Тема програми: «Об’єми та площі поверхонь геометричних тіл».
Тема уроку: «Об’єм призми та циліндра».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Вид уроку: урок-бесіда.
Формування компетентностей:
предметна компетентність: узагальнити й систематизувати знання учнів про призму й циліндр, про властивості об’єму; домогтися засвоєння формул для обчислення об’ємів призми та циліндра; сформувати вміння розв’язувати задачі на обчислення об’ємів призми та циліндра;
ключові компетентності:
спілкування державною мовою – чітко та грамотно висловлюватися рідною мовою;
математична компетентність – оперувати геометричними об’єктами в просторі, розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту;
уміння вчитися впродовж життя – усвідомлювати цінність нових знань і вмінь для обраної професії.
Методи та прийоми: евристичний, спонукально-пошуковий; робота з підручником та з моделями геометричних фігур.
Обладнання:
Міжпредметні зв’язки: алгебра, креслення, фізика.
Структура уроку:
Хід уроку.
Девіз уроку:
Перевіряю наявність письмової домашньої роботи в зошитах.
Сьогодні на уроці, ми продовжимо вивчати об'єми геометричних тіл і покажемо важливість теми у професії електрогазозварник. А от яка тема сьогоднішнього уроку, ви довідаєтеся після розв'язання кросворда.
І варіант
Питання до кросворда
(відповіді на питання до кросворда записати російською мовою).
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
з |
|
||||||||||||
|
ъ |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
6 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
ІІ варіант
Питання до кросворда
рис. 1
(відповіді на питання до кросворда записати російською мовою).
|
1 |
|
|
|
|
|
|||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
6 |
|
|
|||||||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
8 |
|
|
|
|
|
||||||||||
(питання до кросворда на дошці; обговорюємо результати написання самостійної роботи, при цьому на кожен пункт кросворда пропоную додаткові питання:
І варіант.
ІІ варіант.
Пропоную учням кросворд з відповідями та прочитати ключові слова).
Чи потрібно електрогазозварнику вивчати дану тему, знадобляться отримані на сьогоднішньому уроці знання в майбутньому? Для того, щоб відповісти на ці питання я пропоную вам розглянути дві задачі прикладного характеру (на дошці відкриваємо умови задач – слайд 6):
Для розв’язування задач суто практичного характеру вам необхідні формули, що будуть розглянуті сьогодні на уроці. Із цими формулами ви, до речі, уже частково знайомі.
План вивчення теми:
Чому дорівнює об’єм прямокутного паралелепіпеда? (добутку площі основи на висоту).
А як знайти об’єм призми? На це питання зараз будемо знаходити відповідь.
Візьмемо дві рівні прямі призми, в основі яких лежить прямокутний трикутник, складемо прямокутний паралелепіпед. Як це можна зробити? (Слайд 7).
Якщо висота, площа основи та об’єм трикутної призми відповідно дорівнюють і , то висота, площа основи та об’єм прямокутного паралелепіпеда дорівнюють і . Так, як об’єм прямокутного паралелепіпеда дорівнює добутку площі основи на висоту, то
= маємо: =
Отже, об’єм кожної прямої призми, в основі якої лежить прямокутний трикутник, дорівнює добутку площі її основи на висоту.
Якщо розглянути довільну призму з площею основи , висотою об’ємом , то її основу можна поділити на прямокутних трикутників, а відповідно дану призму – на прямих призм, основами яких є прямокутні трикутники.
За таким же алгоритмом знаходимо об’єм призми. Доводимо, що об’єм кожної прямої призми дорівнює добутку площі її основи на висоту.
Тепер розглянемо циліндр. (Слайд 8).Циліндр можна розглянути як правильну -кутну призму при дуже великому значенні , наприклад мільярд. Така призма практично не відрізняється від циліндра. Тому об’єм циліндра також дорівнює добутку площі основи на висоту.
Яка фігура лежить в основі циліндра? (круг)
За якою формулою знаходять площу круга? ()
Отже, об’єм циліндра, радіус основи якого - , а висота - можна знаходити за формулою .
(Пропоную повернутися до задач 1 і 2, які розглядалися на початку уроку, і розв’язати їх).
Розв’язання задачі 1 (розв’язують учні за допомогою допоміжних питань).
Записуємо: Будемо розглядати резервуар як пряму призму об’ємом 10 м3, основою якого є трикутник площею 5 м2.
Записуємо: Тоді V =Sосн ⋅H, де H – шукана висота, Sосн =5 (м2), V=10 м3.
Записуємо:
Записуємо: = 2 (м).
Відповідь: 2 м.
Розв’язання задачі 2 (учні розв’язують самостійно за допомогою алгоритму, записаного на дошці; для учнів з достатнім рівнем навчальних досягнень пропоную картки з індивідуальними завданнями). (Слайд 10).
Перевірте: Дано:= 4 м; H =5 м. V-?
Розв’язок: V = πR2 ⋅H , R= = 4:2=2 м; тоді V = π ⋅22 ⋅5=20π м3 =20⋅3,14≈63 м3.
Відповідь: ≈63 м3.
Основою прямої призми являється трикутник зі стороною 5см і висотою 6 см, проведеною
до цієї сторони. Знайдіть висоту призми, якщо її об'єм дорівнює 120 см3.
Дано:- призма; =… см; ; … =6 см. V=120 см3
Знайти: … -?
Розв’язок: V =… ⋅H, ; Sосн = … ; Sосн = … ⋅ 5 = … см2;
тоді = 8 … .
Відповідь: … .
Інтерактивна вправа «Закінчіть речення»
1) Г. Бевз, В. Бевз «Математика 11 клас».
§ 24 сторінка 214.
2) Розв’язати вправи № 903, № 933.
Додаткове завдання: Скласти задачу, за темою об'єм призми та циліндра пов'язану із професією.