встановити роль мінеральних речовин в організмі;
вивчити основні шляхи засвоєння неорганічних речовин в організмі людини, їх значення в життєдіяльності;
продовжувати формування здоров'язберігаючої компетентності.
Урок
Тема. Обмін води та мінеральних речовин.
Цілі уроку: встановити роль мінеральних речовин в організмі;
вивчити основні шляхи засвоєння неорганічних речовин в організмі людини, їх значення в життєдіяльності;
продовжувати формування здоров’язберігаючої компетентності.
Обладнання й матеріали: схеми «Обмін білків, жирів і вуглеводів».
Базові поняття: обмін води та мінеральних речовин
Очікувані результати: учні повинні вміти пояснювати біологічне значення обміну речовин і енергії; а також, як відбувається обмін води та мінеральних речовин.
Методи і прийоми: розповідь з елементами бесіди, самостійна робота, робота з таблицями.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Розповідь, бесіда:
«Вода! В тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою смакують, не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна длоя життя, ти – саме життя… ти саме велике багатство на світі…»
(А.де Сент –Екзюпері)
Ви згодні з цими словами? Чому?
Вода займає 0,25% маси планети, 71% земної кулі покриті водою. Якщо всю воду рівномірно поділити, то такий Світовий океан був би глибиною 4 км, а якщо зібрати в одну краплину, то її діаметр дорівнював би 1500 км.
(Акад. А.П.Карпінська)
ІII. Вивчення нових знань.
Розповідь учителя з елементами бесіди з одночасним заповненням таблиці.
Речовини |
Функції речовин в організмі |
Вода |
Є універсальним розчинником: бере участь у формуванні внутрішнього середовища окремих клітин і організму в цілому; створює середовище для проходження біохімічних реакцій. |
Мінеральні речовини |
Створюють основу скелета; відіграють важливу роль у функціонуванні клітин та забезпеченні їхньої життєдіяльності. |
а) кількість води в клітинах ембріону людини – 95 %, у молодому організмі – 80 %, в старому – 60 %,клітинах мозку, серці – 80 %, в крові – 83 %, в жировій тканині – 4 %, в кістках – 20 – 25 %. Яку закономірність можна помітити з цих цифр?
б) смерть внаслідок позбавлення води настає раніше, ніж через відсутність їжі. Втрата понад 20 % маси за рахунок втрати води для людини смертельна. Чим же можна пояснити біологічну роль води?
а) повторення значення деяких мінеральних речовин з попередніх тем (кальцій, натрій, калій, залізо, хлор, йод, фтор)
б) поняття про макроелементи та мікроелементи.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Розв’яжіть задачу: маса йоду на кожні 100 г маси крові людини складає 0,013 мг, маса крові – 8% від маси тіла. Яка маса йоду міститься в крові людини, якщо маса її тіла 50 кг.
V. Домашнє завдання: §40 читати, опрацювати запис у зошитах, підготувати повідомлення на теми: «Історія відкриття вітамінів», «Таємнича хвороба», «Доля експедиції капітана Берінга», «Водорозчинні та жиророзчинні вітаміни»