Клас: 4
Предмет: математика
Тема: Обчислення площі фігури за допомогою палетки. Задачі, пов’язані з площею прямокутника. Знаходження значень виразів несумісні дії.
Мета: дати поняття учням про обчислення площі фігур за допомогою палетки, вчити користуватися нею для обчислення площі невеликих фігур; вправляти учнів у розв'язуванні задач, пов'язаних з площею прямокутника; удосконалювати вміння знаходити значення виразів на сумісні дії.
Обладнання. Фігури різної форми; палетки; схема задачі. фізична карта, шаблони материків, презентація, палетки, підручник М.В. Богданович, Г.П. Лишенко, К: «Генеза» - 2016
Хід уроку.
І. Організація класу.
Всі на місці! Все на місці!
Пролунав уже дзвінок
Починаємо урок.
Рахувати і лічити,
Розв’язати, довести,
Множити та поділити
Усе разом зможемо ми!
2. Побажайте один одному удачі і успіху, подарувавши посмішку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Сьогодні на уроці ми поєднаємо наші знання з математики і природознавства. Ці предмети тісно пов’язані між собою. І в цьому ми з вами переконаємось.
- Над вивченням якої теми ми працюємо на уроках математики? (Площа)
- А що таке площа?
- А на уроках природознавства над якою великою темою працюємо? (Материки).
- Як тема з природознавства пов’язана з темою математики? (Найбільший материк за площею Євразія)
- Яку властивість площі ми можемо використати для визначення площі материків? (обчислити, порівняти)
- А можемо виміряти площу материків? Чому? (Не геометрична фігура, відсутня чітка довжина і ширина).
- Навіщо нам ці дані?(S=a*b)
- Чому такі великі материки за площею ми можемо побачити з усіх сторін? (Бо вони зображені у масштабі)
- А в крузі можна обчислити площу? (Якось можливо)
- Отже «Математика – це наука, якій під силу будь-які обчислення і вимірювання.»
1. Усний рахунок «Математичний ланцюжок»
Виконати обчислення за цими даними.
1919 + 1 ___ : 10 __- 100 __+ 7 __ + 1900 __
Подумайте, як числа початку математичного ланцюжка 1919 і кінця 1999 пов’язані з сьогоднішньою датою 22 січня
22 січня 1919р. – підписаний акт Злуки УНР і ЗУНР.
22 січня 1999р. – офіційно почали відзначати в Україні День Соборності.
2. Каліграфічна хвилинка.
Каліграфічна хвилинка числа 22. Дайте характеристику цьому числу.
Пропишіть це число збільшуючи кожне наступне число на 3 (з коментуванням)
22 25 28 31 34 37 40 43
3. Математичний диктант. Записати лише числові дані
1. Найбільше за площею Каспійське море на материку Євразія - 376000 кв.м
2. Найбільший птах на Землі – африканський страус його зріст вище 270 см
3. Найбільше дерево світу, яке росте в Північній Америці – вічнозелена секвоя висота може досягати 120м
4. Площа лісів Амазонії в Південній Америці щорічно зменшується приблизно на 100000 кв.км
5. Крижаний покрив Антарктиди становить майже 2000 м
6. В Австралії проживає карликовий кенгуру розміром до 30 см
376000 кв.м, 270 см, 120м, 100000 кв.км, 2000 м, 30 см.
- На які множини можна об’єднати ці записи? (Одиниці вимірювання довжини і площі)
ІІІ. Вивчення нової теми.
Подивіться на числові дані:
- Що можна обчислити за цими даними? ( P і S). Чому дорівнює P і S за цими даними?
- А чи можна обчислити S у цих фігур, предметів? (круг, смайлик, листок, трикутник).
1. Оголошення теми і мети уроку.
Обчислювати S прямокутників ми вміємо. А сьогодні ми спробуємо обчислити S фігур і предметів не прямокутної форми.
Тема уроку: Обчислення площі фігур за допомогою палетки.
Саме для вимірювання S невеликих плоских фігур не прямокутної форми використовують палетку.
2. Первинне пояснення.
Палетка – це прозорий папір, або поліїтеленова плівка , поділена на квадрати зі стороною 1 кв. см, дм, мм.
Практична робота . (на партах палетка і шаблон листочка)
Вимірювати S листочка будемо за алгоритмом:
3. Робота з підручником с. 103 , № 626.
Знайдіть площу круга і п’ятикутника.
ІV. Фізхвилинка.
V. Закріплення вивчених знань.
1. Самостійна робота в парах.
Обчисліть площу смайлика (на парті смайлик, палетка)
2. Робота над задачею с. 103 № 631 (1)
1. Прочитайте умову задачі.
2. Аналіз задачі.
- За даними умови можемо відповісти на питання задачі?
- Що для цього треба знати? (Два числові дані: ширину і довжину)
- А можемо знайти ширину?
- Якою арифметичною дією ми знайдемо? Чому?
- Знаючи ширину і довжину знайдемо Р і S?
- Яку формулу використаємо для знаходження Р і S?
3. Розв’язування задачі по рівнях:
Достатній рівень – розв’язати задачу по діях з поясненням.
Високий рівень – розв’язати задачу виразом
* Творча робота над задачею – Змінити питання до задачі так, щоб останньою дією була дія – ділення
4. Перевірка
Достатній рівень
32 : 4 = 8 (мм ) — ширина прямокутника
32 * 8 = 256 (кв. мм) - площа прямокутника;
3) (32 + 8) · 2 = 80 (мм) — периметр прямокутника.
Відповідь: 256 мм 2 — площа прямокутника, 80 мм — його периметр.
Високий рівень
32 * (32: 4) = 256 кв.см - площа прямокутника;
(32 + 32: 4) * 2 = 80 см - периметр прямокутника
Відповідь: 256 мм 2 — площа прямокутника, 80 мм — його периметр.
Творча робота над задачею.
Довжина прямокутника 32 мм, а ширина – у 4 рази менша. У скільки разів периметр прямокутника менший за його площу? (задача на кратне порівняння)
256 : 80 = 3. 2 (р.)
Відповідь: у 3 рази периметр прямокутника менший за його площу.
VІ. Узагальнення і систематизація вивчених знань.
- Як виміряти площу не прямокутної форми? (за допомогою палетки)
Робота в групах. ( у кожної групи шаблон одного із материків)
За допомогою палетки обчислити площу материка, взявши за одиницю вимірювання 1 кв.см = 1000 км
Презентація груп:
Євразія - 40 +15 = 55 кв.см
Африка - 13 + 13 = 26 кв. см
Північна Америка – 11 +14 = 25 кв.см
Південна Америка – 8 + 9 = 17 кв.см
Антарктида – 10 + 3 = 13 кв.см
Австралія – 3 +5 = 8 кв.см
А тепер спів ставте ваші обчислення із обчисленнями науковців. Який можна зробити висновок ?
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Що нового дізналися на уроці?
— Яке завдання було найцікавішим?
— Що таке «палетка»?
— Площі яких фігур ми сьогодні вимірювали?
— Які фігури можна назвати рівними?
— Чи потрібно вивчати цю тему? Доведіть.
- А де в житті можна скористатися палеткою для обчислення площі?
Рефлексія.
Заповніть «Піраміду досягнень» (за полями накреслена піраміда розділена на три горизонтальні лінії).
Оцініть свою роботу на уроці, зафарбувавши відповідну частину піраміди.
Основа - потребую допомоги;
Середина – зрозумів , але маю певні труднощі;
Вершина – знаю як обчислювати площу не прямокутних предметів за допомогою палетки, зможу навчити інших;
VІІІ. Домашнє завдання.
С. 103. № 632, 633.