Урок "Односкладні речення з головним членом у формі підмета. Називні речення."

Про матеріал
Повторити відомості про односкладні речення; ознайомити з особливостями односкладних речень з головним членом підметом; формувати вміння відрізняти їх у тексті від інших речень та вдало користуватися їх виражальними можливостями в усному та писемному мовленні; розвивати вміння правильно використовувати називні речення в побудові усних і писемних висловлювань; розвивати комунікативну та самоосвітню компетентності.
Перегляд файлу

  

Тема. Односкладні речення з головним членом у формі підмета. Називні речення.

Мета: повторити відомості про односкладні речення; ознайомити з особливостями односкладних речень з головним членом підметом; формувати вміння відрізняти їх у тексті від інших речень та вдало користуватися їх виражальними можливостями в усному та писемному мовленні; розвивати вміння правильно використовувати називні речення в побудові усних і писемних висловлювань; розвивати комунікативну та самоосвітню компетентності (вчити самостійно робити висновки, формулювати питання з вивченої теми, завдання, які необхідно вирішити на уроці) школярів, уяву, мислення; виховувати любов до прекрасного, прищеплювати інтерес до вивчення рідної мови.

Обладнання: підручник, презентація до уроку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

                                                              Хід уроку

І. Організаційний момент

- Доброго дня!
Я рада вас вітати сьогодні на уроці. Давайте подаруємо один одному посмішки, адже тепло, щира посмішка піднімає настрій, зігріває серце, навіть може когось ощасливити.

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок! (Слайд 1)

 

ІІ . Актуалізація опорних знань

1. Виконання вправи «Так – ні»

Мета вправи-гри «Світлофор»:

перевірити знання учнів про типи односкладних речень, спосіб вираження головного члена в них, отримані на попередніх уроках; навчити учнів здійснювати самоконтроль своїх знань.

 

У кожного учня на парті є по 2 картки: червоного й зеленого кольору. Почувши твердження, ви повинні  написати в зошиті «так»  або  «ні»  та підняти картку: зеленого кольору, якщо  «так»,   червоного, якщо  «ні». Тверджень всього 8, за кожну правильну відповідь по «0,5 бала», максимальний бал за це завдання  «4»

 

Хід гри

1. В означено-особових реченнях головний член речення вказує на те, що дія виконується кожною особою.

2. У неозначено-особових реченнях головний член речення може бути виражений дієсловом у формі множини минулого часу.

3. Безособовим називається речення, в якому головний член виражений іменником у будь-якому відмінку.

4. Односкладне речення, що передає дію, стан незалежно від будь-якої особи, називається безособовим.  

5.  Називним називається речення, в якому головний член виражений іменником у будь-якому відмінку.

6. Речення «Згаяного часу і конем не здоженеш» — узагальнено-особове.

7.  Називне речення вказує на дію, яку виконує певна особа.

8. Речення “ Дув сильний вітер”—односкладне

 

Після проведення цієї вправи кожен учень підраховує кількість балів, отриманих за виконання вправи, та виставляє собі оцінку. Кожне завдання оцінюється в 0,5 бала.

Всього – «4» бали.

 

­-  Отже, ми з вами повторили  види односкладних  речень, що означає головний член речення в кожному односкладному реченні та спосіб  вираження головного члена. В цих питаннях ви орієнтуєтесь добре.

 

Виконання «Клоуз – тексту» 

2 . Прочитайте виразно вірш, дайте відповіді на запитання.

Останнє сонячне проміння.

Жовтогарячий лист.

І срібна тиша. Безгоміння.

Збудований з повітря міст.

 

  • Про яку пору року йдеться?
  • Знайдіть слово-виняток, доберіть синоніми. ( Робота із словником)
  • Чим незвичний?
  • З яких речень складається – дво- чи односкладних?
  • Який головний член наявний?
  • Хто знає, як називаються ці речення?

 

ІІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями урок

Повідомлення теми уроку: «Односкладні речення з головним членом, співвідносним з підметом. Називні односкладні речення» (Запис теми уроку до робочого зошит).

Мета. На уроці ми повторимо знання  про односкладні реченнях з головним членом присудком; дізнаємось про особливості односкладних речень з головним членом підметом; навчимось відрізняти види односкладних речень один від одного; виконувати завдання творчого характеру.

ІV.  Вивчення нового матеріалу

1. Робота з підручником 

Самостійно опрацюйте теоретичний матеріал у підручнику на с. 86. Будьте готові давати відповіді на запитання за опрацьованим матеріалом.

2. Бесіда

  • Що таке називне речення?
  • Чим може бути виражений підмет у називних реченнях?
  • У текстах яких стилів використовують називні речення?
  • Що можуть виражати називні речення?

 

V. Виконання вправ.

1. Вправа 179 (усно)

 - То які ж бувають називні речення за наявністю в них другорядних членів?

Мозковий штурм

- Чи будь-яке речення, у якому є лише один головний член, виражений іменником у називному відмінку, буде односкладним називним? Чому?

2. Вправа 181 (усно)

Висновок. Отже, речення, у якому із другорядних членів є означення, буде односкладним називним, якщо є інші другорядні члени, значить це буде двоскладне речення, у якому пропущений присудок. Пізніше ми вивчимо, що такі речення називаються неповними.

Мозковий штурм

-Чи  впливає порядок слів у реченні на визначення типу синтаксичних конструкцій?

Дослідження-зіставлення: Записати пари речень. Зіставити їх. Виділити в них граматичні основи. Дослідити, які речення двоскладні, а які — односкладні. Як впливає порядок слів у реченні на його структуру?

    1. Темна ніч.

   2. Пізня осінь.

   3. Широкий степ.

   Ніч темна.

   Осінь пізня.

   Степ широкий.

 

Методичний коментар. На визначення типу синтаксичної конструкції — двоскладне речення чи односкладне називне — впливає порядок слів. Так, прикметник, що стоїть перед означуваним іменником, виконує синтаксичну функцію узгодженого означення, а прикметник, що стоїть після іменника, виконує роль іменної частини складеного присудка. Відповідно речення Темна ніч — поширене односкладне називне (ніч — головний член односкладного називного речення, а темна — узгоджене означення), а речення Ніч темна — двоскладне непоширене (ніч — підмет, а темна — іменна частина складеного присудка).

  • Діти, до нас надійшов ось такий лист.

 

                                                          Лист- претензія

    Шановні мої колеги - односкладні речення! Чув, що ви називаєте мене одинаком, егоїстом, бо бачте, один в реченні.

    Але так буває не завжди. Мене оточує прекрасне товариство: означення, додаток. Часто зустрічаюся зі вказівною часткою Ось, інколи – з Он.

    Ось і село… Обвітрена блакить…

    Тепер, я думаю, ви зрозуміли, що помилялись, недооцінювали мої можливості.

    З повагою ваш колега – називне речення.

 

4. Синтаксичний розбір речення.

- А зараз ми пригадаємо послідовність синтаксичного розбору та схарактеризуємо речення.

Захоплюємось красою зимових пейзажів.

  • Наступне речення ви розбираєте самостійно.

Морозний та сонячний зимовий день.

 

5. Релаксація «Подорож на хмаринці» ( Під музику)

     Сядьте зручно і заплющіть очі. Двічі або тричі глибоко вдихніть і видихніть…

     Я хочу запросити вас у подорож на хмаринці.

     Стрибніть на білу пухнасту хмаринку, схожу на м’яку гору пухких подушок. Відчуйте, як зручно влаштувалися на цій великій і м’якій подушці – хмаринці.

     Зараз почнімо подорож. Ваші хмаринки повільно піднімаються у синє небо. Ви відчуваєте легкий вітерець. Тут, високо в небі,  все спокійно, тихо.

     Нехай хмаринки перенесуть кожного з вас у таке місце, де ви почуватиметеся щасливими. Спробуйте подумки «побачити» це місце якомога точніше. Тут ви відчуваєте себе спокійними і щасливими, тут отже статися будь-яке диво… (пауза на 30 секунд).

    Тепер ви знову на своїх хмаринках, які везуть вас назад, на ваші місця у класі. Злізайте із хмаринок, подякуйте їм за те, що вони вас покатали.

    Спостерігайте за тим, як повільно вони тануть у повітрі… Потягніться, випростайтеся і знову будьте бадьорими, свіжими і уважними.

 

  • А не просто так ми з вами подорожували на хмаринці. Опишіть свою подорож односкладними реченнями.

 

6. «Я- редактор» (усно)

 

На крані – текст. Перебудуйте його, використовуючи лише односкладні речення.

        Настала зима. Повіяв холодний вітер. Усе вкрилося пухнастим снігом. Танцюють сніжинки. Веселяться діти.

 

  • Хоч ваш текст став стислим, але він виразніший і більш емоційний.

 

7. «Упорядкуй речення» (в зошитах)

Перед вами речення, записані у довільному порядку, поряд типи односкладних речень з відповідними номерами. Вам потрібно записати речення у визначеному порядку.

Дерева вкрито снігом.                                                    1- двоскладне

Мороз пощипує щічки.                                                  2- називне

Ліпимо снігову бабу.                                                      3- означено- особове

Холодний морозний вечір.                                            4 – безособове

Взимку літа не доженеш.                                               5- узагальнено- особове

Багато релігійних свят відзначають саме взимку.      6- неозначено- особове

 

8. «Я – художник» (усне малювання)

  • В якому стилі найчастіше вживаються називні речення?

Настав час для твору – мініатюри «Зимовий ліс». Ми спробуємо описати картину, використовуючи лише називні речення. Давайте спробуємо  колективно написати цю мініатюру (картина – на екрані).

 

 

Зимовий ліс

Сніжна зима. Сонячний день. Спокій. Білий пухнастий сніг. Блакитне небо. Пухкі хмаринки. Морозне повітря. Стрункі зелені ялини. Укриті снігом гілки.  Діамантова ковдра. Сонячні відблиски. Радісні відчуття.

 

 

 

9. Робота у парах. Позмагаємося.

Користуючися тільки називними реченнями передати епізод пісні. Учні відгадують назву пісні.

1.Мати. Син. Поле. Дорога. Росяниста доріжка. Зелені луги. Солов’їні гаї. Рушник. («Пісня про рушник»)

2. Чар-зілля. Чистая вода. Бистрая вода. Зелені діброви. Забуті стежки. Сонце-рута. («Червона рута»)

3. Сад зелений. Криниченька. Чорнявая дівчина. Козаченько. Кінь. Ягоди. («Маруся»).

4. Барвінок. Понеділок. Череда. Середа. Вечорниці. Субота. Робота («Ти ж мене підманула»).

5. Моя чорнобривая. Сизенький голуб. Кума. Дрова. Сила. Вареники. («Ой, мій милий вареників хоче»).

6. Родина. Стежина. Любов. Музика. Україна. Небокрай. Калина. («Одна калина за вікно»).

 

10. Реклама твору. За описом назвати фільм.

Малий хлопчик. Чорне волосся і ясно-зелені очі. Окуляри. Тонесенький шрам. Блискавка. Чарівник. «Часточка» життя. («Гаррі Поттер і філософський камінь»).

 

 

 

11. Робота у парах. Інтегроване завдання. Дослідження-відновлення.

Установіть відповідність. Для виконання цього завдання вам потрібно пригадати уроки української літератури.

  • Який тип односкладних речень обрано як назву творів?
  1. В.Підпалий                                          А «Давня казка»
  2. В. Голобородько                                 Б «Васильки»
  3. В.Сосюра                                             В «Зимовий етюд»
  4. Леся Українка                                     Г «Чоловічий танець»
  5. В.Герасим’юк                                     Д «Наша мова»

 

 

VI. Підсумок уроку

  1. Метод «Незакінчене речення»
  •     На уроці ми вивчили…
  •     Називними реченнями називаються…
  •     Односкладними реченнями є…

 

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

«На цьому уроці я навчилася (навчився)…»

 

VІI. Домашнє завдання186.

Скласти твір-мініатюру «Новорічні свята», використавши різні види односкладних речень

 

-Усі завдання виконано. Ви старанно працювали. Та найцінніше те, що ви свої знання, уміння зуміли застосувати на практиці. Адже ще давно грецький драматург Усхіл казав: «Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні».

Я бажаю вам активно бути творцями своєї долі, долі своєї сім’ї, держави, творити добро, вміти практично оцінювати свої й чужі погляди й водночас бути терпимими, чуйними, толерантними, милосердними.

Встаньте, друзі, посміхніться

І на мене подивіться

Я подякую вам щиро

За прекрасний наш урок.

Спасибі вам, що працювали,

Що результати показали,

Що не соромились творили,

І все, як слід переробили!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 лютого 2023
Переглядів
645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку