Урок розроблено для учнів 10 класу з профільним рівнем навчання. Під час уроку учитель використовує різноманітні форми та методи роботи: мистецька скарбничка, фронтальне опитування, колективна робота, індивідуальна робота учнів (складання анкети головного героя). під час сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу застосовується дослідницько-пошукова робота в групах, під час якої учні складають Даймонд, промову "Я - адвокат", працюють з таблицею Елвермана, створюють пам'ятник письменнику.
Розробка уроку
з української літератури, 10 клас,
профільний рівень
Тема: Образ Максима Кривоноса у творі. Любов Єремії до Тодозі Світайлихи, її оцінка. Засудження зради Єремії Вишневецького.
Підготувала учитель
української мови та літератури
Курахівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №22
Селидівської міської ради
Сіпєєва О.В.
Урок №6
Тема: Образ Максима Кривоноса у творі. Любов Єремії до Тодозі Світайлихи, її оцінка. Засудження зради Єремії Вишневецького.
Мета: схаратеризувати образи повісті, скласти порівняльну характеристику образів Єремії Вишневецького та Максима Кривоноса, встановити спільне та відмінне в їхніх характерах; розвивати навички самостійної роботи, аналізу та критичного мислення; виховувати почуття патріотизму.
Обладнання: портрет письменника, текст повісті, картина М.С.Самокиша «Бій Максима Кривоноса з Ієремією Вишневецьким», роздатковий матеріал.
Тип уроку: застосування знань і вмінь
Перебіг уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Оголошення теми та мети уроку
Аналіз картини М.С. Самокиша «Бій Максима Кривоноса з Ієремією Вишневецьким»
Завдання. Розглянути картину Миколи Самокиша, знайдіть у тексті роману Івана Нечуя-Левицького уривок, який відповідає змістові картини, прочитайте вголос. Якими засобами митцям передати драматичні історичні події?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Завдання. Заповнити таблицю «Історичні умови в Україні напередодні національно-визвольної війни
Економічне становище
|
Соціальний стан |
Політичний стан
|
Проблеми релігії
|
Завдання. Скласти анкету головних героїв повісті: Єремії та Максима
Анкета
ІУ. Спийняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1-ша група Репродуктивний рівень
Завдання №1: Опрацювати теоретичний матеріал , заповнити таблицю до образу Максима Кривоноса
|
Риси характеру Максима Кривоноса |
Козацький ватажок
|
Патріот, талановитий організатор, мужній, сміливий, справедливий, хороший психолог |
Селянин
|
Мудрий, врівноважений, людяний, винахідливий, товариський |
Завдання №2: Заповнити таблицю, дібравши цитати з тексту, які характеризують риси характеру Єремії Вишневецького
Риси характеру |
Цитата |
Жорстокий
|
|
Самовпевнений
|
|
Гордовитий
|
|
Владолюбний
|
|
Егоїстичний
|
|
Сміливий у боях
|
|
Практичний
|
|
2-га група
Конструктивний рівень
Завдання. Скласти порівняльну характеристику образів Максима Кривоноса та Єремії Вишневецького.
Дослідити, у чому полягає перевага Максима над Єремією?
Максим Кривоніс |
Єремія Вишневецький |
|
Спільне |
|
|
|
|
|
Відмінне |
Православний |
Католик |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3-тя група
Конструктивний рівень
Завдання. Проаналізувати жіночі образи повісті, зясувати їх роль.
|
Гризельда |
Тодозя |
Риси характеру |
|
|
Соціальний стан |
|
|
4-та група
Творчий рівень
Завдання №1. Скласти промову «Я-адвокат» на захист образу Єремії Вишневецького.
Завдання №2.Написати твір «Як би розвивалися стосунки Тодозі та Єремії далі, якби не було війни? Чи було у них майбутнє?
Представлення результатів своєї роботи
У. Систематизація та узагальнення вивченого
1. Заповнення таблиці Елвермана
Так |
Чи буде колись час, коли люди не знатимуть, що таке зрада? |
Ні |
|
|
|
Завдання: Розгляньте памятники українськиї письменників, створіть власний макет памятника І.С.Нечую-Левицькому. Запишіть тези на захист власного проекта.
УІ. Домашнє завдання
С. 37-38 тестові завдання «Перевір себе»;
Творчий рівень. Письмово доведіть або спростуйте тезу «Українська патріархальна сімя не не має сильної чоловічої влади. Рівноправність, а часто верховодство жінки – червона нитка в прозі Нечуя –Левицького» (Ніла Зборовська).