Прикладка як різновид означення. Правопис прикладок.
Мета: сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати сталий інтерес до мистецтва як вагомого духовного надбання народу.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Бліц-опитування:
2. Перевірка домашнього завдання. (2 учні)
(виписати 5 реч. з літератури, знайти означення і підкреслити)
II. Оголошення теми й мети уроку
IІІ. Опрацювання нового матеріалу
1. Розповідь учителя.
Вибіркове письмо
Виписати прикладки з означуваними словами.
Гора Говерла найвища в Україні. Летить бджола-золотоноша. Я люблю читати твори української письменниці Лесі Українки. Вся долина зеленава в квітах-зорях, в майських травах. Ми побували біля озера Лебедине. Пісенну традицію давніх віків з успіхом опанували й розвинули поети ХІХ ст. Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко.
Вправа
Річка Дніпро, Говерла - гора, планета Венера, поема «Тополя», народ - волелюб, інженер - дослідник, лікар - терапевт, дівчина - українка, воїн - герой, гори Карпати.
Жінка. Кінотеатр. Воїн.
Відповідь-репліка, село Наталине, Дніпро-ріка, голуб-вертун, шапка-кубанка, Лисичка-сестричка, газета «Літературна Україна», твір-опис, готель «Харків», цукерки «Вечірній Київ», громадяни-виборці, холодильник «Норд», вечір пам'яті В. Висоцького, альманах «Русалка Дністрова».
Згрупуйте сполучення слів відповідно до правил правопису у два стовпчики:
1) прикладки, що пишуться через дефіс; 2) прикладки, що пишуться окремо.
Брати/слов’яни, трава/звіробій, грип/убивця, людина/змієборець, поет/романтик, місто/Борислав, очі/волошки, конструктор/ Корольов, дослідники/археологи, знак/символ, споруда/символ, книга/реліквія, фізик/Пулюй, замок/фортеця, генерал/губернатор, інтелігент/земляк, пісні/балади, українець/учений, професіонал/музикант, острів/Мурашиний, Франко/школяр, хатинка/маяк, річка/Сквира, будинок/мурашник.
► Визначити в реченнях прикладки. Від яких слів вони залежать? Поставити до них запитання. Указати прикладки поширені й непоширені, узгоджені та неузгоджені. Пояснити правопис.
1. Готель «Європа» цікавив художника, мабуть, не менше, ніж самого старшину (О.Гончар). 2. Курсант міг би бути і механіком-водієм, і кулеметником-радистом (П.Автомонов). 3. В уяві майнули обличчя школярів-однокласників (О. Донченко). 4.Дверці шоферської кабіни відчинилися і звідти випурхнула вона, Марина Павлихіна, молодший лейтенант медслужби, наш новий фельдшер (П. Автомонов). 5. Вірш «Заповіт» Т. Г. Шевченко написав 1845 року. 6. Україно пісне, Квітко моя, Україно (М.Рильський).
7. Творче завдання
Виконати завдання, самостійно обравши собі рівень складності.
Завдання І рівня. Дібрати до іменників Київ, юнак, повість, пароплав, журнал прикладки і скласти з ними речення.
Завдання II рівня. Побудувати речення так, щоб наведені імена та по батькові були прикладками.
Коцюбинський Михайло Михайлович, Лариса Петрівна Косач, Іван Якович Франко, Олександр Петрович Довженко, Рильський Максим Тадейович.
Завдання III рівня. Скласти речення так, щоб наведені вище імена та по батькові були прикладками до прізвища.
ІV. Підсумок уроку. Продовжити речення.
– Прикладку вважають різновидом означення, тому що…
– Прикладку пишуть з означуваним словом через дефіс, коли…
– Прикладка з означуваним словом пишеться окремо, якщо…
V. Домашнє завдання
1*. З художньої літератури виписати по два приклади на кожне правило правопису прикладок.
2. Виконати вправу з підручника 151, опрацювати параграф 13.