Урок вчить учнів передавати на малюнку чарівний світ природи засобами кольору, знайомить дітей з поняттями море,марина та мариніст та з деякими особливостями морів, що омивають береги України; вдосконалювє навички правильного, виразного читання.
Інтегрований урок
4 клас
( образотворче мистецтво, природознавство, літературне читання )
Тема. Використання колірної гамми для передавання певного стану (природи). Виконання композиції « Подорож до моря»
Мета:вчити учнів передавати на малюнку чарівний світ природи засобами кольору, познайомити дітей з поняттями море,марина та мариніст , познайомити з деякими особливостями морів, що омивають береги України, репродукціями картин художників-мариністів; вдосконалювати навички роботи з фарбами;навички правильного, виразного читання; розвивати образне мислення; виховувати естетичні почуття, любов до природи,поезії.
Обладнання:ПК, плазмовий телевізор, презентація до уроку, фізична карта України, фарби, пезлі, альбоми-посібники з друкованою основою «Образотворче мистецтво 4 клас» Демчак,Чернявської.
Тип уроку : засвоєння нових знань
Хід уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок
У світ малювання ми зробимо крок.
Із творчістю ми зустрічались не раз,
І знову вона завітає до нас.
1.Вправа «Мозковий штурм».
Слайд 2
- Жанри образотворчого мистецтва…(портрет, пейзаж, натюрморт,анімалістичний,побутовий )
Слайд 3
- Пейзаж – це.. (зображення природи )
Слайд 4
- Теплі кольори – це …. (червоний, жовтий, оранжевий)
- Холодні кольори – це ….( синій, блакитний,фіолетовий )
Слайд 5
- Палітра – це… ( посуд для змішування фарб )
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
Загадка: Навкруги - вода, а з питвом – біда.( Море)
-А чому з питвом-біда у морі ?
ІV. Засвоєння нових знань
1.Природнича сторінка
-Що таке море ?
Слайд 6
Море - це частина океану, яка заходить у сушу.
-Отож, у подорож !
Перегляд відеоролика про море
-Яким воно зображене ? ( трохи неспокійне )
-Які моря омивають береги України ?
Робота з картою України
-Покажіть на карті моря , що омивають береги України.
-Порівняйте їх за площею.
Слайд 7
-Погляньте на частину фізичної карти України та зверніть увагу на шкалу глибин.
-Яке глибше ? А мілкіше ?
( Перегляд слайду з частиною фізичної карти України )
Слайд 8
-Помандруємо до Чорного моря .
-А хто з вас відпочивав біля Чорного моря ?
Перегляд відеоповідомлення про Чорне море
Слайд 9
Повідомлення про Азовське море
- А тепер помилуємося красою Азовського моря.
-Яким воно зображено ? (Тихим , спокійним )
-Послухаємо деякі цікавинки про Азовське море.
1й уч. Азовське море є найдрібнішим морем у всьому світі. Вода в Азовському морі менш солона в порівнянні з Чорним морем.
2й уч. Найбільша глибина Азовського моря - 30,5 метрів.
А середня глибина - приблизно 8 метрів. Місцеві жителі давно помітили, що Азовське море нестримно мілішає.
3й уч. В спекотну літню погоду через пару днів вода в Азовському морі може нагрітися до 30 градусів. У водах Азовського моря мало солі. Через це воно взимку часто швидко замерзає.
4й уч. При нічному купанні в Азовському морі можна побачити, як прибережна зона світитися. Таке чудове світіння утворюється із-за планктонів,дрібних організмів.
Медики стверджують, що пісок, що знаходиться на берегах Азовського моря, має цілющі властивості.
5й уч. За кількістю рослин та тварин Азовському морю немає рівних у світі. За кількістю риби на одиницю площі Азовське море перевершує в 40 разів Чорне і в 160 разів Середземне .
Слайд 10
3. Поетична сторінка
-Багатьох поетів хвилювала краса морських краєвидів, свої переживання, захоплення насолоду від побаченого вони залишили в поетичних рядках
Тиша морська
Тиша в морі… ледве-ледве
Колихає море хвилі;
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
З тихим плескотом на берег
Рине хвилечка перлиста
Править хтось малим човенцем, -
В'ється стежечка злотиста.
Править хтось малим човенцем,
Стиха весла підіймає,
І здається, що з весельця
Щире золото спадає. (Л.Українка )
-Яким зображує море Л.Українка ? (Тихим, спокійним, милим, ніжним )
Фізкультхвилинка
Слайд 11
4.Знайомство з поняттям «марини», «мариніст»
-Зображення морського пейзажу називають мариною, а художників, що зображують море, називають мариністами.
Слайд 12-15
5. Подорож в картинну галерею художників –мариністів
-Хто хоч раз опинився на березі моря, вже ніколи не забуде цей неповторний краєвид, шепіт хвиль, його подих. Море зачаровує своєю красою,неповторністю. Таємниче, мінливе, неосяжне — воно хвилює душу, не залишаючи людину байдужою. І не тільки поетів, але й художників.
- Неперевершеним художником морської стихії є художник Іван Костянтинович Айвазовський. Його називають співцем моря,бо написав за своє життя близько 6000 картин про море.
- Айвазовський І.К. народився у містечку Феодосії, на березі Чорного моря. Він усе своє життя зображував море, уважаючи його своїм другом. Маючи багату уяву, фантазію і прекрасну зорову пам'ять, малював картини у майстерні з уяви.
(Перегляд слайдів )
«Ранок на морі», «Рибалки на березі моря» ,«Схід сонця в Феодосії», «Ніч. Блакитна хвиля»
Слайд 16
-Перед вами картина сучасної художниці Світлани Шинкаренко , яка проживає в країні в Тернополі « Яшмова бухта» .
-Як майстерно зображено хвилі, берег, хмаринки.
-Яке море ?
Слайд 17
-Теж сучасний художник-мариніст Олександр Мілюков, досить молодий, але в його колекції значна кількість картин, присвячені морю. Перед вами картина «Крим» та інші картини.
-Яке море ?
6.Інструктаж та практична робота
- А тепер я пропоную вам уявити себе художниками.
-Наше завдання буде перетворити аркуш паперу на морський пейзаж – марину. У своїх роботах ви намалюєте лагідне Чорне чи Азовське моря, на яких ви, можливо, відпочивали влітку. Головне для нас сьогодні – передати певний характер та настрій моря .
- Який настрій ми передамо ?( Спокійний, ніжний )
Слайд 19
1.Починаємо свою роботу з визначенням лінії горизонту та лінію берега моря.
2.Намітимо скелі, хмару,вітрильник.
3.Широким пензлем фарбуємо море та небо.
4.Тоншим пензлем зобразимо скелі, хмару,вітрильник.
-Які відтінки візьмемо для неба та моря ? ( холодні )
-Небо блакитним, а море синьо-зеленим кольором (змішайте синьо-зелені кольори на палітрі )
-Якими кольорами будемо фарбувати берег, вітрильник, скелі ?
(Звучить легка музика . Учні працюють під контролем учителя)
Слайд 20
-Я дізнався…
- Я навчився…
-Мене вразило..
Шановна редакціє !
Пропоную вашій увазі розробку інтегрованого уроку з образотворчого мистецтва, природознавства та літературного читання «Подорож до моря»
з презентацією 4 клас.
Урок бажано провести в ІІ семестрі. Перед проведенням уроку діти отримали завдання знайти цікавинки про Азовське море, а також знайти і вивчити вірші українських поетів про море.
Урок включає гармонійне поєднання різних форм, видів робіт з природознавства та мистецтва, зокрема образотворчого та музичного. Бо діти не тільки отримують нову інформацію про моря України, художників-мариністів, закріплюють вміння працювати з фізичною картою, але вчаться слухати, бачити красу морського пейзажу. Отримані враження передають на папері за допомогою фарб. .
Презентація з анімаціями, фізкультхвилинка ,пов’язана з морською тематикою, відеоролик про красу Азовського моря та інформаційний відеоролик про Чорне море, використання ПК та плазмового телевізора.активізували роботу класу, допомогли зробити його яскравим, динамічним, сучасним,інформаційним.
Сподіваюсь, що ця розробка уроку зацікавить моїх колег . Урок проведений з опорою на альбом-посібник з друкованою основою «Образотворче мистецтво 4 клас» Демчак,Чернявської.
З повагою вчитель початкових класів Прилуцької спеціалізованої школи з поглибленним вивченням
інформаційних технологій І-ІІІ ст. №6 Чернігівської області Грицкевич Л.В.