Тема. Олесь Гончар. «Модри Камень». Романтична ідея кохання, що перемагає смерть. Образи українського бійця і юної словачки Терези.
Мета. (формувати компетентності):
Предметні компетентності: Літературознавча: Розпізнавання та аналіз новелістичного твору: Учні здобувають навички аналізу та розпізнавання ключових елементів новели, таких як сюжет, образи героїв, конфлікт, стиль письма.
Пошуково-дослідницькі компетентності: Визначення проблематики: Аналіз "Модрого Каменю": Учні вивчають твір, ідентифікують його ключові теми та проблеми, досліджуючи глибокий психологізм новели.
Особливості образів героїв: Учні вивчають та розуміють психологічні аспекти образів героїв, розкриваючи їхні внутрішні конфлікти та мотивацію.
Ключові компетентності: Уміння вчитися: Формування образного мислення: Вивчення новели сприяє розвитку учнівського образного мислення та здатності уявляти описані в творі образи та події. Комунікативні компетентності: Визначення частин новели, що справили найбільше враження: Обговорення та пояснення свого вибору: Учні діляться своїми враженнями, обговорюють та обґрунтовують, які частини новели справили найбільше враження на них.
Інформаційні компетентності: Знаходження та презентування інформації: Робота з текстом та виокремлення ключової інформації: Учні розвивають навички роботи з літературним текстом, виокремлюючи та узагальнюючи ключові моменти. Загальнокультурні компетентності: Сприяння усвідомленню романтичної сутності кохання: Формування прагнення зберегти своє єство та почуття: Учні розуміють глибокий сенс новели та сприяють формуванню свідомого прагнення зберігати свою сутність та найкращі почуття у своєму житті.
Тип уроку: Освоєння нових знань та розвиток умінь та навичок.
Обладнання: Мультимедійний комплекс, презентація, текст новели.
Епіграф уроку: Більш, ніж меч, і огонь, і стріла, і коса, Небезпечне оружжя — жіноча краса. Іван Франко
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Кохання – це, мабуть, найсильніше почуття, яке може відчувати людина. Воно здатне змусити наше серце битися швидше, надихає та надає крила. Це надзвичайно багатогранне відчуття, і кожен з нас розуміє та відчуває його по-своєму. Кохання – це одне з найглибших і наймагічніших почуттів, які може відзначити людина. Воно може прийти раптово, а часом і зовсім несподівано: у спокійний та звичайний день або в жорстокий та кривавий час війни, залишаючи свій слід у душі на все життя.
Герой новели О. Гончара "Модрий Камінь" також відчуває це почуття раптово та несподівано для себе. Побачивши звичайну словацьку дівчину, дуже стомленого, голодного та пораненого бійця, він відчуває, як у його серці народжується щось нове та абсолютно незрозуміле. Яким може бути почуття, що зародилось під час війни? До чого це почуття привело героїв? Давайте розглянемо це питання на уроці.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Іскра кохання, як вогник, загорілась,
Між Терезою та солдатом весняним.
Вони спілкувались мовчазно, в країну любові відправились, Сплітаючи долі, як намисто перлин.
Учитель: Що означає почуття кохання ?
Складіть асоціативне гроно.
Асоціативне гроно:
Емоції:
Щастя
Зрада
Радість
Сум
Закоханість
Символи:
Серце
Троянда
Кохання
Місяць
Зірки
Дії:
Обійми
Поцілунки
Подарунки
Романтичні прогулянки
Таке асоціативне гроно дозволить нам розгорнути ідею кохання у всій її багатогранності та вивчити різні аспекти цього почуття.
Випишіть цитати з тексту, які вказують на закоханість головного героя:
»Ти стояла на стільці боса, закриваючи вікна.
Я стидався дивитись на твої білі стрункі ноги, але, одвівши погляд, все одно бачив їх весь час.»; «Ми ще зустрінемось, Терезо. Ми не можемо не зустрітися!»; «Померкло, стерлося все. Навіть те, що звуть незабутнім першим коханням. Чому ж ця випадкова зустріч, єдиний погляд, єдина ява у великій драмі війни, чому вона не меркне і, відчуваю, ніколи не померкне?
Ти — як жива. Бо далекі Рудні гори скрізь ідуть за мною, ближчають з кожним днем, щодалі ширше розгортаючись у своїй трагічній чарівності. Бачу вже їх не забиті снігами, а зелені, пишні, зігріті весняним сонцем, коли полонини, як сині озера, зацвітають тим першим цвітом весни, що по-вашому зветься — небовий ключ.
Ти виходиш на дерев'яний різьблений ґанок у білій легкій сукні з чорною пов'язкою на рукаві і дивишся вниз, за Модри Камень, де колись пролягала наша оборона»
Міні-диспут.
− Чи може існувати кохання під час війни?
Інтерактивна вправа "Мозковий штурм"
Чому оповідач не може забути Терезу?
Які емоції викликає Тереза у головного героя?
Чи може кохання залишитися в серці назавжди?
Як втрата впливає на спосіб, яким оповідач бачить світ?
Чому герою важливо "досказати все недосказане тоді, взимку"? Як час впливає на сприйняття подій та почуттів?
Як невизначеність може вплинути на життя героїв?
Чому важливо висловлювати свої почуття та думки?
Чому кохання перемогло смерть?
Як кохання може бути сильнішим за фізичне віддалення або втрату? Чи може кохання впливати на життя після смерті?
Які символічні елементи підкреслюють перемогу кохання над смертю? Яка проблема твору найбільш актуальна для нашого часу? Які аспекти історії залишаються актуальними в сучасному світі?
Як можна перекласти проблеми героїв на сучасний контекст?
Як соціокультурні аспекти впливають на сприйняття твору в сучасності? Чи відповідає Тереза на почуття головного героя?
Як можна це побачити? Яким чином Тереза реагує на почуття оповідача?
Чи існують сцени або дії, які вказують на відповідь Терези на кохання?
Як взаємодія героїв відображає їхні внутрішні переживання та емоції?
Цитата з новели: Маю гадку, що це сама доля звела нас тутко.
— Ти будеш чекати?
— Хай пан бог видать, що буду.
Літературний паспорт новели.
Висновок до уроку: Які аспекти новели "Модрий Камінь" найбільше зацікавили учнів? Які власні враження вони висловлювали під час обговорення та аналізу твору? Які питання викликали найбільше обговорення та допомогли учням глибше розуміти тему? Чи вдалося учням ідентифікувати ключові теми та проблеми новели? Як вони використовували отримані знання для формування власної точки зору на події та персонажів?
Рефлексія у формі питань: Які аспекти уроку вам сподобалися найбільше, і чому? Які ваши враження від участі у мозковому штурмі та обговоренні теми? Які аспекти нового матеріалу ви відкрили для себе під час уроку? Чи були які-небудь труднощі чи непорозуміння, які виникли під час вивчення твору? Як ви можете застосувати отримані знання в позаурочних ситуаціях або в реальному житті?