1 липня о 18:00Вебінар: Дискусія та дебати в освітньому процесі

Урок "Вегетативна нервова система. Регуляція роботи організму симпатичною та парасимпатичною нервовою системою"

Про матеріал

Ппоняття про вегетативну нервову систему, ознайомлення з відділами вегетативної нервової ситеми, взаємодія симпатичної і парасимпатичної нервової системаи під час регуляції.

Перегляд файлу

Тема уроку. Вегетативна нервова система

 

Мета навчальна: продовжувати знайомити учнів із будовою та функціями нервової системи; формувати поняття про вегетативну нервову систему , відділи  вегетативної нервової системи та їх роботу;  пояснювати нервову регуляцію роботи внутрішніх органів людини; показати, як взаємодіє симпатична і парасимпатична нервова система під час регуляції.

 

Мета виховна:

формувати науковий світогляд: показати важливість вегетативної системи у життєдіяльності людини;

трудове виховання: розкрити значення автономної нервової системи на працездатність людини;

гігієнічне виховання: виховувати прагнення зберігати нерви та власну нервову систему; визначати значення нервової системи для посилення чи послаблення функцій організму у відповідь на зміни.

 

Мета розвивальна: розвинути в учнів стійкий пізнавальний інтерес до біології, до дослідження власного організму; вміння логічно думати, виділяти головне, узагальнювати, робити висновки, висловлювати свої думки, розвивати вміння учнів працювати із підручником, виховувати увагу, вміння порівнювати, любов до інтелектуальної праці.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Методи навчання: індивідуальне усне опитування; тестовий контроль; розповідь з елементами бесіди; робота з наочністю; робота з підручником.

 

Обладнання: підручник; додаток 1 таблиця: «Вегетативна нервова система», Додаток 2 «Гіпоталамус».

 

Література:

  1. Е.А.Воробйов, А.В.Губарь, Е.Б.Сафьянников Анатомія і фізіологія. – М: Медицина, 1988.
  2. К.М. Задорожний Біологія [Підручник для учнів 8 класу середньої загальноосвітньої школи]. – Харків: Ранок, 2016.
  3. С.В. Страшко, Л.Г. Горяна, В.Г. Білик, С. А. Ігнатенко Біологія [Підручник для учнів 9 класу середньої загальноосвітньої школи]. – К: Грамота, 2009.
  4. Т.Л. Заведея  Біологія: Довідник школяра і студента. – Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2007

 

Хід уроку:

 

  1.     Актуалізація опорних знань учнів      (5-7 хвилин)

Вправа «Пригадай!»

 Діти, давайте пригадаємо з минулих уроків, що таке нервова система?

Нервова система – це система анатомічно й функціонально об’єднаних структур організму, що забезпечують взаємозв’ язок  його органів між собою і організму з середовищем існування.

 А зараз пригадайте, які функції виконує нервова система людини?

Головною функцією нервової системи є впровадження впливу на організм ззовні, що супроводжується пристосувальною реакцією людського організму.

Нервова система забезпечує зв'язок всіх частин організму в єдине ціле. Вона здійснює координування кровообігу, лімфотоку, метаболічних процесів, які, у свою чергу, впливають на стан і ді­яльність нервової системи.

 Нервова система сприймає вплив зовнішнього або зміни внутрішнього середовищ, аналізує цю інформацію і відповідно змінює діяльність певних органів або систем органів. Ці зміни спрямовані на нормалізацію діяльності організму.

 На які відділи вона поділяється?

 Центральна нервова система та периферична нервова система.

 Що входить до складу периферичної нервової системи?

 Соматична нервова система та вегетативна нервова система.

 

2. Мотивація навчальної діяльності учнів        (3-5 хвилин)

Печаль, гнів, тривога, страх, апатія, статеве збудження – вам відомо, що ці почуття викликають зміни функцій органів. Наприклад, раптовий переляк змушує сильніше битися серце, дихання стає частішим і глибшим, в кров з печінки викидається глюкоза, припиняється виділення травного соку, з’являється сухість у роті. Організм готується до швидкої реакції на небезпеку і, якщо потрібно, до самозахисту.

Що змушує наш організм так реагувати?

Діти, давайте розглянемо іншу ситуацію. Уявіть собі прогулянку по горбистій місцевості. Поки дорога проходить по її рівнинній частині, і ви йдете не поспішаючи, дихання рівно і серце б’ється спокійно. Потім дорога пішла в гору і, як тільки це сталося, ваше тіло стало виконувати додаткову роботу, що приводить до комплексу змін: почастішання дихання і скорочень серця, прискорення розпаду білків, жирів і вуглеводів і так далі.

 Яка система регулює відповідні зміни у нашому організмі?

 Вегетативна нервова система

 

3. Повідомлення теми, мети і завдань уроку          (1 хвилина)

Тема уроку. Вегетативна нервова система

Мета уроку: сформувати поняття про вегетативну нервову систему, ознайомити з відділами вегетативної нервової ситеми та показати, як взаємодіє симпатична і парасимпатична нервова система під час регуляції.

 

4. Вивчення нового матеріалу                 (12-14 хвилини)

Вегетативна (автономна) нервова система- це частина периферичної нервової системи, що регулює діяльність внутрішніх органів, залоз, судин, гладеньких та довго смугастих м’язів, а також керує процесами обміну речовин; відповідає за регуляцію сталості внутрішнього середовища (гомеостазу).

Діяльність вегетативної нервової системи не підпорядковується волі людини: ми не можемо свідомо керувати роботою своїх внутрішніх органів, як, скажімо, керуємо своїми м’язами.

Діти, як ви думаєте, чому вегетативну нервову систему також називають автономною? Тому що регуляція відбувається несвідомо, бо більшість функцій, які вона регулює, не можуть бути викликані та припинені свідомо. Саме тому ця частина нервової системи інакше називається автономною.

Вегетативна нервова система складається з рухових волокон і не має власних чутливих. Подразнення до центральної ділянки вегетативної нервової системи передаються по нервах, спільних для неї та соматичної системи.

Вищим центром контролю вегетативної нервової системи є гіпоталамус.

(Додаток 1)

 Вегетативна нервова система складається з двох відділів, що справляють протилежну дію на органи і тканини організму - симпатичного та парасимпатичного.

Нервові волокна симпатичної нервової системи виходять з головного та спинного мозку. Ганглії () нервові вузли розташовані поряд зі спинним мозком.

Нервові волокна парасимпатичної нервової системи також виходять з головного та спинного мозку, а ганглії розташовані поряд з органом, діяльність якого вони регулюють.

(Додаток 2)

 Як нейромедіатор клітини симпатичної нервової системи використовують норадреналін, який справляє на організм збудливий ефект, підвищує інтенсивність обміну речовин, підсилює ритмічні форми активності, знижує пороги чутливості. Парасимпатична нервова система використовує ацетилхолін, що справляє на організм навпаки гальмуючий ефект, знижує інтенсивність обміну речовин й ритмічні форми активності, відновлює пороги чутливості.

Симпатичний відділ автономної нервової системи називають системою екстремальних ситуацій, оскільки він посилює функції відповідних органів у складні для організму моменти. Парасимпатичний відділ автономної нервової системи називають системою післяекстремальних ситуацій, оскільки вона повертає до норми функції органів, які були задіяні у вирішенні складних для організму завдань.

Діяльність майже всіх внутрішніх органів може координуватися обома відділами вегетативної нервової системи – симпатичним та парасимпатичним. Таке подвійне керування забезпечує кращу регуляцію роботи органів.

 А зараз, працюючи з книгою давайте розглянемо, які функції виконує кожний з відділів  на організм людини, заповнимо таблицю і запишемо її у зошит.

Вплив вегетативної нервової системи на роботу деяких органів

Симпатична нервова система

Парасимпатична нервова система

Збільшує ритм серцевих скорочень

Зменшує ритм серцевих скорочень

Звужує кровоносні судини

Розширює кровоносні судини

Підвищує  кровяний  тиск

Знижує  кровяний  тиск

Розширює зіниці

Звужує зіниці

Пригнічує слиновиділення

Стимулює слиновиділення

Розширює бронхи

Звужує бронхи

Збільшує вентиляціє легенів

Зменшує вентиляціє легенів

Розслабляє сечовий міхур

Скорочує сечовий міхур

Уповільнює травлення

Стимулює травлення

Підсилює скорочення анального сфінктера

Пригнічує скорочення анального сфінктера

Стимулює обмін речовин

Уповільнює обмін речовин

 

5. Закріплення нового матеріалу           (10 хвилин)

Тестовий контроль з подальшою усною аргументацією

  1.               Функція вегетативної нервової системи:

А)  забезпечує роботу скелетних мязів

Б) керує роботу внутрішніх органів

В) регулює діяльність органів чуття

2.   Вищим центром контролю вегетативної нервової системи є:

           А) гіпоталамус

           Б) епіфіз

           В) довгастий мозок

3.  Зі скількох відділів складається вегетативна нервова система:

          А) 5

          Б) 2

          В) 3

4. Діяльність вегетативної нервової системи підпорядковується волі людини:

 А) в залежності від ситуації

 Б) так

 В) ні

5. Як нейромедіатор симпатична нервова система використовує:

 А) норадреналін

 Б) ацетилхолін

 В) допамін

6. Як нейромедіатор парасимпатична нервова система використовує:

А) норадреналін

 Б) ацетилхолін

 В) допамін

7.  Яку функцію виконує симпатична нервова система:

 А) справляє на організм гальму вальний ефект, знижує інтенсивність обміну, відновлює пороги чутливості

 Б) керує руховою діяльністю, забезпечує скорочення окремих м’язів

 В) справляє на організм збудливий ефект, посилює ритмічні форми активності

8.  Яку функцію виконує парасимпатична нервова система:

 А) справляє на організм гальму вальний ефект, знижує інтенсивність обміну, відновлює пороги чутливості

 Б) керує руховою діяльністю, забезпечує скорочення окремих м’язів

 В) справляє на організм збудливий ефект, посилює ритмічні форми активності

Відповіді: 1-Б) ; 2-А); 3-Б): 4-В); 5-А); 6-Б); 7-В); 8-А)

6. Узагальнення                                                               (3 хвилини)

 На сьогоднішньому уроці ми з вами розглянули частину периферичної системи, а саме - вегетативну нервову систему.

 Вегетативна нервова система - частина нервової системи людини, що регулює діяльність внутріш­ніх органів, залоз, кровоносних і лімфатичних судин, обмін речовин. Складається вона на двох відділів: симпатичного та парасимпатичного, які мають переважно протилежну дію на певний орган.

 

7. Підбиття підсумків уроку             (2 хвилини)

Оголошення оцінок учнів за роботу на уроці, їх аргументація.

 

8. Домашнє завдання та інструкції до нього          (2 хвилини)

Загальне (фронтальне) завдання: вивчити §35, сторінки 126-127, відповісти на питання в кінці параграфа; вивчити конспект.

Індивідуальне творче завдання: під впливом яких частин автономної нервової системи і які зміни відбуваються в окремих органах організму людини під час здачі екзамену та після його завершення.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лоза Марина Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Усачова Тетяна
Додано
25 квітня 2018
Переглядів
3676
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку