Урок "Образи Остапа та Соломії – образи борців за волю і щастя (за повістю М. М. Коцюбинського "Дорогою ціною")"

Про матеріал

Тип уроку: урок-дослідження, інтегрований урок

Міжпредметні зв'язки: історія України, психологія, образотворче мистецтво, театральне мистецтво

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, тексти повісті, конверти із характерними ознаками психологічних понять

Форми роботи: робота у домашніх групах, «Займи позицію», «Доповни ряд», «Приховане питання», інсценізація уривку
Перегляд файлу

Образи Остапа та Соломії – образи борців за волю і щастя

(за повістю М. М. Коцюбинського «Дорогою ціною»)

 Мета:

  • зясувати значення волі людини та розвязання  цієї проблеми на прикладі героїв твору;
  • розвивати навички роботи з текстом епічного твору, усне мовлення, логічне мислення, спостережливість; уміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв;
  • виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання, мужності, сили волі як рис характеру, що необхідні для боротьби зі злом, любов до художнього слова; виховувати почуття поваги до мужніх патріотів, захисників батьківщини.

 Тип уроку: урок-дослідження, інтегрований урок

Міжпредметні зв’язки: історія України, психологія, образотворче мистецтво, театральне мистецтво

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, тексти повісті, конверти із характерними ознаками психологічних понять

Форми роботи: робота у домашніх групах, «Займи позицію», «Доповни ряд», «Приховане питання», інсценізація уривку

Слоган уроку

Мислити — логічно й критично,

висловлюватися — чітко й лаконічно,

досліджувати — глибоко, майстерно,

працювати — творчо й активно.

 Хід уроку

 I. Оголошення теми й мети уроку

 II. Мотивація навчальної діяльності

 Вступне слово вчителя.

— Краса почуттів, відображена в досконалому художньому слові, дарує читачеві естетичну насолоду. Ознайомлюючись із твором М. Коцюбинського, ми глибоко сприймаємо те, що відбувається з героями, вболіваємо за їхню долю, радіємо, дізнавшись про чудесний порятунок. Недаремно його ще називають художником слова.  Згадаймо опис комишу й те, як його сприймає люта від безсилля Соломія, що заблукала у плавнях. Здається, що ми й самі б рвали, трощили цей жовтий, нахабний очерет, який захопив у полон нашу героїню. . Велике спасибі Вам за Ваш подарунок. Смакуючи, перечитував я його ... Які хороші малюнки і людей з їх горем та болем, і природи з її світовою красою, такою іноді німою і глухою до людського горя! Дуже мені сподобалось Ваше «Дорогою ціною».  Панас Мирний Своїм твором М.Коцюбинський прославив бунтарський дух українського народу, який ніколи не хотів бути робочою худобою для панів. Повість “Дорогою ціною” захоплює напруженим і цікавим сюжетом, героїчним характером і духовною красою його героїв. Сьогодні, діти, ми зазирнемо у творчу лабораторію М. Коцюбинського й спробуємо розкрити секрети майстерності письменника у змалюванні героїв. Адже наше завдання на уроці –  схарактеризувати персонажів, розкриваючи красу їхньої душі, благородство прагнень до волі, героїчний характер І девіз нашого уроку такий:

                                                            мислити — логічно й критично,

висловлюватися — чітко й лаконічно,

досліджувати — глибоко, майстерно,

працювати — творчо й активно.

  III. Актуалізація опорних знань учнів

 Учитель літератури. Але перш ніж ми поринемо у творчу лабораторію Коцюбинського, перевірмо ті знання, уміння і навички, яких ми набули на попередніх уроках.

  Перше завдання — «Приховані питання» (на дошці ілюстрація до повісті «Дорогою ціною», на столі – ілюстрації друковані дитячі, на звороті яких записано питання. Учень зачитує питання, відповідає і прикріплює ілюстрацію на дошку. У разі, якщо учень не може сформулювати відповідь, йому дається шанс: дати відповідь на питання «Який епізод з твору найбільше сподобався? схвилював? Чим?»)

  • Сформулювати тему твору (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання).
  •  Визначите сюжетні лінії повісті
  • Які проблеми порушено у повісті (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби).
  •  Визначте головні і другорядні персонажі твору (головні Остап та Соломія, другорядні - Іван Котигорошко, цигани, драгоман (перекладач) )

     До речі, критики закидали М. Коцюбинському, що ці образи невмотивовані, недостатньо художньо виписані і ледь не зайві. А ви як вважаєте? (Письменник показав, що  втікачі теж бувають різними: і боязкими, і незграбними, і нерішучими; це лише підкреслює позивні якості головних героїв).

  •  Які історичні події покладено в основу твору? (Події початку XIX ст.  протест кріпаків проти пан­ської сваволі, втеча героїв до Бессарабії.)
  •  Чому письменника зацікавила ця доба? (Твір написано в 1901 р. У країні назрівала буржуазна рево­люція.)
    «У цей час я перебував під наглядом поліції... І тому не дивно, що цензура викинула вступ і дея­кі політичне загострені місця у творі. Оповіданням я ще раз хотів нагадати читачам про віковічні традиції боротьби народу за волю, закликав боротися за неї».
  • Сформулювати головну думку твору... (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю). 

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Підготовка до сприймання.

   Назвіть «три кити», три ключових слова, що презентують повість «Дорогою ціною» (воля, кохання, боротьба)

2. Учитель літератури.  У повісті «Дорогою ціною» провідною є проблема волі людини. Про це мріють і наші герої

          (інсценізація уривку «Прощання Остапа і Соломії. Остап вирішив втікати від пана»

Звучить ніжна мелодія.

З’являються головні герої повісті Остап та Соломія.

— То ти, Остапе?

— Я, Соломіє...

 

        Учитель літератури. Ось вони — наші головні герої повісті: волелюбні, чисті серцем і помислами, для

        яких воля — це життєво необхідна умова їх гармонійного розвитку.

3. «Займи позицію». Відбувається рух по класу: на стінах прикріплені висловлювання з тексту про волю. Завдання: ознайомитися із висловлюваннями, вибрати те, яке, на вашу думку, найповніше і найяскравіше розкриває проблему волі у творі і у житті людей.

* «Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі. Свіжі традиції волі, такі свіжі, що часом трудно було відрізнити сьогодні од вчора, підтримували жевріючу під попелом іскру».

* «Пісня волі, споетизованої, може в дні лихоліття, чаруючим акордом лунала в серцях молоді, поривала її туди, де ще не чуть кайданів, сковалих на людей людьми».

* «Хлоп протестував, тікав на вільні земля, рятуючись, як міг, од панщини, лишаючи на рідній землі все дороге, все миле його серцю».

* «Воля, воля, воля! Се чарівне слово, споетизоване дідом, розпалювало кров у хлопця, а дедалі, з літами, під впливом витворених панщиною умов, прибирало більш конкретну форму, глибше значення».

    Уривок з твору про дикого тура і вільний вітер як символи боротьби за волю

    Герої повісті не тільки мріють про волю, а борються за неї.

4. Робота з психологом.

Робота у 2 групах. Створити асоціативні ґрона до слів «воля» (І група), «боротьба» (ІІ група): у 2 конвертах однакові набори ознак, необхідно вибрати ті, які характеризують певне поняття.

5. Учитель літератури.

Твір М.Коцюбинського «Дорогою ціною» - новаторський: глибокий психологізм, проникнення у внутрішній світ людини, злиття образів оповідача, автора та героїв, яскраві зорові й слухові образи. Це, безумовно, риси нового методу і стилю в українській літературі  імпресіо­нізму.
Наше завдання на цьому етапі уроку — «побачити» і «відчути» персонаж, зрозуміти, що це була за людина.
Робота у групах. Наше завдання на уроці –  схарактеризувати персонажів, розкриваючи красу їхньої душі, благородство прагнень до волі, героїчний характер.

          Характеристика образів Остапа та Соломії (учні визначають характерні риси героїв твору, підтверджуючи їх цитатами із твору) На дошці прикріплено зображення тура і вітру, а між ними – портрет Остапа і Соломії.

         Висновок: - Такі люди, як Остап та  Соломія — правило чи виняток у житті? Чи типовими є образи Остапа і Соломії на той час (1834-1836рр)?

6. Герої твору М.Коцюбинського – борються за волю. А що їм допомагає у цьому? (кохання)

Робота з психологом.   Кохання з точки зору психології – це…

Учитель літератури. Прагнення до волі, самовіддана боротьба за неї, мужність, відвага – найголовніші риси героїв твору.

Міні-дискусія на тему: «Протест Остапа й Соломії проти кріпосницької наруги – це протест проти будь-якого насильства над людиною чи бажання особистого щастя закоханих, яких насильно розлучив пан?» (тема дискусії на дошці).

  • Автор звертається до подій 30-х років ХІХ ст. на початку ХХ ст. Чи сьогодні повість «Дорогою ціною» актуальна?
  • Чи живий вітер волі нині?

8. Робота з психологом.

- Що означає для вас бути вільним?

- Результати попереднього анкетування.

- З чим у вас асоціюється поняття «покоління вільних»?

- Створення моделі вільної людини

9. Учитель літератури.   Покоління вільних – нащадки предків-борців за волю. Доповніть ряд (художні образи, історичні діячі), які для вас є ідеалом борця за волю. (на дошці ілюстрації та портрети Остапа і Соломії………, алея героїв Небесної сотні, Пам’ятник борцям за волю України на Тернопільщині)

V. Підсумок уроку: «Вільний мікрофон»

  • «Найбільше мені сподобалося…»
  • «Я для себе виніс із уроку…»
  • «Я зрозумів, що…»
  • «В образі Остапа (Соломії) мене захоплює…»

     VI. Оцінювання

     VII. Заключне слово учителя української літератури.

       Доля героїв твору трагічна. Не зібрав і не повів красень Остап хоробрі козачі полки на лютих панів. Не звила свого щасливого й вільного гнізда Соломія. Коротка була мить вільного життя цих людей. Але то була найщасливіша мить, безсмертна мить, виборена двома затятими волелюбцями. Нескореною пішла в небуття Соломія. Нескореним до віку залишився Остап. Тому вони, борці за свободу, за своє щастя, залишилися жити у віках. Вони й зараз наче промовляють до нас: любіть свободу, свій рідний край, будьте вільними.

     VІІI. Домашнє завдання: виписати образи-символи, з’ясувати їх значення для розкриття теми та головної думки твору.

 

 

Використані джерела:

1. Коцюбинський М. Вибрані твори. — Львів, 1978. — С. 21 — 78.

2. М.М.Коцюбинський. Повість «Дорогою ціною».Урок-дослідження.-  http://journal.osnova.com.ua/article/38887

    3. «Дорогою ціною. Характеристика героїв - http://dovidka.biz.ua/dorogoyu-tsinoyu-harakteristika-geroyiv/

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горбатюк Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
13820
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку