МЕТА: ознайомити з феноменальністю китайського живопису , особливостями його жанрів та стилів , їх філософським навантаженням та символікою, історією каліграфічного письма; вчитись малювати китайські сувої ; розвивати зорову пам'ять, зосередженість, увагу, уміння обґрунтовувати свою думку щодо творів мистецтва; виховувати духовність, шанобливе ставлення до пам'яток далекосхідної культури.
1
ТЕМА: Образотворче мистецтво Далекого Сходу
МЕТА: ознайомити з феноменальністю китайського живопису , особливостями його жанрів та стилів , їх філософським навантаженням та символікою, історією каліграфічного письма; вчитись малювати китайські сувої ; розвивати зорову пам'ять, зосередженість, увагу, уміння обґрунтовувати свою думку щодо творів мистецтва; виховувати духовність, шанобливе ставлення до пам'яток далекосхідної культури.
ОБЛАДНАННЯ: презентації до уроку, відеофільм, аудіо записи китайських пісень, репродукції картин китайських художників, китайська атрибутика,туш ,фарби.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
(Звучить тиха китайська музика. Заходить учитель і вітається)
- Ніхао! (Доброго дня!)
- Запрошую всіх присутніх на засідання клубу «Гармонія» (слайд)
- А чи хто з вас здогадався якою мовою я привіталася ? (Китайською)
- Так ,правильно.
ІІ. Мотивація уроку.
- (Слайд) Про Китай ми знаємо багато. Ми користуємось китайською побутовою технікою, дивимось телепередачі по китайських плазмах, телефонуємо з китайських телефонів,одягаємо китайські пухівники. А ще сьогодні ми дізнаємось, що це країна гармонії, краси і смаку , де вдало поєднані живопис, музика і графічне письмо. А так як наш народ дружній , творчий , гармонійно-розвинений ,то ми повинні запозичувати все найкраще в інших країнах.
Також можливо, хтось із вас обере професію перекладача, дипломата і буде працювати за кордоном ,саме в Китаї , як от донька вашого класного керівника, то тоді ви можете подискутувати з китайцями про мистецтво .
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку .
- Отож , тема засідання нашого клубу : Образотворче мистецтво Далекого Сходу.(Слайд)
Запишіть у зошитах дату та тему уроку.
Мета засідання: ми повинні ознайомитись з феноменальністю китайського живопису , особливостями його жанрів та стилів , їх філософським навантаженням та символікою, історією каліграфічного письма; вчитимемось малювати китайські сувої ; розвивати зорову пам'ять, зосередженість, увагу, уміння обґрунтовувати свою думку щодо творів мистецтва; виховувати духовність, шанобливе ставлення до пам'яток далекосхідної культури.
А побудуємо наше засідання ось за таким планом: (Слайд)
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Виступ групи по питанню «Феномен китайського живопису»
- Питання «Естетичний феномен китайського живопису» досліджувала одна із груп, тож надаємо їм слово. А ваше завдання, шановні члени клубу, протягом виступів занотовувати собі в зошити все головне.
Учень:- З’явився національний живопис Китаю дуже давно. Він кардинально відрізняється за матеріалом, технікою і художніми засобами від європейського.
Отож розглянемо його феноменальність:
2. Виступ групи за питанням «Жанри китайського живопису»
- Слова вчителя: Наступне питання нашої теми – це жанри китайського живопису. Дане питання в нас готувала наступна мистецька група . Продовжуємо робити коротенькі записи.
Учень: Головними жанрами традиційного китайського живопису є:
У традиційному живописі Китаю немає натюрморту в звичному для нас розумінні: нерухомі предмети з точки зору східних митців є мертвими через відсутність динаміки руху життя й часу. Тож китайці завжди зображували живу природу: якщо це камінь, то поряд із ним має бути рослина; якщо це фрукт, то такий , що росте на гілці. Китайські художники ніколи не писали з натури , вони ретельно вивчали природу в усіх її дрібницях і проявах і лише потім, під впливом побаченого , починали малювати. А тепер зупинимось детальніше на кожному з жанрів.
Жень - у - хуа («люди»)
Складається із творів портретного, розповідного та релігійного характеру.
Художники відтворювали не лише портретну схожість людей, а й особливості їхнього характеру, душевного стану (слайд). Особливого поширення набули зображення жінок (слайд). А про інші стилі розкажуть мої товариші.
Учень:Хуа-няо («квіти та птахи»)
Для цього жанру є характерними теми рослин (квітів, трави, бамбуку), каменів, птахів (слайд). З-поміж чотирьох так званих благородних рослин, що назавжди закріпилися в живописі Китаю (орхідея, бамбук, мей-хуа та хризантема) (слайди), найулюбленішим образом стала дика слива — мей-хуа , квіти якої символізують благородну чистоту, незламну стійкість(слайд); стрункий бамбук — стійкість і мудрість(слайд); гранат із численними зернятами — велику родину(слайд); поєднання сосни, бамбука та дикої сливи — вірну дружбу(слайд); персик — безсмертя, пара качок означала вірне кохання(слайд), а два лотоси та селезень з качкою - щасливе сімейне життя та вірність(слайд); сосна — довголіття(слайд).
Учень: Шань - шуй («гори та води»)
Панорамні картини наповнені скелями і горами, оповитими хмарами, туманами, крізь які ледь помітними є ліси, людські домівки, човни тощо (слайд). Композиційна побудова, особливості перспективи розраховані на те, щоб людина, яка сприймає твір, почувалася не центром світобудови, а лише маленькою її часткою. У пейзажному живописі Китаю близькі до неба гори уособлюють активне чоловіче начало – «ян», а м’яка і глибока вода - пасивне жіноче начало – «інь» (слайд).
Учень: Каліграфічне письмо
У Китаї живопис і мистецтво каліграфії є дуже близькими. Художники і каліграфи користуються одними й тими самими матеріалами, інструментами та однаковим лінійним способом письма. Уже згадувалося ,що художники обов’язково оздоблювали свої картини елементами каліграфії(слайд). Знаки китайської писемності, відомі як китайські ієрогліфи (букви Хань) (слайд). Вік китайської писемності постійно уточнюється. За останніми дослідженнями, китайська ієрогліфіка виникла у VIII тис. до н. е. Китайські ієрогліфи упорядковані не за абетковим принципом. Кожний знак є словом, так званою логограмою, або складовою певного слова. Ієрогліф або ієрогліфічна комбінація позначають фізичні об'єкти, абстрактні поняття або вимову(слайд). Кількість китайських ієрогліфів (згідно з китайським класичним словником Кансі) становить 47 035 знаків.
Зараз у китайській каліграфії виділяють п’ять стилів: кай шу (уставне письмо), син шу (напівскоропис), лі шу (ділове письмо), цао шу (скоропис),та чжуань (стиль давніх печаток). Каліграфія здавна буда найшановнішим видом мистецтва в Китаї. Наприклад,без володіння каліграфією неможливо скласти іспит на отримання державної посади.
3. Виступ групи за питаннями «Стилі китайського живопису»
- По третьому питанню виступлять представники третьої групи.
Учень: У ХVІІІ столітті в китайському живописі сформувалися два основні стилі письма: ретельний – гун - бі («старанний пензель) , який відрізняється ретельністю прописування деталей(слайд). У цьому стилі часто пишуть портрети, історичні сцени, архітектурні пам’ятники(слайди). Та другий стиль-вільний ,з ефектом незавершеності – се- і (вираження ідеї»). Картини в стилі се-і пишуться дуже швидко. (слайд).
4. Виступ групи по питанню «Символічне навантаження кольору»
Учень: На основі вчення про п’ять першоелементів світу (вода,вогонь,дерево,метал,земля) китайські художники використовують п’ять основних кольорів,які вважають зразковими: чорний, червоний, синьо-зелений, білий, жовтий (слайд).
Чорний
Здавна вважається кольором небес ,тому він є основний для давнього китайського живопису, символізує зиму і північ;
Білий
Співвідноситься із золотом, чистотою, а також із осінню,старістю та заходом. Означає холод, метал.
Жовтий
Асоціюється із землею, праведністю, вважається найкрасивішим і означає центр Всесвіту. Це колір стабільності і плодючості.
Синьо-зелений
Символізує весну, час, коли все сповнене сили і енергії. Також ці відтінки співвідносяться зі сходом;
Червоний
Символ удачі ,щастя, благородства. Уособлює Південь . Колір вогню. З ним пов’язують прагнення рухатися вгору. Основний колір урочистостей.
Учитель: - М- гой. Я дякую всім за таку плідну роботу. Прослухавши вашу інформацію, та подивившись презентації , можна зробити певний висновок щодо творчості китайських художників. , Якщо ви помітили ,всі майстри традиційного китайського живопису перетворили картину на засіб спілкування, спосіб передавання почуттів, думок і символічних добрих побажань.
V. Художньо-практична діяльність
1.Творче завдання
- А тепер настав час нашого практичного завдання. Використовуючи знання , які ви здобули сьогодні на уроці та під час підготовки до нього , ваше завдання - кожній мистецькій групі намалювати сувій у конкретному жанрі китайського живопису і придумати символічне побажання до нього :
1- ша група — «квіти та птахи»;
2- га група — «гори та води»;
3 - тя група — «люди»;
4 - та група – «каліграфічне письмо»
Також вам потрібно провести взаємооцінювання при виконанні практичної роботи і виставити оцінки на шаблончиках навпроти кожного прізвища.
Отож приступайте до виконання завдання , у вашому розпорядженні __ хв.
(Звучить тиха китайська музика,запалені ароматизовані свічки)
2.Чайна церемонія з гостями.
- Поки наші учні працюють над практичним завданням , я хочу покликати на допомогу гостю з Китаю та допомогти мені провести для наших гостей чайну церемонію. Пригощає квітковим чаєм та китайським печивом з побажаннями.
3.Презентація робіт.
VІ . Підсумок уроку.
1. Рефлексія
2. Оцінювання роботи учнів на уроці
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати конспект, параграф 7 у підручнику ,випереджаюче завдання для деяких учнів (роздаю питання на картках).
Підійшло до завершення засідання нашого клубу «Гармонія». Я сподіваюсь ,що кожен із присутніх не залишився байдужим до глибоких філософських ідей китайського живопису. А на згадку про наш урок ми хочемо подарувати нашим гостям цю тендітну гілочку мей-хуа. Хоч вона і не з Китаю ,але зроблена дітьми від душі.