Розвиток комунікативних здібностей учнів 5 класу на уроках літератури в умовах адаптації

Про матеріал
Розвиток комунікативних здібностей учнів 5 класу на уроках літератури у процесі гри. Дидактична гра формує досвід і довільну поведінку дитини, її самореалізації, залучення до комунікативної культури.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

           Розвиток комунікативних 

  здібностей учнів 5 класу на уроках

      літератури в умовах адаптації

 

 

            Виконала роботу

  Вчитель російської мови та літератури

                                              КЗШ №90, Довгинцівського району

                               Шляпець Олена Миколаївна

 

 

                                        Кривий Ріг

 

 Розвиток  комунікативних здібностей  учнів 5 класу на уроках літератури

 Гра як засіб формування комунікативних здібностей учнів.

У процесі гри відбувається формування досвіду і довільної поведінки дитини, її самореалізація, залучення до комунікативної культури—культури спілкування. На уроках літератури використовуються ігри предметного плану (дидактичні).

  1. Гра-дослідження (порівняти героїв за рисами характеру, поведінки, зробити висновки).
  2. Сюжетна гра (учні відтворюють події оповідань, казок).
  3. Гра-змагання (під час виконання такої гри формується і закріплюється мотивація  як фактор розвитку особистості, досягнення успіху, прагнення до розвитку своїх здібностей). 

Також у груповій грі учні розвивають організаторські уміння і навички, а також комунікативні здібності.

У шкільній практиці дидактична гра виконує такі функції, як то:
  - розважальна (отримати задоволення, надихнути, пробудити інтерес до предмету);
  - комунікативна ( навички спілкування, розвиток комун. здібностей);
  - самореалізація в грі;
  - ігротерапія ( подолання труднощів через ігрові дії);
  - діагностична ( самопізнання, виявити відхилення в поведінці)
  - функція корекції (внесення позитивних змін в дитячій колектив).

  Для розвитку комунікативної сторони в спілкуванні використовуються тренінги спілкування. Вчитель літератури використовує в своїй практиці при проведенні уроку подібні тренінги. Наприклад, «гра-мікрофон». Учні по черзі висловлюють свої думки на запропоноване запитання.

 «Обуснуйте, почему пословицы и поговорки называют энциклопедией народных знаний?»
«Почему любят загадывать задачи
«Чему учат нас загадки?»
«Можно ли пожалеть мачеху и ее дочку из сказки «Двенадцать месяцев»?»
Гра-вікторина «Чи уважний ти читач?» За казкою О.С.Пушкіна «Казка про мертву царівну і сім богатирів»:
«Когда приехал домой царь-отец?»
«На чем подавали угощения в лесном тереме?»
«Кем стала царевна для братьев-богатырей?»
«Как обратилась нищая черница к царевне?»
«Кличка собаки богатырей?»

 Гра «Літературна асоціація» спрямована на розвиток уяви, творчого мислення, на вміння передавати інформацію.

Асоціація на тему «Біографія Оскара Уайльда»:
«1856 год, Дублин, фокусник, королева льда, небольшая овчарня, лесоруб, нищенка».
  Вчитель називає слова, просить учнів назвати асоціації з тим чи іншим словом. Під час виконання гри вчитель перевіряє в учнів і читацьку компетентність.
Сюжетно-рольова гра за казкою Астрид  Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха». Учні 5 класу програють сцену «Пеппі прийшла до школи навчатися». Ролі учнів: вчителька , Пеппі, автор. Для учнів подібна ситуація, як в казці не нова і програвати 5-тикласники будуть свої ролі із задоволенням.
  Безумовно, ігрові тренінги це тільки початок навчання 5-тикласників, в основній школі, до залучення їх до вивчення літератури, до активного читання, до вміння висловлювати свої думки та аналізувати літературний твір.  Подібні ігрові завдання спрямованні на розвиток комунікативних здібностей, таких як:
  - розуміння твору;
  - вміння слухати;
  - вміння доносити та передавати інформацію;
  - розвиток вербальної і невербальної комунікації;
  - вміння справлятися з комунікативними бар’єрами;
  - вміння контролювати свої емоції;
  - вміння бути активним і успішним.
Рекомендації вчителям-предметникам

  1. При підготовці до уроку літератури у 5 класі ураховувати індивідуальні та психологічні особливості 10-11-річних учнів.
    2. Спиратися на знання, уміння та навички п’ятикласників, які вони отримали у початковій школі.
    3. Використовувати під час проведення уроку ігрові форми роботи, творчі завдання, групові та колективні обговорення теми, інформаційні технології.
    4. Стимулювати 5-тикласників до пізнавальної діяльності, створювати ситуацію успіху.
    5. Дозувати навчальне завдання.
    6. Збагачувати словниковий запас 5-тикласників.

7. Бути доброзичливим та щирим.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 травня 2019
Переглядів
909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку