Урок "Організація суспільства і влади у містах-державах і царствах Дворіччя. Закони Хаммурапі."

Про матеріал

Мета: розкрити причини піднесення Вавилона, значення законів Хаммурапі; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, працювати з картою та стрічкою часу, сприяти формуванню навичок самостійної роботи та критичного мислення

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Вид заняття: гра «Історичний Інтернет»

Перегляд файлу

Тема:  Організація суспільства і влади у містах-державах і царствах Дворіччя. Закони Хаммурапі.

Мета: розкрити причини піднесення Вавилона, значення законів Хаммурапі; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, працювати з картою та стрічкою часу, сприяти формуванню навичок самостійної роботи та критичного мислення

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Вид заняття: гра «Історичний Інтернет»

 

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент.

Усідаємося гарно.

Все виконуємо вправно.

Вліво – вправо повернулись

І сусіду усміхнулись.

Ми сьогодні будемо істориками-дослідниками.

По чому вивчають і досліджують історію?

Отож, сьогоднішній урок ми проведемо у формі історичного Інтернету. Щоб не заблукати у різноманітній інформації, ми маємо знайти сайт, на якому розміщена потрібна нам інформація.

www. istoria6klas. ua.

Отож, починаємо працювати.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Виконати тести.

1.Великі річки,що протікають в Передній Азії-це: А)Інд і Ганг;   Б)Тигр і Євфрат;  В)Ніл і Хуанхе

2.Річки Тигр і Євфрат беруть початок: А)в горах Кавказу;  Б)Аравійській пустелі;  В)Мертвому морі;

3. Річки Тигр і Євфрат впадають:А)у Перську затоку; Б)Червоне море; В) Мертве море;

4.”Дерево життя”-це дерево:А)бананове; Б)кокосове;  В)фінікове;

5.Назва Межиріччя виникла:А)від назви 2-х річок; Б)прізвищ вчених; В)назв племен;

6.Одними з найперших держав,що виникли в Межиріччі,були:

А)Єгипет,Персія;  Б)Шумер,Аккад;  В)Сирія,Фінікія;

Прийом «Так – ні»

Це універсальна гра, яка дуже подобається дітям і залучає до активної участі в уроці.

Учитель загадує щось (природне явище, число, предмет, історичну подію, літературний персонаж та ін.). Учні намагаються знайти відповідь, ставлячи питання. На ці питання вчитель відповідає словами «так», «ні», «так і ні». Питання треба ставити так, щоб звужувати коло пошуку. Універсальність цього методичного прийому полягає в тому, що його можна використовувати і для організації відпочинку і для створення інтригуючої ситуації. Перевагами прийому є те, що він навчає систематизувати відому інформацію, зв’язувати воєдино окремі факти в загальну картину, навчає уважно слухати й аналізувати питання. Якщо питання некорект­не або вчитель не може дати на нього відповідь з дидактичних міркувань, то він відмовляється від відповіді наперед обумовленим жестом. Після гри треба обов’язково обговорити питання: які з них були найвдалішими, які менш вдалими. Головне в цьому прийомі - навчити виробляти стратегію пошуку, а не закидати вчителя незліченною кількістю питань.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Прийом «Диктант для шпигуна»

Клас поділений на 3 команд. Текст диктанту теж ділять на стільки ж частин. Аркуші з текстом прикріпляються до стін якнайдалі від команди, для якої вони призначені. Кожний з членів команди стає «шпигуном». Він підходить до тексту (стільки разів, скільки потрібно), читає його, запам’ятовує, повертається до команди і диктує їм свою частину. Команди змагаються, перемагає та група, яка закінчить роботу раніше і не зробить помилок (або зробить менше за інших).

Організація суспільства і влади у містах-державах і царствах Дворіччя. Закони Хаммурапі.

Розповідь учителя про особливості політичного ладу в  містах-державах Месопотамії пояснює причини зростання могутності Вавилону за часів правління царя Хаммурапі (1792–1750 рр. до н. е.), якому вдалося підкорити Ассирію.

Місто Вавилон виникло у XXIII ст. до н.е. Засновники – шумери – називали його Кадінгірр, що у перекладі означає «ворота бога», по-аккадському – Баб-ілі. Після завоювання міста амореями за ним закріпилася саме аккадська назва – Вавилон. Амореї, що заснували першу вавилонську династію, збудували мури навколо тоді ще невеликого міста та проголосили його столицею своєї держави. Так почалась історія Давньовавилонського царства.

У 90 кілометрах від Багдада знаходяться руїни Вавилона. Стародавнє місто давно перестало існувати, але і сьогодні руїни свідчать про його грандіозність. “Місто велике… місто міцне ”, - сказано про це місто в Біблії. У VII сторіччі до нашої ери Вавилон був найбільшим і багатим містом Стародавнього Сходу. Багато надзвичайних споруд було у Вавилоні, але більше усього вражали висячі сади царського палацу, сади, що стали легендою. Створення знаменитих садів легенда зв'язує з ім'ям Семіраміди, цариці Ассирії. Діодор і інші грецькі історики розповідають, що нею були побудовані висячі сади у Вавилоні. Проте знамениті “висячі сади “ були розбиті не Семірамідою і навіть не в часи її царювання, а пізніше, на честь іншої, на жаль, не легендарної жінки. Вони були побудовані за наказом Навуходоносора для його улюбленої дружини Амітіс - мідійської царівни, що тужила в курному Вавилоні по зеленим пагорбам Мідії. Цей цар, що знищував місто за містом і навіть цілі держави, багато будував у Вавилоні. Навуходоносор перетворив столицю в неприступну твердиню й оточив себе безприкладною, навіть у ті часи розкішшю.

Зіккурат Етеменаки.

Реконструкція.

VI ст.до н.е

На початок XVIII ст. до н.е., після майже двох століть кривавих війн між містами-державами Дворіччя, три з них – Марі, Ларса і Вавилон – об'єднали під своєю владою значну частину території Месопотамії. Після тривалої ворожнечі першість серед них виборов Вавилон.

      Вавилон розташований в дуже зручному місці – в самому центрі Дворіччя, де річки Євфрат і Тигр найближче сходяться. Тут зосереджувалися також водні і караванні шляхи Передньої Азії. В усьому світі славився Вавилон як велике багате місто. Він стає значним торговельним центром і столицею самостійного царства. Найбільшої могутності у II тис. до н.е. досягає Вавилон за Хаммурапі, який правив з 1792 по 1750 р. до н.е.

Завдання

1.  Позначте на лінії часу роки правління царя Хаммурапі.

За його правління був побудований великий канал, який називався «рікою  Хаммурапі», а також були створені найдавніші закони. Текст законів був написаний на базальтовому стовпі  заввишки 2 м, там було 300 законів. Ця знахідка була зроблена французькими вченими в 1901 році

       Протягом майже 30 років він безперервно воював. Хаммурапі підкорив міста-держави Урук, Ларсу, Ашшур та інші й став володарем величезної території. Його царство об'єднувало території міст-держав як Шумеру, так і Аккаду. Хаммурапі став царем у молоді роки, але правив мудро та розважливо. Він здійснив важливі зміни у країні. Спочатку скасував борги бідняків, підпорядкував собі храми, країну поділив на області, якими керували царські чиновники. Дбаючи про добробут країни, упорядкував податки, заборонив продаж землі за борги та встановив контроль над торгівлею.

Робота з історичним джерелом.

Найбагатшою людиною, яка мала найвищий авторитет у країні, був цар. Царя оточували вельможі та жерці. Ціла армія писарів, наглядачів, збирачів податків, суддів, стражників пильнувала за порядком у державі. Годувальниками держави були селяни…

 У містах жили ремісники – теслярі, гончарі, ткачі, ковалі, ювеліри, кравці, сандальними.

 У Вавилонії було багато рабів…

 …жінка була безправною. Одружуючись, чоловік сплачував за жінку викуп – калим, тобто купував її. Жінка не мала права суперечити чоловікові.

Скласти СОЦІАЛЬНУ ДРАБИНУ:

ЦАР  

БЮРОКРАТИЧНИЙ АПАРАТ(ВОЇНИ, СУД, ЖЕРЦІ)

ЗАМОЖНІ РАБОВЛАСНИКИ

ВІЛЬНІ РЕМІСНИКИ ТА ХЛІБОРОБИ

РАБИ

ЖІНКА

Але найбільше цар прославився складанням збірки законів (кодексу), що мала 282 параграфи.

Працюємо з підручником. Що таке закон?

Працюємо з підручником.

Коментоване читання «Хаммурапі та його закони»  С. 77. Відповіді

на запитання.

1.  Які висновки можна зробити, прочитавши ці закони?

2.  Яке покарання можна було отримати за крадіжку бика? А раба? Який висновок можна з цього робити?

3.  За законами Хаммурапі, людину, яка потрапила в рабство за борги, потрібно було відпустити через три роки. Чому закон захищає не рабовласника, а раба в даному випадку?

Працюємо з підручником.

ІV.  Закріплення знань учнів.

Отож, проводимо підсумки нашого інтернет-дослідження.

Прийом «Місткий кошик»

На аркуші паперу діти малюють кошик, на якому пропонується написати терміни (поняття, географічна або історична номенклатура, персоналії та ін.) з вивченої теми. Головне, щоб «кошик» був заповнений доверху. Через певний час учитель зупиняє гру і просить одного з учнів зачитати слова. Учні викреслюють назви, які повторюються в їх записах. Переможцем виявиться учень, у якого більше за інших записано термінів, тобто в якого найбільш місткий кошик для знань.

Оцінювання.

VІ.  Домашнє завдання

§14 (п. 3), §16 ( п.2).

Виконати творче завдання: написати твір-есе від імені царя Хаммурапі про закон і порядок в царстві Дворіччя.

Робота з історичним джерелом.

Найбагатшою людиною, яка мала найвищий авторитет у країні, був цар. Царя оточували вельможі та жерці. Ціла армія писарів, наглядачів, збирачів податків, суддів, стражників пильнувала за порядком у державі. Годувальниками держави були селяни…

 У містах жили ремісники – теслярі, гончарі, ткачі, ковалі, ювеліри, кравці, сандальними.

 У Вавилонії було багато рабів…

 …жінка була безправною. Одружуючись, чоловік сплачував за жінку викуп – калим, тобто купував її. Жінка не мала права суперечити чоловікові.

 

Скласти СОЦІАЛЬНУ ДРАБИНУ.

 

 

Робота з історичним джерелом.

Найбагатшою людиною, яка мала найвищий авторитет у країні, був цар. Царя оточували вельможі та жерці. Ціла армія писарів, наглядачів, збирачів податків, суддів, стражників пильнувала за порядком у державі. Годувальниками держави були селяни…

 У містах жили ремісники – теслярі, гончарі, ткачі, ковалі, ювеліри, кравці, сандальними.

 У Вавилонії було багато рабів…

 …жінка була безправною. Одружуючись, чоловік сплачував за жінку викуп – калим, тобто купував її. Жінка не мала права суперечити чоловікові.

 

Скласти СОЦІАЛЬНУ ДРАБИНУ.

 

 

Робота з історичним джерелом.

Найбагатшою людиною, яка мала найвищий авторитет у країні, був цар. Царя оточували вельможі та жерці. Ціла армія писарів, наглядачів, збирачів податків, суддів, стражників пильнувала за порядком у державі. Годувальниками держави були селяни…

 У містах жили ремісники – теслярі, гончарі, ткачі, ковалі, ювеліри, кравці, сандальними.

 У Вавилонії було багато рабів…

 …жінка була безправною. Одружуючись, чоловік сплачував за жінку викуп – калим, тобто купував її. Жінка не мала права суперечити чоловікові.

 

Скласти СОЦІАЛЬНУ ДРАБИНУ.

ЗАКОНИ ХАММУРАПІ

        Звід законів Хаммурапі або Кодекс Хаммурапі — один з найдавніших і найкраще збережених законодавчих кодексів стародавнього Вавилону, створений близько 1780 року до н.е. за наказом вавилонського царя Хаммурапі.

      Закони Хаммурапі були знайдені французькими археологами в ході розкопок в 1901—1902 роках в Сузах (територія стародавньої Месопотамії). Звід Хаммурапі являв собою чорний базальтовий стовп із вирізьбленими на ньому 282 законами.

      Закони вибиті клинописом на обох сторонах стовпа на класичному вавилонському діалекті аккадської мови. У верхній частині стовпа зображений сам Хаммурапі, що одержує закони з рук бога сонця Шамаша. Частина тексту законів була збита й може бути частково відновлена з інших джерел, наприклад, цитат законів на глиняних табличках.

     Закони Хаммурапі безпосередньо випливають із шумерської правової традиції і є одним з найважливіших джерел для вивчення права й соціально-економічного устрою Месопотамії того часу. У центрі уваги законів господарські, економічні й сімейні відносини. Обмежуються й регламентуються приватновласницькі відносини, затверджується державний контроль над господарським життям.

     Основна увага приділена опису покарань за різні правопорушення. Закони передбачають сувору систему покарань: практично будь-яка крадіжка карається смертною карою.

 Структура Зводу законів Хаммурапі 

        Збірка законів складається із прологу, 282 статей і епілогу. У законах Хаммурапі регулюються цивільні, зобов'язальні, трудові, шлюбно-сімейні, кримінальні та кримінально-процесуальні відносини. Цей збірник не має чіткої системи викладу матеріалу, проте певна внутрішня система у кодексі простежується:

ст.1-5 — суд та судочинство; спрямовані проти сваволі та тяганини у судах, встановлюється відповідальність недобросовісних суддів;

ст.6-126 — питання власності, її захист, встановлюється покарання за посягання на неї;

ст.127-195 — шлюб, сім'я, спадкування. Розглядаються питання про форми й умови укладання шлюбу, можливі умови багатоженства, розлучення, майнові та особисті відносини подружжя, передбачені різні злочини проти сім'ї, врегульовуються питання спадкування майна померлих;

ст.196-214 — злочини проти особи, її життя, честі і гідності;

ст.215-282 — норми щодо праці.

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
27 листопада 2018
Переглядів
7946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку