О. С. Пушкін «Казка про мертву царівну та сімох богатирів». Фольклорні і літературні елементи у творі
Мета: виявити особливості жанру казки у творчості О, С. Пушкіна на прикладі «Казки про мертву царівну», вчити аналізувати особливості поетичної мови; розвивати вміння порівнювати й робити висновки; виховувати кращі людські чесноти, потяг до романтичного, дивовижного.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до казки.
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань
1.Бесіда за питаннями, складеними учнями ( в парах)
2-3 пари відповідають вчителеві
2. Повторення ознак чарівної казки
(Учень без пари працює з підручником та іншими джерелами, потім виступає перед класом)
ІІ Сприймання навчального матеріалу
(Цікаво вислухати думку дітей стосовно царя. Адже він залишив молоду вагітну дружину саму, був відсутнім тривалий час, про поважність причин не сказано жодного слова. Лиху мачуху в дім привів теж він і не помічав її знущань з царівни. Нарешті, коли зникла царівна, то не батько, а наречений вирушає на пошуки, крім того, «молва трезвонить стала», а не батько переймається зникненням доньки.)
- Чи хороший цар правитель?
-Чи хороший він чоловік?
-Чи хороший він батько?
-Що змінилося б у казці, якби на два останні питання ми відповіли б позитивно?
(Знайти спільне та різне).
( Знайти спільне та різне в їхніх портретах, вчинках, рисах характеру, особливостях мовлення).
(Трикратністю)
ІІІ Осмислення навчального матеріалу
Творча робота
Завдання: за опорними словами написати твір «Що мене захопило у казках Пушкіна?»
Мені сподобалися обидві казки, але особливо… Читаючи її, я насолоджувався пушкінським описом… Мене вразило… Але в «Казці…» з іще більшою силою… Перечитуючи улюблені рядки, я захоплювався…
IV Підсумок
V Домашнє завдання
Прочитати казку Андерсена «Соловей»; намалювати шлях пошуків придворними солов’я.