Третій урок з теми "Біорізноманіття"
9 клас урок №__
огляд основних еукаріотичних таксонів
Тварини й рослини — своєрідний барометр. Якщо раптово
виявляється, що тварини й рослини зникають, то це попередження:
з екосистемою щось негаразд. Тому охорона тварин і рослин, за своєю суттю — охорона нас самих… Необхідно захищати їх,
бо якщо підуть вони, підемо й ми.
(Дж. Даррелл)
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: ментальна карта, таблиці.
Базові поняття й терміни: еукаріоти, таксон, домен, царство, клітинна стінка, автотрофи, гетеротрофи.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова, історична, уміння вчитися впродовж життя.
І. Актуалізація опорних знань. Мотивація
Перевірка знань про сучасну систематику, основні групи організмів та їхні спільні та відмінні риси.
Розповідь з елементами бесіди, обговорення епіграфу уроку.
Вчені стверджують, що протягом найближчих 20–30 років через техногенні зміни в навколишньому середовищі світ може втратити більш як 1 млн видів рослин і тварин. Швидкість вимирання видів сьогодні в 1000 разів перевищує природну. Близько 10 % видів рослин зони помірного клімату та 11 % видів птахів світу опинилися під загрозою зникнення. Така сама доля в найближчому майбутньому чекає на 130 тис. видів тропічної зони. Адже добре відомо, що одна з умов ефективного існування, виживання, пристосування до змін будь-якої екосистеми — наявність певної кількості видів живих організмів у ній, які еволюційно добре пристосувалися до існування й активно функціонують, взаємодіючи один з одним у процесах обміну речовиною, енергією, інформацією. Інакше кажучи, біологічна різноманітність — це запорука стійкості, витривалості як окремих екосистем, так і біосфери в цілому. Екологічні взаємодії різних видів живих істот із довкіллям формують екосистеми, від стану яких залежить життя людей. Зменшення біорізноманітності — це серйозна втрата біосфери, одна з головних екологічних проблем сьогодення.
ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Еукаріоти – одно- та багатоклітинні організми, які в своїх клітинах мають ядро та мембранні органели. До одноклітинних еукаріотів належать одноклітинні твариноподібні, одноклітинні водорості, одноклітинні грибоподібні організми, яких можна об’єднати в групу Протисти. Багатоклітинними еукаріотами є рослини, гриби і тварини.
У процесі еволюції предки еукаріотів виникли завдяки симбіогенезу бактеріальних клітин й формуванню двомембранних органел. Через те геном еукаріотичних клітин може бути ядерним, пластидним і мітохондріальним.
Порівняння царств Гриби, Рослини, Тварини
Порівняльні ознаки |
Царство Гриби |
Царство Рослини |
Царство Тварини |
Клітинна стінка |
З хітину |
З целюлози |
- |
Наявність пластид |
- |
+ |
- |
Кількість геномів |
2 |
3 |
2 |
Запасаючий полісахарид |
Глікоген |
Крохмаль |
Глікоген |
Тип живлення |
Гетеротрофність, осмотичне живлення |
Фотоавтотрофний |
Гетеротрофність |
Спосіб життя |
Прикріплений |
Прикріплений |
Активний |
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Питання, на які учні не змогли дати відповіді, виносяться на самостійне опрацювання вдома.
1 бактерії А мають глікокалікс
2 гриби Б клітини мають лише один тип нуклеїнових кислот
3 рослини В клітинна оболонка містить хітин
4 тварини Г клітинна оболонка містить мурен
Д у цитоплазмі відкладається крохмаль
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: повторити матеріал теми, підготуватися до тестування. Додаткове завдання: з’ясувати проблеми біологічного різноманіття на місцевому рівні. У яких умовах перебувають рослини і тварини у вашій місцевості? Чи відомі вам види, які зникли? Яким видам загрожує небезпека? Проведення яких заходів необхідне вашій області (району) для більш збалансованого ведення господарства та ефективного підтримання біологічного різноманіття?