Мета 1.а) узагальнити і систематизувати знань учнів з теми „Об'єми тіл обертання»;
б) закріпити навички розв'язування задач з даної теми;
в) показати зв'язок матеріалу, що вивчається, з майбутньою професією учнів.
2. Формувати і розвивати розумові операції (порівняння, узагальнення, систематизація); розвивати творчі здібності, логічне мислення учнів.
3. Виховувати самостійність, почуття колективізму, уміння вислуховувати відповіді товаришів, інтерес до предмета;
РОЗРОБКА УРОКУ
З ГЕОМЕТРІЇ
ДЛЯ 11 КЛАСУ
УЗАГАЛЬНЮЮЧЕ ЗАНЯТТЯ
З ТЕМИ:
«ОБ’ЄМИ ТІЛ ОБЕРТАННЯ»
Підготувала
викладач фізики і математики
ДПТНЗ «Професійний аграрний ліцей»
с. Веприк Гадяцького району
Полтавської області
Узагальнююче заняття з теми:
„ ОБ’ЄМИ ТІЛ ОБЕРТАННЯ.”
МЕТА УРОКУ:
1. а) узагальнити і систематизувати знань учнів з теми: „ Об’єми тіл обертання»;
б) закріпити навички розв’язування задач з даної теми;
в) показати зв’язок матеріалу, що вивчається, з майбутньою професією учнів.
2. Формувати і розвивати розумові операції (порівняння, узагальнення, систематизація); розвивати творчі здібності, логічне мислення учнів.
3. Виховувати самостійність, почуття колективізму, уміння вислухати відповіді товаришів, інтерес до предмета;
ОБЛАДНАННЯ: картки „ Доміно ”, диференційовані картки-задачі, тестові завдання, макети фігур.
ТИП УРОКУ: узагальнення та систематизація знань.
МЕТОДИ ПРОВЕДЕННЯ : інтерактивні методи „ Доміно”, робота в мікро- групах „ Навчаючи - вчуся”
ПЛАН УРОКУ.
І.Організаційний момент (1 хв).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (8 хв).
ІІІ,Застосування знань і умінь при розв’язуванні задач (20 хв).
ІV. Перевірка знань і умінь з теми : „ Об’єми тіл обертання” (10).
V. Підсумок уроку (4 хв ).
VІ. Домашнє завдання. ( 2 хв.)
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент (привітання, перевірка присутніх , повідомлення теми та мети уроку)
Викладач .
Сьогодні на уроці ми повинні узагальнити і систематизувати знання з теми: ”Об’єми тіл обертання”, вдосконалити навички й уміння розв’язувати задачі різної складності. У нас на уроці передбачені завдання в мікрогрупах, тож прохання до вас бути відповідальними , проявляти колективізм , допомагати один одному. А зараз хочу вам запропонувати піктограму , яка допоможе виявити ваш настрій на початку і в кінці уроку:
☺ - гарний настрій
☺ - середній настрій
☻ - поганий настрій.
Якщо „ посмішок ” у кінці уроку стане більше – урок , будемо вважати , досяг мети.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Повторення вивченого матеріалу ми з вами проведемо за допомогою гри „ Доміно”. У кожного учня є картка, що містить запитання і відповідь. Починає гру учень з картками, у яких позначені слова „ Старт” і „ Фініш”. Він ставить стартове запитання і закінчує гру фінішною відповіддю. Кожен учень повинен уважно стежити за ходом гри, щоб не пропустити свою відповідь. Відповівши, учень задає своє запитання і т.д.
СТАРТ |
Дайте означення циліндра. |
Тіло, що складається з двох кругів, які не лежать в одній площині і суміщаються паралельним перенесенням, і всіх відрізків, що сполучають відповідні точки цих кругів. |
Що являє собою переріз конуса площиною паралельною основі? |
Круг. |
Що називають конусом? |
Тіло, яке складається з круга-основи, точки, яка не лежить у площині цього круга – вершини і всіх відрізків, що сполучають вершину з точками основи. |
Що являється перерізом циліндра площиною перпендикулярною до основи? |
Прямокутник. |
Що являє собою куля? |
Тіло, що складається з усіх точок простору, які знаходяться від даної точки на відстані, не більшій за дану. |
Чому дорівнює об’єм циліндра? |
V = ПR2Н |
Що отримаємо, в результаті перерізу конуса площиною, що проходить через вершину під кутом до основи? |
Трикутник. |
За якою формулою обчислюють об’єм конуса? |
V = 1/3 ПR2Н |
Що утвориться, якщо прямокутник обертати навколо однієї сторони? |
Циліндр. |
Чому дорівнює об’єм кулі? |
V = 4/3 ПR3 |
Яку фігуру отримаємо, якщо обертати прямокутний трикутник навколо катета? |
Конус. |
Що називають висотою циліндра? |
Відстань між площинами його основ. |
Висотою конуса називають.. |
Перпендикуляр, опущений з його вершини на площину основи. |
Що називають діаметром кулі? |
Відрізок, що сполучає дві точки кульової поверхні і проходить через центр кулі. |
Скільки радіусів містить діаметр? |
2 |
Чому дорівнює діаметр, якщо радіус дорівнює 4. |
8 |
Що називають радіусом циліндра? |
Радіус його основи. |
Назвати тіла обертання. |
Куля, конус, циліндр. |
Яка одиниця вимірювання об’єму? |
м3 |
Сформулювати властивості об’єму. |
|
ФІНІШ. |
Викладач : так , ми з вами повторили весь матеріал з теми « Обертання тіл». Дехто із вас показав добрі знання , а декому ще треба багато попрацювати на уроці , щоб систематизувати і закріпити знання. Тема
„ Обертання тіл „ є важливою для вирішення багатьох виробничих питань у вашій майбутній професії.
ІІІ. Розв’язування задач .
Викладач : ( поділяє учнів у мікрогрупи , в кожній мікрогрупі є сильний учень , який зможе навчити слабших). Правила роботи в мікрогрупі: кожна група отримує картку з різнорівневими задачами. Спочатку йде обговорення у групах, розглядаються різні варіанти розв’язків. Потім один учень (методом жеребкування) з групи виступає біля дошки. Учні з інших груп записують розв’язок в зошити, буде також оцінюватися самостійне розв’язання задач інших мікрогруп.
Візьміть , будь ласка, пам’ятки « Як працювати в мікрогрупі» , уважно їх прочитайте. Пам’ятайте, що від роботи кожного із членів мікрогрупи залежить успіх всіх. ( Перед початком роботи в групах, на парти роздаються пам’ятки. Кожен учень повинен прочитати її і дотримуватися всіх пунктів , записаних в пам’ятці.)
ПРАВИЛА РОБОТИ В МІКРОГРУПІ
Картка № 1.
1) Знайти об’єм пальної суміші в циліндрі автомобіля КамАЗ, знаючи, внутрішній діаметр циліндра 120 мм, а робочий хід поршня 120 мм.
Розв’язання.
Об’єм суміші знайдемо за формулою V= П 122/4 *12 = 432П (см)
2) Знайдіть об’єм конуса (макет фігури).
Картка № 2.
1) Купа щебеню має конічну форму, радіус основи якої 2 м, а висота – 1,5 м. Знайти об’єм купи щебеню.
Розв’язання.
V = 1/3 П R2Н
V = 1/3 П 22*1/5 = 2П (м3)
2)Обчислити об’єм циліндра (макет фігури).
Картка № 3.
1. Скільки тон бензину можна зберігати в цистерні циліндричної форми, якщо її діаметр 4 м, а довжини 3м? (густина бензину 700 кг/м3)
Розв’язання.
V = ПR2Н = П d2/4*4
V = 3,14*42/4*3 = 37,68 (м3)
m = Vр
m = 37,68*700 = 26376 (кг) = 26,376 (т)
Картка № 4.
1. Купа піску має форму конуса, довжина кола основи якого дорівнює 25,12 м, а твірна – 5 м. Скільки автомобілів вантажопідйомністю 3т потрібно для її перевезення, якщо маса 1 м3 становить 2т?
Розв’язання.
V = ПRl = Пdl/2 С = 2ПК = Пd; d = С/П
V = ПСl/2 = Сl/2
V = 5*25,12/2 = 62,8 (м3) m = 62,8*2 = 125,6 (Т)
N = 125,6/3 = 41,67= 42 (автомобілі)
2. Обчисліть об’єм кулі (макет).
Викладач: з цим завданням справилися. А зараз перейдемо до фронтальної перевірки знання з теми. Виконаємо тести.
ІV. Перевірка знань.
Тестові завдання під номерами 1-6, 9 оцінюються в один бал, а завдання 7-8 по 3 бали, 8 – 2 бали.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
І в. |
а |
в |
б |
а |
в |
а |
б |
а |
б |
ІІ в. |
а |
б |
в |
а |
в |
а |
в |
в |
а |
Т Е С Т О В І З А В Д А Н Н Я
І варіант
Вибрати номер правильної відповіді.
1. Об’єм вимірюється у:
а) м3;
б) кг3;
в) Р2.
2. Переріз циліндра площиною паралельною основі є:
а) квадрат;
б) прямокутник;
в) круг.
3. Що є зайвим в рядочку: конус, квадрат, куля, циліндр.
а) куля;
б) квадрат;
в) циліндр.
4. Формула для обчислення об’єму циліндра.
а) V= ПR2H
б) V = 1/3 П R2H
в) V = а в
5. Яка фігура утвориться внаслідок обертання прямокутного трикутника навколо катета?
а) куля;
б) квадрат;
в) конус.
6. Чому дорівнює об’єм R = 2 см, Н = 3 см.
а) 12 Псм3;
б) 10 Псм3.
7. Чому дорівнює висота зрізаного конуса?
а) 2 см;
б) 10 см;
в) 13 см.
8. На якому з малюнків зображено осьовий переріз конуса?
а) (7);
б) (2);
в) (3).
9. За якою формулою визначають площу круга?
а) Пd2;
б) ПR2;
в) ПS2.
ІІ варіант.
1. Об’єм позначається:
а) V;
б) А;
в) m.
2. Переріз циліндра площиною перпендикулярною до основи є:
а) трапеція;
б) прямокутник;
в) коло.
3. Який рядочок відповідає назвам тіл обертання?
а) круг, трикутник, коло;
б) квадрат, прямокутник, конус;
в) конус, куля, циліндр.
4.Формула для обчислення об’єму конуса:
а) V = 1/3 ПR2Р;
б) V = ПR2Н;
в) V = а в с
5. Яка формула утвориться внаслідок обертання прямокутника навколо однієї сторони?
а) трапеція;
б) куля;
в) циліндр.
6. Чому дорівнює об’єм циліндра, якщо
R = 3 см, Н = 2 см.
а) 18 П см3;
б) 9 П см3.
7. Чому дорівнює висота зрізаного конуса?
а) 9см;
б) 16 см;
в) 10 см.
8. На якому з малюнків зображено осьовий переріз циліндра?
а) (1);
б) (2);
в) (3).
9. За якою формулою визначають площу круга?
а) ПR2;
б) Пd2/4;
в) ПR2Н.
Викладач: час для виконання тестів закінчився. Обміняйтеся зошитами з сусідом по парті і перевірте виконання тестів. Виставте оцінки , звіривши відповіді з таблицею розв’язків. (Учні обмінюються зошитами і виставляють оцінки.)
V. Підсумок уроку.
Викладач:
Ми переконалися, що знання з цієї теми нам стануть у пригоді у житті, а також у майбутній професії. До того ж ми з вами з’ясували, що знання, здобуті самостійно, найбільш коштовні.
( Оголошуються оцінки за урок. Викладач аргументує їх. Учні вибирають ту піктограму ‚ яка відповідає їхньому настрою після закінчення уроку.)
Повторити § 8, п. 73-78, №15.
Крім того, учні, які навчаються на 7 і вище, отримають домашні завдання в конвертах.
1.Яким повинен бути радіус основи циліндричного бачка, висотою 6 м, щоб в нього помістити 50 т. бензину (питома вага бензину 0,7 т/м3) ?
2.На заправній станції фермерського господарства 10 циліндричних бочок , діаметром 40 см і висотою 85 см, заповнені доверху дизельним пальним. Скільки тонн дизельного пального міститься в бочках, якщо його густина 850 кг/м3 ?
3.Скільки тонн бензину можна зберігати в цистерні циліндричної форми, якщо її діаметр 4 см, довжина 3 см.? Густина бензину 0,7г/см3.
4.На господарському складі паливно-мастильних матеріалів встановлено 6 однакових циліндричних цистерн, заповнених бензином. Скільки тонн бензину в цистернах, якщо їх діаметр 3,5 м, довжина 5 м, а густина бензину 0,7 т/м3?