Урок Я досліджую світ
3 клас
Тема: Орієнтування на місцевості
Алексєєва Ірина Іванівна
Учитель початкових класів
Краматорської ЗОШ
І – ІІІ ступенів № 24
2022 – 2023 навчальний рік
Тема уроку: Орієнтування на місцевості.
Мета: формувати ключові компетентності( уміння вчитися, інформаційну, соціальну, культурну) і предметні компетентності: сформувати уявлення про орієнтування на місцевості за допомогою компасу та місцевих ознак, ознайомити з поняттями «горизонт», «сторони горизонту», навчити визначати основні та проміжні сторони горизонту. Сформувати поняття про компас, уміння користуватися компасом для визначення сторін горизонту. Розвивати просторові уявлення. Виховувати інтерес до туризму.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: компас, комп’ютер, доступ до інтернету.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організація класу.
2. Актуалізація опорних знань.
Усне опитування:
3. Вправа «Горизонт»
1) Слово вчителя: «Якщо стати на рівній поверхні в полі або на палубі корабля,
можна побачити чітку лінію між небом і землею. Це — лінія горизонту».
- Погляньте у вікно.
- Чи видно вам лінію горизонту? (ні, бо її затуляють дерева, будинки й інші об'єкти).
- Пригадайте, коли ви були на відкритому просторі, як виглядав
горизонт? Наскільки далеко він був?
2) Слово вчителя: «Горизонт дуже добре видно на відкритій місцевості, де немає гір, високих будівель. На відкритій місцевості можна побачити горизонт
на відстані 4—5 км. А якщо піднятися вище, горизонт буде видно ще далі».
Демонстрація фото:
Підсумуйте: «Простір землі, який ми можемо охопити оком, називається
горизонтом. А уявна лінія, де небо ніби сходиться із поверхнею Землі,
називається лінією горизонту»
4. Створення проблемної ситуації.
- Відкрийте зошити.
- Проведіть лінію горизонту. Намалюйте хмаринку, озеро, кущ, дерево, озеро. Біля озера намет.
Висновок: предмети на малюнку розташовані у всіх по-різному.
( Знання сторін горизонту).
ІІ. Основна частина
1. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з поняттями «горизонт», «сторони горизонту», навчимося визначати основні та проміжні сторони горизонту, ознайомимося з компасом, будемо вчитися користуватися компасом для визначення сторін горизонту. Узнаємо, за допомогою яких місцевих ознак можна визначити сторони горизонту.
2. Слово вчителя: «З давніх пір люди навчилися орієнтуватися у місцевості.
Вони розрізняли чотири основні напрями, які називали "сторонами світу". Зараз ми називаємо їх сторонами горизонту. Той напрям, де Сонце піднімається найвище і сильніше гріє, вони назвали півднем. Звідти вітер частіше приносить тепле повітря. Протилежний напрям, де Сонце ніколи не з’являється і звідки
дмуть холодні вітри, назвали північчю. Вночі на нього вказує Полярна зірка».
4. Робота з підручником.
- Прочитайте другий абзац у підручнику на с. 34
Розрізняють чотири основні сторони-горизонту і чотири — проміжні. Спостерігаючи за сонцем, можна визначити сторони горизонту. Сонце сходить на сході і заходить на заході. Якщо опівдні стати спиною до сонця, ваша тінь вкаже на північ.
5.Робота з малюнком.
- Розгляньте малюнок на с. 34, назвіть основні і проміжні сторони горизонту.
6. Робота в групах
Учні об’єднуються у 4 групи: «Північ», «Південь», «Захід», «Схід» і отримують завдання.
Група «Північ» має записати або замалювати, які об'єкти знаходяться
від хлопчика в кожній стороні.
Сторони горизонту |
Об’єкт |
північ |
|
північний захід |
|
південь |
|
південний захід |
|
схід |
|
північний схід |
|
захід |
|
південний захід |
|
Група «Південь» записує, в яких сторонах горизонту знаходяться об'єкти від хлопчика.
Сторони горизонту |
Об’єкт |
|
кіт |
|
ставок |
|
кущі |
|
квіти |
|
їжак |
|
кошик |
|
каміння |
|
будинок |
Групи «Захід» і «Схід» прокладають маршрут до фінішу.
7. Запитання для обговорення:
- Які труднощі виникли під час виконання завдання?
- Навіщо потрібні сторони горизонту?
- Навіщо їм дали назви? (Для орієнтування у просторі під час роботи геологів, моряків, під час подорожей мандрівникам, туристам, для походу в ліс тощо)
8. Фізкультхвилинка: https://youtube.com/watch?v=0a7dfpihN6s&feature=share
9. Слово вчителя:
- Найточніше визначити сторони горизонту можна за допомогою спеціального приладу — компасу.(Демонстрація компаса).
10. Робота за підручником (ст. 35)
Орієнтування на місцевості
Здавна люди орієнтувалися на місцевості за сонцем, місяцем, зірками і навіть мохом на деревах (хоча цей методне є дуже точним).
Найточніше можна зорієнтуватися за допомогою компаса. Для цього:
• покладіть компас на горизонтальну поверхню;
• дочекайтеся, коли його стрілка перестане рухатися;
• поверніть корпус компаса так, щоб стрілка вказувала на північ.
10. Просмотр відео, в якому розповідається про будову та правила користування компасом.
https://youtube.com/watch?v=tqWOGwUQmoE&feature=share
11. Запитання для обговорення:
- Які полюси є у нашої планети? (північний і південний)
- На які напрями горизонту вказують кінці намагніченої голки? (Північно-південний напрям)
- В якій країні винайшли перший компас? (Китай)
- Ким використовується компас? (льотчиками, мореплавцями)
Підсумуйте: «Кінці стрілки компаса завжди вказують на північно-південний
напрям».
12. Орієнтування за допомогою місцевих ознак.
Мурашники в лісі розміщуються з південної сторони дерев. Південна сторона мурашника більш похила.
|
На поодиноких деревах, що ростуть на галявинах, гілки і листя густіші й довші з південної сторони.
|
Полярна зірка завжди вказує шлях на північ.
|
Мохи й лишайники на корі дерев, скелях, великих каменях, старих
|
Річні кільця на пеньках спиляних недавно дерев, які росли на відкритих місцях, ширші з південної сторони.
|
У берези світліша кора на південній стороні.
|
Снігу буває більше на північній стороні дерев, будівель та інших
|
У гірській місцевості сніг швидше тане на тих схилах, які знаходяться з південної сторони. В рівнинній або горбистій місцевості сніг швидше тане теж з південної сторони.
|
ІІІ. Заключна частина.
Підсумкові завдання.
1. Робота в зошиті.
Підпишіть на аркуші сторони горизонту, намалювати ще
раз малюнок, слухаючи вказівки:
- намалюйте лінію горизонту;
- на півночі по центру в небі хмарка;
2. Порівняння малюнків і обговорення результатів.
3. Підсумок уроку:
- Про які способи орієнтування на місцевості ви знали до сьогоднішнього уроку?
- Про які дізналися на уроці?
4. Д. з. Прочитати в підручнику статті «Сторони горизонту», «Орієнтування на місцевості». Знайдіть у них відповіді на запитання після тексту. Побудуйте відповіді на запитання своїми словами. ( С. 34, 35)