Урок "Органічні речовини"

Про матеріал
Лаборарна робота з теми "Властивості та функції органічних речовин". Даний матеріал можна використовувати при вивченні теми "Органічні речовини" в 9 та 10 класах або використовувати під час надолуження освітніх втрат.
Перегляд файлу

ПІБ вчителя:  Клевець Андрій Миколайович

Предмет:  біологія

Клас:  9

Тема:   «Органічних речовини»

Предметні компетентності (завлання уроку):

   -  активізувати знання про органічні сполуки, їх властивості та функції;

   -  ознайомити з прикладами застосування органічних речовин на різних   

      рівнях організації живої матерії;

   -  повторити хімічні елементи;

   -  розвивати ключові компетентності здобувачяв освіти;

   -  сприяти розвитку екологічного мислення, виховувати відповідальне ставлення до споживання біоресурсів.

Формування ключових компетентностей:    

    1 Спілкування державною мовою.

        Уміння:

     -  використання в мовленні біологічних понять та термінів,

        сучасної української наукової термінології і номенклатури;

     -  обговорювати результати досліджень та робити висновки;

     -  розуміти, пояснювати і перетворювати тексти завдань;

     -  грамотно висловлюватися рідною мовою;

     -  поповнювати словниковий запас.

           Ставлення:

        - розуміння важливості біологічної інформації;

        - шанобливе ставлення до української наукової мови.

        Навчальні ресурси:

        - формулювання властивостей органічних речовин;

        - підручники, посібники, електронні освітні ресурси.

     2 Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій.

        Уміння:

     -  пояснювати фізіологічні процеси на основі біологічних знань;

     -  досліджувати фізіологічні процеси та природні об’єкти;

     -  проводити досліди, використовуючи знання природничих дисциплін.

        Ставлення:

        - усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови

          науки,  техніки   та технологій;

        - усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних інформаційних 

          технологіях;

         Навчальні ресурси:

        - формулювання властивостей органічних речовин;

        - підручники, посібники, електронні освітні ресурси.

        3 Математична компетентість.

          Уміння:

       - встановлювати відношення між реальними природними об’єктами навколишньої дійсності;

       -  використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях.

          Ставлення:

         - усвідомлення значення математики для повноцінного життя

          в сучасному суспільстві.

          Навчальні ресурси:

         - розв'язування математичних задач, що моделюють реальні життєві

           Ситуації на різних рівнях організації живого.

       4 Інформаційно-цифрова компетентність.

         Уміння:

       -  структурувати дані;

       -  знаходити інформацію та оцінювати її достовірність;

       -  доводити інтенсивність тверджень.

        Ставлення:

         - критичне осмислення інформації.

         Навчальні ресурси:

         - візуалізація даних.

        5 Уміння вчитися впродовж життя.

         Уміння:

       -  відбирати й застосовувати потрібні знання для для досягнення мети;

       -  аналізувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності;

       -  доводити правильність власного судження або визнавати

          його помилковість.

        Ставлення:

         - усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь;

         - пізнання біохімічних процесів;

         - прагнення до вдосконалення власної діяльності.

         Навчальні ресурси:

         - моделювання власного освітнього вектору.

.        6 Ініціативність і підприємливість.

          Уміння:

        -  вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати

          оптимальні рішення;

        -  аргументувати та захищати свою позицію.      

          Ставлення:

          - відповідальності та упевненості в своїх діях;

          - переконаності, що успіх команди – це й осбистий успіх.      

         7 Соціальна і громадська компетентність.

          Уміння:

       -  висловлювати власну думку, слухати і чути інших;

       - ухвалювати аргументовані рішення;

       - співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль

         в командній роботі.    

         Ставлення:

         - відповідальності за спільну справу;

         - рівне ставлення до інших незалежно від статків і

           соціального походження;

         - логічне обґрунтування позицій.

         Навчальні ресурси:

         - завдання соціального змісту.        

      8 Обізнаність і самовираження у сфері культури.

          Уміння:

       -  грамотно висловлювати свою думку;

       -  дотримання етики спілкування.

          Ставлення:

         - культурна самоідентифікація;

         - усвідомлення впливу біології на розвиток суспільства.        

        9 Екологічна грамотність і здорове життя.

          Уміння:

       - враховувати екологічні і соціальні наслідки рішень;

       - розпізнавати, як інтерпретації результатів вирішення проблем

         можуть бути використані для маніпулювання.

          Ставлення:

         - усвідомлення взаємозв’язку біології та екології на основі вивчення

          органічних сполук;

         - ощадне відношення до біоресурсів, та дотримання санітарних норм

          побуту;

         - власне ставлення до органічних сполук і біохімічних процесів.

         Навчальні ресурси:

         - завдання, які сприяють усвідомленню цінності здорового

           способу життя.   

 

     Тип уроку: комбінований урок.

     Форма проведення уроку: лабораторна робота.

     Формат навчання: офлайн (стаціонарно)

     Очікуванні результати:

     Учні:

      - наводять приклади використання органічних речовин на всіх рівнях

        організації живого та під час біохімічних процесів;

      - розуміють і порівнюють хімічний склад органічних сполук;

      - аналізують та порівнюють властивості та функції органічних сполук;

      - вміння працювати в команді.

     Ціннісний компонент:

      - оцінюють значення біології при використанні органічних сполук;

      - усвідомлюють право вибору та прийняття рішень;

      - критино ставляться до інформації з різних джерел;

      - виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності.

     Обладнання й матеріали: ноутбук вчителя, мультимедійна дошка, підручники, пробірки, штативи, пероксид гідрогену, миючий засіб, спирт медичний, сіль, ніж, розчин йоду, вода, насіння соняшника, волоського горіху, картопля сира та варена, банан, яблуко, рослинна олія.

 

     Міжпредметні зв'язки: основи здоров’я, фізика, хімія, екологія,

                                           економіка.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент

 Учитель. Урок мені хочеться почати з висловлювання „Хороший настрій притягує вдачу “. Бажаю всім хорошого настрою й відмінних результатів  роботи на уроці.

ІІ. Актуалізація  опорних знань учнів (5-7 хв.)

  1. Використання моїх вправ з сайту.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3113112

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності ( 3 хв.)

      За допомогою ІКТ, вчитель мотивує учнів до вирішення поставлених перед ними завдань. Що спільного між побаченим?

   - Сьогодні ми з вами з’ясуємо роль органічних сполук в живих організмах, яка біологічна роль вуглеводів, ліпідів, білків, нуклеїнових кислот в клітині та організмі.

   - Скажіть, будь ласка, чому людині роблять крапельниці глюкози? А чому жирний посуд ми не можемо відмити холодною водою? Які органічні сполуки розщеплюються в ротовій порожнині людини? Чи реально неозброєним оком побачити ДНК?

ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

V. Виконання лабораторних дослідів

 Інструкція з правил техніки безпеки

                                 Дослід № 1

Тема: Виявлення жирів у складі рослин та вивчення властивостей

            жирів.

                                           Хід виконання

  1. На фільтрувальному аркуші розтираємо насіння волоського горіха та насіння соняшника. Спостерігаємо утворення жирної плями.
  2. У три пробірки помістимо по 0,2-0,3 мл. олії, потім у першу доливаємо 5 мл. холодної води, у друг – 5 мл миючого засобу, у третю – 5 мл. медичного спирту. Спостерігаємо за реакціями.
  3. Робимо висновок щодо властивостей та функцій ліпідів.

                                  Дослід № 2

Тема: Виявлення вуглеводів у різних продуктах та визначення їхніх

            властивостей.

                                           Хід виконання

  1. Розглянемо речовини: крохмаль та цукрозу. Визначимо їх колір та агрегатний стан, а також розчинність у воді.
  2. Крапнемо по дві краплі йоду в розчини з цими вуглеводами. Крохмаль реагуючи з йодом змінює колір на фіолетовий, а цукроза - ні.
  3. Робимо висновок щодо властивостей та функцій вуглеводів.

                                 Дослід № 3

Тема: Вивчення властивостей ферментів

                                           Хід виконання

  1. Помістимо в першу пробірку кілька шматочків сирої картоплі, а в другу – стільки ж вареної.
  2. В обидві пробірки доливаємо по 5 мл. пероксиду гідрогену. Спостерігаємо за реакціями.
  3. Над пробіркою з сирою картоплею поміщаємо тліючу скіпку, яка спалахує, а над пробіркою з вареною картоплею – це явище не спостерігається. Чому?
  4. Робимо висновок щодо властивостей та функцій ферментів.

                                   Дослід № 4

Тема: Виявлення молекул ДНК в клітинах рослин.

                                             Хід виконання

  1. На тарілці розтираємо плід банана або яблука, руйнуючи тканини та клітини плодів.
  2.  У пробірку з водою добавляємо сіль та миючий засіб. В утворений розчин добавляємо розтертий банан чи яблуко. Даємо постояти 10-15 хвилин. Далі доливаємо по стінках пробірки охолоджений спирт. Спостерігаємо виділення з клітин плодів ниток ДНК.
  3. Робимо висновок щодо властивостей та функцій ДНК.

 

VІ. Узагальнення та корекція знань учнів

Учні роблять загальний висновок до лабораторної роботи.

 

VІІ. Рефлексія .

  1. Гра «Хто далі піде». Учнів можна поділити по рядам на дві команди.  З кожної команди виходить по учаснику. Гра починається зі слів: « Я знаю такі білки (або вуглеводи, або ліпіди) і крокує вперед роблячи крок та називаючи слово. Перемагає той – хто назве більше слів.
  2. Гра «Хто спритніший». Кожна команда повинна відповісти на подані вчителем твердження «так» чи «ні»ю Правильна відповідь – 1 бал.
docx
Додано
5 вересня 2023
Переглядів
420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку