Урок "Огляд основних еукаріотичних таксонів"

Про матеріал

Третій урок з теми "Біорізноманіття"

Перегляд файлу

9 клас урок №__

огляд основних еукаріотичних таксонів

Тварини й рослини — своєрідний барометр. Якщо раптово

виявляється, що тварини й рослини зникають, то це попередження:

з екосистемою щось негаразд. Тому охорона тварин і рослин, за своєю суттю — охорона нас самих… Необхідно захищати їх,

бо якщо підуть вони, підемо й ми.

(Дж. Даррелл)

Мета:

  • освітня: ознайомити учнів з сучасними класифікаціями еукаріотів, основними таксонами, їх ієрархією;
  • розвивальна:розвивати увагу, пам'ять, уміння логічно мислити, аналізувати і узагальнювати;
  • виховна: виховувати пізнавальний інтерес учнів, науковий світогляд.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: ментальна карта, таблиці.

Базові поняття й терміни: еукаріоти, таксон, домен, царство, клітинна стінка, автотрофи, гетеротрофи.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова, історична, уміння вчитися впродовж життя.

 

І. Актуалізація опорних знань. Мотивація

Перевірка знань про сучасну систематику, основні групи організмів та їхні спільні та відмінні риси.

Розповідь з елементами бесіди, обговорення епіграфу уроку.

Вчені стверджують, що протягом найближчих 20–30 років через техногенні зміни в навколишньому середовищі світ може втратити більш як 1 млн видів рослин і тварин. Швидкість вимирання видів сьогодні в 1000 разів перевищує природну. Близько 10 % видів рослин зони помірного клімату та 11 % видів птахів світу опинилися під загрозою зникнення. Така сама доля в найближчому майбутньому чекає на 130 тис. видів тропічної зони. Адже добре відомо, що одна з умов ефективного існування, виживання, пристосування до змін будь-якої екосистеми — наявність певної кількості видів живих організмів у ній, які еволюційно добре пристосувалися до існування й активно функціонують, взаємодіючи один з одним у процесах обміну речовиною, енергією, інформацією. Інакше кажучи, біологічна різноманітність — це запорука стійкості, витривалості як окремих екосистем, так і біосфери в цілому. Екологічні взаємодії різних видів живих істот із довкіллям формують екосистеми, від стану яких залежить життя людей. Зменшення біорізноманітності — це серйозна втрата біосфери, одна з головних екологічних проблем сьогодення.

 

ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Система еукаріотів. Розповідь з елементами бесіди

Еукаріоти – одно- та багатоклітинні організми, які в своїх клітинах мають ядро та мембранні органели. До одноклітинних еукаріотів належать одноклітинні твариноподібні, одноклітинні водорості, одноклітинні грибоподібні організми, яких можна об’єднати в групу Протисти. Багатоклітинними еукаріотами є рослини, гриби і тварини.

У процесі еволюції предки еукаріотів виникли завдяки симбіогенезу бактеріальних клітин й формуванню двомембранних органел. Через те геном еукаріотичних клітин може бути ядерним, пластидним і мітохондріальним.

  1. Різноманітність рослин, грибів і тварин. Ознайомлення із схемою:

D:\школа\Ментальні карти нові\Різноманітність багатоклітинних еукаріотів.jpg

  1. Особливості основних груп еукаріотів. Самостійна робота учнів з підручником, складання таблиці у зошиті.

Порівняння царств Гриби, Рослини, Тварини

Порівняльні ознаки

Царство Гриби

Царство Рослини

Царство Тварини

Клітинна стінка

З хітину

З целюлози

-

Наявність пластид

-

+

-

Кількість геномів

2

3

2

Запасаючий полісахарид

Глікоген

Крохмаль

Глікоген

Тип живлення

Гетеротрофність, осмотичне живлення

Фотоавтотрофний

Гетеротрофність

Спосіб життя

Прикріплений

Прикріплений

Активний

 

ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Питання, на які учні не змогли дати відповіді, виносяться на самостійне опрацювання вдома.

  1. Які організми належать до еукаріотів?
  2. Чим характеризуються представники царства Гриби?
  3. У чому полягає особливість клітинної організації тіла грибів?
  4. Що спільного та відмінного між справжніми грибами та грибоподібними організмами?
  5. Чому лишайники відносять до грибів, а не до водоростей чи ціанобактерій?
  6. У яких багатоклітинних еукаріотів не формуються справжні тканини?
  7. Чому величезні водорості, розмір яких сягає кілька десятків метрів і які складаються з мільярдів клітин, не вважають справжніми багатоклітинними організмами?
  8. Чим тканинна організація в рослин відрізняється від організації тканин у тварин?
  9. Чим гормони тварин відрізняються від фітогормонів?
  10.  Які групи виділяють серед вищих рослин?
  11.  Які особливості будови, життєдіяльності та еволюції рослин?
  12.  Чим відрізняються первинні багатоклітинні та справжні багатоклітинні тварини?
  13.  Порівняйте ознаки, притаманні представникам різних груп організмів.

1 бактерії  А мають глікокалікс

2 гриби  Б клітини мають лише один тип нуклеїнових кислот

3 рослини  В клітинна оболонка містить хітин

4 тварини  Г клітинна оболонка містить мурен

   Д у цитоплазмі відкладається крохмаль

  1.  Чи є в рослин і грибів ембріональний розвиток? У чому відмінність між цими етапами життєвого циклу у тварин і рослин?
  2.  Чому, на вашу думку, одноклітинні еукаріоти розглядають як окрему групу організмів?
  3.  Чому тварин вважають більш досконалими істотами, ніж рослин чи грибів?

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: повторити матеріал теми, підготуватися до тестування. Додаткове завдання: з’ясувати проблеми біологічного різноманіття на місцевому рівні. У яких умовах перебувають рослини і тварини у вашій місцевості? Чи відомі вам види, які зникли? Яким видам загрожує небезпека? Проведення яких заходів необхідне вашій області (району) для більш збалансованого ведення господарства та ефективного підтримання біологічного різноманіття?

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 8
Оцінки та відгуки
  1. Нагорна Людмила Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Баланенко Анастасия Гаврилівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кудлай Наталія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Мігунова Олена Ігорівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Дегтярьова Наталія Сергіївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Супрун Ольга Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Супрун Ольга Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Божко Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 5 відгуків
docx
Додано
29 грудня 2017
Переглядів
19616
Оцінка розробки
4.8 (8 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку