Там Чорномор несе Руслана в небеса,
І наречену мертву Єлисей спаса…
Поет цей мало так прожив на світі,
Але його шанують і дорослі й діти!
У. (Олександр Сергійович Пушкін)
На дошці з’являється запис Олександр Сергійович Пушкін
Вч. – Давайте спробуємо визначити мету нашого сьогоднішнього уроку.
Уч. - Познайомитись з відомостями з біографії О.С. Пушкіна і його твором;
- вчитися виразно читати й аналізувати твір ;
- поширити словниковий запас;
- приймати активну участь в уроці.
ІІІ. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ МАТЕРІАЛУ.
Вч. – А зараз я запрошую вас у заочну подорож у біографію і творчий шлях поета.
одним із найвеличніших світових поетів .
освічена людина, добре знав літературу, та сам писав небагато.
російського генерала. У родині Пушкіних усі говорили французькою мовою.
Марія Олексіївна Ганнібал, яка була грамотною і розумною жінкою, вчила
малого онука грамоти.
Її було звільнено від кріпацтва, але вона відмовилась іти від Пушкіних і
залишилась в сім’ї назавжди.
багато народних пісень, казок, приказок і була чудовою оповідачкою.
Вже відомим поетом Пушкін записав казки своєї няні, якими захоплювався
все своє життя.
на Батьківщині та й далеко за її межами. У різних містах, де він народився
і де перебував, створено багато музеїв. Місто Пушкін назване на честь
великого поета.
Вч. – Тепер пропоную вам самостійно у підручнику на стор. 136 прочитати довідку
про життєвий шлях поета і відповісти на запитання
( Діти читають довідку і відповідають на запитання вчителя)
- На партах лежать листочки для роботи у парах. Попрацюємо у парах за змістом уривку казки.
- Продовжити словами з тексту
1. «Якби я була цариця, —
Третя мовила сестриця, —
Я б родила для царя
_____________________
2.«Народилось дитинча –
Не дівчатко, не хлопча,
Не пацюк, не жабенятко,
_______________________
3.«…Як почув же цар-отець,
Що сказав йому гонець,
В гніві став він мудрувати
І гінця хотів ____________
Та, отямившися враз,
Надіслав такий наказ:
«Ждать повернення мойого,
__________________________
Самоперевірка за слайдом
листи самооцінки
3. Робота над виразністю читання
а). Вч. – Давайте пригадаємо правила виразного читання твору
б). Гімнастика для очей
в). Виразне читання уривка учнями.
4. Робота в малих групах. (додатково) ГІПЕР.
- Об’єднайтеся в малі групи і виконайте завдання у конвертах.
Поєднайте вислів і його синонімічне значення
Перевірте роботу в малих групах.
листи самооцінки
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ ТА ЙОГО ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ.
Вч. – До цієї казки відомі художники написали багато картин. Розгляньте у підручнику.
А всесвітньовідомий музикант Римський-Корсаков до опери «Про царя Салтана…» написав музику. Зараз пропоную вам ще глибше зануритись у атмосферу казки і відчути себе справжніми художниками.
1. Конкурс капітанів та робота в групах по рядах
а) - На останніх партах лежать конверти з пазлами. З пазлів треба скласти головного героя, назвати його ім’я та вибрати зі списку поданих слів епітети, які його характеризують.
б) Конкурс капітанів
- А капітани в цей час отримають своє завдання і , одягнувши як справжні художники берети, намалюють нам картини до поданих уривків з казки. (Мішочок зі звитками)
1. 2. 3.
Вч. – А щоб легше вам було творити, послухаємо
уривок з опери «Казка про царя Салтана»
«Політ джмеля».
2. Перевірка роботи у групах.
( Капітани показують свої роботи).
листи самооцінки
Вч. – На партах у вас лежать листочки блакитного і рожевого кольорів.
Виконайте завдання.
Вч. – Перевірте результати тесту за слайдом і оцініть свою роботу.
листи самооцінки
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Вч. – Чи досягли ми поставленої мети?
Вч. – Ось і дійшла до кінця наша сьогоднішня подорож. Але ж ми познайомилися
тільки з уривком з казки.
– Хто хоче дізнатися, що буде далі?
– Пригадай те, з чого починалася казка.
Вч. – А в нас є це саме чарівне віконце. Заглянемо у нього?
Я вам прочитаю початок продовження казки, а ви скажіть, чого не вистачає за
нашим вікном?
Вч. – У вас на партах лежать зірочки. Якщо вам сподобалась
ваша робота на уроці, доповніть картину за вікном
яскравою зірочкою, якщо ви не задоволені своєю роботою,
то приклейте темну зірочку.
ДЯКУЮ ЗА УРОК!