Урок "Олесь Гончар. «Модри Камень». Романтична ідея кохання, що перемагає смерть. Образи українського бійця і юної словачки Терези".

Про матеріал
Олесь Гончар. «Модри Камень». Романтична ідея кохання, що перемагає смерть. Образи українського бійця і юної словачки Терези.
Перегляд файлу

Тема. Олесь Гончар. «Модри Камень». Романтична ідея кохання, що перемагає смерть. Образи українського бійця і юної словачки Терези.

IMG_256

Мета. (формувати компетентності):

Предметні компетентності:  Літературознавча: Розпізнавання та аналіз новелістичного твору: Учні здобувають навички аналізу та розпізнавання ключових елементів новели, таких як сюжет, образи героїв, конфлікт, стиль письма.

Пошуково-дослідницькі компетентності:  Визначення проблематики: Аналіз "Модрого Каменю": Учні вивчають твір, ідентифікують його ключові теми та проблеми, досліджуючи глибокий психологізм новели.

Особливості образів героїв: Учні вивчають та розуміють психологічні аспекти образів героїв, розкриваючи їхні внутрішні конфлікти та мотивацію.

Ключові компетентності:  Уміння вчитися: Формування образного мислення: Вивчення новели сприяє розвитку учнівського образного мислення та здатності уявляти описані в творі образи та події. Комунікативні компетентності:  Визначення частин новели, що справили найбільше враження: Обговорення та пояснення свого вибору: Учні діляться своїми враженнями, обговорюють та обґрунтовують, які частини новели справили найбільше враження на них.

Інформаційні компетентності:  Знаходження та презентування інформації: Робота з текстом та виокремлення ключової інформації: Учні розвивають навички роботи з літературним текстом, виокремлюючи та узагальнюючи ключові моменти. Загальнокультурні компетентності:  Сприяння усвідомленню романтичної сутності кохання: Формування прагнення зберегти своє єство та почуття: Учні розуміють глибокий сенс новели та сприяють формуванню свідомого прагнення зберігати свою сутність  та найкращі почуття у своєму житті.

Тип уроку: Освоєння нових знань та розвиток умінь та навичок. 

Обладнання: Мультимедійний комплекс, презентація, текст новели.

Епіграф уроку:     Більш, ніж меч, і огонь, і стріла, і коса, Небезпечне оружжя — жіноча краса. Іван Франко

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Кохання – це, мабуть, найсильніше почуття, яке може відчувати людина. Воно здатне змусити наше серце битися швидше, надихає та надає крила. Це надзвичайно багатогранне відчуття, і кожен з нас розуміє та відчуває його по-своєму.  Кохання – це одне з найглибших і наймагічніших почуттів, які може відзначити людина. Воно може прийти раптово, а часом і зовсім несподівано: у спокійний та звичайний день або в жорстокий та кривавий час війни, залишаючи свій слід у душі на все життя.

IMG_256

 Герой новели О. Гончара "Модрий Камінь" також відчуває це почуття раптово та несподівано для себе. Побачивши звичайну словацьку дівчину, дуже стомленого, голодного та пораненого бійця, він відчуває, як у його серці народжується щось нове та абсолютно незрозуміле. Яким може бути почуття, що зародилось під час війни? До чого це почуття привело героїв? Давайте розглянемо це питання на уроці.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Іскра кохання, як вогник, загорілась, 

Між Терезою та солдатом весняним.

 Вони спілкувались мовчазно, в країну любові відправились,  Сплітаючи долі, як намисто перлин.

Учитель:  Що означає  почуття кохання ?

Складіть асоціативне гроно.

IMG_256

 

 Асоціативне гроно: 

Емоції: 

Щастя

Зрада

Радість

Сум

Закоханість

Символи: 

Серце

Троянда

Кохання

Місяць

Зірки

Дії: 

Обійми

Поцілунки

Подарунки

Романтичні прогулянки

Таке асоціативне гроно дозволить нам розгорнути ідею кохання у всій її багатогранності та вивчити різні аспекти цього почуття.

Випишіть цитати з тексту, які вказують на закоханість головного героя:

 »Ти стояла на стільці боса, закриваючи вікна.

Я стидався дивитись на твої білі стрункі ноги, але, одвівши погляд, все одно бачив їх весь час.»;  «Ми ще зустрінемось, Терезо. Ми не можемо не зустрітися!»; «Померкло, стерлося все. Навіть те, що звуть незабутнім першим коханням. Чому ж ця випадкова зустріч, єдиний погляд, єдина ява у великій драмі війни, чому вона не меркне і, відчуваю, ніколи не померкне?

Ти — як жива. Бо далекі Рудні гори скрізь ідуть за мною, ближчають з кожним днем, щодалі ширше розгортаючись у своїй трагічній чарівності. Бачу вже їх не забиті снігами, а зелені, пишні, зігріті весняним сонцем, коли полонини, як сині озера, зацвітають тим першим цвітом весни, що по-вашому зветься — небовий ключ.

Ти виходиш на дерев'яний різьблений ґанок у білій легкій сукні з чорною пов'язкою на рукаві і дивишся вниз, за Модри Камень, де колись пролягала наша оборона»

  •                 Цитатна характнристика образу українського  солдата
    •                 « − Свої, −кажу і не чую власного голосу. Третю добу замість води ми їли сніг. – Свої, − хриплю я щосили».
    •                 «Я стидався дивитися на твої білі стрункі ноги, але, одвівши погляд, все одно бачив то весь час».
    •                 «Тільки тепер я помітив, який подертий на мені був халат».
    •                 «Мої руки були мокрі, червоні, незграбні, в брудних бинтах. Бинти нам правили й за рукавиці, котрі ми розгубили, митарствуючи в проклятих скелях».
    •                 «З обережності ми за три доби ні разу не розвели вогню…».
    •                 «Але головне завдання було виконане, і цієї ночі ми вирішили перебратися до своїх».
    •                 «Ти пильно дивилася в вічі, і я виразно чув, як ти входиш до мого серця».
    •                 «Померкло, стерлося все, навіть те, що звуть незабутнім першим коханням. Чому ж ця випадкова зустріч, єдиний погляд, єдина ява у великій драмі війни, чому вона не меркне і, відчуваю, ніколи не померкне?».

Міні-диспут.

 Чи може існувати кохання під час війни?

 

IMG_256

Інтерактивна вправа "Мозковий штурм" 

Чому оповідач не може забути Терезу?

 Які емоції викликає Тереза у головного героя?

Чи може кохання залишитися в серці назавжди?

Як втрата впливає на спосіб, яким оповідач бачить світ?

 Чому герою важливо "досказати все недосказане тоді, взимку"?  Як час впливає на сприйняття подій та почуттів?

Як невизначеність може вплинути на життя героїв?

Чому важливо висловлювати свої почуття та думки?

Чому кохання перемогло смерть? 

Як кохання може бути сильнішим за фізичне віддалення або втрату? Чи може кохання впливати на життя після смерті?

Які символічні елементи підкреслюють перемогу кохання над смертю? Яка проблема твору найбільш актуальна для нашого часу?  Які аспекти історії залишаються актуальними в сучасному світі?

Як можна перекласти проблеми героїв на сучасний контекст?

Як соціокультурні аспекти впливають на сприйняття твору в сучасності? Чи відповідає Тереза на почуття головного героя?

Як можна це побачити?  Яким чином Тереза реагує на почуття оповідача?

Чи існують сцени або дії, які вказують на відповідь Терези на кохання?

Як взаємодія героїв відображає їхні внутрішні переживання та емоції?

Цитата з новели: Маю гадку, що це сама доля звела нас тутко.

— Ти будеш чекати?

— Хай пан бог видать, що буду.

 

  •                 Цитатна характнристика Терези: «… Біля столу злякана мати, а ти біля високого ліжка застила в подиві, закриваючи груди розпущеними косами».
  •                 «Ти стояла на стільці боса, закриваючи вікна».
  •                 « Була ти в білій сукні, і на рукаві чорніла пов’язка».
  •                 «Пальці твої були вправні й повні ніжного тепла. Зовсім не боліло, як ти відривала закривавлений бинт».
  •                 «Спіть, я стану на варті…».
  •                 «Ти йдеш попереду, закутана шаллю, легко перестрибуючи з брили на брилу. Розповідаєш, як краще добратися до млинів, і, скинувши рукавичку, подаєш руку на прощання».
  •                 «Тонка рука, вся зіткана з чутливих живчиків, дрібно тремтить і гріє всього мене».

 

  •                 «А вона йде перед ними (поліцаями) і не плаче, тільки раз по раз оглядається».
  •                 « Вона мовчки витирає кривавицю з обличчя та все-таки оглядається».

 

Літературний паспорт новели.

  • Автор  -  Олесь Гончар.
  • Назва твору - «Морди Камень».
  • Рік видання - 1946.
  • Літературний рід - епос.
  • Жанр - психологічна новела-спогад.
  • Тема - змалювання кохання українського солдата та словацької дівчини Терези, що розквітло всупереч війні.
  • Ідея - возвеличення кохання, що перемагає смерть і продовжує жити в пам’яті та мріях закоханого.
  • Композиція: твір складається з п’яти розділів і має своєрідну структуру: основна частина –розповідь українського солдата про знайомство зі словацькою дівчиною Терезою та її матір’ю, зародження кохання, загибель Терези; початок і кінець твору – видіння, марення бійця, розмова з уявним образом Терези.
  • Проблематика твору: війна і мир, війна і кохання, життя і смерть, гуманізм і жорстокість, загальнолюдські цінності.

Висновок до уроку:  Які аспекти новели "Модрий Камінь" найбільше зацікавили учнів? Які власні враження вони висловлювали під час обговорення та аналізу твору? Які питання викликали найбільше обговорення та допомогли учням глибше розуміти тему? Чи вдалося учням ідентифікувати ключові теми та проблеми новели? Як вони використовували отримані знання для формування власної точки зору на події та персонажів?

Рефлексія у формі питань:  Які аспекти уроку вам сподобалися найбільше, і чому? Які ваши враження від участі у мозковому штурмі та обговоренні теми? Які аспекти нового матеріалу ви відкрили для себе під час уроку? Чи були які-небудь труднощі чи непорозуміння, які виникли під час вивчення твору? Як ви можете застосувати отримані знання в позаурочних ситуаціях або в реальному житті?

doc
Додано
27 лютого
Переглядів
680
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку