Урок«Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція»

Про матеріал
Урок дає змогу узагальнити знання про будову ока людини, функціях його окремих систем, властивості ока, роботі ока як оптичної системи; пояснити дефекти зору, можливу профілактику і корекцію цих дефектів. Формувати уміння аналізувати інформацію, порівнювати і систематизувати матеріал. Формувати зберігаючий здоровья світогляд; розвивати дослідницьку і комунікативну культуру.
Перегляд файлу

Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри.

Вади зору та їх корекція

 

Мета уроку : Узагальнити знання про будову ока людини, функціях його окремих систем, властивості ока, роботі ока як оптичної системи; пояснити дефекти зору, можливу профілактику і корекцію цих дефектів. Формувати уміння аналізувати інформацію, порівнювати і систематизувати матеріал. Формувати зберігаючий здоровья  світогляд; розвивати дослідницьку і комунікативну культуру.

Ключові компетентності, які формуються на уроці

Ціннісно-смислові:

  • формулювати свої ціннісні орієнтири по відношенню до навчального предмету
  • уміти приймати рішення, здійснювати дії та вчинки на основі обраних цільових установ.

Навчально-пізнавальні:

  • ставити мету і організовувати її досягнення,;
  • ставити пізнавальні задачі і знаходити їх розв’язання;
  • описувати результати, формулювати висновки; розповідати усно чи письмово про результати свого дослідження.

Соціокультурні:

  • уміти діяти в щоденних ситуаціях сімейно-побутової сфери;

Комунікативні:

  • володіти способами взаємодії;;
  • володіти різними способами діяльності в групі; прийомами дії в ситуаціях спілкування,.

Здоров’язберігаючі:

  • володіти способами емоційної саморегуляції, підтримки і самоконтролю.

Очікувані результати: учні повинні знати будову людського ока та призначення його окремих оптичних елементів, розуміти, яким чином можна коригувати вади людського.

 ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Оголошення теми та мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Дивитися на світ і бачити його красу велике щастя. І це щастя людині дають очі. Завдання ідеального ока ясні. Від кожної точки предмета повинне вийти своє, окреме відчуття.

Девізом уроку будуть слова  англійського поета Вільяма Блейка :

 «За допомогою ока, а не оком

Дивитися на світ уміє розум.»

Ми дивимося не очима, а мозком", - говорять і фізіологи. 90% усієї інформації люди отримують через очі. В давнину очам приписували всілякі містичні властивості. Очі часто символізували сенс і суть життя, їх вважали амулетами і оберегами. Древні греки малювали красиві витягнуті очі на носі кораблів, а єгиптяни на пірамідах зображували всевидюще око бога Ра. Сьогодні на уроці ми і вестимемо мову про око, зір людини і не тільки, а також  про порушення зору і методи його корекції.

ІІ. Активізація розумової діяльності учнів

а)фронтальне опитування

1. Що називають лінзою?

2. Чим відрізняються опуклі лінзи від увігнутих лінз?

3. Що називають оптичною силою лінзи? 

4. Оптична сила лінзи 0,5 дптр. Що це за лінза і чому дорівнює фокусна відстань цієї лінзи?

б) 5.Побудувати зображення предмета, який знаходиться за подвійним фокусом лінзи(описати основні точки, величини, формулу тонкої лінзи, яке зображення)-самоконтроль за рисунком на слайді

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

І.Будова ока людини-доповідь учня C:\Users\Ольга\Desktop\око\будова.jpg

Око людини — це природна оптична система.

Око має форму кулі діаметром приблизно 2,5 см і ззовні

вкрите щільною непрозорою оболонкою — склерою. Передня частина склери переходить у прозору рогову оболонку рогівку, що діє як збиральна лінза й забезпечує 75 % здатності ока заломлювати світло

Ізсередини склера вкрита судинною оболонкою, яка в передній час-

тині ока переходить у райдужну оболонку райдужку. У центрі райдужки

є круглий отвір — зіниця. Зіниця звужується в разі збільшення освітленості

й розширюється в разі її ослаблення. За зіницею розташований кришталик — збиральна лінза, яка завдяки скріпленим із нею м’язам може змінювати свою кривизну, а отже, оптичну силу.

В утворенні зображення бере участь і склисте тіло — прозора драглиста

маса, що заповнює простір між кришталиком і сітківкою.

Перевіримо властивість ока-адаптацію-робота в парах.

Здатність ока пристосовуватися до різної освітленості називають адаптацією.

Розгляньте зіниці   сусіда по парті за малого освітлення, а потім ввімкнувши ліхтарик  телефону  Чи змінюється діаметр зіниці при зміні освітленості ока?Як?

 

Здатність кришталика змінювати свою кривизну в разі зміни відстані до розглядуваного предмета називають акомодацією.

 

Аккомодация  Аккомодация – способность глаза приспосабливаться к видению как на близком, так и на более далеком расстоянии.

ІІ.Чому ми бачимо пряме зображення, а не перевернуте ?-доповідь учня

Світло, заломлюючись в оптичній системі ока, яку утворюють рогівка, кришталик і склоподібне тіло, дає на сітківці дійсне, зменшені і зворотні зображення предметів. Потрапивши на закінчення зорового нерва, світло дратує ці закінчення. Ці роздратування передаються в мозок, і у людини з'являються зорові відчуття: він бачить предмети. Але чому ж тоді ми бачимо предмети неперевернутими?

Процес зору безперервно коригується мозком. Кожен аналізатор складається з трьох частин: рецептора (сприймаюча ланка), нервових шляхів і мозкових центрів (оброблювальна ланка). У потиличній зоні кори великих півкуль знаходиться зорова зона, де і відбувається обробка усієї інформації. Тому біологи і говорять, що око дивиться, а мозок бачить.

 

ІІІ. Навіщо нам два ока?

Наявність двох очей дозволяє зробити наш зір стереоскопічним(тобто формувати тривимірне зображення). Права сторона сітківки кожного ока передає через зоровий нерв "праву частину" зображення в праву сторону головного мозку, аналогічно діє ліва сторона сітківки. Потім дві частини зображення - праву і ліву - головний мозок сполучає воєдино. Об'ємне сприйняття того, що оточує дозволяє вимірювати відстань до предмета, взаємне розташування предметів. Наш зір -бінокулярний.

ІV.Інерція зору.

Після того як зображення предмета зникає із сітківки ока (предмет прибирають, припиняють освітлювати, затуляють непрозорим екраном тощо), зоровий образ, викликаний цим предметом, зберігається протягом

 0,1 с. Інерцію зору використовують в анімаційному кіно.

V. Вади зору

У Древньому Римі гостроту зору перевіряли по сузір'ю Великої Ведмедиці. При досить високій гостроті зору можна побачити поряд із зіркою Мицар (друга ліворуч в ручці ковша) слабеньку другу зірочку Алькор. По цій зірці древні римляни перевіряли гостроту зору у воїнів.

розглянемо ст.102 підручника і відповідаємо на питання для кожного виду зору:

1.Де розташований фокус оптичної системи ока?

2.Яке зображення віддалених предметів утворюється на сітківці?

3Яка відстань найкращого зору?

4 Як можна скорегувати короткозорість (далекозорість).

Окуляри - простий медичний прилад. Короткозорість і далекозорість виправляють (компенсують) застосуванням лінз.

Короткозорість коригується окулярами із розсіювальними лінзами.

Далекозорість коригується окулярами зі збиральними лінзами.

Зараз замість окулярів часто використовують контактні лінзи, зроблені з особливої прозорої пластмаси.

Як самостійно підібрати собі окуляри?

Вимірюємо відстань від папірця до ока d, коли нам комфортно читати;

d0 =25см-відстань найкращого зору

Розрахуємо оптичну силу окулярів Д =

 

Дальтонізм.

Розлад колірного зору часто буває для самої людини і для людей, що оточують його, непомітним. Воно виявляється або випадкове, або під час лікарського обстеження. Рідко зустрічається повна колірна сліпота. Частіше зустрічаються люди, нездатні відрізнити червоний колір від зеленого. Ці кольори вони сприймають як сірі. Такий недолік зору названий дальтонізмом, по імені англійського вченого Дальтона, який сам страждав таким розладом кольорового зору і уперше описав його, виявивши у віці 26 років, що погано розрізняє за кольором червоні ягоди від зеленої трави. Таку особливість зору називають тепер дальтонізмом, а людей, що страждають їм, - дальтоніками. Дальтонізм невиліковний. Він передається у спадок або виникає після деяких хвороб очей і нервових хвороб.

ЗОРОВІ ІЛЮЗІЇ-доповідь

 Процес зору є дуже складним актом, в ході якого певну роль грають пам'ять, робота мозку, сприйняття інших органів. У ряді випадків сприймані геометричні співвідношення між об'єктами не відповідають їх дійсним геометричним співвідношенням. Мозок як би коригує роботу ока, і це зрозуміло: жива істота потребує правильного уявлення про навколишній світ, а не в правильних оптичних зображеннях. І ось ця робота мозку іноді викликає неоднозначне оцінювання сприйманої зорової інформації. Так виникають зорові ілюзії. Більшість ілюзій пов'язана з тим, що деякі предмети або їх частини сприймаються не окремо, а у зв'язку з навколишніми предметами (по контрасту, за формою, по розташуванню і так далі)

VІ. ОЧІ ТВАРИН –доповіді учнів.

Які бувають очі Очі різних тварин пристосовані до їх способу життя і мають різну будову, хоча принцип отримання зображення єдиний.

Дуже велике значення має для будь-якого живого організму дія світла. Спроби природи створити орган, що спеціально реагує на світловий подразник, упродовж мільйонів років історії органічного життя на Землі, іноді помилкові, іноді невдалі і більш менш досконалі, можна простежити на різних східцях розвитку органічних форм. Наприклад, дощовий черв'як. Органом зору у нього служать окремі світлочутливі клітини, розкидані в зовнішніх частинах його шкіри.Таким чином, він може розрізняти тільки світло і пітьму, але не має ніякого уявлення про форму тіла, що світиться. Фотосіткове око мухи : зображення складається як мозаїка від кожної частини.

 Телескопічне око птахів з очним яблуком, що висувається, забезпечує гострий зір на великих відстанях. Хижі птахи, наприклад, орел бачить мишу в траві з висоти 1 км. Зір у нього 9 одиниць. У нас тільки 1 одиниця.

 У підводному світі немає яскравого світла і видимість навіть в чистій воді невисока, тому рибам немає потреби, налаштовувати очі на різкість для далеких відстаней, все одно доводиться усі предмети розглядати зблизька. У риб очі розташовані з боків голови, тому у них дві різні картинки. Деякі глибоководні істоти мають стебельчасті очі, висунені на відростках з голови.

Ще складнішу будову мають ока ссавців, до яких відноситься і людина. Сучасні дослідження показують, що 95% немовлят народжується з нормальним зором і без дефектів очей. Але, дуже малий відсоток їх досягає літнього віку із зором, який можна вважати нормальним.

 

 Око - це живий оптичний прилад. М'язи ока учня за один учбовий день випробовує таке ж навантаження, яку випробовують м'язи його рук і торсу, якщо він намагався б підняти і утримати над головою штангу вагою призначеного для середнього професіонала-атлета. Щоб врятувати очі від перенапруження, потрібна спеціальна гімнастика, яка відновлює зір.

Тренування очей

1. Замруж щосили очі, а потім відкрий їх. Повтори це 4-6 разів.

2.Не повертаючи голови переведи погляд  вгору, потім вниз 8 разів, также вправо,вліво.

3.З розплющеними очима, не повертаючи голови, напиши в просторі коло 8 разів.

4.Розплющеними очима повільно, в такт диханню, плавно  малюємо вісімку в просторі по горизонталі  8 разів.

5. Не повертаючи голови переведи погляд  в правий верхній, в правий нижній, в лівий верхній, потім нижній кут. Повтори 8 разів.

Для нормального формування зору і його збереження необхідно дотримуватися прості правила:

 

 

 

Профілактика порушень зору:

1.Читай, пиши тільки при хорошому освітлення, але пам'ятай, що яскраве світло не повинне попадати в очі.

2.При письмі світло повинне падати ліворуч.

                  3. Не читай лежачи, в транспорті.

4.Через кожну годину роботи проводити фізкультурну паузу.

5.Продукти . багаті вітамінами А, Д і С повинні бути в раціоні.

VIІ. Узагальнення і закріплення вивченого матеріалу

 1. Що є оком з точки зору оптики?

 2. Лікар-окуліст виписує пацієнтові окуляри, оптична сила яких дорівнює

-1,5 дптр. Який недолік зору виправляють ці окуляри? (короткозорість).

3. Якщо людина далекокозора, то які окуляри йому потрібні: +1,5 дптр або - 1,5 дптр? (+ 1,5 дптр)

 Як ми засвоїли вивчений матеріал, нам допоможе упізнати  перевірочна робота:

Знайти відповідності

1. Склера

 

2. Сітківка

 

 3. Рогівка

 

4. Адаптація

5. Відстань найкращого зору

6.  Акомодація

7.   Кришталик

 

8. Райдужна оболонка

 

9.  Зіниця

 

10.  Склоподібне (склисте)тіло

.

11. Зображення, яке утворюється на сітківці ока-

12. Око

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Е.

Природна оптична система

 

З.  Отвір в райдужці, через який світло проходить  в око.

Б. Світлочутлива поверхня очного дна

Ж. Прозора маса, що заповнює простір між кришталиком і сітківкою

 

 

 

Р.  Здатність ока пристосовуватися до різної освітленості

 

Г.Здатність кришталика змінювати свою кривизну в разі зміни відстані до розглядуваного предмета.

В.   Забезпечує фокусування променів світла на сітківці

 

 

Н. Найменша відстань, на якій око бачить предмет практично не втомлюючись

 

 

Л.  Пропускає та заломлює світло.

 

А. Щільна непрозора оболонка, яка ззовні вкриває око

К. Дійсне, зменшене, обернене

Д. Змінює розміри зіниці, регулює надходження світла в око.

 

 

Код відповіді:1-А ,2-Б, 3-Л , 4-Р,  5- Н ,6- Г , 7-В ,8-Д , 9-З , 10-Ж, 11-К,  12-Е

Висновки: Око людини - результат тривалого еволюційного процесу. Він має декілька властивостей, що не мають аналогів у інших живих істот на Землі: це бінокулярне сприйняття глибини і здатність до денного і нічного бачення. Можна стверджувати, що природа, що створила такий досконалий пристрій, набагато перевершила конструкторські досягнення самої людини. Бережіть багатство, яким нагородила вас природа!

Домашнє завдання: опрацювати §16,виконати №№123/7 вправи16

Список літератури :

1. Фізика: Підручник для 9-го класу загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту /В.Г.Бар'яхтар,Ф.Я.Божинова,С.О.Довгий,О.О.Кірюхіна- Х.:Вид-во «Ранок»2017.

2. Демченко Е.А. Нестандартні уроки фізики 7-11 класів. –

 3. Кирик Л.А. Фізика - 11 Різнорівневих самостійних і контрольних робіт.

 4.Матеріали сайту https://naurok.com.ua

5. Матеріали сайту://uk.wikipedia.org/wiki/Вікіпедія

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
18 грудня 2020
Переглядів
1394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку