Урок "ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ ІЗ СПОЛУЧНИКОВИМ, БЕЗСПОЛУЧНИКОВИМ І ЗМІШАНИМ ЗВ’ЯЗКОМ"

Про матеріал
У наданому матеріалі представлено узагальнюючий урок з теми "Однорідні члени речення". Урок спрямовано на перевірку знань і компетентностей, набутих упродовж вивчення теми.
Перегляд файлу

Українська мова         8 клас

 

Узагальнення з теми «ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ ІЗ СПОЛУЧНИКОВИМ, БЕЗСПОЛУЧНИКОВИМ І ЗМІШАНИМ ЗВ’ЯЗКОМ»

 

Підготувала вчителька Шевченко Ірина Віталіївна

М. Маріуполь

 

Мета: узагальнити знання восьмикласників про однорідні члени речення; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення та визначати їх вид, аналізувати зв’язок між ними (сполучниковий, безсполучниковий чи змішаний), а також смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості учнів засобами краси природних надбань.

Правопис: кома між однорідними членами речення, орфографія, лексика.

Культура мовлення і стилістика: правильна побудова речень з однорідними членами з використанням сполучників; дотримання правильної інтонації в реченнях з однорідними членами з різними видами зв’язку.

Текст (риторичний аспект): використання однорідних членів речення в текстах художнього стилю.

Міжпредметні зв’язки: однорідні члени речення як засіб художньої виразності (світова література, біологія, народознавство).

Тип уроку: урок узагальнення знань (перевірка формування мовної компетенції).

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

1. Психологічна настанова й внутрішня мотивація щодо вивчення розділу «Речення з однорідними членами».

 

 

ІІІ. Повідомлення теми. Евристичне питання стосовно мети уроку. Оголошення епіграфа

«Людина – це  постійна можливість» Ж-П Сартр

 

ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок восьмикласників

1.Однорідні члени речення:
поширені й непоширені; зв’язок: сполучниковий, безсполучниковий, змішаний

(навести приклади, пояснити звʼязки)

 

2. Робота з текстом (спостереження над реченнями з однорідними членами у зв’язному висловлюванні)

 

Прочитати текст. Дібрати заголовок у вигляді словосполучення. Визначити основну думку тексту і тип мовлення. Аргументувати свою відповідь. Поміркувати, що мав на меті автор, змальовуючи цю картину. Доповнити текст власними спогадами про красу осінньої природи.

           Під осінніми високими зорями затихають оселі, і тепер стає чутнішою мова роси, напівроздягнених дерев і вчорнілих задуманих соняшників, що вже не тягнуться ні до сонця, ні до зірок.

Мене все життя ваблять і хвилюють зорі — їхня довершена і завжди нова краса, і таємнича мінливість, і дивовижні розповіді про них. Та й перші спогади мого дитинства починаються з зірок.

           І тепер, проживши піввіку, я згадую далеке вечірнє стависько, потемнілі в жалобі трави, що завтра стануть снігом, велетенські шоломи копиць, останній срібний дзвін коси і перший скрип деркача, і соняшник вогнища під косарським таганком, і пофоркування невидимих коней, що зайшли в туман, і тонкий посвист дрібних чирят, що струшують зі своїх крилець росу, і дитячий схлип річки, у яку на все літо повходили м’ята, павині вічка, дикі півники, та й не журяться, а цвітуть собі.

 

Знайти однорідні члени і визначити, за допомогою яких сполучників вони поєднуються. Пояснити розділові знаки в реченнях з однорідними членами.

 

З’ясувати орфограми у виділених словах. Навести власні приклади.

визначити лексичне значення слів копиці (стог), деркач(муз.инструмент), таганок(подставка под  котел), чирята(уточки-диал).

 

V. «Мікрофон»

Пригадати    відоме вам про однорідні члени речення.  Дати відповіді на запитання:

1. Що називається однорідними членами речення?

2. Які члени речення можуть бути однорідними?

3. Які ознаки мають однорідні члени речення?

4. На які запитання відповідають однорідні члени речення?

- з якою інтонацією вимовляються однорідні члени речення?

- за будовою однорідні члени речення бувають?

- який зв’язок спостерігаємо між однорідними членами речення?

- назвати види сполучників і їх перелічити

-  при якій умові ставиться двокрапка

-  при якій умові ставиться тире?

- чи можливо вжити тире та двокрапку  одночасно?

 

Отже, що ж таке «Однорідні члени речення»?

 

Скласти    висловлювання в науковому стилі про однорідні члени речення.

 

Коментар учителя. Вимовляються однорідні члени речення з відповідною інтонацією: а) переліку: Лелеки щовесни прилітали, виводили діток, знову відлітали (В. Земляк); б) протиставлення: Тужлива пісня зринає з сопілки, та не розважа сумного серця…(М. Коцюбинський). Однорідні члени речення бувають: а) поширеними (мають при собі залежні слова): Починалося нове життя з новими стосунками, з новими інтересами (О. Гончар); б) непоширеними: Старезний, густий, предковічний ліс на Волині (Леся Українка).

 

Лінгвістичне дослідження на основі аналізу тексту.

 

Прочитати текст мовчки. Відредагувати текст, визначити помилки.

 

                                      ЩО  МИ  ЗНАЄМО  ПРО  ПІДСНІЖНИКИ?

          Уже почали з’являтися перші підсніжники — провісники начала весни. А що ми про ніх знаємо? Виявляється, підсніжники — дуже давні квіти. Їм понад 300 мільйонів років! Вони росли ще тоді  коли на землі жили доїсторичні тварини бронтозаври динозаври й зауроподи. Цікаво, що ж допомогло підсніжникам вистояти з давніх пір і до сьогодні та якже удалося престосуватися до навколишніх середовища?

          Підсніжники з’явилеся дуже давно, то ж про їх виникненя складенно багато переказів казок й легенд.

Так, слов’янська легенда ствержує що одного разу баба Зима зі своїм супутниками Морозом і Вітром вирішили не пускать на землю Весну. Але сміливий Підсніжник, випростався росправив пелюстки й попросила захисту в Сонця. Сонлце заметило квіточку, й відкрило дорогу Весні.  (17 – 9 – 2)

 

Назвати речення з однорідними членами. Якою частиною мови вони виражені? До якого слова в реченні відносяться? З’ясувати зв’язок між однорідними членами речення. Визначити їх синтаксичну роль.

 

Коментар учителя. Між однорідними члени речення може бути зв’язок: 1) безсполучниковий: Галя швидко вдяглася, вийшла до вітальні; 2) змішаний (перелічувальна інтонація і сурядний сполучник): Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня; 3) сполучниковий: Радість і чудо найбільше для людини — її рука.

 

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

Конструктивне завдання (реконструювання речень з метою поширення їх однорідними членами)

 

Відновлення речень з однорідними членами

Прочитати речення. Записати їх, розставляючи й пояснюючи розділові знаки.

 

1. Був погожий золотистий жовтневий ранок (Ю. Збанацький).

2. Весна квітчає буйні коси і вируша в далеку путь (Л. Дмитерко).

3. Я з дитинства люблю теплі лагідні вересневі дні (І. Цюпа).

4. Тепла липнева ніч пролітає садками посадками скиртами в полях (О. Гончар).

5. Холодні осінні тумани клубочаться вгорі та спускають на землю розкішні мокрі коси (М. Коцюбинський).

6. На високих жовтогарячих шпилястих тополях іскрилося осіннє сонце (Я. Баш).

7. Осінній терпкий вітерець бавиться різноколірними кружальцями вибагливо встеляє ними асфальт доріжок (Б. Волинець).

8. З північного заходу повільно напливала широким півколом низька кучерява хмара (В. Бабляк).

 

З’ясувати лексичне значення виділених слів і дібрати до них синоніми.

 

 

Мовленнєва ситуація:

Уявити себе відвідувачами картинної галереї. Опишіть картину. У висловлюванні використати поширені й непоширені однорідні члени речення, поєднані між собою різними видами зв’язку. Визначити їх синтаксичну роль.

 

ІІ  На дошці  схеми, за якими треба скласти речення.

 

1. О , О , О - УС .

2. УС : О і О, О і О.

3. УС : О , О , О – УС.

 

 

VІІ. Творчий конструктор. Перекласти уривок,пояснити розділові знаки, пояснити однорідні члени речення:

 


         Душе настало пробужденье:

 И вот опять явилась ты,
   Как мимолетное виденье,
      Как гений чистой красоты.

      И сердце бьется в упоенье,
        И для него воскресли вновь
        И божество, и вдохновенье,
        И жизнь, и слезы, и любовь.


 


VІІІ. Підсумок уроку

 

 

«Мікрофон» (чи досягли ми мети уроку?чи знадобиться вам цей матеріал надалі?Що сподобалося на уроці? Що викликало певні утруднення? Ваші побажання стосовно подальшої роботи)

 

 

Відзначення досягнень учнів в опрацюванні теми уроку; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

 

ІХ. Домашнє завдання

1. Скласти й записати розповідь про речення з однорідними членами. Проілюструвати теоретичний матеріал прикладами, дібраними з творів художньої літератури.

2. Виписати з підручника будь-якої дисципліни по два речення з однорідними членами, з’єднаними єднальними, протиставними і розділовими сполучниками.

 

docx
Додано
9 лютого 2023
Переглядів
972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку