Урок "Однорідні члени речення. Головні та другорядні однорідні члени речення. Кома при однорідних членах речення"

Про матеріал

Урок "Однорідні члени речення. Головні та другорядні однорідні члени речення. Кома при однорідних членах речення" має на меті розширити знання учнів про члени речення; формувати поняття про однорідні члени речення;

розвивати вміння визначати однорідні члени речення та складати речення з ними; розвивати увагу, мовлення учнів;

виховувати охайність та культуру оформлення письмових робіт.

Перегляд файлу

Урок  4.

Тема.  Однорідні  члени  речення.  Головні  та  другорядні  однорідні  члени  речення.  Кома  при  однорідних  членах  речення  (Слайд 1)

Мета:  розширити  знання  учнів  про  члени  речення; формувати  поняття  про однорідні  члени  речення;

розвивати  вміння  визначати  однорідні  члени  речення  та  складати  речення  з  ними; розвивати  увагу, мовлення  учнів;

виховувати  охайність  та  культуру  оформлення  письмових  робіт.

Тип  уроку:  комбінований.

Комплексне  використання  методів  (за  класифікацією Бабанського):

  • словесні:  розповідь,  бесіда;
  • наочні: ілюстрації,  демонстрації;
  • практичні:  досліди,  вправи;
  • аналітичні,  синтетичні;
  • репродуктивні,  пошукові,  частково – пошукові,  дослідницькі;
  • навчальна  робота  під  керівництвом  учителя:  самостійна  робота,  робота  з  книгою,  письмова  робота;
  • пізнавальні  ігри,  навчальні  дискусії,  створення  ситуацій  зацікавленості,  створення  ситуацій  апперцепції (опори  на  життєвий  досвід),  створення  ситуацій  пізнавальної  новизни;
  • переконання  в  значущості  навчання,  висунення  вимог,  заохочення  успіху  в  навчанні;
  • індивідуальне  опитування,  фронтальне  опитування.

Список  літературних  джерел

  1.               Навчальна програма (Оновлені навчальні програми для початкової школи (1-4 класи) затверджені Колегією Міністерства освіти і науки 4 серпня 2016 року.) 

Наказ  МОН  України  від  05.08.2016 № 948  "Про  затвердження  змін       до  навчальних  програм  загальноосвітніх  навчальних  закладів"

  1.               Українська  мова:  підруч.  для  4  кл.  загальноосвіт.  навч.  закл. /           М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко / за ред. М. С. Вашуленка. -  К. : Видавничий дім "Освіта", 2015. – 192 с. : іл.
  2.               Українська  мова. 4 клас. І семестр (за підручником М. С. Вашуленка, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко). – Х. : Вид. група "Основа", 2015. – 158, (2) с. – (Серія "Початкова школа. Мій конспект")
  3.               Ісаєнко О.В.,  Гончаренко О.М.,  Клочко Н.В.  Українська  мова.  Готуємось  до  державної  підсумкової  атестації.  4  клас. – Вид. 2-ге,  переробл.  і  доповн. – Х.: ТОВ  «Нова  тема», 2011. – 176с.
  4.               Ісаєнко О.В.,  Басова С.В.,  Чамата Н.М.,  Москаленко Л.М.  Словникові  слова.  4 клас. – Х.: Країна  мрій,  2006. – 64с.

Обладнання: підручник  ,  таблиця  «Однорідні  члени  речення»,  картки  з  завданнями,  ребус,  презентація  до  уроку  проектор.

Структура уроку

І. Організація  класу (1 хв).

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (3 хв).

ІІІ. Перевірка  домашнього  завдання  (2 хв).

ІV. Мотивація навчальної діяльності  (3хв).

V. Повідомлення теми і мети уроку  (1 хв).

VІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу  (10 хв).

VІI. Фізкультхвилинка  (2 хв).

VІIІ.Закріпленого  вивченого  (13 хв).

ІХ.Підсумок уроку  (2 хв).

Х. Домашнє завдання  (2 хв).

ХІ. Оцінювання  (1 хв).

Перебіг  уроку

І. Організація  класу  (Слайд 2)

Всі  сідайте  тихо,  діти,

Домовляймось  не  шуміти,

На  уроці  не  дрімати,

А  старанно  працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Каліграфічна хвилинка  (Слайд 3)  
  • Пронумеруй  рядки,  щоб  утворилася  загадка.
  • Подається  голосок,
  • І  говорить  голосами
  • Через  поле  і  лісок
  • Моїх  друзів,  тата  й  мами.

-  Запиши  каліграфічно.   (Слайд 4)

те      ле     фон     телефон

  • Допиши  словосполучення.  Познач  закінчення.   (Слайд 5)

Працювати  без  ____________  .

Покликати  до  _____________  .

Користуватися  _____________  .

Відключити  ________________  .

  • Утвори  спільнокореневі  слова.  ( Слайд 6 )
  • Гра  «Встанови  відповідність».  (Слайд 7 )
  • Усно  скласти  речення  зі  словом  телефон.  Визначити,  яким  членом  речення  є  це  слово.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання  (Вправа 62 (2))

Усно  встановити  зв'язок  слів  у  реченнях  домашньої  вправи.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1.Коментований  диктант.

   У  дворі  нашої  школи  є  чудова  клумба  з  квітами.  Ми  самі  сіємо,  садимо  і  доглядаємо  квіти.  Наша  школа  схожа  на  квітучий  сад.

  •                   Визначити  головні  та  другорядні  члени  речення  у  першому  і  третьому  реченнях.
  •                   Усно  встановити  зв'язок  слів  у  першому  реченні.
  •                   Проблемне  завдання:  у  другому  реченні  визначити  головні  члени  речення.
  •                   Отже,  ви  бачите,  що  в  цьому  реченні  є  кілька  присудків.  Що  ж  це  за  члени  речення?

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні  на  уроці  ми  дізнаємося,  що  це  за  члени  речення  і  як  вони називаються;  будемо  вчитися  визначати  їх  на  письмі  та  вимовляти  з правильною  інтонацією.  Щоб  взнати  назву  цих  членів  речення,  відгадайте  ребус.  (Слайд 8)

- Отже,  сьогодні  ми  з  вами  познайомимось  з  однорідними  членами   речення.

V. Сприймання  і  усвідомлення  нового  матеріалу

1. Практичне  ознайомлення  з  однорідними  членами  речення.

- Прочитайте  речення.  Запишіть.

Ліс,  луки,  річки  покрилися  білим  туманом.

Насунули  темні  хмари  і  оповили  небо.

У  гаях,  садах  і  парках  літають  зграйки  синиць.

Восени  птахи  відлітають  у  теплі  краї.

- В  кожному  реченні  підкресліть  головні  та  другорядні  члени  речення.

- Скільки  підметів  в  першому  реченні?  На  яке  питання  вони  відповідають?  З  яким  словом  пов’язані  в  реченні?

- Скільки   присудків  в  другому  реченні?  На  яке  питання  вони  відповідають?  З  яким  словом  пов’язані  в  реченні?

- Це  і  є  однорідні  члени  речення. 

- Які  члени  речення  повторюються  в  третьому  реченні?  Чи  є  вони  однорідними?  (Так.)    Чому? (Вони  відповідають  на    одне  й  те  саме  запитання,  відносяться  до  одного  й  того  самого  слова  в  реченні)

- Які  члени  речення  повторюються  в  четвертому  реченні?  Чи  є  вони  однорідними?  (Ні.)    Чому?  (Вони  не  відповідають  на    одне  й  те  саме  запитання,  не   відносяться  до  одного  й  того  самого  слова  в  реченні)

2. Побудова  таблиці  «Однорідні  члени  речення»

- То  які  члени  речення  називаються  однорідними?   (Слайд  9)

3. Первинне закріплення. Вправа 63

— Прочитайте  речення. 

— Визначте  головні  і  другорядні  члени  речення. 

— Назвіть ті члени, що повторюються. 

— На яке  питання  вони  відповідають? 

— З  яким  словом  у  реченні  зв’язані? 

— Яким  членом  речення  вони є? 

— З  якою  інтонацією читаються? 

— Зверніть увагу на те, як  позначається  перелічування  на  письмі. 

4. Самостійне  ознайомлення  з  теоретичним  матеріалом (с. 34) 

5. Списування  речень  за  зразком.  Вправа 63 (3) 

Перевірка виконаної роботи. 

VІ.  Фізкультхвилинка    (Слайд 10)

Осінній  дощик  крапотить,

Листок  від  холоду  тремтить.

Краплина  вдарила  важка

І  відірвала  геть  листка.

І  закружлявся  він  в  падінні.

Оглянув  барви  всі  осінні,

Над  ставом  трішки  покружляв –

Де  впасти,  місце  вибирав.

Та  часу  мало  мав  листок,

То  й  ліг  в  травичку  під  дубок.

Лежать  там  буде  до  весни

І  бачити  солодкі  сни. 

VІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів

  1. Робота  в  парах. 

 Вибіркове списування.  Вправа 64.  (Слайд 11)

Читання тексту учнями 

— Про  кого  ви  дізналися  з тексту?   (Слайд 12, 13)

— Що  використовувала  художниця  у  своєму  малярстві? 

— Як ви розумієте значення цих слів? 

Підказочка. Зверніться  за  допомогою  до  словничка  на  с. 35  підручника. 

— З  якою  метою  вона  це  робила? 

— Якою  нагородою  була  відзначена  творчість  майстрині? 

— Про  що  йдеться  у другому  завданні  вправи? 

Виконання  учнями  завдання  за  зразком,  уміщеним  на  с. 35  підручника . (Слайд 14)

2. Творча  робота    (Додаток  10)

- Вставити  однорідні  члени  речення

1. Завітала  (яка?) … осінь.

2. У вирій  відлітають (хто?) … .

3. Український  народ  (який?)  … ?

3. Гра «Хто швидше?»  (Додаток  11)

— Складіть і запишіть речення за моделлю. 

1 варіант. Хто?,  хто?,  хто?,  хто?  що роблять?  де? 

2 варіант. Хто?  що роблять?,  що роблять?,  що роблять?  де? 

VІI. Підсумок  уроку 

— Що  називають  однорідними  членами  речення? 

— Які члени  речення  можуть  бути однорідними? 

— Як  вимовляють  однорідні  члени  речення? 

— Як  на  письмі  передається  перелічувальна інтонація? 

VІII. Домашнє  завдання  (Слайд 15)

Вправа 65

Х. Оцінювання   (Слайд 16)

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Казнавецька Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
4856
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку