Тема. Обставини. Типи обставин за значенням. Способи їх
вираження.
Мета: поглибити знання учнів про обставину як другорядний член речення; сформувати вміння визначати види обставини; удосконалювати навички правильно використовувати види обставин як в усному, так і в писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідного краю.
Міжпредметні зв’язки: література, краєзнавство.
Тип уроку: урок-подорож рідним краєм
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Психологічне налаштування на урок (слайд 1, зображення школи)
Доброго дня. Рада бачити усіх вас здоровими і усміхненими. Бажаю плідної праці і позитивних вражень.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Для того, щоб гарно працювати, як і спортсменам, нам слід провести розминку. Працюємо біля дошки.
Вісімнадцяте листопада
Класна робота
Отож,
1. визначити частини мови (морфологічна)
2. слово листопада розібрати за будовою, вказати спосіб творення(морфемно-словотворча), (складання основ)
3. слово класна затранскрибувати(фонетична)
4. до слова робота підібрати синонім (лексична)
5. записати слова, пояснивши правопис, вибравши «Зайве»(орфографічна).
Угорі, тишком-нишком, по-вашому, згарячу, невеликий, де-не-де, ліворуч, знизу, навшпиньки, попідтинню, восени.
Визначити, яким членом речення є виділене слово
- Який член речення ми сьогодні ще не згадали?
4.«Лінгвістичне дослідження» (фото села, слайди з текстами 3,4, на одному з яких вилучено обставини)
Завдання: прочитати тексти, визначити відмінності (який текст звучить краще?), дібрати заголовок. Поставити питання до обставин
Рідна земля, мати, Батьківщина… Які дорогі і близькі кожній людині ці слова. Скільки у світі є чудесних місць зі своїми принадами, але думка чомусь завжди лине туди, де тихо звучить мамина колискова, мудрі батькові повчання, де зігріває ласкою тепло отчого дому.
Сумщина. Золота чарівна сторона. У мальовничому закуточку Білопільщини, на лівому березі Сейму, привільно розкинулось наше рідне село Рижівка. Звивиста річка тут часто утворює лимани та заболочені озера. Прекрасний Сейм у всі пори року: і навесні, коли пустотливо стікаються до нього струмочки, і він швидкоплинно несе свої води у могутній Дніпро, і влітку, коли ніжно віддзеркалює у своєму лоні віти плакучих верб. Ліси та луги за селом наповнені грибами. Природа щедро обдарувала цю землю.
Незважаючи на віддаленість від великих міст, у село приїжджає багато туристів відпочити на березі нашого Сейму.
ІІІ. Повідомлення теми уроку (слайд 5)
Отже, сьогодні на уроці ми поглибимо ваші знання про обставину як другорядний член речення, навчимося визначати вид, спосіб вираження обставин, відрізняти їх від інших членів речення, використовувати як в усному, так і в писемному мовленні.
Очікувані результати: (слайд 6)
Учитель: а ще сьогодні на уроці ми будемо говорити про рідний край. Про те, чим є рідне село для кожного із вас. Тому епіграфом нашого уроку будуть такі слова: (слайд 7)
Моє село, мій рідний край,
Він є найкращим на Землі.
Моє село – маленький рай,
Лиш тут так хороше мені.
Світлана Дрозд
ІV. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу.
Вчитель. Отже, розгляньте матеріал підручника на с 56. Сформулюйте повне визначення обставини як другорядного члена речення.
Учитель. На які питання можуть відповідати обставини? Тепер вивчимо, які є види обставин за значенням.
Види обставин |
На які запитання відповідають |
Приклади |
1. Способу дії |
як? яким способом? |
Звичаї об’єднують окремих людей в один народ, в одну націю (О. Воропай) |
2. Міри й ступеня |
наскільки? якою мірою? |
У хаті ще більше потемніло (Панас Мирний) |
3. Місця |
де? куди? звідки? |
На скелястих берегах річки Кам’янки росло кілька десятків верб, в’язів, по-одинокі липи та дикі груші (П. Позняк) |
4. Часу |
коли? як довго? відколи? доки? |
Урочисте відкриття парку «Софіївка» відбулося у травні 1802 року (П. Позняк) |
5. Причини |
чому? від чого? через що? з якої причини? |
Од хвилювання Тетяна не могла спокійно говорити (С. Васильченко) |
6. Мети |
з якою метою? для чого? нащо? |
Сюди за щастям я забрів (В. Сосюра) |
7. Умови |
за якої умови? у якому випадку? |
Невдовзі під гучні оплески в супроводі своєї дружини з’явився кремезний, літніх років чоловік (В. Скуратівський) |
8. Допустовості |
незважаючи на що? |
Наперекір утискам царського двору Остап Вересай першим серед українських кобзарів вийшов на світову арену (В. Скуратівський) |
Учитель. Таким чином, ви доповнили свої знання відомостями про те, які є види обставин за значенням.
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи.
1. Лабораторія досліджень (слайд 8)
Знайдіть граматичну основу речення. Від якого члена речення залежить обставина? Визначимо вид обставини.
Бабінцев Микола Іванович, наш земляк, відважно пройшов ледь не всі фронти Другої Світової, звільняв Прибалтику, після цього хоробро брав участь у війні з Японією і, демобілізувавшись, повернувся додому, працював учителем, а потім директором Рижівської школи.
2.Вибіркове письмо. Із тексту виписати словосполучення, до складу яких входять обставини, вказати питання і вид (слайд 9)
У 1893 році у сторожці при сільській церкві відкрили двокласну школу. Спочатку в ній навчалося 25 дітей. Першими учнями були хлопчики, але пізніше почали приймати й дівчаток. У 1904 році було створено трирічну церковно-приходську школу. Ось тоді вона перебралася з церковної сторожки у нове приміщення.
( учні виконують в зошитах, коментують)
3.Пояснювальний диктант
Визначте фразеологізми, яким членом речення вони виступають. Замініть їх прислівниками-синонімами. Визначте вид обставин.
Люди в селі прокидаються до перших півнів. (коли? Рано).
Справжній патріот готовий до останнього подиху служити рідній Батьківщині (як? До останку)
Поширити речення другорядними членами, щоб серед них обов’язково була обставина. Визначити вид, спосіб вираження.
Стежина вела.
Лелеки повертаються.
Краса зачаровує.
VІ. Підсумок уроку
«Метод незакінчених речень»
Я знаю, що обставина –це…..
Я вмію…..
Я розрізняю……..
Я використовую…………..
Я зрозумів, що рідне село для мене …….
VІІ. Домашнє завдання (слайд 11)