Опади, що випадають із хмар та з повітря, їхні види, вимірювання.
Карта розподілу опадів
Мета: сформувати на уроці поняття про атмосферні опади та їхні види; забезпечити розуміння учнями процесу утворення опадів; сформувати уявлення про способи вимірювання опадів; розвинути вміння роботи з картами.
Обладнання: картки із завданнями; підручники; робочі зошити.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Учитель: «Доброго дня! Пропоную вам розпочати урок з того, щоб зробити глибокий вдих та видих. (Учні глибоко вдихають і видихають). Що саме ви вдихнули? Вірно. Повітря. Щойно ми взаємодіяли з оболонкою, яку зараз вивчаємо. Ця оболонка називається … (Атмосфера)».
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Учитель: «Хто пам’ятає, про що саме ми говорили на минулому уроці? … Вірно. Ми вивчали хмари, а також туман. Зараз з’ясуємо, наскільки добре вам запам’яталася минула тема. Для цього пропоную виконати одне цікаве завдання. (Показує картку, на якій треба виконати завдання). Краплинка хоче потрапити додому – у річку, проте їй треба обійти хмаринки. (Роздає таблички із завданнями) Перед вами є запитання, кожне з яких має 3 варіанти відповідей, але лише один з них правильний. Обведіть варіанти, які, на вашу думку, правильні. (Учні виконують завдання, а після цього вчитель роздає порожні картки). Тепер рухайтеся стрілочками, що належать правильним відповідям. Кінець однієї – це початок іншої. Одна стрілочка – це сторона або діагональ двох квадратиків (показує на дошці). Зараз подивимося, хто зміг допомогти краплинці. Виконуйте завдання чесно.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Ви любите дощ?
- Радієте, коли бачите, як падає сніг?
Мабуть, ваші батьки або навіть ви самі часто намагалися передбачити вологу погоду, щоб відповідним чином одягнутися, підібрати взуття, взяти парасольку. А чи цікавило вас коли-небудь як саме утворюються краплинки дощу, сніжинки, роса? На сьогоднішньому уроці я пропоную вам розгадати цю загадку природи.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель пропонує розглянути мал.149 на ст. 142. Організовує аналіз малюнку: «З даного малюнку ми бачимо, що атмосферні опади можуть випадати з хмар, а можуть виділятися з повітря.
- Які опади можуть бути за агрегатним станом? (Рідкі і тверді).
- Які рідкі опади випадають з хмар, а які виділяються з повітря? (З хмар – дощ, а з повітря – роса)
- Які тверді опади випадають з хмар, а які виділяються з повітря? (З хмар – сніг,град, а з повітря – іній, паморозь).
Дощ
Учитель пояснює механізм формування опадів, відтворюючи на дошці схематичне зображення.
Водяна пара
Опади бувають: затяжні, зливові і мрячні.
Сніг
Учитель пояснює механізм формування опадів, відтворюючи на дошці схематичне зображення.
Водяна пара
Град
Учитель вибудовує логічний ланцюжок за допомогою учнів.
Повітря нагрівається повітря швидко піднімається вгору разом із собою повітря підносить на більшу висоту і хмари якщо хмари опиняються на висоті, де температура -10оС і нижче утворюються льодяні кулі різного розміру, що падають вниз.
1.Що відбувається з нагрітим повітрям? (піднімається)
2. Що відбувається з температурою повітря з висотою? (знижується)
3. Що відбувається з водою при температурі нижче 0 оС? (замерзає)
Пояснення вчителя, що може супроводжуватися ілюструванням: «Опади, які випадають з повітря (роса, іній, паморозь), утворюються внаслідок конденсації водяної пари з повітря, яке зіштовхується з холодною земною поверхнею (адже зранку земна поверхня найбільш охолоджена, а холодне повітря може вмістити менше водяної пари, ніж тепле). Іній – це роса при температурі нижче 0оС. Паморозь – це кристалики льоду, що можуть утворюватись на гілках дерев».
Учитель пропонує учням записати у робочі зошити визначення поняття «атмосферні опади». Декілька учнів відтворюють визначення поняття, як вони його запам’ятали: «Атмосферні опади – це вода у рідкому або твердому стані, що випадає з хмар або виділяється з повітря на земну поверхню».
За допомогою ілюстрування, вчитель показує учням, як виглядають опадомір та снігова рейка. Пояснює принцип дії цих приладів. Зазначає, у яких одиницях вимірюють кількість опадів.
Організація роботи з картою (з підручника або атласу): «Розгляньте, будь ласка, уважно карту. Дайте відповіді на запитання:
- У яких одиницях вимірюють кількість опадів?
- За який період взята сумарна кількість опадів, нанесена на карту? (рік, місяць чи тиждень).
- Більша кількість опадів випадає над океанами чи суходолом?
- У яких широтах випадає найбільша кількість опадів, а у яких найменша?
- Які, на вашу думку, ще чинники, крім географічної широти, впливають на кількість опадів?
V. Узагальнення та систематизація вивченого.
Вправа «правда чи вигадка». Учні записують у зошитах «+» або «-». Вкінці зачитують знаки у тому порядку, який записано.
- Опади випадають лише з хмар. (-)
- До твердих опадів належать сніг, град, іній та паморозь. (+)
- Паморозь – це замерзла роса (-)
- Град може випасти у жарку погоду (+)
- Кількість дощу вимірюють у балах. (-)
- Найбільша кількість опадів випадає на екваторі. (+)
- На кількість опадів впливає рельєф (+).
- На суходолі опадів випадає більше, ніж над океаном (-).
- Прилад для вимірювання кількості опадів – це флюгер (-).
- Опади бувають рідкі і тверді. (+).
- Затяжними називаються сильні і короткочасні опади. (-).
- Мрячні опади дуже дрібен, як манна крупа. (+)
VI. Домашнє завдання.
«Краплинка-мандрівниця»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запитання |
Варіанти відповідей |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Скупчення зважених в атмосфері крапельок води й кристаликів льоду. |
хмари |
туман |
роса |
|||||||||
Тонкі прозорі хмари, що нагадують видовжені нитки, пір’їни або промені. |
купчасті |
шаруваті |
перисті |
|||||||||
Хмари, що мають вигляд сліпучо-білих куполів, веж, гір або грудочок вати. |
купчасті |
шаруваті |
перисті |
|||||||||
Хмари, що вкривають небо щільною завісою і схожі на сірий туман, що піднявся над поверхнею землі. |
купчасті |
перисті |
шаруваті |
|||||||||
Хмарність вимірюють у … |
балах |
градусах |
відсотках |
|||||||||
Перехід води з газоподібного стану (водяної пари) у рідкий. |
конденса- ція |
випаро- вування |
замерза- ння |
|||||||||
Коли хмарність 2 -3 бали, тоді вона .. |
мала |
мінлива |
суцільна |
|||||||||
Коли хмарність 5 балів, тоді вона … |
мала |
мінлива |
суцільна |
|||||||||
Коли хмарність 10 балів, тоді вона … |
мала |
суцільна |
мінлива |
|||||||||
Ясна погода при хмарності … |
10 балів |
0 балів |
5 балів |
|||||||||
Скупчення дрібних крапель води, або суміші крапель води й кристалів льоду, або тільки крижаних кристалів, що виникає в безпосередній близькості від поверхні землі або води. |
туман |
хмари |
роса |
|||||||||
Зливи з грозами випадають з … хмар. |
купчастих |
шаруватих |
купчасто- дощових |
|||||||||
Мряка або слабкий сніг випадає з … хмар. |
купчастих |
перистих |
шаруватих |