18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок "Одомашнення рослин та тварин"

Про матеріал
Тема: Біологія як основа біотехнології та медицини Мета: ознайомити учнів з історією одомашнення рослин і тварин; розширити знання учнів про культурні рослини та свійських тварин, їх значення для людини; розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до рослин, тварин і до довкілля.
Перегляд файлу

вчитель біології Звенигородської

ЗОШ-інтернату І-ІІІ ступенів –

спортивного ліцею

А.М. Проценко

 

Тема: Одомашнення  рослин та тварин

Мета: ознайомити учнів з історією одомашнення рослин і тварин; розширити знання учнів про культурні рослини та свійських тварин, їх значення для людини; розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до рослин, тварин і до довкілля.

Обладнання та матеріали: підручники, таблиці.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

            І. Організаційний момент

  1.          Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
  2.          Рекомендації щодо підручників та навчальних посібників.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

  1.          Слово вчителя:

Людина одомашнила безліч тварин і рослин з метою забезпечення себе необхідними в побуті продуктами і транспортом. Одомашнення багатьох з них привело до подальшого розвитку виробництва і взагалі підняло людину на новий рівень розвитку. Недарма відомий радянський вчений академік М. Марр дотепно зауважив щодо процесу одомашнення собаки: «Собака вивела людину в люди».

Процес одомашнення тварин відбувається і в наші дні, і цей процес містить у собі різні психологічні проблеми. Ці проблеми можна виявити як щодо тварин і рослин, яких намагаються привчити жити в «домашніх» умовах, так і щодо людей, які формують своє ставлення до цього процесу.

  1.          «Асоціативний кущ»

– Які асоціації у вас викликають поняття: домашні тварини, культурні рослини?

Учні висловлюють свої асоціації щодо понять. Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображений на дошці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1.          Походження і різноманітність культурних рослин

Розповідь учителя

Археологічні та палеонтологічні дослідження дали змогу з’ясувати, що перші вдалі спроби введення в культуру рослин були 20-30 тис. років тому. Під керівництвом М. І. Вавілова у 20-30х рр. ХХ ст. були організовані численні експедиції у різні куточки нашої планети. Вони встановили, що для кожного з видів культурних рослин існує свій центр різноманітності, де виявлено найбільшу кількість їхніх сортів і форм. Центри походження одомашнених видів – частина ареалу диких предків, де ймовірно їх вводили в культуру.

Культурні рослини належать до більш ніж 25 тис. видів. Вчені вважають, що одними з перших ввели в культуру кукурудзу, гарбуз, кокосову пальму, цибулю, горох посівний, ячмінь, пшеницю і рис. Залежно від мети вирощування розрізняють:

  •              харчові;
  •              кормові;
  •              лікарські;
  •              технічні;
  •              декоративні;
  •              культурні рослини.

Центри походження і різноманітності культурних рослин

Назва

Географічне розташування

Батьківщина культурних рослин

Південноазіатський (близько 50%)

Індокитай,о-ви Південно-Східної Азії

Рис, цукрова тростина, огірки, банани, баклажани, цитрусові

Східноазіотський (близько 20%)

Центральний та Східний Китай, Японія, Корея

Соя, гречка, яблуня, сливи, шовковиця, просо, ячмінь, чайний кущ, вишня

Південнозохідноазіатський

 (близько 14%)

Мала і Середня Азія, Кавказ, Іран

Горох, пщениця, жито, виноград, абрикоси, груші, персики

Середземноморський І

Середземноморське

узбережжя

Цукрові буряки, капуста, олива, тмин, селера, кріп, гірчиця

Абісінський

Абісінське нагір'я Ефіопії

Тверда пшениця, кавуни, кавове дерево та ін.

Центральноамериканський

Південна Мексика, о-ви Карибського моря

Кукурудза, червоний перець, квасоля, гарбузи, тютюн, какао

Андійський

Південна Америка

Картопля, помідори, арахіс, ананас, хінне дерево

 

Технологія «Мікрофон»

Запитання до учнів:

  •              Які рослини називають культурними?

( Учитель вислуховує думку учнів, а потім пропонує звернутися до підручника і самостійно перевірити свої припущення)

Формулювання висновку:

Культурні рослини — рослини, вирощувані людством для отримання харчових продуктів, кормів в сільському господарстві, ліків, промислової та іншої сировини, інших цілей в задоволенні потреб людини.

  1.          Походження і різноманітність свійських тварин

Розповідь учителя

Сільськогосподарські тварини походять від диких предків і одомашнювалися впродовж багатовікової діяльності людини для забезпечення її потреб. До сільськогосподарських тварин належать: велика рогата худоба, свині, вівці, кози, коні, віслюки, верблюди, буйволи, яки, кролі, кури, індики, качки, гуси, цесарки та ін.

Приручення й одомашнення диких тварин — це складний і тривалий процес, який відбувався протягом переходу діяльності людини від полювання до осілого способу життя. Одомашнення диких тварин зумовлювали й інші причини: виснаження мисливських угідь, об’єднання общин і племен, концентрація великої кількості людей та зростання потреби в продуктах харчування.

Вважають, що одомашнення тварин відбувалося у кількох місцях земної кулі, які збігаються з джерелами розвитку давньої культури людини. Це Південна і Центральна Азія, північно-східна частина Африки, південна частина Європи та Америки.

 

Предки деяких свійських тварин

Свійські тварини

Їхні предки

Собака свійський

Вовк

Кішка свійська

Степова кішка

Вівця

Муфлон

Кінь

Тарпан

Велика рогата худоба

Дикий бик – тур

Свиня свійська

Дикий кабан

Кури свійські

Дикі банківські кури

Качка свійська

Дика качка-крижень

Гуси свійські

Гуска сіра

Індичка свійська

Дика американська індичка

Короп

Сазан

 

Приручення – це призвичаювання диких тварин до утримання в неволі в умовах господарства впродовж одного покоління.

Одомашнення – це розведення приручених тварин із господарською метою впродовж багатьох поколінь.

Технологія «Мікрофон»

Запитання до учнів:

  •              Які тварини називають свійськими?

Формулювання висновку:

Свійські тварини – зоологічні види тварин, що повністю або частково утримуються людиною, живуть з людиною та розводяться нею.

 

IV. Узагальнення та систематизація знань

  1.          Поясніть зміст прислів’я:

- Був би бик, а м'ясо буде.

- Хто по полю ходить, тому жито родить. 

- Корова на дворі - харч на столі.

- Горох та капуста - хата не пуста.

- З поганої вівці хоч вовни жмут.

2. Гра «Продовж твердження»:

- Тварини бувають...

- Культурні рослини бувають…

- Свійські тварини відрізняються від диких тим, що...

- Харчові культурні рослини бувають…

- Усі свійські тварини пішли від...

- Людина приручила тварин для того, щоб мати...

 

V. Підбиття підсумків уроку 

1.Для чого людина окультурила рослини?

2.Для чого людина приручила диких тварин?

3.Які культурні рослини ви знаєте?

4.Яких свійських тварин ви знаєте? Хто є їхніми предками?

 

VI. Домашнє завдання

1. Підручник...

2. Індивідуальні та творчі завдання…

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Шаламов Р.В., Носов Г.А., Литовченко О.А., Каліберда М.С.)
Додано
31 січня 2020
Переглядів
2756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку