Урок О. С. Пушкін «Казка про мертву царівну та сімох богатирів». Фольклорні і літературні елементи у творі

Про матеріал
На уроці використовується нестандартний підхід до оцінки вчинків героїв, узагальнюються знання учнів щодо мандрівних сюжетів.
Перегляд файлу

О. С. Пушкін «Казка про мертву царівну та сімох богатирів».  Фольклорні  і літературні елементи у творі

Мета: виявити особливості жанру казки у творчості О, С. Пушкіна на прикладі «Казки про мертву царівну», вчити аналізувати особливості поетичної мови; розвивати вміння порівнювати й робити висновки; виховувати кращі людські чесноти, потяг до романтичного, дивовижного.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до казки.

Хід уроку

І Актуалізація опорних знань 

1.Бесіда за питаннями, складеними учнями ( в парах)

       2-3 пари відповідають вчителеві

  • Яке із питань було найскладнішим? Найцікавішим?

 2. Повторення ознак чарівної казки

  (Учень без пари працює з підручником та іншими джерелами, потім виступає перед класом)

ІІ Сприймання навчального матеріалу

  1. Евристична бесіда
  • Назвіть головних героїв «Казки про мертву царівну». Хто з них позитивний, хто негативний?

(Цікаво вислухати думку дітей стосовно царя. Адже він залишив молоду вагітну дружину саму, був відсутнім тривалий час, про поважність причин не сказано жодного слова. Лиху мачуху в дім привів теж він і не помічав її знущань з царівни. Нарешті, коли зникла царівна, то не батько, а наречений вирушає на пошуки, крім того, «молва трезвонить стала», а не батько переймається зникненням доньки.)

- Чи хороший цар правитель?

 -Чи хороший він чоловік?

-Чи хороший він батько?

-Що змінилося б у казці, якби на два останні питання ми відповіли б позитивно?

  • Чому початок казки сумний?
  • Чим нова цариця відрізняється від попередньої?
  • Чому саме їй, а не першій цариці дали у посаг люстерко?
  • Що ви можете розказати про люстерко? Чим воно є у казці: персонажем або помічником героя?
  1. Робота над порівняльною характеристикою
  • Порівняйте цю мачуху з мачухами із відомих вам народних казок?
  • Що означає порівняти?

(Знайти спільне та різне).

  • Що значить порівняти літературних героїв?

( Знайти спільне та різне в їхніх портретах, вчинках, рисах характеру, особливостях мовлення).

  • Чи всіх героїв можна порівняти?
  •  Отже, чим схожа й не схожа цариця на мачух із народних казок?         (Вони бездушні, жорстокі – вона злодійка).
  1. Визначення ролі образу Єлисея у казці
  • Яку роль виконує Єлисей у казці Пушкіна? Чи можна знайти йому аналог у народних казках?
  • Як ставляться сили природи до Єлисея та його біди?
  • Чим схожий на народні казки епізод, в якому Єлисей шукає допомогу?

(Трикратністю)

  • Які герої з народних казок схожі на Єлисея своєю шляхетністю, вірністю, силою духу?
  1. Визначення ролі чарівних подій
  • Спробуйте переказати історію с твору Пушкіна так, щоб усе в ній було ймовірним. Які епізоди випустимо?                                                          (Бесіди з люстерком, чарівне пробудження царівни)
  •  А чи не могло статися так , що цариця сама бачила у люстерку:вона не така гарна, як царівна?
  • Якими цілком імовірними причинами можна пояснити пробудження царівни?
  • Пригадайте слова Пушкіна: «Сказка – ложь, да в ней намек». Чи можна їх застосовувати до вивченої казки?

ІІІ Осмислення навчального матеріалу

Творча робота

Завдання: за опорними словами написати твір «Що мене захопило у казках Пушкіна?»

Мені сподобалися обидві казки, але особливо… Читаючи її, я насолоджувався пушкінським описом… Мене вразило… Але в «Казці…» з іще більшою силою… Перечитуючи улюблені рядки, я захоплювався…

IV Підсумок

  • Як називаються сюжети казок, що повторюються у різних народів?
  • Поясніть шлях таких сюжетів до літературних творів на прикладі казок     О. С. Пушкіна.
  • Як, по-вашому, можна навчитися отримувати насолоду від читання книжок, споглядання картин?
  • Чи необхідно це людині?

 

V Домашнє завдання

Прочитати казку Андерсена «Соловей»; намалювати шлях пошуків придворними соловя.

https://i.ytimg.com/vi/Pvo2h5LwUPQ/maxresdefault.jpg

docx
Додано
9 травня 2019
Переглядів
1884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку