Урок "Поєднання однорідних членів речення за допомогою сполучників "

Про матеріал

Урок "Поєднання однорідних членів речення за допомогою сполучників " має на меті вдосконалювати знання учнів про структуру речення; формувати поняття про сполучниковий зв'язок між однорідними членами речення; удосконалювати уміння й навички знаходити однорідні члени речення в тексті;

розвивати вміння інтонаційно правильно читати речення з однорідними членами, ставити розділові знаки на письмі; сприяти розвиткові мислення, творчості учнів; активізувати й збагачувати лексику;

виховувати любов до рідної мови, до України; виховувати старанність, охайність.

Перегляд файлу

Урок  5.

Тема.  Поєднання однорідних членів речення за допомогою сполучників  (Слайд 1 )

Мета:  вдосконалювати  знання  учнів  про  структуру  речення;  формувати  поняття  про сполучниковий  зв’язок  між  однорідними   членами  речення;  удосконалювати уміння й навички знаходити однорідні члени речення  в тексті; 

розвивати  вміння інтонаційно правильно читати речення з однорідними членами, ставити розділові знаки на письмі; сприяти  розвиткові мислення, творчості  учнів; активізувати й збагачувати  лексику;

виховувати любов до рідної мови,  до України;  виховувати старанність, охайність.

Тип  уроку:  комбінований.

Комплексне  використання  методів  (за  класифікацією Бабанського):

  • словесні:  розповідь,  бесіда;
  • наочні: демонстрації;
  • практичні:  вправи;
  • аналітичні,  синтетичні;
  • репродуктивні,  пошукові,  дослідницькі;
  • навчальна  робота  під  керівництвом  учителя:  самостійна  робота,  робота  з  книгою,  письмова  робота;
  • пізнавальні  ігри,  навчальні  дискусії,  створення  ситуацій  зацікавленості,  створення  ситуацій  апперцепції (опори  на  життєвий  досвід),  створення  ситуацій  пізнавальної  новизни;
  • переконання  в  значущості  навчання,  висунення  вимог,  заохочення  успіху  в  навчанні;
  • індивідуальне  опитування,  фронтальне  опитування.

Список  літературних  джерел

1.Навчальна програма (Оновлені навчальні програми для початкової школи (1-4 класи) затверджені Колегією Міністерства освіти і науки 4 серпня 2016 року.) 

Наказ  МОН  України  від  05.08.2016 № 948  "Про  затвердження  змін       до  навчальних  програм  загальноосвітніх  навчальних  закладів"

  1.               Українська  мова:  підруч.  для  4  кл.  загальноосвіт.  навч.  закл. /           М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко / за ред. М. С. Вашуленка. -  К. : Видавничий дім "Освіта", 2015. – 192 с. : іл.
  2.               Українська  мова. 4 клас. І семестр (за підручником М. С. Вашуленка, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко). – Х. : Вид. група "Основа", 2015. – 158, (2) с. – (Серія "Початкова школа. Мій конспект").

4. Ісаєнко О.В.,  Басова С.В.,  Чамата Н.М.,  Москаленко Л.М.  Словникові  слова.  4 клас. – Х.: Країна  мрій,  2006. – 64с.

5.   Ісаєнко О.В.,  Гончаренко О.М.,  Клочко Н.В.  Українська  мова.  Готуємось  до  державної  підсумкової  атестації.  4  клас. – Вид. 2-ге,  переробл.  і  доповн. – Х.: ТОВ  «Нова  тема», 2011. – 176с.

6.          http://subject.com.ua/lesson/mova/4klas/21.html

Обладнання:  підручник,  картки  з  завданнями,  презентація,  проектор.

Структура уроку

I . Організація класу (1 хв).

ІІ. Перевірка  домашнього завдання  (4 хв).

IIІ . Мотивація навчальної діяльності (2 хв).

IV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку ( 1 хв).

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи  (10 хв).

VI. Закріплення вивченого (15 хв).

VII. Підсумок уроку (4 хв).

VIII. Домашнє завдання (2 хв).

ІХ. Оцінювання (1 хв).

Перебіг  уроку

  1. Організація класу   (Слайд 2 )

Чути  дзвоник  голосистий,

Ллється  голос  його  чистий.

Всіх  скликає  на  урок

Цей  чудовий  наш  дзвінок.

Ви  спокійно  всі  сідайте,

Працювати  починайте.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Вправа 65

Прочитайте речення. 

-  Назвіть однорідні члени речення. 

-  Якими членами речення є однорідні члени речення? 

-  Які  розділові  знаки  поставили  між  ними?

-  З  якою  інтонацією  ми  їх  читаємо?

2. Гра «Слово заміни — нове речення склади!»   (Слайд 3)

— Прочитайте. Виділені слова замініть однорідними членами речення. 

Двоє дітей допомагають мамі у саду. 

До вирію відлітають пташки. 

Учні біля школи садили квіти. 

— Які розділові знаки ви  поставите  між  однорідними  членами  речення?  Доведіть  правильність  свого  твердження.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  •                   Прочитайте  речення.  (Слайд 4)

Сосни  і  ялини  стоять  у  зеленому  вбранні.

У  лісі  було  тихо  й  сумно.

На  кленах  листя  не  зелене,  а  жовте.

Школярі  працювали  недовго,  але  завзято.

-  Чи  є  в  цих  реченнях  однорідні  члени?

-  За  допомогою  чого  вони  поєднані?  (За  допомогою  слів  і, й, а, але)

-  Чи  стоїть  між  ними  кома?    одних  реченнях  так.  А  в  других  ні)

- А  чому?

-  На  це  питання  ми  дамо  відповідь  на  сьогоднішньому  уроці.

IV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

- Сьогодні  ми  продовжимо  вивчати  однорідні  члени  речення,  а  також  дізнаємося,  за  допомогою  якої  частини  мови  вони  можуть  з’єднуватися  між  собою,  будемо  вчитися  правильно  розставляти  розділові  знаки  між  однорідними  членами  речення.

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи

1. Каліграфічна  хвилинка  творчого  характеру

- Пригадайте  і  запишіть  найкоротші  слова,  які  є  у  мовленні.

- Прочитайте  записані  вами  слова.  Подивіться  на  екран  та  доповніть  свої  записи.  (Слайд 5)

У,  і,  в,  а,  з,  за,  але,  й,  під,  на,  та.

- Складіть  одне  речення    з  одним  із  слів  синього  кольору,  а  друге  -  червоного  кольору.

- Знайдіть  однорідні  члени  речення  і  зверніть  увагу,  як  вони  зв’язані  між  собою.

2. Гра  «Я – дослідник»

Виразне  читання  вірша і  прислів’їв  вправи  66 (с. 35) 

- Прочитайте  пояснення   значення слова   жемчужились. 

- Поспостерігайте, як поєднані однорідні члени в реченні. 

- Чи завжди стоять коми  між однорідними  членами  речення? 

-  Хто  може  пояснити,  коли  кома  між однорідними  членами  речення  ставиться,  а  коли  ні? 

-  А  зараз  прочитайте  самостійно  правило  на  с.36.

-  Чи  правильний  висновок  ви  зробили  зі  своєї  дослідницької  роботи?

3.  Уточнення  знань  про  частину  мови  «Сполучник»

В  нашій  українській  мові

є  слова  цілком  службові.

Одні  гарно  зв’язують  слова,

щоби  мова  милозвучною  була,

при  іменниках  живуть,

прийменниками  їх  і  звуть.

Інші  з’єднують  і  сполучають –

таку  службу  вони  мають.

Це – сполучники  малі:

а,  але,  бо,  чи,  та,  і.

Є  їх  в  мові  ще  чимало,

Бо  і  справ  у  них  немало.

- Для  чого  потрібні  сполучники?  (Щоб  з’єднувати  слова  і  сполучати  частини  речень)

- Назвіть  сполучники.

- Коли  між  однорідними  членами  речення,  з’єднаними  сполучниками,  ставиться  кома,  а  коли  ні?

4.  Колективне  складання  таблиці  «Розділові  знаки  при  однорідних  членах  речення»  (Слайд  6, 7)

VІ. Фізкультхвилинка 

Зупиніть навчання час. 

Фізкультпауза у нас. 

Руки, наче крила в птаха, 

Що летить, не знає страху. 

Вгору - вниз їх підіймаю 

І до неба підлітаю. 

А тепер — метелик я, 

Рух дає мені життя. 

До плечей згорну я руки, 

Колові зроблю я рухи. 

А голівкою покрутим — 

Небезпек не має бути. 

Якщо поруч небезпека,— 

Геть втікаємо далеко. 

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу

  1.               Самостійна  робота

Виконання  вправи  67.

  •                   Прочитати  текст.  Дібрати  до  нього  заголовок.
  •                   Списати.  Підкреслити  однорідні  члени  в  четвертому  реченні.  Пояснити,  як  вони  між  собою  поєднані.
  1.               Колективна  робота

Усне  виконання  вправи  68.

  •                   Об’єднати  речення  кожної  групи  в  одне  так,  щоб  не  повторювались  ті  самі  слова.  Визначити  однорідні  члени  речення  та  пояснити  вживання  розділових  знаків.
  1.               Робота  в  парах  (Додаток  12)
  •                   Визначити  однорідні  члени  речення.  З’ясувати,  за  допомогою  чого  вони  з’єднані.  Розставити  розділові  знаки  та  пояснити  їх  вживання.

(Перевірка.  Слайд 8 )

  1. Робота  в  різнорівневих  групах  (Слайд  9)

Виконання  тестових,  практичних  та  творчих  завдань.  (Додаток 13 )

  •                   Впишіть  позначені  букви  в  табличку.  (Додаток 14  )  Яке  слово  у  вас  вийшло?  (Слайд 9)

VІIІ. Підсумок уроку

— Якими  сполучниками  з’єднуються  однорідні  члени  речення? 

— Перед якими  сполучниками  завжди  ставиться  кома? 

— Чи  ставиться  кома  перед сполучником  і, якщо  він  з’єднує  два  однорідних  члена   речення?   А  якщо  він  повторюється?

IХ. Домашнє завдання   (Слайд  10 )

Вправа  69 

Х. Оцінювання  (Слайд  11)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Казнавецька Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
9129
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку