Урок "Образ Марусі Чурай в історичному романі Ліни Костенко. "

Про матеріал
Образ Марусі Чурай став улюбленим для одинадцятикласників. Відповідно до ходу уроку: учні займають місця в каруселі, витягують питання із плану характеристики, збирають інформацію за своїм питанням, обов’язково використовують цитати із твору. Ті, хто не потрапив у „Карусель", входять у малу групу.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Чернівецька обласна державна адміністрація

Головне управління освіти і науки обласної державної адміністрації

Чернівецький обласний інститут післядипломної освіти

Управління освіти Чернівецької міської ради

Міський методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  

 

 

 

 

 

 

                                                             

 

Фонарюк Тетяна Іванівна,

учитель української мови

та літератури,

спеціаліст вищої категорії

Чернівецької гімназії № 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Чернівці

 

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

 

Після цього уроку учні зможуть:

  •     сформувати своє ставлення до Марусі Чурай;
  •     визначати особливості світогляду людини;
  •     розвивати навички партнерської співпраці, вміння спілкуватися, висловлювати власну думку;
  •     розвивати творче, аналітичне мислення;
  •     оцінити високі людські почуття;
  •     прагнути до ідеалів добра, милосердя, справедливості.

ТИП УРОКУ:   інтерактивний урок.

МЕТОДИ Й ПРИЙОМИ: „Карусель", робота в малій групі, бесіда, дослідницька робота.

ОБЛАДНАННЯ:   портрет Ліни Костенко, малюнки учнів, тексти твору,  підручники, виставка літератури, правила роботи в „Каруселі", правила роботи в малій групі, аудіозапис.

ЕПІГРАФ:          Красива я була, правда?   Схожа на  свою матір. Смілива я була, правда? Схожа на свого батька. Співуча я була, правда? Схожа на свій народ.

                 Ліна Костенко.

 

План і  методи проведення уроку

I. Мотивація навчальної діяльності учнів (бесіда, дослідницька робота) - 5 хвилин.

  1. Оголошення теми,  очікуваних результатів та епіграфа уроку - 2 хвилини.
  2. Надання необхідної інформації – 2 хвилина.
  3. Інтерактивна вправа - „Карусель".  Характеристика образу Марусі Чурай за попередньо складеним планом - 25хвилин.
  • Взаємооцінювання учнів - 2 хвилини.
  • Підсумки роботи (захист роботи малої групи) - 5 хвилин.

V. Рефлексія (усвідомлення результатів уроку) - 2 хвилини.

VІ. Інструктаж домашнього завдання - 2 хвилини.

                                          

                                                             ХІД УРОКУ

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Бесіда з учнями.

   Назвіть жанр роману „Маруся Чурай " Ліни Костенко. У чому його оригінальність? (Історичний  роман у віршах.  У цьому його оригінальність).

 Які проблеми порушує Ліна Костенко у цьому творі? Чи перегукуються вони із сучасністю? (Проблема пам’яті історичного минулого України; невмирущості української пісні, вірності та зради державі і людині зокрема; кохання; нерівності душ; митця і юрби; національної гордості).

  •   Які історичні постаті діють у романі? (Гетьман Б. Хмельницький, полковник Мартин Боруля, син Якова Остряниці – Іван Іскра, Гордій Чурай – батько Марусі).
  •   Яка основа твору? (Народні перекази про легендарну співачку Марусю Чурай та пісня «Ой не ходи, Грицю…»).

 

2. Аудіозапис пісні „Ой не ходи, Грицю..."

 

З. Дослідницька робота „Маруся Чурай: міф чи реальність".

II. Оголошення теми, епіграфа та очікуваних результатів уроку.

 

  1. Надання необхідної інформації.

       Оголошення  правил  роботи  в  „Каруселі" та малій групі .  (Додаток). 

          Учні  займають місця в каруселі , витягують питання із плану характеристики, збирають інформацію за своїм питанням, обов’язково використовують цитати  із твору.  Ті, хто не потрапив  у „Карусель", входять у малу групу.

 

IV.  Технологія „Карусель".

              ПЛАН     ХАРАКТЕРИСТИКИ   ОБРАЗУ   МАРУСІ  ЧУРАЙ. 

1.  Дитинство Марусі Чурай. (Вплив на формування особистості психологічної атмосфери сім'ї.)

  1. Змалювання письменником зовнішності персонажа.
  2. Трагічна любов.
  3. Визначальні риси характеру.
  4. Талант піснетворки.
  5. Моє ставлення до Марусі Чурай.
  • Оцінювання роботи „Каруселі".                                                                                                                                                                                                               Учні захищають свої  роботи, визначаючи при цьому, хто з колег найбільше інформації їм розповів; представляють ілюстрації до твору, виконанні вдома.
  • Робота в малій групі.
  • Назвіть пісні, які були згадані у романі „Маруся Чурай" Ліни Костенко. Поповніть цей ряд.  («Ой не ходи, Грицю…», «Любив козак три дівчини», «Засвіт встали козаченьки», «Зелененький барвіноньку», «Не плач, не журися…», «Повій, вітре буйнесенький», «Котра дівка чорні брови має…», «Болить моя головонька…», «Пісня про Байду».

       Доповнення: «Грицю, Грицю, до роботи», «На горі верба ясна», «Ішов милий       горонькою», «Летить галка через балку», «В кінці греблі шумлять верби»).

  •      Чому Маруся вибрала Гриця, а не Івана Іскру?
  • Чи не зустрічали ви подібного трикутника кохання в українській літературі, а в румунській?  (Лівіу Ребряну «Іон», Іон Друце «Листок смутку», Міхай Емінеску «Лучаферул», Каміл Петреску «Остання ніч кохання, перша ніч війни»).

 

V. Рефлексія.

   Які думки у вас викликав урок?

  •       Що було цікавим?
  •       Чого ви навчилися?
  •       Чи справдилися ваші очікувані результати?

VІ.  Інструктаж домашнього завдання.

    Виписати із творів Ліни Костенко цитати, які могли б становити собою моральний кодекс честі для кожного українця. Підготуватися до контрольного твору на тему «Втілення у образі Марусі Чурай моральної  краси, таланту»  або написати твір - лист до Марусі Чурай.

 

                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         Додатки  до уроку

          

                           Правила роботи в «Каруселі»

  1. Розставляємо стільці для учнів у два кола.
  2. Учні, що сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центру, а в зовнішньому – обличчям. Таким чином кожен сидить навпроти іншого.
  3. Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє – рухливе: за сигналом ведучого всі його учасники  на один стілець вправо і опиняються перед новим партнером. Мета – пройти все коло, виконуючи поставленні завдання.
  4. Кожен учень, який сидить у зовнішньому колі, має листок із конкретним питанням і під час переміщення збирає максимум інформації із зазначеної проблеми.
  5. Наприкінці заслуховуємо відповіді та інформацію, як працювали партнери.  

 

 

                              Правила роботи в малій групі

  1. Об’єднайтеся в малу групу.  (П’ять чоловік – це оптимальна межа.)
  2. Сядьте так, щоб всі добре бачили один одного.
  3. Розподіліть ролі між собою (спікер, секретар, посередник, доповідач).
  4. Стежте за часом.
  5. Оцініть себе за допомогою картки самооцінювання.

 

                       

                                    Критерії самооцінювання

  1. Я активно працював у групі: 1-3 бали.
  2. Я вносив  вдало пропозиції, що були враховані групою:

      1-3 бали.

  1. Я допомагав іншим учасникам, заохочував їх до роботи:

     1-3 бали.

  1. Я узагальнював думки інших, робив висновки: 1-3 бали.

                         Всього: 12 балів.

 

 


 

 

 


 

 

doc
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
4352
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку