Тема: ОБЧИСЛЕННЯ ЗНАЧЕНЬ ВИРАЗІВ З БУКВЕНИМ КОМПОНЕНТОМ. РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ.
Мета: повторити вивчені таблиці ділення та множення числа 5; формувати вміння застосовувати випадки табличного ділення та множення числа 5 під час розв'язування прикладів і задач; закріпити вміння розв’язувати задачі з буквеним виразом; розвивати логічне мислення, пам'ять, мовлення; виховувати інтерес до уроків математики.
Обладнання: роздатковий матеріал, дерево, картки.
Тип уроку: урок-гра
Клас: 2
ХІД УРОКУ
-
КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
-
Доброго дня, діти, сьогоднішній урок математики буде незвичайний, у ньому будуть ігри із завданнями. На дошці ви бачите деревце, але воно зовсім голеньке, без листочків та квітів. Тому давайте разом з вами виконуючи завдання розпустимо на нашому дереві бруньки, щоб воно зазеленіло й зацвіло. Отже за кожну правильну відповідь я буду розпускати одну бруньку. Ви згодні?
-
Так!
1. Перевірка домашнього завдання
-
Тоді давайте скоріше розпочнемо нашу пригоду і для того, щоб розпустилися декілька бруньок нам необхідно перевірити як ви засвоїли табличку множення та ділення числа 5, а також як старанно ви виконали домашнє завдання в зошиті (аналіз допущених помилок та розв’язування аналогічних виразів і задач).
Д/З
№751 (Скласти вирази й обчислити їх)
5*2=10 10/5=2
5*3=15 15/5=3
5*4=20 20/5=4
5*5=25 25/5=5
5*6=30 30/5=6
5*7=35 35/5=7
5*8=40 40/5=8
5*9=45 45/5=9
5*10=50 50/5=10
№752 (Сергійко вишикував 10 іграшкових солдатиків по 5 у кожний ряд. Скільки вийшло рядів?)
Робота над задачею:
-
Про кого йдеться в задачі? (про Сергійка)
-
Про що йдеться в задачі? (про іграшкових солдатиків)
-
Скільки іграшкових солдатиків було у Сергійка? (10)
-
По скільки іграшкових солдатиків Сергійко вишикував у кожний ряд? (по 5)
-
Що запитують в задачі? (Скільки вийшло рядів?)
-
Знаючи скільки було іграшкових солдатиків у Сергійка та по скільки солдатиків він поставив на кожен ряд, чи можемо ми дізнатися скільки вийшло рядів? (так)
-
Якою дією? (ділення)
-
Що на що будемо ділити? (10/5=2)
Розв’язання:
-
10/5=2(р.) – всього
Відповідь: 2 ряди
2. Усний рахунок
-
Як ми швидко справилися із цим завданням, тому пропоную відразу перейти до наступного завдання, яке допоможе нам розпустити ще декілька бруньок, а зробимо ми це через гру «Хто швидше?» (усні обчислення, всі разом і з кожним окремо):
5*2=10 10/5=2
5*3=15 15/5=3
5*4=20 20/5=4
5*5=25 25/5=5
5*6=30 30/5=6
5*7=35 35/5=7
5*8=40 40/5=8
5*9=45 45/5=9
5*10=50 50/5=10
3. Математичний диктант
-
Які ви молодці! Пропоную для закріплення пограти в гру «Найуважніший». Я зараз буду читати числа, а Вам необхідно виписати лише ті числа які діляться на 5 (45 13 10 25 24 15 28 6 11 30 17 9 20 21 35 12 27 40 22 50)
Відповіді: 45, 10, 25, 15, 30, 20, 35, 40, 50.
-
ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
-
Підготовка до вивчення нового матеріалу.
-
На наступному завданні нам потрібно гарно попрацювати з підручником №753 (усний рахунок)
15/5+5=8 35/5*4=24 5*(2+6)=40
36/4-4=5 (14-10)*5=20 40/5+32=40
-
Ви дуже добре справляєтеся з усіма завданнями. Наша наступна брунька відкриється лише тоді коли ви дасте правильну відповідь:
-
Як називаються числа при множені?
-
Множник * множник = добуток
-
Як називаються числа при ділені?
-
Ділене / дільник = частка
-
Що треба зробити, щоб знайти перший множник, другий множник, ділене, дільник?
-
1) Щоб знайти перший множник потрібно добуток поділити на другий множник;
-
Щоб знайти другий множник потрібно добуток поділити на перший множник;
-
Щоб знайти ділене потрібно частку помножити на дільник;
-
Щоб знайти дільник потрібно ділене поділити на частку.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Молодці ще дві бруньки відкрилися на нашому деревці! Давайте знову звернемося до нашого підручника завдання №754 (знайти добуток чисел а і 5, якщо а=6; а=8); №755 (знайди частку від ділення чисел b і 5, якщо b=45)(рішення записуємо в зошит)
-
Який ми маємо вираз у першому випадку, коли а=6?
-
5*6=30
-
Який ми маємо вираз у другому випадку, коли а=8?
-
5*8=40
-
Який ми маємо вираз у третьому випадку, коли b=45?
-
45/5=9
Фізкультхвилинка
Раз – підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати
Руки – в боки,
Нахились вперед, нахились назад.
І направо, і наліво,
щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири –
Набераємося сили.
До товариша всміхнулись.
- А тепер давайте попрацюємо трішки із задачами. У підручнику є 3 дуже цікаві задачі, нуж бо спробуємо їх розв’язати. І розпочнемо ми із задачі №756 (Казковий Змій-Горинич має 3 голови. Скільки голів разом мають 5 Зміїв-Гориничів?)
Робота над задачею:
-
Про кого йдеться в задачі? (про Зміїв-Гориничів)
-
Про що йдеться в задачі? (про їхні голови)
-
Скільки має голів однин Змій-Горинич? (3)
-
Скільки всього було Зміїв-Гориничів? (5)
-
Що запитується в задачі? (Скільки голів мають разом 5 Зміїв-Гориничів?)
-
Знаючи скільки всього Зміїв-Гориничів і скільки голів у одного Змія-Горинича, чи можемо ми дізнатися скільки голів у всіх Зміїв-Гориничів? (так)
-
Якою дією? (множення)
-
Що на що будемо множити? (5*3=15)
Розв’язання:
-
5*3=15(г.) – було
Відповідь: 15 голів
-
Первинне закріплення нового матеріалу.
-
Наше деревце поступово починає зеленішати, тож давайте продовжимо й надалі старатися, щоб наше деревце було найгарнішим.
№757 (Кіт Баюн полював на мишей. Він зловив 10 мишок і посадив їх у 5 кліток порівну в кожну. Скільки мишей потрапило у кожну клітку?)
Робота над задачею:
-
Про кого йдеться в задачі? (про Кота Баюна та мишей)
-
Про що йдеться в задачі? (про клітки)
-
Скільки мишей зловив Кіт Баюн? (10)
-
Скільки було кліток? (5)
-
Що означає «порівну»? (тобто Кіт баюн у кожну клітку посадив однакову кількість мишей)
-
Що запитується в задачі? (Скільки мишей потрапило у кожну клітку?)
-
Знаючи скільки всього мишей зловив Кіт Баюн і скільки є кліток, чи можемо ми дізнатися по скільки мишей у кожній клітці? (так)
-
Якою дією? (ділення)
-
Що на що потрібно ділити? (10/5=2)
Розв’язання:
-
10/5=2(м.) – у кожній клітці
Відповідь: 2 миші
ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
-
Закріплення і повторення матеріалу
-
Ну що ж ми майже всім брунькам допомогли розпуститися, лишилось зовсім трішки.
№758 (Бджілка Майя за 1 хв запилює 5 квіток дзвіночка, а джміль Філя – 9 квіток. Скільки квіток запилюють бджола Майя і джміль Філя за 3 хвилини разом?)
Робота над задачею:
-
Про кого йдеться в задачі? (про бджолу Майю та джмеля Філю)
-
Про що йдеться в задачі? (про квіти)
-
Скільки квітів запилює бджола Майя за 1 хвилину? (5)
-
Знаючи скільки квітів бджола Майя запилює за 1 хвилину, чи можемо ми дізнатися скільки квітів вона запилить за 3 хвилини? (так)
-
Якою дією? (множення)
-
Що на що потрібно множити? (3*5=15)
-
Скільки квітів запилює джміль Філя за 1 хвилину? (9)
-
Знаючи скільки квітів запилює джміль Філя за 1 хвилину, чи можемо ми дізнатися скільки квітів він запилить за 3 хвилини? (так)
-
Якою дією? (множення)
-
Що на що будемо множити? (3*9=27)
-
Що запитується в задачі? (Скільки квіток запилюють бджола Майя і джміль Філя за 3 хвилини разом?)
-
Отже, знаючи скільки квітів запились Бджола Майя за 3 хвилини і скільки квітів запилить джміль Філя за 3 хвилини, чи можемо ми дізнатися скільки квітів вони запилять разом за 3 хвилини? (так)
-
Якою дією? (додавання)
-
Що до чого будемо додавати? (15+27=42)
Розв’язання:
-
3*5=15(кв.) – запилить бджола Майя за 3 хвилини
-
3*9=27(кв.) – запилить джміль Філя за 3 хвилини
-
15+27=42(кв.) – запилять бджола Майя і джміль Філя разом за 3 хвилини
Відповідь: 42 квітки.
-
А зараз ми попрацюємо в командах щоб розпустити наші останні бруньки (кожен ряд це команда). Наша гра називається «Допоможи павучку сплести павутинку», на картках котрі вам зараз роздам ви пишете правильні відповіді у виразах біля кожного кінця павутинки. Готові? − Так!
-
Завдання додому.
-
Завданням додому буде №760 (знайти значення виразів) та № 761 (скласти задачку за її розв’язанням, наприклад: Катруся купила 5 зошитів в клітинку по 5 гривень кожен і в неї залишилося ще 12 гривень. Скільки грошей у Катрусі було спочатку?)
3. Підсумок уроку.
-
А зараз давайте разом заквітчаємо наше деревце, я пропоную щоб кожен по черзі підійшов до дошки і прикріпив ту квітку на якій стоїть та оцінка на яку ви заслуговуєте. Жовта квітка означає працював дуже добре на уроці, рожева – добре, але можу й краще, та червона – я можу краще, але сьогодні не старався.
-
Всі сьогодні молодці! Дякую вам за гарний настрій та чудові знання!