Урок " Органи та системи органів тварин."

Про матеріал

Тема. Органи та системи органів тварин.

Мета: ознайомити учнів з будовою органів і систем органів тварин; навчити розпізнавати клітини, тканини, органи, системи органів тварин, будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції; характеризувати типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнювати клітини тварин, рослин, грибів

Перегляд файлу

Тема. Органи та системи органів тварин.

Мета: ознайомити  учнів з будовою органів і систем органів тварин; навчити розпізнавати ​клітини, тканини, органи, системи органів тварин, будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції; характеризувати  типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнювати клітини тварин, рослин, грибів.

Обладнання й матеріали: підручник , зошит, фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати органи й системи органів тварин.

Базові поняття й терміни: органи, системи органів

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І.Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Обговорення питання

Що ви пам’ятаєте про органи рослин? Чи можуть такі ж органи бути у тварин?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

1. Органи та системи органів тварин

Різні тканини утворюють органи. Орган — це частина тіла організму, що займає в ньому постійне положення, має певну будову, форму й виконує специфічні функції. Органи перебувають у тісній взаємодії. Сукупність органів, які виконують спільні функції, називається системою органів. Наприклад, серце й кровоносні судини виконують функцію кровообігу й тому утворюють кровоносну систему.

У тварин розрізняють; опорно-рухову, травну, дихальну, кровоносну, видільну, нервову й статеву системи.

Опорно-рухова система у різних типів тварин може бути представлена: шкірно-мускульним мішком (кишковопорожнинні, черви), зовнішнім кістяком і пучками поперечносмугастих м’язів (членистоногі), хордовим кістяком і м’язами (ланцетник), кістковим кістяком і м’язами (кісткові риби, земноводні, плазуни, птахи, ссавці). Основні функції опорно-рухової системи — опора тіла, його рух і захист внутрішніх органів.

У більшості тварин є спеціальні органи для прийняття й перетравлювання їжі. Травна система починається ротовим отвором, котрий у багатьох тварин має щелепний апарат. У молюсків і деяких видів червів це ороговілі вирости. Риби, земноводні, плазуни, ссавці мають у ротовій порожнині зуби, якими вони захоплюють, утримують або механічно переробляють їжу. Далі їжа переміщається по травному каналу, що складається із глотки, стравоходу, шлунку, кишечника й закінчується анальним отвором. Уже у молюсків з’являються травні залози: слинні, печінка, підшлункова. Основні функції травної системи — перетравлювання їжі і всмоктування поживних речовин.

За допомогою нервової системи організм реагує на зміни навколишнього середовища. Ці реакції називають рефлексами. Рефлекси бувають уроджені (безумовні) і набуті (умовні).

У тварин крім звичайних безумовних рефлексів спостерігаються складні форми поведінки — інстинкти (постійна послідовність безумовних рефлексів), які пов’язані з пошуком їжі, будуванням гнізд, захистом від ворогів, турботою про потомство й т. д.

Основні функції нервової системи — об’єднання й узгодження роботи всіх органів і систем організму, регуляція функцій, зв’язок з навколишнім середовищем, а також швидка реакція організму на подразник.

Центральна нервова система є невіддільною від органів чуття, які розвинуті у різних типів тварин неоднаково. Наприклад, органи дотику й рівноваги є у кишковопорожнинних; органи зору, смаку, нюху, слуху, рівноваги, дотику — у молюсків, членистоногих і хордових.

Основні функції органів чуття — сприйняття певного подразника, що діє на організм. За допомогою органів чуття тварини пристосовуються до умов навколишнього середовища, що постійно змінюються.

Основна функція видільної системи — виведення з організму продуктів обміну речовин і надлишку води.

Статева система забезпечує розмноження тварин. Вона складається зі статевих залоз, які виробляють статеві клітини (гамети). Яйцеклітини (жіночі гамети) утворюються в статевих залозах — яєчниках. Сперматозоїди (чоловічі гамети) утворюються в статевих залозах — насінниках. Якщо тварина утворює гамети тільки одного типу, то її зараховують до роздільностатевих організмів. Особини, у яких формуються і чоловічі, й жіночі статеві клітини, називаються гермафродитами. До них зараховуються кишковопорожнинні, плоскі й кільчасті черви, ракоподібні, молюски (равлики), деякі види риб і плазунів.

IV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Робота з підручником

Школярі працюють із малюнками , ознайомлюючись із опорно-руховою, травною і нервовою системами. Потім вони читають текст про ці системи та відтворюють вивчене в зошитах за допомогою опорних схем.

VI.Підсумки уроку

Школярі самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, яких вони набули в процесі цього уроку.

VII.Домашнє завдання

У підручнику  прочитати §  , відповісти на запитання  після параграфа.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
31 липня 2018
Переглядів
1339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку