Тема. Однорідні члени речення. Поширені й непоширені, зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком.
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, засоби зв’язку в них; розглянути особливості поширених та непоширених однорідних членів речення; формувати вміння застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати усне та писемне мовлення, логічне мислення, уміння зіставляти й узагальнювати; виховувати любов до рідної природи, інтерес до предмету, позитивні емоції.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Створення емоційного настрою – вправа "Поділись усмішкою своєю"
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель задає 9 питань, які передбачають однозначну відповідь. Якщо твердження правильне – піднімають плескають у долоні, якщо ні – тупають ногами.
Хто з вас впевнено і правильно відповів на останнє запитання? Чого не вистачало, щоб дати відповідь? (Знань про особливості однорідних членів речення).
ІV. Опрацювання нового матеріалу
Знайти однорідні члени речення, підкреслити відповідно до синтаксичної ролі
По лісах блукали кози, тури, олені, вовки, кабани, ведмеді, лосі, рисі, рисі, зубри, борсуки.
Тополя нечутно прийшла під самісіньке вікно, заглянула в шибку, постукала гілкою стиха.
Ліс густий, дрімучий, темний, непрохідний там росте.
З луком, стрілами гнучкими по лісах ходив ловець.
Співає осінь тихо й сумовито.
Прочитати текст, знайти однорідні члени речення.
Тихо і спокійно зимового дня в лісі. Стоять стрункі, високі, нерухомі дерева зі сніговими шапками. Чути, як дятел стукає по стовбурі дуба. Це він шукає жучків і комах під корою. От щось зашепотіло. Пробіг зайчик, сів під дубом і оглянувся. Десь на ставку тріснула крига. Щось задзвеніло. Заспівали синички і горобці. Впала сніжинка на кущ шипшини. (В. О.Сухомлинський)
Користуючись матеріалом підручника (с.103), визначити, якими засобами пов'язуються однорідні члени речення
Продовжити текст, використавши речення з однорідними членами, пов’язаними безсполучниковим, сполучниковим та змішаним зв’язками.
Записати речення, з'ясувати засоби зв’язку між однорідними членами. Накреслити схеми речень
Пропливають лози, в'язи, тополі у воді, зелені острови.
Вкрились квітами левади, і переліски, й поля.
Радіють клени і тополі, дуби й берези теплій весні.
Тоді Десна була глибокою і бистрою річкою.
Не вулицями і вуличками, а левадами петляли вони.
По лісах дрімучих, темних з луком пращур наш ходив.
Ніхто не чув ні стогону, ні туги, ні скреготу зубів.
А тим часом хурделиця плела навколо холодні сіті, турляла його в груди, залітала під повіки, вибивала з них сльози і заморожувала їх на щоках.
Визначити поширені та непоширені однорідні члени речення.
І верховіттям тонкії тополі кивають стиха, шепотять, про давні часи згадують.
І знову завіяні ліси, і тепла співуча бронза сосон, і туманне срібло беріз, і лисячі шапки дубів, і підморожена зелень осик, і п’янкувата синь присадкуватих грабів, і в хрещик снігом вишиті ялинки.
Ясні, охоплені багрянцем гори стояли до самого небокраю.
Говорила моя бесідниця дрібно, швидко, дзвінким сопрано, перебиваючи себе раз у раз.
Із уст в уста, із хати в хату, з села в село котилася радість.
Чи є однорідні члени в реченнях?
Ой у лузі, в лузі дівчина стояла.
Дівчина стояла ні жива ні мертва.
Відповідь обґрунтувати. Користуючись підручником (с.103), з'ясувати, які сполучення слів не є однорідними членами.
Знайти чотири речення, ускладнені однорідними членами. Довести, що в інших реченнях немає однорідних членів
Записати речення, поширивши їх однорідними членами
Метелик сів на квітку і …
Ніч була прохолодною, з дощем …
Сонце дивилося на сонне село, ліс і …
На берег хвилі напливають, легкі й м'які, мов оксамит…
Яблуні примруженими бруньками дивились у синє небо…
Червоні… ягоди яскріють на довгім гнучкім гіллі в малиннику.
Записати речення, підкреслити однорідні члени, накреслити схеми. Зробити синтаксичний розбір 2 речень (на вибір учнів)
Дужі хвилі ринуть, і ридають, і здіймаються все вгору.
Вийшли з хати батько й мати в садок погуляти.
Тут ні сонця, ні зірниць, ані берега сірих брил.
Та учися, милий сину, добре та багато.
Дівчата безперестанку сміялися та перемивали кісточки хлопцям.
Троянці, в човен посідавши і швидко їх поодсихавши, по вітру гарно попливли.
Взимку сонечко спить не в дебрях, а у нас на печі.
Погулявши коло бджіл і наївшись огіркових пуп'янків, натрапив я на моркву
Синь бездонна, ще й грозою прополоскана.
Прочитати текст. Визначити стиль і тип мовлення. знайти однорідні члени речення, визначити їх синтаксичну роль. Скласти й записати план.
Переказати текст за планом (усно)
Однорідні члени речення – один із яскравих стилістичних засобів. У текстах різних стилів вони виконують неоднакову функцію. Так у науковому стилі вони служать для вираження логічності викладу, повного й точного опису предметів, явищ, для класифікації їх, переліку ознак тощо. В офіційно-діловому стилі однорідні члени речення забезпечують абсолютну точність висловлювання думки. У публіцистичному стилі вони уточнюють, конкретизують висловлене, увиразнюють текст, роблять його образним, динамічним. У художньому й розмовному стилях однорідні члени речення виступають засобами образності, експресивності, емоційного забарвлення тексту.
V. Домашнє завдання (на вибір учнів)
VІ. Підсумок уроку
Закінчити речення:
Оцінювання найактивніших учнів