Урок "Оксиген. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню"

Про матеріал
Цілі уроку. Повторити класифікацію речовин; закріпити знання учнів про металічні елементи і неметалічні на прикладі Оксигену та прості речовини на прикладі кисню; дати поняття про Оксиген – хімічний елемент і кисень – просту речовину; допомогти розширити знання з поширення кисню в природі, його фізіологічною дією; сприяти розвитку вміння учнів самостійно здобувати знання , використовувати раніше набуті знання в новій навчальній ситуації; виховувати творчу, допитливу особистість, любов до природи і бережливе ставлення до неї.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема уроку: Оксиген. Кисень,  склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню.

Мета: повторити класифікацію речовин; закріпити знання учнів про металічні елементи і неметалічні на прикладі Оксигену та прості речовини на прикладі  кисню; дати поняття про Оксиген – хімічний елемент і кисень – просту речовину; допомогти розширити знання  з поширення кисню в природі, його фізіологічною дією; сприяти розвитку вміння учнів самостійно здобувати знання , використовувати раніше набуті знання в новій навчальній ситуації; виховувати творчу, допитливу особистість, любов до природи і бережливе ставлення до неї.

Обладнання: мультимедійний пректор, опорний конспект, періодична система хімічних елементів, модель молекули кисню, набір речовин (пісок, глина, вода), роздатковий матеріал

Тип уроку: засвоєння нових знань

                                                                                  Чим більше знаєш, тим більше можеш 

                                                                                                         Е. Абу 

Організація, мотивація діяльності

Привітання вчителя. Емоційне налаштування учнів на урок.

Гра «Індикатор настрою». На ваших партах лежать усміхнені, засмучені, нейтральні смайлики.

Будь ласка виберіть собі смайлик, який співпадає з вашим настроєм на початку уроку. А в кінці уроку ми перевіримо, чи змінився ваш настрій.

Девізом нашого уроку буде вислів відомого філософа Е. Абу « Чим більше знаєш, тим більше можеш»

Сьогодні до нас на урок завітали гості.

Про що вони можуть дізнатися на цьому уроці?

-         Що вивчає хімія?

Але на нашій планеті Земля – кілька мільйонів речовин. А яка з речовин є найважливішою речовиною на Землі?

( діти можуть запропонувати воду, але вода – складна речовина, тож чи доцільно починати вивчення речовин з складної речовини? З простих же речовин  найважливішою є кисень)

 

Діти, сьогодні ми будемо говорити про речовину, навколо якої  за словами Якоба Берцеліуса, обертається вся земна хімія.

Ця речовина –  кисень.

-  Атомами якого хімічного елементу утворений кисень? 

 

 Якою буде тема нашого уроку? Записуємо тему уроку

 

Учні записують  план уроку.

1.     Поширення  Оксигену та кисню у природі.

2.     Відкриття кисню.

3.     Фізіологічна дія кисню.

4.     Склад молекули кисню.

5.     Фізичні властивості кисню.

Користуючись складеним планом, учні разом з вчителем визначають завдання уроку.

 

На сьогоднішньому уроці ми повинні:

-         Повторити  класифікацію речовин;

-         Закріпити  знання  про металічні елементи  і неметалічні та прості речовини на прикладі Оксигену й кисню;

-         Дізнатися  про Оксиген – як про хімічний елемент і кисень – як просту речовину;

-         Ознайомитися  з поширенням Оксигену та кисню в природі, його фізіологічною дією;

-         Ознайомитися з фізичними властивостями кисню.

 

Актуалізація опорних знань учнів

А тепер ми з вами пригадаємо ті знання, які знадобляться нам сьогодні на уроці.

Запитання

-         На які дві групи можна поділити всі неорганічні речовини?

-         За яким принципом ви це робили?

 

Завдання

Перед вами на дошці написані речовини SO2, SO3,  Са, СО, Fe, CO2, Р2О5, С, Cu, Fe(NO3)2, S, O2, Н2,  Н2СО3, H2SO4,  СІ2,  К

Завдання: виписати в один стовпчик прості речовини, а в другий -  складні речовини..( 2 бали)

              (діти записують речовини у два стовпчика )

 ( Самоперевірка виконаних завдань  з використанням ручок альтернативного кольору)

- На які дві групи за фізичними властивостями поділяються прості речовини?

- Наведіть приклади відомих вам   а) металів;    б)  неметалів.

- Пригадайте, чим відрізняються хімічний елемент та проста речовина?.

 

Засвоєння нових знань

Для подальшої роботи клас об’єднується в  групи.

Учні по ходу уроку заповнюють опорні конспекти.

 

І  група «Науковці». Характеристика Оксигену

Хімічний символ:  О - Оксиген

Порядковий номер:  8

Заряд ядра атома:  +8

Відносна атомна маса: 16

Період:  2 малий

Група: VI головна

Валентність - ІІ.

Проста речовина: O2 - кисень, O3 - озон.

Відносна молекулярна маса O2 = 32.

 

ІІ група «Дослідники». Фізичні властивості кисню

За звичайних умов кисень – безбарвний газ, який не має запаху і смаку. При охолодженні до -1830С перетворюється на блакитну рідину, яка за температури -219оС твердне, утворюючи сині кристали. Кисень в 1,1 раза важчий за повітря. Слабо розчиняється у воді, але цього достатньо для існування у природних водоймах риб.

ІІІ група «Історики».  Відкриття кисню

Кисень був відкритий у 1774 р. Дж. Прістлі — протестант­ським священиком, що був глибоко зацікавлений хімією. Він досліджував газоподібні речовини, що утворюються в результаті розжарювання різних речовин сфокусованим за допомогою лінзи сонячним промінням. При нагріванні ртуті на повітрі утворюєть­ся цегляно-червона «окалина» (меркурій оксид). Прістлі помістив окалину в пробірку та нагрівав її. Окалина при цьому знову пе­ретворювалася на ртуть, у верхній частині пробірки з’являлися блискучі кульки металу. При розкладанні окалини виділявся газ із незвичайними властивостями. Речовини горіли в цьому газі швидше та яскравіше, ніж на повітрі. Тліюча скіпка в цьому газі спалахувала яскравим полум’ям. Оскільки в чистому кисні легше дихалося, то відкритий газ Прістлі назвав «покращеним повітрям». Незалежно від Прістлі приблизно в той же час кисень був відкритий і К. Шеєле. Через здатність кисню підтримувати горіння Шеєле назвав його «вогненним повітрям». Шеєле добув ки­сень раніше, ніж Прістлі, але опублікував свої результати пізніше. Тому першовідкривачем кисню вважають Дж. Прістлі. У 1775 р. А. Лавуазьє займався дослідженням властивостей кисню й дав йому назву оксиген (oxygen).

 

ІV група «Експерти». Застосування кисню

Застосування кисню дуже різноманітне:

     Атмосферний кисень бере участь у процесі дихання.

     Рідкий кисень потужний окиснювач, його використовують як компонент ракетного палива.

     Використовується в металургії. Кисневе дуття в домнах дозволяє істотно підвищувати швидкість доменного процесу, заощаджувати кокс і одержувати чавун кращої якості.

     Чистий кисень чи повітря, збагачене киснем, використовується при виплавці багатьох металів (міді, нікелю, свинцю…), їх різанні і зварюванні.

     В невеликій кількості кисень використовується в медицині: для «кисневих подушок».

 

Негативна роль кисню полягає в тому, що під його дією відбуваються руйнівні процеси: іржавіння металів, горіння речовин, гниття рослинних і тваринних решток.

V група «Біологи».  Біологічна роль кисню

Оксиген – основний біогенний елемент, який входить до складу молекул усіх найважливіших речовин, завдяки яким існують і функціонують клітини – білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, жири. У кожному живому організмі Оксигену міститься набагато більше, ніж будь якого іншого хімічного елемента ( у середньому близько 70%).

М’язова тканина людини містить 16% Оксигену, кісткова тканина – 28,5%, усього в організмі дорослої людини (маса 70 кг) міститься 43 кг цього елемента. В медицині кисень із так званих «кисневих подушок» забезпечує можливість дихання хворих. Потрібно мати на увазі, що тривале вдихання повітря, збагаченого киснем, небезпечне для здоров'я людини.

VІ група «Географи». Поширення кисню в природі

У складі хімічних сполук він розповсюджений на земній поверхні так, як жоден інший елемент. Він становить близько 8/9 масових частин води (88,8 % масових). У твердому зовнішньому шарі Землі на частку Оксигену припадає 47 % масових, або 58 % за кількістю атомів. У повітрі поряд з азотом і незначною кількістю інших домішок міститься 23,15 % масових, або 21 % об’ємних.

Фізкультхвилинка

Ми виконали серйозну роботу, час відпочити. Станьте рівно. Повними грудьми зробимо повільних вдих і наповнимо наші легені киснем, повільно видихаємо, але вже вуглекислий газ. Станьмо навшпиньки і сильно-сильно потягнімося до озонового шару. Знову вдихнули повними легенями кисень та повільно видихаємо вуглекислий газ. Наш організм збагатився киснем, який дасть нам сили для подальшої роботу.

Вчитель. Щоб жити, кожен живий організм повинен дихати, незалежно від того, повітря чисте чи забруднене. Звичайно, всі ми хочемо дихати чистим повітрям. Але, незважаючи на те, ми його забруднюємо і тим самим наносимо собі шкоду. Природа у цьому не винна. Як писав Гете: ,,Природа визнає жартів. Вона може бути тільки завжди правдивою, серйозною, завжди суворою. Вона (природа) завжди справедлива. Помилки ж ідуть від людей.’’

Робота в групах над завданнями

1 група – Що забруднює повітря в нашій місцевості?

2 група – Що ми можемо зробити, щоб повітря в нашій місцевості було чисте?

 

Гра « Спіймай помилку»

Кисень – це складна речовина.

Оксиген – газ без кольору, запаху, смаку, важчий за повітря.

Молекула кисню складається з двох атомів Оксигену.

Кисень вперше добув А. Лавуазьє.

Оксиген входить до складу піску, глини, гірських порід і мінералів.

Кисень добре розчиняється у воді.

Відносна атомна маса Оксигену – 16.

Повітря – це суміш газів.

До складу повітря входить 78% кисню.

( Учні відповідають «так» чи «ні», взаємоперевірка)

 

Повідомлення домашнього завдання:

Опрацювати §15, виконати завдання 8 сторінка 114.

 

Підсумок уроку.

  Вчитель:  Дякую за вашу роботу на уроці

 

Оцінювання

 

  Рефлексія

Гра «Індикатор настрою».

 - Чи змінився ваш настрій?  Чому?:

 

Вправа «Незакінчене речення»:

 

На сьогоднішньому уроці я :

-         Повторив …………………………………………………………………….

-         Пригадав ……………………………………………………………………..

-         Закріпив ……………………………………………………………………..

-         Ознайомився ………………………………………………………………….

-         Дізнався ……………………………………………………………………….

Набув нових знань про ………….......................................

zip
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
12 січня
Переглядів
474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку