Українська мови 3 клас
Тема: Опрацювання сприйнятого і застосування опрацьованого матеріалу. Образні слова/словосполучення. Мова твору. Робота зі словами, вимову і написання яких треба запам’ятати: комбайн, кишеня.
Очікувані результати: підвищення інтересу до вивчення української мови, збільшення кількості учнів, що бажають брати участь у конкурсах та змаганнях, розвиток тенденції успішності;
поглиблення знань учнів про слова, словосполучення та їх роль у мовленні; формування вміння правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль, удосконалення навички правильного й доречного використання антонімів, синонімів в усному та писемному мовленні;
розвиток логічного мислення, уваги, пам'яті, творчих здібностей, розвиток уміння порівнювати, зіставляти, аналізувати, узагальнювати, робити висновки;
виховання естетичні почуття та любов до природи, до рідного слова;
контроль правильної посадки за партою, дотримання правильного розташування зошита на столі, відстані від зошита до очей;
застосування знання про слово, словосполучення для виконання, складання пізнавальних і практично зорієнтованих завдань; виконання звуко буквеного аналізу слів;
доцільність використання у мовленні слова, словосполучення;
правильно вимовляти, писати і позначати наголос у словах, передбачених і попередньовивчених для запам’ятовування у 3 класі;
визначення нових, застарілих та слів іншомовного походження;
розпізнавання однозначних та багатозначних слів;
визначати образні слова і словосполучення; вміти встановлюти відповідність між образними словами та їх значенням;
пояснювати значення слів певними правилами; визначати типи текстів, характерних ознак тексту;
визначати твори усної народної творчості і авторські;
розрізняти форму твору віршову і прозову;
розуміння хокку і сенкана;
виявляти розуміння толерантності як ставлення з повагою та розумінням до думок і поглядів інших людей;
виявляти розуміння множини, як групи об’єднаних за певною ознакою об’єктів, яку розглядають, як одне ціле, кількість елементів множини і наводить приклади, застосовувати знання про множини та операції з ними для виконання, складання пізнавальних завдань;
здійснювати пошук інформації у комп’ютері, за допомогою пошукових систем в мережі Інтернет та правила безпечного поводження в мережі;
дотримання академічної доброчесності.
Тип уроку: Опрацювання сприйнятого і застосування опрацьованого матеріалу.
Вид уроку: урок – ділова гра.
Методи: ілюстративний, проблемно-пошуковий, словесний, критичного мислення, самостійної роботи, практичні роботи.
Обладнання: картки та «Лист журналіста» із завданнями; газета «Класна газета», інтерактивна дошка, презентація до уроку, наліпки «смайлики і сердечка», наліпні листочки різних форм і кольорів.
Форми роботи: робота в парах, робота в групах, інтерактивні методи «Психологічна розминка», «Передбачення», Щоденні 5 «Читаю для друзів», гра «Кореспондент-респондент», «Кросворд», віршована вправа «Сенкан» і Хокку» , вправа «Незакінчене речення», пошук в Інтернеті «Генератор ребусів» та робота з ним.
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент
1. Психологічна розминка.
Діти стають в коло і промовляють:
Тепло своїх долоньок я друзям віддаю.
Урок новий, цікавий я з радістю почну.
– То ж подаруємо один одному тепло своїх сердець і хороший настрій. А також гостям, що завітали до нас.
2. Девіз уроку
– А перепусткою на наш урок буде девіз:
Навчати, добре, знати, хоче, хто, все, того.
Добре того навчати, хто хоче все знати. (слайд 2)
3. Вправа «Передбачення»
– А щоб ви хотіли дізнатися на сьогоднішньому уроці? (думки дітей)
– То ж давайте передбачимо свій урок, яким він буде,..(діти називають,
н-д, цікавим, творчим, пізнавальним, розвивальним, навчальним, пошуковим, незвичайним і т. д.)
4. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку.
– Дійсно, діти, наш урок пройде у формі ділової гри. Тему і очікувані результати ви читаєте на слайді.
ІІ. Основна частина
1. Робота над створенням газети.
- Чи бачили ви газети, журнали?
- Які дитячі газети чи журнали вам подобаються?
- Я вам пропоную побути сьогодні журналістами, кореспондентами.
– Працюючи на уроці, ми створимо свою сторінку для нашої газети. (вивішую сторінку).
-Нагадайте мені тему тижня (Календарні дати листопада)
-Який зараз місяць?
-День тижня?
-Число?
-Отже, дата випуску №1 газети буде? (16.11.2021).
-То день народження газети буде?
-Дні народження у листопаді: ______________________________, __________________, ________________________________.
2. Робота з «Листом журналіста».
- Ви отримали записний листок журналіста і приступаємо до формлення нашої газети.
Але і пам’ятаємо про те як повинні правильно сидіти учні під час письма. Покажіть мені, як ви сидите, як лежить листок.
1). Каліграфічна хвилинка.
Наведи букви, що записані правильно. Інші закресли й запиши правильно.
2) Побудуйте з букв кожної множини імена.
Іра, Кіра, Андрій.
(Діти прикріплюють інформацію)
Беручи інтерв’ю, журналіст займається пошуком якоїсь певної інформації.
– Ми теж сьогодні будемо досліджувати і збирати інформацію , але спочатку пригадаємо , які бувають способи подання інформації?
(текстовий, числовий, графічний, звуковий, умовні жести і сигнали, комбінований).
3) Вставте пропущені букви. Прочитайте утворені слова.
Тр…вога, велос...пед, ди...ектор, п...ріг, во...зал, деци...етр, адр...са, асфаль...
Пам’ятаємо про академічну доброчесність. Не списуємо.
(Тут записані словникові слова з пропущеними буквами)
- До якої частини мови вони відносяться?
(Діти прикріплюють інформацію)
4) А зараз використовуючи графічний спосіб подання інформації, відгадайте слово. (пошук в інтернеті). Показ учнем, як створюються ребуси на http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator
КИШЕНЯ
– Молодці. Це ще одне словникове слово, яке потрібно запам’ятати.
(частина одягу (штани, пальто, піджак, плаття) у формі мішечка для дрібних речей;
(Діти прикріплюють інформацію)
Фізкультхвилинка мовчанка.
Початкове положення – стоячи біля власної парти.
За допомогою міміки і жестів відреагувати на нескладні ситуації:
- Дякую,сідайте. Усі добре впорались із завданнями! У який спосіб ви передавали мені повідомлення? (у вигляді умовних жестів.)
- Я думаю, що ви вже налаштувались на роботу, тому продовжимо.
5) З’єднайте вислови з їх значенням:
Вітер свище у кишені |
|
привласнювати чуже |
Прибрати до своєї кишені |
|
багатіти |
Набивати кишеню |
|
порожньо |
(На сторінку прикріплюють діти інформацію)
Пам’ятаємо про академічну доброчесність, не списуємо, працюємо самостійно.
6) А чи знаєте ви приказку про кишеню? Запишіть на листочках зеленого кольору приказку чи прислів’я про осінь чи листопад і наклейте на відповідну кишеню газети.
(За словом до кишені не лізе.)
- Шановні мої журналісти, кореспонденти, а чи знаєте яке свято 16 листопада відзначають люди вашої професії? (в Україні День працівників радіо, телебачення та зв’язку)
Джерело: https://dovidka.biz.ua/riznitsya-mizh-zhurnalist-ta-korespondent
(Позначаємо кишеню)
- А ще сьогодні 16 листопада у світі відзначають декілька подій.
Подивіться, що у мене у руках? Ґудзики. Сьогодні Міжнародний День гудзиків.
Ви отримали текст з завданнями, тому працюємо.
7) Доповни речення. Користуйся довідкою.
Ґудзик — елемент одягу, що використовується для фіксації відлоги, коміра, манжети тощо. Найчастіше, ґудзик має дископодібну форму і протягається у петлю чи проріз в одязі
У перекладі з англійської ґудзик (button) – ___________, який не розпустився. І дійсно, найбільш відомі стародавні ґудзики нагадують малюнком квіти, плоди чи тварин.
У перекладі з німецької, голландської, ірландської, датської мов слово «ґудзик» означає «____________, випуклість, вершина». В сучасній українській мові з цих мов залишилось слово «кнопка», яке означає різновид _________.
В італійській, французькій, іспанській, португальській мові це слово означає «шишечка,брунька, бутон» , або «пронизувати, протикати, протискувати».
В українській мові термін „ґудзик” походить від слова "гудз" „гудзь”, тобто __________.
Існує багато народних прикмет про ґудзики. Народна мудрість стверджує, що якщо у чоловіка не вистачає ґудзика, він, в залежності від свого положення, повинен одружитися або розлучитися. Якщо дорогу вам перебігла чорна кішка, пройти зловісне місце слід з закритими очима і тримаючись за ґудзик.
Згідно зі східною наукою “фен — шуй”, спосіб, яким пришитий ґудзик, може впливати на життя та вдачу ____________.
Довідка: людини, вузол, ґудзика, шишка, бутон. (https://konstdop.ucoz.ua/index/shvejna_sprava/0-95)
Щоденні 5. «Читаю для друзів». Об’єднуємось у пари.
– Синоніми – це..., антоніми – це....
Попрацюємо над письмовими завданнями.
8) Випиши антоніми з тексту до слів:
нові - _________________________
біла - ____________________________
західною - _______________________
(На сторінку прикріплюють діти інформацію)
9) Допиши синоніми до слова
Ґудз _____________________________________________________
(На сторінку прикріплюють діти інформацію)
Фізкультхвилинка. Нейробіка.
10. Інтерактивна вправа «Кросворд».
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
Постриже траву…
Гори й ліс, міста й поля.
Це твоя планета,
Й називається …
Головний він на столі.
Все поділить рівно …
(На сторінці діти вписують відповіді).
|
|
|
|
1 |
к |
о |
л |
о |
с |
о |
к |
|
|
|
2 |
к |
о |
с |
а |
|
|
|
|
|
|
3 |
з |
е |
м |
л |
я |
|
|
|
|
|
4 |
х |
л |
і |
б |
|
|
|
|
|
|
5 |
в |
і |
л |
л |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
р |
а |
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
н |
і |
ж |
|
|
|
|
Гірничий комбайн — комбінована гірнича машина, яка виконує операції відділення від масиву корисної копалини, породи (чи того й того разом) та навантаження їх на транспортні засоби.
Комба́йн — багатофункціональна сільськогосподарська машина; використовують при збиранні зернових (зернозбиральний комбайн), картоплі (картоплезбиральний комбайн), буряків (бурякозбиральний комбайн), капусти (капустозбиральний комбайн) та інші.
Кухо́нний комба́йн — багатофункціональний електро-механічний побутовий прилад, призначений для обробки різних продуктів. Кухонний комбайн поєднує в собі ряд універсальних функцій: міксер, терка, блендер, м'ясорубка, скиборізка, шатківниця.
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%B1%D0%B0%D0%B9%D0%BD
(Діти прикріплюють інформацію.)
3. Гра «Кореспондент-респондент»
(Діти прикріплюють інформацію)
- Щоб нам трішки увійти в роль, ми зіграємо гру «Кореспондент-респондент», пригадаємо попередньо вивчений матеріал.
- Кого ми називаємо кореспондентом? Респондентом?
4. Вправа «Сенкан» і «Хокку». Робота в групах.
– А зараз пригадаємо, що таке сенкан і хокку?
Складемо сенкан чи хокку із словами осінь, листопад, кишеня, комбайн, ґудзик. Завдання виконуєте по 4 учнів.
Сенкан – неримований вірш із п’яти рядків
1 рядок – назва твору; іменник;
2 рядок – опис теми – 2 прикметники;
3 рядок – дія, пов’язана з предметом 3 дієслова;
4 рядок – ставлення автора до теми, речення з 4 слів;
5 рядок – синонім до назви (1слово).
Хокку – японські вірші, що складаються з трьох рядків слів, де:
в І рядку – 5 складів; подано інформацію про місце/час/сутність події;
в ІІ рядку – 7 складів; уточнено інформацію, подану в першому ряді;
в ІІІ рядку – 5 складів; відображено ставлення автора д події.
Фізкультхвилинка.
- Яке ще сьогодні свято?
- Резолюцією 5.61 Генеральної конференції ЮНЕСКО від 16 листопада 1995 року затверджено Декларацію принципів толерантності. Цією декларацією дається визначення поняття «толерантність», а також вона проголошує 16 листопада Міжнародним днем, присвяченим толерантності, який відзначається щорічно.
(На сторінку прикріплюють діти інформацію)
ІІІ. Заключна частина
|
1. Підсумок уроку. Оцінювання
2. Рефлексія.
Вправа «Незакінчене речення» .
– Діти, поділіться своїми враженнями від уроку.
Я навчився...
Я запам'ятав...
Мені було цікаво...
Я дякую ...
результативну працю.