Розвиток комунікативних
здібностей учнів 5 класу на уроках
літератури в умовах адаптації
Виконала роботу
Вчитель російської мови та літератури
КЗШ №90, Довгинцівського району
Шляпець Олена Миколаївна
Кривий Ріг
Розвиток комунікативних здібностей учнів 5 класу на уроках літератури
Гра як засіб формування комунікативних здібностей учнів.
У процесі гри відбувається формування досвіду і довільної поведінки дитини, її самореалізація, залучення до комунікативної культури—культури спілкування. На уроках літератури використовуються ігри предметного плану (дидактичні).
Також у груповій грі учні розвивають організаторські уміння і навички, а також комунікативні здібності.
У шкільній практиці дидактична гра виконує такі функції, як то:
- розважальна (отримати задоволення, надихнути, пробудити інтерес до предмету);
- комунікативна ( навички спілкування, розвиток комун. здібностей);
- самореалізація в грі;
- ігротерапія ( подолання труднощів через ігрові дії);
- діагностична ( самопізнання, виявити відхилення в поведінці)
- функція корекції (внесення позитивних змін в дитячій колектив).
Для розвитку комунікативної сторони в спілкуванні використовуються тренінги спілкування. Вчитель літератури використовує в своїй практиці при проведенні уроку подібні тренінги. Наприклад, «гра-мікрофон». Учні по черзі висловлюють свої думки на запропоноване запитання.
«Обуснуйте, почему пословицы и поговорки называют энциклопедией народных знаний?»
«Почему любят загадывать задачи?»
«Чему учат нас загадки?»
«Можно ли пожалеть мачеху и ее дочку из сказки «Двенадцать месяцев»?»
Гра-вікторина «Чи уважний ти читач?» За казкою О.С.Пушкіна «Казка про мертву царівну і сім богатирів»:
«Когда приехал домой царь-отец?»
«На чем подавали угощения в лесном тереме?»
«Кем стала царевна для братьев-богатырей?»
«Как обратилась нищая черница к царевне?»
«Кличка собаки богатырей?»
Гра «Літературна асоціація» спрямована на розвиток уяви, творчого мислення, на вміння передавати інформацію.
Асоціація на тему «Біографія Оскара Уайльда»:
«1856 год, Дублин, фокусник, королева льда, небольшая овчарня, лесоруб, нищенка».
Вчитель називає слова, просить учнів назвати асоціації з тим чи іншим словом. Під час виконання гри вчитель перевіряє в учнів і читацьку компетентність.
Сюжетно-рольова гра за казкою Астрид Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха». Учні 5 класу програють сцену «Пеппі прийшла до школи навчатися». Ролі учнів: вчителька , Пеппі, автор. Для учнів подібна ситуація, як в казці не нова і програвати 5-тикласники будуть свої ролі із задоволенням.
Безумовно, ігрові тренінги це тільки початок навчання 5-тикласників, в основній школі, до залучення їх до вивчення літератури, до активного читання, до вміння висловлювати свої думки та аналізувати літературний твір. Подібні ігрові завдання спрямованні на розвиток комунікативних здібностей, таких як:
- розуміння твору;
- вміння слухати;
- вміння доносити та передавати інформацію;
- розвиток вербальної і невербальної комунікації;
- вміння справлятися з комунікативними бар’єрами;
- вміння контролювати свої емоції;
- вміння бути активним і успішним.
Рекомендації вчителям-предметникам
7. Бути доброзичливим та щирим.